ارزیابی کیفیت و شایستگی‏های مورد انتظار در برنامه‌درسی دوره کارشناسی رشته زبان روسی از دیدگاه ذی‌نفعان

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه مازندران، ایران

2 دانش‏آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه مازندران، ایران

3 دانشیار گروه زبان روسی، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه مازندران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، ارزیابی کیفیت و شایستگی‏های مورد انتظار در برنامه­درسی دوره کارشناسی رشته زبان روسی از دیدگاه ذی­نفعان می‏باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل اعضای هیأت‏علمی، دانشجویان کارشناسی‏ و مدیران (فارغ التحصیلان) رشته زبان روسی می­باشد که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس 12 نفر از اعضای هیأت علمی، 11 نفر از مدیران و 106 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه آماری انتخاب شده­اند. برای جمع­آوری اطلاعات، از سه پرسشنامه محقق‏ساخته استادان، دانشجویان و مدیران استفاده شد. برای سنجش روایی پرسش­نامه از روایی محتوایی استفاد شد. و  با  استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، پایایی پرسش­نامه اساتید 76/0، دانشجویان 89/0 و مدیران 87/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آماراستنباطی(آزمون تی تک نمونه، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون فریدمن) استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نظر دانشجویان به غیر از عناصر محتوا و فعالیت، سایر عناصر برنامه درسی نسبتاً مطلوب ارزیابی شدند و از نظر استادان، میزان مطلوبیت تمامی عناصربرنامه‌درسی در سطح متوسط می‌باشد؛ نتایج تی مستقل نشان داد تفاوتی بین دیدگاه استادان و دانشجویان وجود ندارد؛ میزان رضایت مدیران از مهارت و نگرش دانشجویان نسبتاً مطلوب و دانش مطلوب می‏باشد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان و اساتید تفاوت معنی­داری­ وجود ندارد اما بین نظرات مدیران با دانشجویان و استادان  در مورد میزان ضرورت برخورداری فارغ التحصیلان از دانش و مهارت‌ها تفاوت معنی­داری­ وجود دارد.  بنابراین به منظور برآورده شدن انتظارات همه ذینفعان، پیشنهاد می‏شود در هنگام طراحی برنامه درسی همکاری بیشتری بین ذی‏نفعان باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessment of Quality and Expected Competencies in Russian Language Undergraduate Curriculum from Stakeholder Perspective

نویسندگان [English]

  • mohsen hajitabar firouzjaee 1
  • na mos 2
  • Masoumeh motamednia 3
  • Meimanat Abedini Baltork 1
1 Assistant Professor of Mazandaran University
2 Masters student
3 Associate professor in the Department of Russian Language, University of Mazandaran, Babolsar.
چکیده [English]

