مقایسۀ کیفی و کمی نوازه های دریافتی مدرسان زبان انگلیسی از سوی زبان آموزان براساس عامل جنسیت

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 استادیار زبانشناسی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

2 استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 دانشجوی دکتری رشتة آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر بر آنست تا به‌شیوه‌ای کیفی و کمی، نوازه‌های دریافتی مدرسان زبان انگلیسی از سوی زبان‌آموزان را با درنظرگرفتن عامل جنسیتِ مدرس واکاوی کند. در مرحلة کیفی، شرکت‌کنندگان متشکل از 28 مدرس انتخاب شدند. انواع نوازه‌های دریافتی مدرسان به‌واسطه مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با آن‌‌ها، مورد بررسی قرار گرفت و پرسشنامه‌ای طراحی شد. پس از تأیید روایی و پایایی آن، پرسشنامه در اختیار 181 مدرس قرار داده شد و تفاوت نوازه‌های دریافتی مدرسان به‌لحاظ کمی مورد تحلیل واقع شد. یافته‌های کیفی نشان داد که مدرسان زن در مقایسه با مدرسان مرد، نسبت به‌دریافت نوازه‌های غیرکلامی مثبت، کلامی غیرشرطی منفی و کلامی شرطی منفی حساس‌تر بودند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که میان بهرة نوازه‌ای مدرسان زن و مرد از نظر حسی که در نتیجة دریافت انواع نوازه‌های غیرکلامی مثبت، عدم دریافت نوازه و کلامی شرطی منفی پدید می‌آید، تفاوت معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining English Teachers’ Stroke Perception from Language Learners: A Mixed Methods Study on Gender

نویسندگان [English]

  • Aida Firooziyan Pour Esfahani 1
  • Reza Pishghadam 2
  • Samane Naderi 3
1 English Department, Imam Reza International University
2 Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad
3 University of Applied Science and Technology
چکیده [English]

This study attempted to investigate the teachers’ perceived strokes from English language learners regarding teachers' genders using a mixed methods study. To fulfill this, 28 English language teachers were chosen to participate in the qualitative phase. After conducting semi-structured interviews with them, the types of perceived strokes were investigated with regard to the teachers' genders. Then, a questionnaire was developed. After confirming its validity and reliability,it was administered to 181 teachers, and the differences between males and females were analyzed. The findings of the qualitative phase indicated that receiving positive nonverbal strokes, negative non-conditional verbal strokes, and negative conditional verbal strokes, among all types of strokes, are more considerable for the female teachers in comparison to the male teachers. The results of the quantitative analysis also revealed that there is a statistically significant difference between female and male English language teachers’ stroke quotient in terms of the sensation that results from receiving a variety of positive non-verbal strokes, lack of stroke and verbal conditional negative strokes from English learners

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Stroke"
  • "Stroke Quotient"
  • "Strokee"
  • "Stroker"
  • "gender"
ابوالقاسمی، ع. (1386). مقایسه راهبردهای انگیزش برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مدارس طرح آموزشی رشد و عادی. نشریه اندیشه‌های نوین تربیتی، 3(1)، 73 -86.
پیش‌قدم، ر. و فرخنده‌‌فال، ا. (1395). از نوازش تا نوازه: نگاهی به مفهوم نوازیدن در آموزش زبان دوم. فصلنامة مطالعات زبان و ترجمه، 49 (4)، 13-1.
پیش‌قدم، ر.، فیروزیان پوراصفهانی، آ. و طباطبائی فارانی، س. (1396). واکاوی عبارت «ناز کردن» و ترکیب‌های حاصل از آن در زبان فارسی در پرتوی الگوی هَیجامَد. فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 18(39)، 96- 67.
نصراصفهانی، ع.، نصراصفهانی، م. و عالم، ر. (1391). تحلیل موضوعی تفاوت‌های ارتباطی زنان و مردان؛ مورد مطالعه: مجموعة صنعتی انتخاب. پژوهش‌نامة زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 3 (2)، 117- 95.
Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1994). Advanced topics in structural equation models. Advanced methods of marketing research, 151.
Berne, E. (1964). Games People Play, New York. Deutsch: Spiele der Erwachsenen, Reinbek.
Berne, E. (1988). Games People Play, New York. Deutsch: Spiele der Erwachsenen, Reinbek.
Bohrani, M. (2005). Studying academic motivation and its correlated factors in secondary students of Fars state. Humanistic and Social Journal of Shiraz University, 22(4), 104-115.
Chin, W. W., & Newsted, P. R. (1999). Structural equation modeling analysis with small samples using partial least squares. Statistical strategies for small sample research, 1(1), 307-341
den Brok, P. J. (2001). Teaching and student outcomes: A study on teachers' thoughts and actions from an interpersonal and a learning activities perspective. WCC.
Foster, K.C. (2008). The transformative potential of teacher care as described by students in higher education access initiative. Education and Urban Society, 41(1), 104-126.
Freedman, M. (1993). The kindness of strangers: Adult mentors, urban youth and the new volunteerism. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2001). Early teacher–child relationships and the trajectory of children's school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625-638.
Hosseini, S. (2016). EFL teachers’ perceptions of stroke and their application in class: A qualitative study. (Unpublished Master`s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Irajzad, F., Pishghadam, R. & Shahriari, H. (2017). Examining the Stroking Behavior of English, Persian, and Arabic School Teachers in Iran: A Mixed-methods Study, International Journal of Instruction, 10 (2), 219-236.
Kivikangas, J. M., Kätsyri, J., Järvelä, S. & Ravaja, N. (2014). Gender Differences in Emotional Responses to Cooperative and Competitive Game Play. PloS one, 9(7), e100318.
Pishghadam, R., & Khajavy, G. H. (2014). Development and validation of the Student Stroke Scale and examining its relation with academic motivation. Studies in Educational Evaluation, 43, 109-114.
Pishghadam, R., Naji Meidani, E., & Khajavy, G. H. (2015). Language teachers' conceptions of intelligence and their roles in teacher care and teacher feedback. Australian Journal of Teacher Education, 40(1), 60 - 82.
Rajabnejad, F., Pishghadam, R. & Saboori, F. (2017). On the Influence of Stroke on Willingness to Attend Classes and Foreign Language Achievement. Applied Research on English Language, 6(2), 141- 158.
Schutz, P. A., & Pekrun, R. (2007). Educational psychology series. Emotion in education. San Diego, CA, US: Elsevier Academic Press.Shirai, S. (2006). How transactional analysis can be used in terminal care. International Congress Series.
Spilt, J. L., Hughes, J. N., Wu, J. & Kwok, O. (2012). Dynamics of Teacher-Student Relationships: Stability and Change across Elementary School and the Influence on Children’s Academic Success. Child Development, 83(4), 1180–1195.
Spitz, R. A. (1954). Hospitalism— An Inquiry into the Genesis of Psychiatric Conditions in Early Childhood. Psychoanalytic Study of the Child, 1(2), 53-74.
Stewart, I., & Joines, V. (1987). TA today: A new introduction to transactional analysis. Nottingham: Life space.
Yazdanpour, H. (2015). Constructing and validating a Teacher Stroke Scale and examining its relationship with burnout (Master’s thesis), Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.