منابع
قرآن کریم. (1387). ترجمة س. ع. موسوی گرمارودی. چاپ سوم. تهران: قدیانی.
ابوادیب [ابودیب؟]، ک. (1394). صور خیال در نظریة جرجانی. ترجمة ف. سجودی و ف. ساسانی. چاپ دوم. تهران: علم.
ابوزید، ن. ح. (1387). معنای متن: پژوهشی در علوم قرآن. ترجمة م. کریمینیا. ویراستة م. ملکیان. چاپ چهارم. تهران: طرح نو.
تجلیل، ج. (1387). آشنایی با تصویر فنی: نمایش هنری در قرآن. در شرح درد اشتیاق: مجموعة مقالات با رویکرد زیباییشناسی و بلاغی (صص 74-61). تهران: سروش.
جرجانی، ش. ع. (1368). دلائل الإعجاز فی القرآن. ترجمه و تحشیة س. م. رادمنش. مشهد: مؤسسة چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
خرمشاهی، ب. (1389). قرآن و قرآنپژوهی. در قرآنپژوهی (جلد 1، صص 62-3). چاپ چهارم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
رادمرد، ع.، و هـ. رحمانی. (1391). کاربرد التفات در بافت کلام الهی. لسان مبین (پژوهش زبان عربی)، 3 (8)، 113-80.
زارعیفر، ا. (1388-1387). بلاغت التفات در قرآن». صحیفة مبین، (44) (زمستان 1387 و بهار 1388)، 44-30.
سرکی، ن.، و ف. سجودی. (1393). گونهشناسی صنعت التفات در قرآن مجید با توجه به مؤلفههای گفتهپردازی. جستارهای زبانی، 5 (1)، 310-295.
سیدقاسم، ل.، و ر. هادی. (1393). بررسی همانندیهای نظریات عبدالقاهر جرجانی در کاربردشناسی زبان و نقشگرایی هلیدی. ادبپژوهی، (28)، 129-111.
قطب، س. (2002). التصویر الفنی فی القرآن. الطبعة السادسة عشرة. القاهره: دارالشروق.
شفیعی کدکنی، م. ر. (1391 الف). صورتگرایان روس و جرجانی. در رستاخیر کلمات: درسگفتارهایی دربارة نظریة ادبی صورتگرایان روس (صص 300-295). تهران: سخن.
ـــــــــــ. (1391 ب). نظر جرجانی در باب صور خیال. در رستاخیر کلمات: درسگفتارهایی دربارة نظریة ادبی صورتگرایان روس (صص 316-301). تهران: سخن.
صفوی، ک. (1383). از زبانشناسی به ادبیات. جلد دوم: شعر. تهران: سورة مهر.
طالقانی، س. م. (1389). پرتوی از قرآن. جلد سوم: تفسیر آیات سورههای جزء سیام. تهران: مؤسسة مطالعات تاریخ معاصر ایران و شهرداری تهران (معاونت امور اجتماعی و فرهنگی).
طبل، ح. (1998). أسلوب الإلتفات فی البلاغة القرآنیة. القاهره: دارالفکر.
عباس، م. (1387). عبدالقاهر جرجانی و دیدگاههای نوین در نقد ادبی. ترجمة م. مشرف. ویراستة پ. فرخنژاد. تهران: چشمه.
عبدالرئوف، ح. (1390 الف). در باب تنوع سبکشناختی در ژانر قرآنی. در ا. حُرّی (گردآورنده و مترجم)، مطالعة قرآن بهمنزلة اثری ادبی (صص 363-301). تهران: نیلوفر.
ـــــــــــ. (1390 ب). سازگان زبانشناختی قرآن. در ا. حُرّی (گردآورنده و مترجم)، مطالعة قرآن بهمنزلة اثری ادبی (صص 254-215). تهران: نیلوفر.
غفاری، م. (1393). پیشگفتار مترجم بر ویراست دوم. در پ. وردانک، مبانی سبکشناسی (صص 13-9). ترجمة م. غفاری. ویراست دوم. تهران: نشر نی.
