بررسی استراتژیهای کلان و خرد ادب در کتابهای زبان انگلیسی دوران اول و دوم متوسطه مدارس ایران

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

گروه زبان انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

تحقیق حاضر تلاش می کند کتابهای زبان انگلیسی چاپ جدید متوسطه را به لحاظ منظورشناسی زبان در حوزه ادب بررسی نماید. هدف اصلی تحقیق یافتن نحوه توزیع استراتژیهای کلان و خرد ادب بر پایه نظریه ادب براون و لوینسون (1987) در مکالمات کتابها است. هدف دیگر بررسی وجود ارتباط میان سطح کتابهای درسی و میزان استفاده از استراتژیهای کلان ادب می باشد. بدین منظور فراوانی و درصد استفاده از استراتژیهای کلان و خرد ادب در مکالمات هر یک از کتاب های زبان بررسی گردید و برای یافتن ارتباط میان سطح کتابهای درسی و میزان استفاده از استراتژیهای کلان ادب از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تمامی انواع استراتژیهای کلان در کتابها استفاده شده است اما در میزان استفاده از آنها و استراتژیهای خرد مربوطه تفاوت بسیاری وجود دارد. همچنین مشخص گردید که هر چه سطح کتاب بالاتر می رود میزان استفاده از استراتژیهای کلان ادب کاهش می یابد. نتایج تحقیق می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار طراحان کتابهای درسی زبان انگلیسی قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation of Macro and Micro Politeness Strategies in Iranian Junior and Senior High schools' English Textbooks

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Khomeijani Farahani
  • Davoud Borzabadi Farahani
  • Eshrat Alsadat Bazarmaj Haghi
English Department, Faculty of Foreign Languages, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study analyzes the high schools' English textbooks from the pragmatic aspect. The primary aim of the study is to investigate the macro and micro politeness strategies used in textbooks' dialogues based on Brown and Levinsons' (1987) Politeness Theory. The secondary aim of the study is to find out whether there is a significant relationship between textbooks' levels and the amount of politeness strategies used in them. Therefore, the frequencies and percentages of macro and micro politeness strategies were specified. Moreover, Pearson Correlation Test was used to find out the relationship between textbooks' levels and the amount of politeness strategies used in them. The results indicated that all types of macro politeness strategies were used; however, there is a huge difference among the frequencies of the macro and micro politeness strategies. Moreover, it was found out that as the as the textbooks' levels are increased, the amount of politeness strategies used in them are decreased. The results of the study can provide useful information for English textbooks' material developers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Pragmatics"
  • " English Textbooks"
  • " Politeness Theory"
  • " Macro Politeness Strategies"
  • " Micro Politeness Strategies"
خدیر شربیان، شهرام، خیر آبادی، رضا، علوی مقدم، بهنام، فروزنده شهرکی، الهام ونیکوپور، جهانبخش (1393). انگلیسی پایه هشتم دوره اول متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های  درسی ایران.
خدیر شربیان، شهرام، خیر آبادی، رضا، علوی مقدم، بهنام، عنابی سراب، محمدرضا، فروزنده شهرکی، الهام و قربانی، نورالله (1392). انگلیسی دوره اول متوسطه (هفتم). تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های  درسی ایران.
علوی مقدم، بهنام، خیر آبادی، رضا، رحیمی، مهرک و علوی، مهدثه (1394). انگلیسی پایه نهم دوره اول متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های  درسی ایران.
علوی مقدم، بهنام، خیر آبادی، رضا، رحیمی، مهرک و داوری، حسین (1396).  انگلیسی پایه دهم دوره دوم متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های  درسی ایران.
علوی مقدم، بهنام، خیر آبادی، رضا، رحیمی، مهرک و داوری، حسین (1396).  انگلیسی پایه یازدهم دوره دوم متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های  درسی ایران.
علوی مقدم، بهنام، خیر آبادی، رضا، رحیمی، مهرک و داوری، حسین (1397).  انگلیسی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های  درسی ایران.
Alavinia, P., & Siyadat, M. (2013). A comparative study of English textbooks used in Iranian institutes. International Journal of Asian Social Science, 3(1), 150-170.‏
 
