نگرش زبان‌آموزان بزرگسال و نوجوان ایرانی نسبت به دریافت بازخورد شفاهی از معلم و همکلاسی‌ها

نوع مقاله: علمی پژوهشی

10.22059/jflr.2012.50921

چکیده

باوجود حجم زیاد مطالعات انجام شده در
زمینۀ بازخورد مقابله
­ای، محققان معدودی به بررسی نگرش
زبان
­آموزان به این نوع بازخورد پرداخته­اند و همین مطالعات اندک نیز نتایج مختلف
و گاه متضادی دربرداشته است. در عین حال، هیچ پژوهشی برای یافتن عوامل موثر بر شکل
­گیری این نگرش­ها انجام نگرفته است. مطالعۀ حاضر به
بررسی نگرش زبان
­آموزان ایرانی به دریافت بازخورد از
معلم و همکلاسی
­ها و همچنین نقش سن در نگرش آن­ها پرداخت. بدین منظور، پرسشنامه­ای میان 136 زبان­آموز توزیع شد. نتایج حاکی از نگرش مثبت
زبان
­آموزان ایرانی نسبت به دریافت
بازخورد از همکلاسی
­ها و همچنین وجود رابطۀ معنادار
میان سن زبان
­آموزان و نگرش آن­ها نسبت به دریافت بازخورد از همکلاسی­ها
و معلمان و همچنین دریافت انواع بازخورد شفاهی بود. برخلاف نوجوانان که در مقایسه
با بزرگسالان بیشتر به دریافت بازخورد از همکلاسی
­های خود متمایل بودند، زبان­آموزان بزرگسال بیشتر خواهان دریافت
بازخورد از معلم خود بودند. علاوه بر آن، از میان انواع بازخورد، بزرگسالان
بازخوردهای تلویحی را ترجیح می­دادند، در صورتی که زبان
­آموزان نوجوان مایل به دریافت بازخورد
واضح بودند. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت آگاهی مدرسان زبان نسبت به نگرش زبان
­آموزان و عوامل موثر بر شکل­گیری این نگرش­ها دلالت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Adult and Young Language Learners' Preferences for Oral Corrective Feedback

چکیده [English]

Recent interaction studies have
focused on the relationship between interactional feedback and L2 development.
Despite the large body of knowledge in this regard, few studies have examined
learners’ preferences for interactional feedback. Besides, different findings
have been reported concerning learners’ preferences for feedback and none has
examined the factors accounting for the variation in the results.Thus, the
present study considered the role of age in forming language learners’
preferences for oral corrective feedback. A feedback questionnaire was
distributed among 136 language learners. The results confirmed the relationship
between age of the learners and their preferences. While adults were more
inclined towards only-teacher feedback, younger learners were more in favor of
peer feedback. Adults also had a higher preference for implicit recast while
younger learners were more positively oriented towards explicit recast.
The results suggested the need for teachers to take into
consideration learner characteristics and their perceptions when correcting
their errors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • age
  • Interactional Feedback
  • Recast
  • Elicitation
  • Peer Feedback
  • Teacher Feedback