تاثیر آموزش پروژه‌محور مبتنی بر فناوری بر مهارت های زبان انگلیسی و خودتنظیمی دانش‌آموزان

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 اموزش زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور تهران ایران

چکیده

در دنیای رقابتی مبتنی بر فناوری امروز، سیستم‌های آموزشی صرفاً با گنجاندن فعالیت‌هایی در راستای تقویت مهارت‌های قرن 21‌ام قادر خواهند بود شکاف موجود بین دانش هر شاخه‌ای از علم و امکان استفاده از این دانش را پر کنند. این مطالعه به بررسی تاثیر بکارگیری رویکرد آموزشی پروژه‌محورِ مبتنی بر فناوری‌های روز در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی بر یادگیری خودتنظیمی پرداخته است. ۶۸ زبان‌آموز در‌دسترس با سطح متوسط زبان انگلیسی انتخاب شدند. پس از حصول اطمینان از همگن بودن آزمودنی‌ها به لحاظ سطح مهارت زبان انگلیسی، در قالب یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. پیش از آغاز پژوهش حاضر، توان خودتنظیمی آزمودنی‌ها از طریق یک پرسشنامه استاندارد مورد سنجش قرار گرفت. در طول اجرای پژوهش، آزمودنی‌های گروه آزمایشی افزون بر برخوداری از آموزش‌های متداول دوره، در ۲۴ پروژه کوتاه‌مدت و 7 پروژه بلند‌مدت از فناوری‌های آموزشی متنوع بهره‌مند شدند. آزمودنی‌های گروه گواه تنها از آموزش‌های متداول دوره برخوردار شدند. در پایان دورۀ پژوهش، میزان یادگیری مهارت‌های زبان انگلیسی آنها با استفاده از یک آزمون محتوامحور و میزان یادگیری خودتنظیمی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل‌های کوواریانس انجام شده تاثیر معنی‌دار روش یادگیری پروژه‌محور مبتنی بر فناوری بر هر دو متغیر تحت بررسی (مهارت‌های زبان انگلیسی وخودتنظیمی) را نشان داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Technology-aided Project-based Learning on EFL Learners' Language Proficiency and Self-Regulation

نویسندگان [English]

  • Parisa Arabloo 1
  • Fatemeh Hemmati 1
  • َAfsar Rouhi 2
  • Farzaneh Khodabandeh 3
1 Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Department of Foreign Languages, University of Mohaghegh Ardabili
3 Department of linguistics and language teaching, Payame Noor University
چکیده [English]

To help students progress in today’s technology-aided competing universe, along with fostering knowledge acquisition in any particular field, educational systems are supposed to incorporate 21st century skills into teaching to fill the gap between students' knowledge of the field and the competencies required to use the acquired knowledge. This study sought to explore whether the incorporation of technology and project-based learning into the mainstream English teaching classrooms contributes to the development of linguistic competence as well as self-regulation, as one of the indices of 21st century learning. To accomplish such an objective, a quasi-experimental design was employed and two intact classes, including 68 Iranian leaners of English, were assigned to an experimental and a control group. Along with benefiting from a multi-skill textbook-oriented language instruction, the participants in the experimental group dealt with a variety of small- and large-scale technology-aided projects. The control group’s participants, on the other hand, received a multi-skill textbook-oriented language instruction in the absence of any technology-aided projects. All the participants were gauged in terms of English proficiency and self-regulation, before and after receiving the instruction. Based on the comparative results drawn from an analysis of covariance (ANCOVA), the technology-aided project-based instruction of the study improved the participants’ level of self-regulation and language proficiency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "self-regulation"
  • "21st century skills"
  • "project-based learning"
  • "instructional technologies"
  • "language education"