اصول اخلاقی
اییننامۀ اخلاق و سوءرفتار انتشاراتی
ملاحظات اخلاقی
اسامی اعضای هیئت تحریریۀ مجله، موسسۀ محل فعالیت و اطلاعات تماس آنها در منوی صفحۀ مجله تحتعنوان: «اعضای یئت تحریریه» قابل دسترسی است.
عمدتاً وظیفۀ ارتباط با مجله طی روند ارسال مقاله، داوری همتا و فرایند انتشار و نیز کسب اطمینان از انجام کامل و درست تمام الزامات اجرایی مجله مانند ارائۀ جزئیات مرتبط با تألیف، تأیید کمیتۀ اخلاقی، اسناد ثبت کارآزمایی بالینی و جمعآوری اظهارات تعارض منافع، برعهدۀ نویسندۀ مسئول است. نویسندۀ مسئول باید در طول فرآیند ارسال و داوری همتا بهطور منظم پاسخگوی پرسشهای هیئت تحریریه باشد و پس از انتشار مقاله نیز در برآورده ساختن هرگونه درخواستی از جانب مجله همکاری کند.
مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی پس از نهاییشدن پذیرش مقاله، امکان اضافهکردن نام نویسندگان یا تغییر نام نویسندگان اول یا مسئول را مجاز نمیداند. اگر نویسندهای مایل باشد نامش از بخش اسامی حذف گردد، باید نامهای با امضای خود و همچنین همۀ نویسندگان دیگر ارسال کند که نشان دهدندۀ تمایل وی برای حذف نام خود از فهرست نویسندگان باشد. هرگونه تغییر ترتیب اسامی در بخش مربوط به نام نویسندگان مستلزم نامهای است که به امضای کلیۀ نویسندگان رسیدهباشد.
عمدتاً وظیفۀ ارتباط با مجله طی روند ارسال مقاله، داوری همتا و فرایند انتشار و نیز کسب اطمینان از انجام کامل و درست تمام الزامات اجرایی مجله مانند ارائۀ جزئیات مرتبط با تألیف، تأیید کمیتۀ اخلاقی، اسناد ثبت کارآزمایی بالینی و جمعآوری اظهارات تعارض منافع، برعهدۀ نویسندۀ مسئول است. نویسندۀ مسئول باید در طول فرآیند ارسال و داوری همتا بهطور منظم پاسخگوی پرسشهای هیئت تحریریه باشد و پس از انتشار مقاله نیز در برآورده ساختن هرگونه درخواستی از جانب مجله همکاری کند. نشریات دانشگاه تهران اضافه شدن نام نویسندگان یا تغییر نام نویسندگان اول یا مسئول را پس از نهاییشدن پذیرش مقاله مجاز نمیدانند. اگر نویسندهای مایل باشد نامش از میان اسامی حذف گردد، باید نامهای با امضای خود و همچنین همۀ نویسندگان دیگر ارسال کند که نشاندهدندۀ تمایل وی برای حذف نام خود از فهرست نویسندگان باشد. هرگونه تغییر ترتیب اسامی در بخش مربوط به نام نویسندگان مستلزم نامهای است که به امضای کلیۀ نویسندگان رسیدهباشد.
اصالت مقاله و انتشار مقالۀ تکراری
مقالات ارسالی به مجله باید دارای اصالت باشند، قبلاّ منتشر نشده و برای انتشار در نشریۀ دیگری ارسال نشده باشند. این قانون در مورد ارسال مقالاتی که تحت بررسی نشریات دانشگاه تهران هستند نیز صدق می کند و نباید این مقالات را جهت ارزیابی به سایر نشریات ارسال کرد. ضروری است کلیۀ نویسندگان در صورت ارجاع به شکل یا جدولی از یک مجلۀ دیگر، هرگونه مسئلۀ مرتبط با حق نشر را حلوفصل نمایند.
مقالات ارسالی به مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی در فرآیند زیر قرار میگیرد:
مجله نسبت به رعایت کلیۀ ضوابط و اصول عملی ناشر از جمله ملاحظات اخلاق انتشاراتی مجله، ضوابط، شرایط و قوانین ذکر شده در انتهای این صفحه متعهد است.