The purpose of this study was to evaluate the quality and expected competencies of the undergraduate Russian language curriculum from the stakeholders' perspective. The research method is descriptive-survey. The statistical population of the study consisted of faculty members, undergraduate students and managers (graduates) in Russian language. The available sampling method was 12 faculty members, 11 managers and 106 people Students are selected as statistical samples. To collect information, three researcher-made questionnaires were used by professors, students and managers. Content validity was used to measure the validity of the questionnaire. Using Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the professors' questionnaire was 76.0, the students were 0.89 and the managers were 0.87. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (T-test, independent t-test, Friedman test and ANOVA) were used to analyze the data. The results showed that other elements of the curriculum were relatively desirable in terms of students other than the content elements and activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality Assessment
  • Expected Competencies
  • curriculum
  • russian language
  • stakeholders
Becker, R. (2002). OECD Quality and Internationalisation in Higher Education, OECD, Paris, 1999. REFLECTIONS ON HIGHER EDUCATION, 12, 40-42. https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/38006910.pdf
Bharvad, A. J. (2010). Curriculum evaluation. International Research Journal, 1(12), 72-74. http://www.academia.edu/download/53129139/curriculum_evaluation.pdf
Eukel, H., Frenzel, J., Skoy, E., & Faure, M. (2018). Longitudinal evaluation of student professionalism throughout the professional didactic curriculum of a pharmacy program. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 10(3), 325-332. https://www.researchgate.net/profile/Jeanne_Frenzel/publication/321827881_Longitudinal_evaluation_of_student_professionalism_throughout_the_professional_
Golden, D. W., Kauffmann, G. E., McKillip, R. P., Farnan, J. M., Park, Y. S., Schwartz, A., . . . Rudra, S. (2018). Objective evaluation of a didactic curriculum for the radiation oncology medical student clerkship. International Journal of Radiation Oncology* Biology* Physics, 101(5), 1039-1045. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29908787
Kuh, G. D., Kinzie, J., Schuh, J. H., & Whitt, E. J. (2011). Student success in college: Creating conditions that matter: John Wiley & Sons. https://www.wiley.com/en-us/Student+Success+in+College%3A+Creating+Conditions+That+Matter%2C+%28Includes+New
Luen, W. K. (2008). Curriculum Gaps in Business Education: a Case Study of Stakeholders’ Perceptions. Thesis submitted for the degree of Doctor of Education at the University of …, https://pdfs.semanticscholar.org/1107/00eafc661cf25eb77821919be024c295e923.pdf
Mackness, J., Waite, M., Roberts, G., & Lovegrove, E. (2013). Learning in a small, task–oriented, connectivist MOOC: Pedagogical issues and implications for higher education. The international review of research in open and distributed learning, 14(4). file:///C:/Users/Hajitabar/Downloads/1548-Article%20Text-12860-1-10-20130926%20(2).pdf
Mukolwe, E., & Cheloti, I. M. (2016). Getting" Entangled": A Focus on the Hotel and Hospitality Curriculum Implementation in Public Universities in Kenya. Journal of Education and Practice, 7(23), 58-62. https://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/32577
Nichols, B., Shidaker, S., Johnson, G., & Singer, K. (2006). Managing Curriculum and Assessment. A Practitioner’s Guide. Santa Barbara, Calif.: ABC-CLIO. https://www.bsu.edu/-/media/www/departmentalcontent/edleadership/2018%20vitas/english%20fenwick%20vita.pd
Rajurkar, S., Chavan, K. D., Kachewar, S. G., & Giri, P. A. (2019). A review of significant aspects contributing to curriculum development. International Journal of Research in Medical Sciences, 7(1), 317. https://pdfs.semanticscholar.org/1efa/b0f3fb2407fe6384c419e2927f14897a4aff.pdf
Saad, G. H. (2001). Strategic performance evaluation: descriptive and prescriptive analysis. Industrial Management & Data Systems. https://pdfs.semanticscholar.org/1efa/b0f3fb2407fe6384c419e2927f14897a4aff.pdf
Sadeghi, A., & Sadeghi, A. (2015). Teaching and Learning of Russian at the University of Guilan in Iran. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 1(2), 34-43. https://pdfs.semanticscholar.org/f166/8268a612c97a0349f11c3afb10d44bf8b6c3.pdf
Stark, J. S., Lowther, M. A., Sharp, S., & Arnold, G. L. (1997). Program-level curriculum planning: An exploration of faculty perspectives on two different campuses. Research in Higher Education, 38(1), 99-130. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.840.9679&rep=rep1&type=pdf
Talib, N., & Maguad, B. A. (2011). Academic management and implementation of the QFD approach. Paper presented at the Proceedings ASBBS Annual Conference: Las Vegas. http://asbbs.org/files/2011/ASBBS2011v1/PDF/T/TalibN.pdf
Tang, W., Bai, J., Liu, J., Wang, H., & Chen, Q. (2012). Students' evaluation indicators of the curriculum. Int J Med Educ, 3, 103-106. https://www.ijme.net/archive/3/students-evaluation-indicators.pdf
Zhou, H. (2016). Empirical study on university curriculum satisfaction of university graduates. Open Journal of Social Sciences, 4(1), 132-137. file:///C:/Users/Hajitabar/Downloads/Empirical_Study_on_University_Curriculum_Satisfact.pdf
چوپانی, ح., حیات, ع. ا., و زارع, م. (1390). ارزیابی کیفیت در نظام آموزش‌عالی ایران: موانع و چالش‌ها و ارائة راهکارها. اولین همایش بین‌المللی مدیریت، آینده‌نگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش‌عالی., سنندج.دانشگاه کردستان. https://www.civilica.com/Paper-IICMFEIHE01-IICMFEIHE01
خاقانی زاده, م., ملکی, ح., عباسی, م., و  پور, ع. ع. (1389). ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی. فصل نامه راهبرد آموزش. 3(3)،93-97..  file:///C:/Users/Hajitabar/Downloads/Edu%20Str%20Me-v3n3p93-fa.pdf
رضایی, م.  و حجازی, س. (1394). دیدگاه دانشجویان و دانش‌آموختگان درباره برنامه‌های درسی رشته‌های کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 7(33), 28-46. http://itvhe.areo.ir/article_105815_7aad2b8fc1d8d8457d19d56da118e837.pdf
عزیزی, ز. (1387). ارزیابی درونی کیفیت گروه آموزشی و مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران. فصلنامه آموزش‌عالی, 1(1), 109-195. https://jresearch.sanjesh.org/article_14977_05561dc0d02897a18fc1c502b13dedd7.pdf
قادری, ح., و شکاری, ع. (1393). ارزیابی کیفیت برنامه درسی گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی, 2(14), 147-162. http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534335_e2f80fa07b32751f1d01664aa8fb20f4.pdf
محمدی, ناصری جهرمی, ر., معینی شهرکی, ه., و مهربانیان, ن. (1392). کارایی درونی و اثربخشی بیرونی برنامه درسی دوره دکترای حرفه‌ای پزشکی از دیدگاه دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 13(3), 233-243. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2297-fa.pdf
مهدی زاده, ا., و شفیعی, ن. (1388). ارزیابی کیفیت برنامه های درسی رشته‏های آموزش معلمان. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه ازاد تنکابن, 1(1), 34-52. http://psyedu.toniau.ac.ir/article_552873_2783386c5bef92a68b48621cf6cf1b1a.pdf
ناطقی, ف., یوسفی, ع., و یارمحمدیان, م. (2017. طراحی الگوی ارزشیابی برنامۀ درسی شیمی دورۀ متوسطه ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 1(20), 21-48. http://ensani.ir/file/download/article/20120328153238-2026-55.pdf
نوروززاده, ر., محمودی, ر., فتحی واجارگاه, ک., و نوه ابراهیم, ع. (1385). وضعیت سهم مشارکت دانشگاهها در بازنگری برنامه‏های درسی مصوب شورای عالی برنامه‏ریزی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, 12(4), 71-92.
 file:///C:/Users/Hajitabar/Downloads/64813854204.pdf