بررسی توانش نگارش دانشجویان رشته مترجمی زبان آلمانی بر بستر ساخت گرایی میانه

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان آلمانی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری گروه زبان آلمانی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

نگارش را می توان پیچیده ترین توانش آموزش زبان دانست. شیوه فراگیری این توانش، آگاهی نداشتن زبان­آموزان به راهبردهای نوین از جمله "نگارش آزاد" و "نگارش آفرینشگر" و"ساخت­گرایی" در پایه انگاره نوین آموزشی رایج در کشورهای پیشرو در آموزش زبان، به کار نبستن این شیوه­ها از سوی آموزگاران دانشگاهی و ...، به آن انجامیده، تا به این توانش آن چنان که باید، به ویژه در نهادهای آموزشی ویژه "پرورش مترجم"، پرداخته نشود. نگارندگان تلاش کرده­اند، تا بر بنیان ساخت­گرایی میانه و نگارش فرایند­محور استوار بر ساخت­گرایی و روان­شناسی شناختی و در چارچوب نگارش آزاد- آفرینشگر ریز­مدلی ارائه نمایند، تا دانشجویان با فرایندهای نگارش آشنا شوند. ثمره این آشنایی پویا­سازی دانشپایه­های مرتبط با آموزش نگارش خواهد بود و در ادامه زدودن ترس دانشجویان از آغاز نگارش و آفرینش متن­هایی هماهنگ از دیدگاه "گزاره­شناسی" و "ساخت واژه­شناسی" را در پی خواهد داشت. جستار فرارو در پی آن است، تا در چارچوب ساخت­گرایی بن­مایه­ای برای گنجاندن شیوه نگارش آزاد در پایه کارشناسی رشته "مترجمی زبان آلمانی"  به دست دهد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of Writing Competence in German Translation Students based on moderate constructivism

نویسندگان [English]

  • Hamideh Behjat 1
  • kianoosh Yadollahvand 2
1 Fakulty of foriegn Language
2 Department of German Language of Faculty for foreign Language and Literature of Tehran University
چکیده [English]

Abstract:
Writing may be regarded as the most complicated competence in language teaching. Acqisition-Methods of this competence, language learners' being unaware of such modern strategies as "free writing" and "creative writing" in the area of language teaching, the non-application of such modern methods on the part of university instructors etc. led to the shortcoming with writing competence, more specifically, by institutions for translator-training. Drawing on moderate Constructivism and process-oriented writing, the authors of the present paper have tried to present a micromodel on how to familiarize the students with writing processes in the context of free/creative writing. The outcome of such a familiarity will be dynamizing courses related to teaching writing, resolving the students' fears from how to start writing and creating texts which are well-organized in terms of "propositions" and "phrase structures". On the ground of moderate Constructivism, the present exploration aims to present an essential base theme for including free-writing in the current undergraduate German Translation program.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Competence
  • Writing
  • Structuralism
  • Process-orientation
  • Dynamizing
Apelt, Walter (1991). Lehren und Lernen fremder Sprachen: Grundorientierung und Methoden in historischer Sicht. Berlin: Volk und Wissen.
Becker-Mrotzek, Michael (2004). Schreibentwicklung und Textproduktion. Der Erwerb der Schreibfertigkeit am Beispiel der Bedienungsanleitung. Rudolfzell: Verlag für Gesprächforschung.
Decoo, Wilfried (2001). On the mortality of language learning methods. In:
Dreyfürst, Stephanie; Sennewald, Nadja (2014). Schreiben. Grundlagentexte zur Theorie, Didaktik und Beratung. Verlag Barbara Budrich. Opladen & Toronto.
Edmondson, W.J.; Hause, J. (2006). Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen: Basel: A. Francke Verlag.
Faistauer Renate (1997): Wir müssen zusammen schreiben! Kooperatives Schreiben im fremdsprachlichen Deutschunterricht. Hans-Jürgen Krumm; Paul Portmann-Tselikas (Hrsg.). StudienVerlag. Innsbruck-Wien
Fix, Martin (2008). Texte Schreiben. Schreibprozesse im Deutschunterricht. Paderborn: Schöningen, 2.Auflage.
Fritzsche, Joachim (1994). Zur Didaktik und Methodik des Deutschunterrichts. Band 2. Schriftliches Arbeiten. Klett. Stuttgart.
Girgensohn, Katrin; Nadja Sennewald (2012). Schreiben lehren, Schreiben lernen. WBG (Hrsg.: Wissenschaftliche Buchgesellschaft). Darmstadt.
Guberina, Petar (1971). Die audio-visuelle, global-strukturelle Methode. In: Libbish; B.: 1-15.
Helbig, Gert (1986). Die audiolinguale Methode. In: Henrici, G.: Studienbuch: Grundlagen für den Unterricht im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache (und anderer Fremdsprachen).
Henrici, Gert (2001b): Methodische Konzepte für Deutsch als Fremdsprache. In: Helbig, G., Götze, L.; Henrici, G., Krum, H.-J. (Hg.). Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch, 2.Halbband. De Gruyter. Berlin.
Kast, Bernd (1999). Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt.München.
Krischer, Barbara (2002). Schreiben – aber wie?. In: Info DaF 5. 383-408.
 