پیرو این اصل که دسترسی آزادانۀ عموم به محتوای پژوهشی به بیشترشدن تبادل جهانی دانش کمک میکند، این مجله امکان دسترسی آزاد و سریع به محتوای خود را فراهم آوردهاست.
کلیۀ مقالات مجله مطابق شرایط مندرج درCreative Commons Attribution-Non-commercial 4.0 International License منتشر میشوند که هرگونه استفادۀ غیر تجاری، بهاشتراکگذاری، اقتباس، انتشار و بازتولید در هر رسانه یا قالبی را مشروط بر اینکه نویسندگان اصلی و منبع آن بهدرستی بهرسمیت شناختهشوند مجاز برمیشمرد.
نویسندگان از حق چاپ برخوردار هستند اما مجوز بهرهمندی از حقوق انحصاری مقالۀ خود را به ناشر می دهند*.
نویسندگان حقق دارند:
* این مورد شامل حق استفاده و واگذاری تجاری است.
** حقوق استفادۀ شخصی (Personal use rights)
نویسندگان میتوانند کل یا بخشی از مقالات خود را برای اهداف علمی و غیر تجاری از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار دهند:
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
پایگاه مرکز اطلات علمی جهاد دانشگاهی (SID)
مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی نشریهای متعلق به دانشگاه تهران است. مجله تحت مالکیت و پشتیبانی کامل دانشگاه تهران قرار داشته و توسط دانشگاه تهران منتشر میشود.
از آنجا که دانشگاه تهران بیشتر هزینههای انتشار مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی را تأمین میکند، هزینۀ روند پذیرش مقاله (APC) و سایر هزینههای انتشار در این مجله برای نویسندگان رایگان است. روند انتشار مقاله در این مجله هیچ هزینهای دربرندارد.
مجله بهصورت فصلنامه بهچاپ میرسد.
اصول اخلاق انتشاراتی
مجلۀ پژوهشهای زبان خارجی که تحت مالکیت دانشگاه تهران قرار دارد، نسبت به اخلاق انتشاراتی مندرج در ضوابط رفتاری و بهترین عملکردهای کمیتۀ اخلاق نشر پایبند است.
شناسۀ تایید سامانۀ ملی اخلاق
براساس مقررات و قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، کلیۀ مقالات ارسالی به مجلات باید پیشتر در کمیته ملی اخلاق در تحقیقات پزشکی ثبت گردند و پس از دریافت شناسۀ تایید سامانۀ ملی اخلاق، این شناسه به همراه مقالات ارسال شود. درج این شناسه در انتهای بخش مواد و روشهای مقاله نیز ضروری است. همۀ شناسههای تأیید سامانۀ اخلاق بهصورت برخط در وبگاه سامانۀ ملی اخلاق در پژوهشهای زیست پزشکی ایران قابل دسترسی است: https://ethics.research.ac.ir
مقدمه
هدف مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی این است که یکی از شبکههای مهم انتقال داده و بهاشتراکگذاری ایده و اطلاعات میان جامعۀ علمی و پژوهشی باشد. برماست که پیرویضوابط اخلاقی مشخص باشیم و پایبندی به ضوابط اخلاقی زیر که باعث پیشرفت چشمگیر کیفیت آثار منتشرشده میگردد اکیداً توصیه میشود. ضوابط اخلاقی مدون فعلی بر ارائۀ راهنمای رفتاری مناسب برای سردبیران، ویراستارها، نویسندگان و داوران طی فرآیند انتشار علمی متمرکز است.
نویسندگان و نویسندگان همکار
مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی موظف است در طراحی و پیشبرد روند داوری و انتشار مجله و رسیدگی به مسائل مربوطه از «استانداردهای بین المللی نویسندگان» مصوب کمیتۀ اخلاق نشر پیروی کرده و معیارهای آن را به کار گیرد. میتوانید استانداردهای بینالمللی نویسندگان را در اینجا ببینیدد. نویسندگان باید این معیارهای استاندارد را بخوانند و آنها را بهطور کامل در آثار خود اعمال کنند.
