بررسی «حضور تدریس» در دوره‌های برخط آزفا برپایۀ چهارچوب مفهومی اندرسون : مطالعۀ موردی مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی مشهد

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد،‌ ایران

2 گروه زبان‌های مدرن در دانشکدۀ هنر و علوم انسانی دانشگاه باز کاتالونیا، بارسلونا، اسپانیا

چکیده

دوره‌های برخط آموزش زبان دوم به‌سرعت در جهان درحال گسترش است و مدرس، مهم‌ترین عامل موفقیت در این دوره‌ها به‌شمارمی‌آید. با توجه به عدم حضور فیزیکی مدرس در این‌گونه دوره‌ها، لازم است با کاربست راهکارهایی، «حضور تدریس» در کلاس‌های مجازی تقویت شود. هدف اصلی در این جستار این است که با تکیه بر چهارچوب مفهومی اندرسون و همکاران (2001)، «حضور تدریس» را به‌عنوان یک مؤلفۀ تأثیرگذار در دوره‎‌های برخط آزفا (آموزش زبان فارسی) به غیرفارسی‌زبانان در مرکز بین‌المللی آزفای دانشگاه فردوسی مشهد بررسی کند. روش این پژوهش به‌صورت توصیفی_تحلیلی است و ابزار آن پرسش‌نامه‌ای برگرفته از چهارچوب مفهومی حضور تدریس اندرسون است و علاوه بر تحلیل‌های کیفی، تحلیل‌های کمی نیز ارائه شده است. جامعۀ آماری پژوهش نیز شامل سی مدرس فعال مرکز آزفای دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشد. یافته‌های پژوهش نشان داد که از میان سه شاخصۀ حضور تدریس شامل طراحی و سازماندهی آموزشی، تسهیل گفتمان و آموزش مستقیم، بیشترین موافقت و کاربست با تسهیل گفتمان بوده است. از میان مؤلفه‌های شاخصۀ اول، طراحی روش‌های تدریس و آموزش آداب معاشرت اینترنتی و در شاخصۀ تسهیل گفتمان، تشویق مشارکت یادگیرندگان و مشارکت با یادگیرندگان برای برانگیختن بحث بیشترین درصدِ موافقت و کاربست را نشان می‌دهد. همچنین در شاخصۀ آموزش مستقیم کمترین درصد در میان تمام مؤلفه‌ها و شاخصه‌ها به ارائۀ مستقیم مطالب و سؤالات اختصاص داشت که بیانگر پذیرش رویکردهای نوین آموزشی در میان مدرسان مرکز فردوسی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing "Teaching Presence" in Online Persian Courses to non-Persian Speakers based on Andersons’ Conceptual Framework: Case Study: International Center of Teaching Persian to non-Persian Speakers

نویسندگان [English]

  • Shadi Shajiei 1
  • Ehsan Ghabool 1
  • Christine Appel 2
1 Department of of Persian language and literature, Faculty of letters and humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Department of the faculty of art and humanities, Modern languages department, Open university of Catalonia, Barcelona, Spain
چکیده [English]