فاولر، ر. (1390). زبانشناسی و رمان. ترجمة م. غفاری. تهران: نشر نی.
فضیلت، م. (1386). زیباییشناسی قرآن. تهران: سمت و انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه.
مزیدی، پ. (1392). رویکرد عبدالقاهر جرجانی به بلاغت: مقایسهای با برخی نظریهپردازان مدرن. صحیفة مبین، 19 (54)، 72-51.
معینی، م. (1392). شکوه نگاه: بررسی نظریههای ادبی. ویراستة هـ. بناپور. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مقیاسی، ح.، و م. فرجی. (1395). تناسب ساختار با محتوا با توجه به دو نظریة «نظم» و «آشناییزدایی» (به محوریت سورة مبارکة «لیل»). پژوهشهای زبانشناختی قرآن، 5 (2)، 104-81.
میر، م. (1390). فنون و صنایع ادبی در قرآن. در ا. حُرّی (گردآورنده و مترجم)، مطالعة قرآن بهمنزلة اثری ادبی (صص 213-185). تهران: نیلوفر.
میرحاجی، ح. ر. (1389). مبانی زیباییشناسی متن در زبان عربی. پژوهشنامة نقد ادبی عربی، (1)، 183-154.
ناظمیان، هـ. (1392). پیوند فرم و ساختار با محتوا در سورة مبارکة تکویر. مجلة انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، (27)، 115-97.
نصیریان، ی. (1385). علوم بلاغت و اعجاز قرآن. چاپ ششم. تهران: سمت.
وردانک، پ. (1393). مبانی سبکشناسی. ترجمة م. غفاری. ویراست دوم. تهران: نشر نی.
هادی، ر.، و ل. سیدقاسم. (1392). بررسی همانندیهای نظریات عبدالقاهر جرجانی با ساختارگرایی و نقد نو. مطالعات بلاغی، 4 (7)، 147-127.
Bennett, T. (2003). Formalism and Marxism, Second edition. London & New York: Routledge.
Bradley, A. C. (1963). Poetry for poetry’s sake. In Oxford lectures on poetry (pp. 3-34). London: McMillan Co LTD.
Brooks, C. (1960). The heresy of paraphrase. In The well-wrought urn: studies in the structure of poetry (pp. 176-96). London: Dennis Dobson Ltd.
Budd, M. (1995). Values of art. London: Penguin.
Douthwaite, J. (2000). Towards a linguistic theory of foregrounding, Alessandria: Edizioni dell’Orso.
Guerin, W. L., et al. (2011). A handbook of critical approaches to literature. Sixth edition. New York & Oxford: Oxford University Press.
Halliday, M. A. K. (2014). Halliday’s introduction to functional grammar. Revised by C. M. I. M. Matthiessen. Fourth edition. London & New York: Routledge.
Kivy, P. (1997). Philosophies of art: an essay in differences. Cambridge: Cambridge University Press.
Lamarque, P. (2010). The elusiveness of poetic meaning. In S. Schroeder (ed.), Philosophy of literature (pp. 24-46). Malden: Wiley-Blackwell.
Leech, G. (2008). Language in literature: style and foregrounding. London: Longman.
Nørgaard, N., R. Montoro, and B. Busse. (2010). Key terms in stylistics. London & New York: Continuum.
Oxford English Dictionary. (2009). Second edition on CD-ROM (v. 4.0). Oxford University Press.
Shklovsky, V. (2004). Art as technique. In J. Rivkin & M. Ryan (eds.), Literary theory: an anthology (pp. 15-21). Second edition. Oxford: Blackwell Publishing.
Short, M. (1997). Exploring the language of poems, plays, and prose. London & New York: Longman.
Thompson, G. (2014). Introducing functional grammar. Third edition. London & New York: Routledge.
Wales, K. (2014). A dictionary of stylistics. Third edition. London & New York: Routledge.