نویسندگان با ارسال مقاله تصدیق میکنند که مقالۀ ارسالی توسط کلیۀ نویسندگان خوانده و تایید شده و کلیۀ نویسندگان با ارسال مقاله به مجله موافقت کردهاند. مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی پیرو ضوابط کمیتۀ بینالمللی سردبیران نشریات پزشکی (ICMJE) است و توصیه میکند که نگارش مقالهها بر اساس 4 معیار زیر صورت بگیرد:
الزامی است کلیۀ نویسندگان حین ارسال مقاله، تایید صلاحیت شوند. نام همکارانی که شرایط متناسب با عنوان نویسندگی را ندارند، باید در بخش قدردانی ذکر شود.
علاوهبراین، به نویسندگان توصیه میشود ضوابط اخلاقی زیر را با جدیت رعایت کنند و مقالاتی را ارسال کنند که اثر اصیل خود آنها باشد و یا اثری باشد که در دورۀ کاری خود متصدی آن بودهاند.
مقالات ارسالی باید شامل نتایج، دادهها و ایدههای اصیل و جدید نویسندگان بوده و برای چاپ به سایر نشریات ارسال نشده یا در جاهای دیگر منتشر نشدهباشند. جعل دادهها و نتایج، سرقت مالکیت معنوی و سرقت علمی اکیداً پذیرفتنی نیست و و مادون شان اخلاقی نویسنده تلقی میشود. ضروری است اطلاعات بهدست آمده از طریق رسانههای مختلف، تنها کسب با اجازۀ قبلی از صاحب منبع اطلاعات یا دادهها در مقاله ارائه شود.
نویسندگان باید منابع اثری که مورد استفاده قرار داده اند را به درستی ذکر کنند. به نویسندگان توصیه می شود منبع مقاله را قبل از ارسال آن بررسی کنند.
نویسندگان نمیتوانند بههیچوجه و از طریق هیچ رسانهای برای انتشار آثار خود تبلیغ کنند. هیچیک از مقالات نباید نویسندهای داشتهباشد که بهطریق یا دلیلی، مستقیماً درگیر کار نبودهاست.
از نویسندگان مسئول و همکار درخواست میشود قبل از ارسال مقاله، کلیۀ نتایج را بررسی و از صحت و اعتبار آنها اطمینان حاصل کنند. هرگونه تعارض منافع احتمالی باید از قبل به سردبیر اطلاع دادهشود. نویسندگان ملزم به پیروی از سیاست انتشاراتی مصوب Creative Commons هستند.
از کلیۀ نویسندگان درخواست میشود پس از دریافت پذیرش مقاله خود برای انتشار، فرم انتقال حق چاپ بلامانع را ارسال کنند.
هیئت تحریریه
مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی موظف است در طراحی و پیشبرد روند داوری و انتشار مجله و رسیدگی به مسائل مربوطه از «استانداردهای بین المللی نویسندگان» مصوب کمیتۀ اخلاق نشر پیروی کرده و معیارهای آ« را به کار گیرد. میتوانید استانداردهای بینالمللی سردبیران را در اینجا ببینید.
واژۀ ویراستار یک اصطلاح رایج است که برای اشاره به سردبیر، ویرایشگر محتوایی، ویرایشگر موضوعی و اعضای هیئت تحریریۀ مجلهها مورد استفاده قرار میگیرد.
تاکید بر این است که ویراستاران مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی مسئولیت کامل تصمیمات ویراستاری و فنی مجله را بر عهده بگیرند. هیچ ویراستار یا عضوی از دفتر نشریه نباید در مورد تصمیمات ویرایشی مرتبط با یک مقاله که توسط ویراستار مربوطه اتخاذ شده، مداخله کرده یا درمورد آن اظهار نظر کند. از ویراستاران درخواست میشود مقالات ارسالی را بیطرفانه مورد بررسی قرار دهند. هدف مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی انتشار سریع است و به ویراستاران توصیه میشود فرآیند بررسی مقالات را سریع و با دقت انجام دهند.
ویراستاران منحصراً مسئول پذیرش یا عدم پذیرش مقاله هستند، این احتمال وجود دارد که مقاله مورد بازبینی همکاران قرار گیرد، اما تصمیم نهایی به ویراستار بستگی دارد.
هیچ تصمیم یا مسئلهای در رابطه با مقالۀ ارسالی نباید بهواسطۀ ویراستار برای کسی فاش شود. اگر یکی از ویراستاران قصد چاپ مقالهای را دارد، مقالۀ وی باید توسط ویراستار دیگری تحت فرآیند بررسی قرار بگیرد.
