هدف از این تحقیق، کمک به آموزش برخی از جنبههای خاص بکارگیری حرف تعریف در زبان اسپانیایی به دانشجویان و زبانآموزان ایرانی است که تاکنون بدان پرداخته نشده است. حرف تعریف یکی از موضوعات بسیار بحثبرانگیز در زبان اسپانیایی است که اختلاف نظرات فراوانی در خصوص عملکردهای آن وجود دارد. این اختلافات مشکلات بسیاری را در فراگیری حرف تعریف توسط دانشجویان و علاقهمندان به زبان اسپانیایی به عنوان زبان دوم پدیدآورده است. بنابراین، با استفاده از روش تجربی تحقیقی، پرسشنامهای به منظور ارزیابی توانایی زبانآموزان ایرانی[1] در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته تهیه شد که در این مقاله کاربردهای مختلف این عنصر زبانشناسی را در قالب الگویی مشخص در سه دسته دستوری، نحوی و معنایی تقسیمبندی کرده و به بررسی خطاهای زبانآموزان پرداختیم و عوامل اصلی تأثیرگذار در بروز این خطاها را به منظور تسهیل در درک و فراگیری حرف تعریف مورد شناسایی قرار دادهایم.