Aliakbari, M. (2004). The place of culture in the Iranian ELT textbooks in high school level. Apaper presented at the 9th Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Conference, August, 19th–20th, Namseoul University, Korea.
A’zam Shams, M. A. (2015). Speech acts and language functions found in the conversation models of Prospect 1 (an English textbook for Iranian junior high school students year XII).International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 9(2), 145-155.
Brown, R., & Levinson, S. C. (1978). Universals in language usage: politeness    phenomena. Strategies in social interaction. Cambridge: Cambridge University.
Eslamirasekh, Z. (2005). Raising the pragmatic awareness of language learners. ELT Journal, 59(2), 199-208.
Gholami, J. (2015). Is there room for pragmatic knowledge in English books in Iranian high schools?. English Language Teaching8(4), 39-51.‏
Goffman, E. (1995). Frame analysis: an essay on the organization of experience. NY: Harper & Row.
Golpour, F. (2012). Iranian junior high school English book series (right path to    English) weighted against material evaluation Checklist.  International
           Journal of Applied Linguistics & English Literature, 1(7), 170-179.
Gu, Y. (1990). Politeness phenomena in Modern Chinese. Journal of Pragmatics,14 (2), 237-257.
Halliday, M.A.K. (1974). Language and social man. London: Longman (Schools  Council Programme in Linguistics & English Teaching, Papers, Series II,  no. 3).
Harris, Sandra (2007). “Politeness and Power, in Carmen Llamas”, Louise Mullany and Peter Stockwell (Eds), The Routledge Companion to Sociolinguistics, 122-129. London and New York: Routledge.
Huang, Y. (2007). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Ide, S.(1989). Formal forms and discernment: two neglected aspects of universals of           linguistic politeness. Multilingua, 2(3) 223-248.                
Jalilifar, A., Hashemian, M., & Tabatabaee, M. (2011). A cross-sectional study of Iranian EFL learners' request strategies. Journal of Language Teaching & Research2(4), 790-803.‏
Jiang, W. (2000). The relationship between culture and language. ELT Journal54(4), 328-334.‏
Kasper, G. (1997). Can pragmatic competence be taught? (Net Works No. 6). Honolulo: University of Hawaii, Second Language Teaching & Curriculum Center.
Kelishadi, A. A., & Sharifzadeh, A. (2013). An evaluation of Top Notch series. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World4(4), 60-73.‏
Kim, D., & Hall, J. K. (2002). The role of an interactive book reading program in the development of second language pragmatic competence. Modern Language Journal, 86(3),332-348.
Majdzadeh, M. (2002). Disconnection between language and culture: A case study of Iranian English textbooks. (Unpublished master's thesis). King Saud University, Saudi Arabia.
Moradi, A., Karbalaei, A., & Afraz, S. (2013). A textbook evaluation of speech  acts and language functions in high school English textbooks (I, II &  III) and Interchange Series, Books I, II, And III. European Online  Journal Of Natural And Social Sciences, 2 (2s), 323-335. 
Nourdad, N., & Khiabani, L. R. (2015). Pragmatic content analysis of newly developed Iranian EFL English textbooks. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World(IJLLALW), 10(1), 24-39.
Olshtain, E., & Cohen, A.D. (1991). Teaching speech act behavior to nonnative  speakers. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or  foreign language (pp. 154-165). Boston, MA: Heinle&Heinle.
Saboori, F., Pishghadam, R., Hosseini Fatemi, A., & Ghonsooley, B. (2015). Culture and identity: Linking Iranian identity components and cultural dimensions. Issues in Language Teaching, 4(1), 78-49.‏
Searle, J. R. (1976). A classification of illocutionary acts. Language in Society5(1), 1-23.‏
Searle, J. R. (1979). The Logical Status of Fictional Discourse. In J. R. Searle (Ed.), Expression and Meaning : Studies in the Theory of Speech Acts (pp. 58–75). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Tanaka, K. (1997). Developing pragmatic competence: A learners-as-researchers approach. TESOL Journal, 6(3), 14-18.
vanEk, J. A., & Trim, J. L. M. (1998). Threshold 1990. United Kingdom: Cambridge University Press.
Zaferanieh, E., & Hosseini-Maasoum, S. M. (2015). Pragmatic representations in Iranian high school English textbooks. Journal of English Language Pedagogy and Practice8(16), 187-198.‏