مدل معادلات ساختاری تفاوت های فردی، متغییرهای زبانی، و اجتماعی در پیش بینی روانی، دقت، پیچیدگی، و تلفظ صحبت کردن جوانان ایرانی مهاجر در کانادا

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور‌، تهران، ایران

2 گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور‌، تهران، ایران

چکیده

این مطالعه نقش سن ورود، طول اقامت، میزان و نوع ورودی، غنای زبانی و سابقه تحصیلی والدین را در پیش‌بینی روان گفتاری، دقت، پیچیدگی و تلفظ ایرانیان مهاجر بررسی کرد. بدین منظور 108 زبان‌آموز ایرانی -کانادایی که از طریق آزمون CELPIP-General همگن شده بودند، بر اساس نمونه‌گیری در دسترس پرسشنامه محیط زبان آلبرتا را تکمیل و در آزمون گفتاری شرکت کردند. عملکرد گفتاریشان بر اساس روانی ویگلزورث و استورچ (2009)، دقت استورچ و ویگلزورث (2007) و پیچیدگی اسکهان (2009) ارزیابی شد. تلفظ نیز بر اساس مدل لینگوا فرانکا جنکینز (2000) اندازه‌گیری شد. مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تصویر شماتیک مدل فرضی را تایید کرد (x^2⁄df= .037 RMSEA=.043; RMR =.01; GFI = .95; AGFI =.74; NFI =.70; CFI =.79; IFI =.88; TLI=.89) و نشان داد که سن ورود، تحصیل در زبان دوم، و فعالیت های زبان-آموزی غنی به زبان دوم می‌تواند تسلط، دقت، پیچیدگی و تلفظ را پیش‌بینی کند، اما، طول اقامت نقش معنادار پیش‌بینی‌کننده ای در خصوص پیچیدگی و تلفظ نداشت. ورودی خروجی خواهر و برادر می‌توانست دقت صحبت کردن را پیش‌بینی کند، و تحصیلات مادر به طور قابل‌توجهی پیچیدگی گفتار را پیش‌بینی می‌کرد. یافته ها از فرضیه سن بحرانی ، نقش سن ورود در توسعه دوزبانگی و اثربخشی آموزش زبان دوم پشتیبانی می کند. نتایج همچنین عدم نقش معنی دار تحصیلات پدر و مادر و ورودی/خروجی والدین را در پیش‌بینی متغیرهای توانایی گفتاری مهاجران ایرانی را نشان داد. بر اساس یافته‌ها والدین باید تعداد فعالیت‌های زبان دوم را به حداکثر برسانند و قبل از سن بحرانی مهاجرت کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Equation Modeling of the Individual, Linguistic, and Social Variables in Predicting Iranian Young Adult Immigrants’ Speaking Fluency, Accuracy, Complexity, and Pronunciation in Canada

نویسندگان [English]