ویراستار باید تا زمان بهچاپ رسیدن مقالۀ ارسالی از بهکاربردن اطلاعات، دادهها، نظریهها یا تفسیرهای آن مقاله در کار خود، خودداری کند.
داوران
داوران اصلیترین اعضایی هستند که به مجله بهعنوان نشریهای که دارای داوری کور است اعتبار میبخشند و از آنها درخواست میشود بههیچ نحوی هویت خود را فاش نکنند.
اگر داور احساس کند مقاله از نظر فنی فاقد شرایط لازم است، یا اگر بررسی بهموقع برای وی امکانپذیر نباشد، یا اگر مقاله دارای تعارض منافع باشد، وی باید فوراً داوری مقالۀ ارسالی را رد کند.
کلیۀ مقالات ارسالی باید محرمانه تلقی شوند، دریافت مشاوره از اشخاص خارجی با تأییدیۀ تحریریه امکانپذیر است.
هیچ داوری نباید مقالهای را که برای بررسی به وی واگذار شدهاست بنا به دلایل شخصی به داور دیگری بسپارد بلکه باید فوراً داوری آن را رد کند.
داوران پایه و اساس کل فرایند کیفیتسنجی هستند و باید اطمینان حاصل کنند که مقالات منتشر شده حتماً از کیفیت بالا برخودار بوده و دارای اصالت باشند. اگر داور دریابد مقالهای که برای داوری به وی واگذار شده در نشریۀ دیگری تحت بررسی قرار دارد، باید به سردبیر اطلاع دهد.
هیچ قانونی برای تجزیهوتحلیل سختگیرانه و سریع مقاله وجود ندارد، این کار باید بهصورت موردی و با توجه به شایستگی، کیفیت و اصالت مقالۀ ارسالی صورت بگیرد.
بهطور کلی، در روند داوری موارد زیر میتواند مورد بررسی قرار بگیرد:
نظر داوران، پذیرش یا عدم پذیرش مقاله را مشخص میکند و آنها عناصر اصلی در روند داوری همتا هستند. از کلیۀ داوران درخواست میگردد مقالاتی را که برای بررسی به آنها واگذار شدهاست بهطور کامل بررسی کرده و نظرات خود را بدون هیچگونه جانبداری ارائه دهند چرا که این کار آن ها باعث بالا رفتن کیفیت مجلات میشود.
نقض قوانین
همۀ ما بهعنوان گروهی از پژوهشگران که با یکدیگر همبستگی و پیوستگی ویژهای دارند، باید اطمینان حاصل کنیم که ضوابط اخلاقی تدوینشده به هرشکل ممکن رعایت شود. در یک نهاد غیر انتفاعی مانند نشریه، رعایت ضوابط وظیفۀ شخصی خود افراد بهشمار می رود، هیچ قوۀ قهریهای برای بهاجرا درآوردن این ضوابط وجود ندارد.
اعضای مجموعۀ مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی وظیفه دارند در صورت مشاهدۀ تخلف از جانب هر شخصی، علیه وی اقدام کنند.
ثبت کارآزمایی بالینی
کلیۀ کارآزماییهای بالینی باید از قبل در یکی از مراکز ثبت کارآزماییهای بالینی در سراسر جهان، مثلاً http://irct.ir/ به ثبت رسیدهباشند.
شناسۀ کارآزمایی بالینی باید در زمان ارسال مقاله ارائه شود.
شیوهنامه و نمودار روندنمای کمیتۀ بینالمللی اخلاق نشر
مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی موظف است طی فرآیند داوری و انتشار و مسائل مرتبط با آن از شیوهنامهها و نمودارهای کمیته اخلاق نشر پیروی کرده و موارد مندرج در آنها را اعمال کند. جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر، خواهشمند است اینجا کلیک کنید.
صوابط رفتاری و بهترین عملکردهای کمیتۀ اخلاق نشر
سردبیر مسئول کلیۀ مطالب منتشر شده در مجله است. این بدان معناست که وی باید:
1.1 در جهت برآوردن نیازهای خوانندگان و نویسندگان بکوشد.
1.2 برای بهبود مداوم مجله خود تلاش کند.
