%0 Journal Article %T ارزیابی کیفیت و شایستگی‏های مورد انتظار در برنامه‌درسی دوره کارشناسی رشته زبان روسی از دیدگاه ذی‌نفعان %J پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی %I دانشگاه تهران %Z 2588-4123 %A حاجی تبار فیروزجایی, محسن %A موسوی, سیده ندا %A معتمدنیا, معصومه %A عابدینی بلترک, میمنت %D 2020 %\ 03/20/2020 %V 10 %N 1 %P 100-119 %! ارزیابی کیفیت و شایستگی‏های مورد انتظار در برنامه‌درسی دوره کارشناسی رشته زبان روسی از دیدگاه ذی‌نفعان %K ارزیابی کیفیت %K شایستگی‏های مورد انتظار %K برنامه‌ی درسی %K زبان روسی %K ذی‌نفعان %R 10.22059/jflr.2019.287053.663 %X هدف از این پژوهش، ارزیابی کیفیت و شایستگی‏های مورد انتظار در برنامه­درسی دوره کارشناسی رشته زبان روسی از دیدگاه ذی­نفعان می‏باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل اعضای هیأت‏علمی، دانشجویان کارشناسی‏ و مدیران (فارغ التحصیلان) رشته زبان روسی می­باشد که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس 12 نفر از اعضای هیأت علمی، 11 نفر از مدیران و 106 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه آماری انتخاب شده­اند. برای جمع­آوری اطلاعات، از سه پرسشنامه محقق‏ساخته استادان، دانشجویان و مدیران استفاده شد. برای سنجش روایی پرسش­نامه از روایی محتوایی استفاد شد. و  با  استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، پایایی پرسش­نامه اساتید 76/0، دانشجویان 89/0 و مدیران 87/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آماراستنباطی(آزمون تی تک نمونه، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون فریدمن) استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نظر دانشجویان به غیر از عناصر محتوا و فعالیت، سایر عناصر برنامه درسی نسبتاً مطلوب ارزیابی شدند و از نظر استادان، میزان مطلوبیت تمامی عناصربرنامه‌درسی در سطح متوسط می‌باشد؛ نتایج تی مستقل نشان داد تفاوتی بین دیدگاه استادان و دانشجویان وجود ندارد؛ میزان رضایت مدیران از مهارت و نگرش دانشجویان نسبتاً مطلوب و دانش مطلوب می‏باشد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان و اساتید تفاوت معنی­داری­ وجود ندارد اما بین نظرات مدیران با دانشجویان و استادان  در مورد میزان ضرورت برخورداری فارغ التحصیلان از دانش و مهارت‌ها تفاوت معنی­داری­ وجود دارد.  بنابراین به منظور برآورده شدن انتظارات همه ذینفعان، پیشنهاد می‏شود در هنگام طراحی برنامه درسی همکاری بیشتری بین ذی‏نفعان باشد. %U https://jflr.ut.ac.ir/article_75584_cd2a5380031434b77e865120bfcb3d25.pdf