  • Najma Amir Soleimani 1
  • hoda Divsar 2
  • manoochehr jafarigohar 2
  • Maryam Farnia 2
1 Department of TEFL, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Department of TEFL, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The study investigated the role of age of arrival, length of resistance, amount and types of input, language-richness, and parents’ educational background in predicting Iranian immigrants’ speaking fluency, accuracy, complexity, and pronunciation. Homogenized through the CELPIP-General Test, 108 Iranian intermediate EFL learners in Canada were selected based on the availability sampling to complete the Alberta Language Environment Questionnaire (ALEQ) and participated in a speaking test. The performances were assessed based on Wigglesworth and Storch’s (2009) fluency, Storch and Wigglesworth’s (2007) accuracy, and Skehan’s (2009) complexity. Pronunciation was measured according to Jenkins’ (2000) Lingua Franca Core (LFC). The structural Equation Modeling (SEM) and the schematic illustration confirmed the hypothesized model (x^2⁄df= .037 RMSEA=.043; RMR =.01; GFI = .95; AGFI =.74; NFI =.70; CFI =.79; IFI =.88; TLI=.89) revealing that age of arrival (AoA), schooling in L2, and language-rich activities could predict fluency, accuracy, complexity, and pronunciation, however, LoR was a significant predictor of neither complexity nor pronunciation. While siblings' input/output could predict only speaking accuracy, maternal education significantly predicted speaking complexity. The findings supported the Critical Period Hypothesis, the significant role of AoA in the development of bilingualism, and the effectiveness of L2 instruction. The results confirmed the direction of the path model exposing the inefficacy of paternal and maternal education and parents' input/output in predicting the variances in immigrants' speaking ability. The findings suggested that parents maximize the number of activities in the second language and migrate to second-language countries before their children’s critical age.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Age of Arrival
  • Amount and Types of input
  • language-rich Activities
  • Immigrants
  • Length of Resistance
  • Pronunciation
  • Speaking
Abrahamsson, N. (2012). Age of onset and nativelike L2 ultimate attainment of morphosyntactic and phonetic intuition. Studies in Second Language Acquisition34(2), 187-214.
Alborzi Varaki, P. & Barzegar, B. (1398). Age effects on learning German pronunciation based on data from Iranian students. Journal of Foreign Language Research, 9(2), 347-364. (In Persian)
Andersson, R., & Sandgren, O. (2016). ELAN Analysis Companion (EAC): A software tool for time-course analysis of ELAN-annotated data. Journal of Eye Movement Research, 9(3), 212-230. https://doi.org/10.16910/jemr.9.3.1
Audacity Team. (2018). Audacity(R): Free Audio Editor and Recorder Computer
application (Version 2.3.0) [Online] Available: https://audacityteam.org/
          (March 20, 2020).
Bagheri Nevisi, R., & Farmoudi, S. (2022). The Relationship between extroversion/introversion, field dependence/field independence, and EFL learners’ willingness to communicate. Foreign Language Research Journal, 12(1), 31-48.
Boersma, P., & Weenink, D. (2005). PRAAT: Doing Phonetics by Computer software (Version 5.2.34) [Online] Available:  https://www.fon.hum.uva.nl/praat/ (March 20, 2020).
Duncan, T. S., & Paradis, J. (2020). Home language environment and children's SL acquisition: The special status of input from older siblings. Journal of Child Language47(5), 9821005.
Golberg, H., Paradis, J., & Crago, M. (2008). Lexical acquisition over time in minority first language children learning English as a SL. Applied Psycholinguistics29(1), 4165.
Labov, W., & Rosenfelder, I. (2011). The Philadelphia neighborhood corpus. [Online] Available:  http://fave.ling.upenn.edu/pnc.html
Lennes, M. (2015). Mietta’s Praat scripts. Available:  http://www.helsinki.fi/~lennes/praat-scripts/
Mostafa, T., Crossley, S. A., & Kim, Y. (2021). Predictors of English as SL learners’ oral proficiency development in a classroom context. International Journal of Applied Linguistics, 3(31), 223-249.
Nushi, M., & Ghasemi, F. (2021). Teachers’ teaching styles and their beliefs about incorporating technology into SL instruction: The case of Iranian EFL context. Foreign Language Research Journal, 11(3), 511-539.
Paradis, J. (2011). Individual differences in child English SL acquisition: Comparing child-internal and child-external factors. Linguistic Approaches to Bilingualism, 1(3), 213237.
Paradis, J., Emmerzael, K., & Sorenson Duncan, T. (2010). Assessment of English language learners: Using parent report on first language development. Journal of Communication Disorders, 43(1), 474497.
Paradis, J., Soto-Corominas, A., Chen, X., & Gottardo, A. (2020). How language environment, age, and cognitive capacity support the bilingual development of Syrian refugee children recently arrived in Canada. Applied Psycholinguistics, 41(6) 127.
Pham, G., & Tipton, T. (2018). Internal and external factors that support children's minority first language and English. Language, Speech, and Hearing Services in Schools49(3), 595606.
Saito, K., Ilkan, M., Magne, V., Tran, M. N., & Suzuki, S. (2018). Acoustic characteristics and learner profiles of low-, mid-and high-level SL fluency. Applied Psycholinguistics39(3), 593617.
Singleton, D., & Pfenninger, S. E. (2018).  SL acquisition in childhood, adulthood and old age: Misreported and under-researched dimensions of the age factor. Journal of SL Studies1(2), 254275.
Skehan, P. (2009). Modelling SL performance: Integrating complexity, accuracy, fluency, and lexis. Applied Linguistics30(4), 510532. https://doi.org/10.1093/applin/amp047
 
Wigglesworth, G., & Storch, N. (2009). Pair versus individual writing: Effects on fluency, complexity and accuracy. Language Testing, 26(3), 445–466.
Yuan, F., & Ellis, R. (2003). The effects of pre-task planning and on-line planning on fluency, complexity, and accuracy in SL monologic oral production. Applied Linguistics, 24(1), 127.