1.3 جهت کسب اطمینان از کیفیت مطالبی که به چاپ میرساند، فرایندهای مربوطه را بهدرستی اجرا کند.
1.4 آزادی بیان را ارج بنهد.
1.5 درستی و صداقت را در سوابق دانشگاهی محفوظ بدارد.
1.6 از بهخطر افتادن الگوهای معیار عقلی و اخلاقی بهدلیل نیازهای مالی جلوگیری کند.
1.7 همواره برای انتشار اصلاحیه، شفاف سازی، عقب نشینی از مواضع و عذرخواهی در مواقع ضروری آمادگی داشته باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
2.1 خوانندگان باید در جریان این موضوعات قرار بگیرند که هزینۀ تحقیق یا سایر فعالیتهای علمی از چه منبعی تأمین شدهاست، آیا سرمایهگذاران در روند تحقیق و انتشار نقشی داشتهاند، و اگر جواب مثبت است، این نقش شامل چه مواردی بودهاست.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
4.1 تصمیم ویراستار درخصوص پذیرش یا عدم پذیرش یک مقاله برای چاپ باید مبتنی بر اهمیت، اصالت و شفافیت مقاله و نیز معتبربودن پژوهش و تناسب آن با رسالت مجله باشد.
4.2 ویراستار نباید تصمیمات خود را در خصوص پذیرش مقالات ارسالی تغییر دهد مگر اینکه مشخص شود مقالۀ ارسالی مشکلات جدی داشتهاست.
4.3 ویراستار جدید نباید تصمیم ویراستار قبلی را درخصوص انتشار آثار ارسالی تغییر دهد مگر اینکه مشخص شودمشکلات جدی درمیان بوده است.
4.4 شرح فرآیندهای مرتبط با داوری همتا باید منتشر شود و ویراستار باید آمادگی لازم را داشته باشد تا دلیل هرگونه تغییر اساسی در فرآیندهای تشریحشده را توضیح دهد.
4.5 مجلات باید ساز و کار مشخصی داشتهباشند که نویسندگان بتوانند به واسطۀ آن برای اعتراض به تصمیمات وایراستار اقدام کنند.
4.6 ویراستار باید برای نویسندگان راهنمایی منشر کند که تمام انتظارات و ملزومات در آن مشخص شدهباشند. این راهنما باید مرتباً بهروزرسانی شده و به این ضوابط ارجاع یا پیوند داده شود.
4.7 ویراستار باید مطابق استانداردهای حوزۀ مربوطه در مورد معیارهای تألیف و/یا اینکه چه افرادی باید در فهرست نویسندگان تحتعنوان «همکار» معرفیشوند راهنمایی ارائه دهد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
5.1 سردبیر باید در خصوص انتطاراتی که از داور میرود، از جمله ضرورت رسیدگی محرمانه به محتوای مقالات ارسالی، راهنمایی در اختیار وی بگذارد. این راهنما باید مرتباً بهروزرسانی شده و به این ضوابط ارجاع یا پیوند داده شود.
5.2 سردبیر باید از داور بخواهد که قبل از موافقت با داوری مقالۀ ارسالی، در خصوص هرگونه تعارض منافع شفافسازی بهعمل آورد.
5.3 سردبیر باید به سامانههایی مجهز باشد که محفوظ ماندن هویت داوران همکار را تضمین کند، و یا از سامانۀ داوری باز استفاده کند که جزئیات مربوطه به اطلاع نویسندگان و داوران برسد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
6.1. سردبیر باید شیوهنامههای مربوط به همۀ انتظارات و الزامات ضروری را در اختیار اعضای جدید هیئت تحریریه قرار دهد و اعضای فعلی را نیز در جریان سیاستها و تحولات جدید قرار دهد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
7.1 رابطۀ سردبیر با ناشر و مالک باید بر پایۀ استقلال سردبیر استوار باشد.
7.2 سردبیر باید فارغ از دخالت ناشر و بر اساس میزان کیفیت و مناسببودن مقالات برای مجله تصمیم بگیرد که کدام یک را منتشر سازد.
7.3 سردبیر باید قرارداد(های) کتبی داشتهباشد که روابط وی را با ناشر مشخص کند.