Online second language courses are experiencing significant growth worldwide, with the teacher being widely recognized as the key determinant of success in these courses. Given the absence of physical presence in virtual environments, it is essential to employ strategies that enhance the perception of teaching presence (TP) in virtual courses. The objective of this study is to explore TP based on Anderson et al.'s (2001) conceptual framework as a crucial element in online Persian courses for non-Persian speakers at the International Center for Teaching Persian Language to non-Persian Speakers (ICTPL), Ferdowsi University of Mashhad (FUM). This research adopts a descriptive-analytical methodology, employing a questionnaire based on Anderson's TP framework as its primary instrument. The study incorporates both qualitative and quantitative analyses to offer a comprehensive examination of the data. The data were collected from questionnaires completed by these 30 instructors involved in various Persian online language courses at FUM. The findings showed that among the three indicators of TP, including instructional design and organization, facilitating discourse and direct instruction, the most agreement and application was with facilitating discourse. Among the components of the first category “designing methods" and “establishing netiquette”, and in the indicator of facilitating discourse, “encouraging student contributions” and “drawing in participants to prompt discussion” show the highest percentage of agreement and application. Additionally, in the indicator of direct instruction, the lowest percentage among all components was dedicated to the “present content and questions”, which suggests the acceptance of new educational approaches among the teachers at ICTPL.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Online Persian Teaching
  • Teaching Presence
  • Teaching Second Language
  • The Community of Inquiry
  • Virtual teaching
Anderson, T., Rourke, L., Garrison, R., & Archer, W. (2001). Assessing teaching presence in a computer conferencing context. OLJ, 5(2). https://doi.org/10.24059/olj.v5i2.1875
Baker, C. (2010). The Impact of Instructor Immediacy and Presence for Online Student Affective Learning, Cognition, and Motivation. JEO7(1). https://doi.org/10.9743/jeo.2010.1.2
Bolliger, D. U., & Martin, F. (2018). Instructor and student perceptions of online student engagement strategies. Distance Education, 39(4), 568–583. https://doi.org/10.1080/01587919.2018.1520041
Creswell, J. W., & Garrett, A. L. (2008). The “movement” of mixed methods research and the role of educators. South African journal of education, 28(3), 321-333. https://doi.org/10.15700/saje.v28n3a176
Gabrys´-Barker, D. (2011). Teacher Presence and Classroom Awareness: On the Nature of Critical Incidents in Foreign Language Instruction (M. Pawlak, Ed.; pp. 197–209). Springer Science & Business Media.  https://doi.org/10.1007/978-3-642-20141-7_16
Garrison, D. R. & Arbaugh, J. B. (2007). Researching the community of inquiry framework: Review, issues, and future directions. The Internet and Higher Education, 10(3), 157-172. doi: 10.1016/j.iheduc.2007.04.001
Garrison, D. R., Anderson, T. & Archer, W. (2001). Critical thinking, cognitive presence, and computer conferencing in distance education. American Journal of Distance Education, 15(1), 7-23. http://dx.doi.org/10.1080/08923640109527071
Jusoff, Kamaruzaman, & Khodabandelou, R. (2009). Preliminary Study on the Role of Social Presence in Blended Learning Environment in Higher Education. IES, 2(4). https://doi.org/10.5539/ies.v2n4p79
Lehman, R. M., & Conceição, S. C. O. (2010). Creating a Sense of Presence in Online Teaching: How to 'Be There' for Distance Learners. San Fransisco: Jossey-Bass.
Martin, F., Parker, M. A., & Deale, D. F. (2012). Examining interactivity in synchronous virtual classrooms. IRRODL, 13(3), 228. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i3.1174
Mehall, S. (2020). Purposeful Interpersonal Interaction: What is it and How is it Measured? OLJ, 24(1). https://doi.org/10.24059/olj.v24i1.2002
Parrish, C. W., Guffey, S. K., Williams, D. S., Estis, J. M., & Lewis, D. (2021). Fostering Cognitive Presence, Social Presence and Teaching Presence with Integrated Online—Team-Based Learning. TechTrends. https://doi.org/10.1007/s11528-021-00598-5
Peterson, A. T., Beymer, P. N., & Putnam, R. T. (2018). Synchronous and asynchronous discussions: Effects on cooperation, belonging, and affect. Online Learning, 22(4), 7–25. https://doi.org/10.24059/olj.v22i4.1517
Puranen, P., & Vurdien, R. (2020a). Teaching and social presence in online foreign language teaching. 286–290. https://doi.org/10.14705/rpnet.2020.48.1202
Richardson, J. C., Koehler, A. A., Besser, E. D., Caskurlu, S., Lim, J., & Mueller, C. M. (2015). Conceptualizing and investigating instructor presence in online learning environments. IRRODL, 16(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i3.2123
Shea, P., Sau Li, C., & Pickett, A. (2006). A study of teaching presence and student sense of learning community in fully online and web-enhanced college courses. The Internet and Higher Education, 9(3), 175–190. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2006.06.005
Tyrväinen, H., Uotinen, S., & Valkonen, L. (2021). Instructor Presence in a Virtual Classroom. 3(1), 132–146. https://doi.org/10.1515/edu-2020-0146
Ward, M. E., Peters, G., & Shelley, K. (2010). Student and faculty perceptions of the quality of online learning experiences. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 11(3), 57–77. https://doi.org/10.19173/irrodl.v11i3.867
Yılmaz, R., & Keser, H. (2017). The Impact of Interactive Environment and Metacognitive Support on Academic Achievement and Transactional Distance in Online Learning. Journal of Educational Computing Research, 55(1), 95–122. https://doi.org/10.1177/0735633116656453
تقی زاده، عباس، حاتمی، جواد، فردانش، هاشم، و نوروزی، امید. (1395). طراحی الگویی برای آموزش‌های مبتنی بر وب براساس عامل حضور. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 10(35)، 35-59. https://civilica.com/doc/874175
خزائی، ثریا، عارفی، محبوبه. (1399). بررسی سطح حضور آموزشی، اجتماعی و شناختی در دوره‌‌های مبتنی‌بر وب (مطالعة موردی: دانشگاه شهید بهشتی)، رویکردهای نوین آموزشی، 15(2)، 161-178. https://doi.org/10.22108/nea.2021.126621.1579   
دهمرده، مهدی و اقتصاد، سوده. (1401). نقش پیشینۀ فرهنگی آموزشی در تمایل به برقراری ارتباط در کلاس های برخط زبان فارسی در کره با تکیه بر نظریۀ سیستم‌های پویای پیچیده. پژوهش‌های زبانشناختی در زبا‌‌ن‌های خارجی. 12(2)، صص. 171-194. https://doi.org/10.22059/jflr.2022.348121.985  
میرزائیان، وحیدرضا، طالبی، سید حسن و امجدی، علی. (1400). بررسی نگرش و چالش‌های پیش روی مدرسان زبان انگلیسی دانشگاه‌ها نسبت به تدریس آنلاین زبان انگلیسی در دوران قبل و بعد از مواجهه با بحران کرونا. پژوهش‌های زبانشناختی در زبان‌های خارجی. 11(3)، 473-490. https://doi.org/10.22059/jflr.2020.313124.773
نامی، فاطمه. (1400)، کاربرد یادداشت‌های بازاندیشی در افزایش دانش معلمان زبان برای آموزش به کمک فناوری: مطالعه موردی یک دوره برخط آموزش معلمان. پژوهش‌های زبانشناختی در زبا‌ن‌های خارجی، 11(3)، 491-510. https://doi.org/10.22059/jflr.2021.330005.887