López Barrios, Mario Luis. Die curriculare Grundlegung der Fertigkeit Schreiben im DaF- Unterricht. Peter Lang Verlag. Frankfurt am Main. 1998.
Ludwig, Otto (1988). Einige Gedanken zu einer Theorie des Schreibens. In: Grosse, Siegfried: Schriftsprachlichkeit. Pädagogischer Verlag Schwan. Düsseldorf.
Ludwig, Otto (2006). In: Didaktik der deutschen Sprache. Bredel, Ursula; Günther, Hartmut; Klotz; Peter; Ossner, Jakob; Siebert-Otto Gesa (Hrsg.), Band 1, 2.Auflage. Verlag Ferdinand Schöningh UTB. Paderborn.
Mackey, William Francis (1965). Language teaching analysis, London.
Merz-Grötsch, Jasmin (2005). Schreiben als System. Band 1. Schreibforschung und Schreibdidaktik: Ein Überblick. 2.Auflage. Fillibach Verlag. Freiburg im Breisgau.
Molitor Lübbert, Sylvie (1996): Schreiben als mentaler und sprachlicher Prozeß. In: Günther, Hartmut/ Ludwig, Otto (Hrsg.): Schrift und Schriftlichkeit: ein interdisziplinäres Handbuch internationaler Forschung. Band 2. Berlin. de Gruyter. Berlin
Neuner, Gerhard; Hunfeld, Hans (1993): Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: Eine Einführung. Berlin, Langenscheidt.
Nystrand, Martin (1989). A social-interactive model of writing. Written Communication 6(1), 66-85.
Palmer, Harold (1917). The scientific study and teaching of languages (Language and language learning), OUP: London.
Roche, Jörg (2005): Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Tübingen, Narr Francke Verlag GmbH
Spinner, Kaspar (1986). Kreatives Schreiben. In Baurmann, Jürgen / Ludwig, Otto (Hrsg.): Schreiben: Konzepte und schulische Praxis.Praxis Deutsch. Sonderheft, S.82 f.
Tulodziecki, Gerhard; Herzig, Bardo; Blömeke, Sigrid (2004). Eine Einführung in die Didaktik. Verlag Klinikdardt. Düsseldorf.
Utzschneider, Vera (2011). Eine andere Brille aufsetzen. Konstruktivistische Didaktik als erster Schritt in eine kompetenzorientierte Lernkultur. In: Arbeitshilfe für den evangelischen Religionsunterricht an Gymnasien. Gelbe Folge. Jahresheft.
Walter, Max; Olbrich, Paul. Zur Methodik des neusprachlichen Unterrichts. Marburg: Elwertˈsche Verlagsbuchhandlung.
Wolff, Dieter (2002). Fremdsprachenlernen als Konstruktion: Grundlagen für eine konstruktivistische Fremdsprachendidaktik. Peter Lang Verlag. Frankfurt am Main.
Wolff Dieter; Legenhausen, L. (1991): Der Micro-Computer als Hilfsmittel beim Sprachenlernen: Schreiben als Gruppenaktivität. In: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 4/1991, S. 346-456
Zuchewicz, Tadeusz. (2001): Befähigung zum wissenschaftlichen Schreiben in der Fremdsprache Deutsch. In: Deutsch als Fremdsprache.