7.4 شرایط این قرارداد مطابق ضوابط رفتاری مصوب کمیتۀ بین المللی اخلاق نشر برای ویراستاران مجله باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
8.1 سردبیر باید در جهت کسب اطمینان از رعایت انصاف، عدل و وقتشناسی در روند داوری همتا در مجله خود بکوشد.
8.2 سردبیر باید به سامانههای مناسبی مجهز باشد که محرمانهماندن مطالب ارسالی به مجلۀ وی در حین روند بررسی تضمین شود.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
9.1 سردبیر باید کلیۀ اقدامات منطقی را برای کسب اطمینان از کیفیت مطالبی که منتشر میکند، انجام دهد و متوجه باشد که مجلات و بخشهای مختلف مجلات اهداف و استانداردهای متفاوتی دارند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
10.1 ویراستار باید از قوانین محرمانگی در حوزه قضایی خود اطاعت کند. بااینحال، ورای قوانین داخلی، ویراستار همواره باید از محرمانگی اطلاعات فردی که در جریان پژوهشها یا تعاملات حرفهای بهدست آمده محافظت کند. بنابراین، همواره لازم است برای انتشار مطالب، از افرادی که احتمال دارد شناختهشده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (بهعنوان مثال، از گزارش پروندهها یا عکسها) رضایتنامۀ کتبی دریافت کرد. در صورتیکه موارد مرتبط با منافع عمومی بیشتر از ضررهای احتمالی بوده، اخذ رضایت میسر نباشد و اعتراض به انتشار این اطلاعات از جانب فردی با عقل سلیم بعید بهنظر برسد، میتوان اطلاعات شخصی را بدون رضایت صریح منتشر کرد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
توجه داشته باشید که رضایت برای شرکت در تحقیق یا قرار گرفتن تحت درمان با رضایت به انتشار اطلاعات شخصی، تصاویر یا نقلقولها یکسان نیست.
11.1 سردبیر باید برای کسب اطمینان از مطابقت پژوهشهایی که منتشر میکند با بیانۀ بینالمللی هلسینکی برای تحقیقات بالینی و دستورالعملهای AERA و BERA برای تحقیقات آموزشی بکوشد.
11.2 سردبیر باید اطمینان حاصل کند که کلیۀ پژوهشها توسط یک نهاد ذیربط که وجود خارجی دارد تأیید شدهباشند (بهعنوان مثال، کمیتۀ اخلاق پژوهشی، هیئت بازبینی نهادی). بااینحال، سردبیر باید متوجه باشد که چنین تأییدیههایی ضامن اخلاقی بودن این پژوهشها نیست.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
12.1 سردبیر موظف است در صورت گمان به بروز سوءرفتار یا دریافت گزارش سوءرفتار برای مواجهه با آن اقدام کند. این وظیفه هم شامل مقالات منتشر شدهاست و هم مقالاتی که منتشر نشدهاند.
12.2 سردبیر نباید صرفاً به عدم پذیرش مقالههایی که از بابت بروز سوءرفتار احتمالی ایجاد نگرانی میکنند بسنده نماید. وی از نظر اخلاقی موظف است موارد دعوی را پیگیری کند.
12.3 سردبیر باید در صورت لزوم، مطابق نمودارهای روندنمای کمیتۀ بینالمللی اخلاق نشر اقدام کند.
12.4 سردبیر ابتدا باید از کسانی که مود اتهام سوءرفتار قرار گرفتهاند پرسوجو بهعمل آورد. اگر پاسخ دریافتی رضایت وی را برآورده نکرد، باید از کارفرمایان یا موسسۀ مربوطه یا یک نهاد مناسب (شاید یک نهاد نظارتی یا سازمان ملی مرتبط با صداقت و امانت پژوهشی) بخواهد که در این مورد تحقیق کنند.
12.5 سردبیر باید با تلاش منطقی خود را بهطور کامل برای کسب اطمینان از انجام تحقیقات مناسب در مورد تخلفات گزارش شده بهکار ببندد. اگر این اتفاق نیفتد، ویراستار باید با تلاش منطقی خود را بهطور کامل برای دستیابی به راه حل مشکل بهکار گیرد. این یک وظیفه سنگین اما مهم است.
13.1 خطاها و اظهارات نادرست یا گمراهکننده باید فوراً و با تاکید مناسب تصحیح شوند.
13.2 سردبیر باید از شیوهنامههای کمیتۀ بینالمللی اخلاق نشر در مورد عقبنشینی از مواضع قبلی پیروی کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
14.1 سردبیر باید نسبت به مسائل مربوط به مالکیت معنوی هوشیار باشد و برای رسیدگی به نقض احتمالی قوانین و قراردادهای مالکیت معنوی با ناشر همکاری کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
15.1 سردبیر باید نسبت به انتقادات موثری که نسبت به آثار منتشرشده در مجلۀ وی صورت میگیرد پذیرا و مشتاق باشد.
15.2 باید به نویسندگانی که مطالب آنها مورد انتقاد قرار گرفته است فرصت پاسخگویی داده شود.
15.3 مطالعاتی که نتایج منفی را گزارش میکنند، نباید کنار گذاشتهشوند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
16.1 سردبیر باید فوراً به شکایات پاسخ دهد و اطمینان حاصل کند که راهی وجود داشته باشد تا فرد ناراضی بتواند شکایات خود را پیش ببرد. این ساز و کاز باید در مجله تصریح شود و اطلاعات لازم برای چگونگی ارجاع به کمیتۀ بینالمللی اخلاق نشر برای رسیدگی به مسائل حلنشده را نیز شامل شود.
16.2 سردبیر باید از روند مندرج در نمودار کمیتۀ بینالمللی اخلاق نشر در مورد شکایات پیروی کند.
17.1 مجلات باید جهت کسب اطمینان از این که ملاحظات تجاری بر تصمیمات تحریریه تأثیر نمیگذارد دارای سیاستها و سامانههای متناسب باشند (مثلاً بخشهای تبلیغاتی باید مستقل از دپارتمانهای تحریریه فعالیت کنند).
17.2 سردبیر باید سیاستهای تبلیغاتی را در رابطه با محتوای مجله و مراحل مربوط به انتشار ملزومات دارای پشتیبانی اعلام کند.
17.3 نسخههایی که تجدید چاپ میشوند باید همان شکلی را داشتهباشد که در مجله منتشر شدهاست، مگر اینکه نیاز به تصحیح داشتهباشند، در اینصورت، تغییرات باید بهطور واضح مشخص شوند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل موارد زیر است:
18.1 سردبیر باید از فرم و روند مصوب کمیتۀ بینالمللی سردبیران نشریات پزشکی (ICMJE) برای مدیریت تعارض منافع استفاده کند.
18.2 مجلات باید جهت رسیدگی به مقالات ارسالی توسط ویراستارها، کارکنان یا اعضای هیئت تحریریه فرآیند شفافی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که داوری بهصورت بیطرفانه انجام پذیرفته است.
سرقت علمی
به کلیۀ نویسندگان توصیه میشود قبل از ارسال مقاله به مجله برای چاپ، مقالات خود را بررسی کنند. نویسندگان باید از «نرم افزارهای بررسی سرقت ادبی» معتبر استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که مقالات آنها عاری از سرقت ادبی است. در هرصورت، کلیۀ مقالات ارسالی به مجله پس از دریافت و نیز قبل از انتشار نهایی با استفاده از iThenticate و سایر نر افزارهای تشحیص سرقت ادبی بررسی میشوند. اگر داوران، سردبیر، خوانندگان یا کارمندان تحریریه به ه گونه سرقت ادبی مشکوک باشند، یاد ر هریک از مراحل فرآیند انتشار متوجه هر بروز نوع سرقت ادبی شوند، مقاله رد شده و در این خصوص به کلیۀ نویسندگان همکار، از جمله نویسندۀ مسئول اطلاعرسانی میشود. سرقت ادبی از آثار خود شخص نیز مورد بررسی قرار گرفته و بههمین منوال مدیریت میشوند. در صورت تشخیص سرقت ادبی در مقالات ارسالی یا یافتن مصداق آن در مقالات منتشر شده، ضوابط رفتاری و نمودارهای روندنمای کمیتۀ بینالمللی اخلاق نشر مورد استفاده قرار میگرند.
مجلۀ پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی (JFLR) نسبت به رعایت قوانین و اصول رفتاری انتشارات دانشگاه تهران متعهد است.