ابطحی، مهدی و خدادادیان، مهدی ( 1395 ). تأثیر دوزبانگی بر یادگیری زبان سوم؛ مطالعة میدانی بر
.71-88 ،(1) روی فارسی آموزان چینی تک زبانه و دوزبانه. نشریه پژوه شهای زبا نشناسی، 8
احمدی، احمد؛ اعتمادی، عذرا؛ یوسفی، ناصر؛ سهرابی، احمد . ( 1388 ). مقایسه یادگیری زبان انگلیسی
.148-164 ،( در دان شآموزان ی کزبانه و دوزبانه. فص لنامه اندیش ههای تازه در علوم تربیتی، ( 2
احمدی مهر، مهدی . ( 1371 ). نقش دوزبانگی در یادگیری واژگان دیگ ر. پایان نامه کارشناسی ارشد .
http//: www. Preschool,talif. دانشگاه اصفهان. قابل بازیابی از
اکبری بورنگ، محمد؛ حسینی، سیدعلی و شکوهی فرد، حسین ( 1393 ). رابطة راهبردهای ی ادگیری و
نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی با موفقیت در درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان
.107-125 ،(1) کارشناسی دانشگاه بیرجند. پژوه شهای زبا نشناختی در زبا نهای خارجی، 4
نش ریه پژوهش اد بیات بحرینی، نسرین ( 1385 ). پدیده دوزبانگی : عاملی بازدارنده یا تقو ی ت کننده
. معاصر جهان، 32
__________________________________________________________________
1- Noels
490 پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی، دورة 9، شمارة 2، تابستان 1398
بدری، رحیم . ( 1381 ). ارزیابی اثربخشی دوره ی کماهه آمادگی تابستان در مناطق دوزبانه آذربایجان شرق ی.
شورای تحقیقات آموز شوپرورش استان آذربایجان شرقی.
بیرجندی, پرویز, مرعشی, حمید. ( 1381 ). مقایسه تطبیقی یادگیری زبان انگلیسی دانش دان ش آموزان
.78-116 ،(12) یک زبانه و دوزبانه دبیرستانی. متن پژوهی ادبی، 6
پاشاشریفی، حسن . ( 1385 ). سنجش انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت و نگرش دانش آموزان مقاطع
مختلف تحصیلی نسبت به مسائل تحصیلی و سهم این متغیرها در تبیین پیشرفت تحصیلی آنان .
.172-202 ،(18) فص لنامه نوآور یهای آموزشی، 5
پورمسعود، رحیم ( 1381 ). دوزبانگی و فراگیری زبان سوم . ن شریه دانشکده ادبیات و علوم انسان ی
31-45 ،(182) (تبریز)، 45
http:// www خوشرو، وحید. ( 1375 ). شناسایی تأثیر دوزبانه بودن بر پیشرفت تحصیلی. قابل بازیابی از
.Preschool,talif.ir
دباغ و خواجه پو ر ( 1390 ). نگرش و انگیزش در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در
.1209-1213 ، دانش آموزان دبیرستان. سومین کنفرانس جهانی علوم تربیتی، 19
دوردی نژاد، قربان و بروجن، آقاصفی ( 1390 ). بررسی نقش جنسیت در خودتنظیمی یادگیری زبان
انگلیسی در میان دانشجویان ایرانی. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانوا ده، بازیابی شده از
.http://journals.ihu.ac.ir/index.php/cwfs/article/view/3367
.19-17 .(103) ،« تربیت » دیناروند، جعفر. ( 1374 ). نگاهی به دوزبانگی. نشریه علوم تربیتی
رحمتیان، روح الله و اطرشی، محمدحسین ( 1386 ). بررسی نقش جنس یت در فرایند یادگیری زبان
.15-26 ، خارجی. پژوهشنامه علوم انسانی، 55
رستمی، رضا و رزینی، هادی ( 1387 ). مقایسه عملکرد زبان آموزان پسر تک زبانه و دوزبانه در یادگیری
. زبان جدید، فصلنامه علوم روا نشناختی، 26
عصاره، فریده . ( 1387 ). بررسی مشکلات زبان آموزی کودکان پای ه اول ابتدایی در مناطق دوزبانه .
.49-60 .(9) فص لنامه مطالعات برنامه درسی، 3
فتاحی، بهرام . ( 1373 ). بررسی و مقایسه پیشرفت تحصیلی دان شآموزان ی کزبانه و دوزبانه (شهرهای
تهران و تبری ز) مقطع ابتدایی در درس املا و فارس ی. پایان نامه کارشناسی ارشد . تهران : دانشگاه تربیت
مدرس، دانشکده علوم تربیتی.
بررسی نگرش نسبت ب هیادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان شهر چابهار: نقش یک زبانه، دوزبانه و جنسیت 491
فیاضی, علی, صحراگرد, رحمان, روشن, بلقیس, زندی, بهمن. ( 1393 ). مقایسه دانش زبان انگلیسی
دانش آموزان دوزبانه استان خوزستان و دانش آموزان یک زبانه استان فارس در مقطع چهارم متوسطه:
.69-96 .(10) مجله زبانشناسی و گوی شهای خراسان، 6 رویکردی شناختی.
فیاضی, علی, صحراگرد, رحمان, روشن, بلقیس, زندی , بهمن . ( 1396 ). بررسی تأثیر دوزبانگی و
جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسه دان ش آموزان دوزبانه و یک زبانه .
.248-225 ,(( جستارهای زبانی , 8 (شماره 2 (پیاپی 37
فیاضی، علی ( 1393 ). بررسی هوش چندگانه، حاکمیت نیمکر ههای مغزی و دان ش دستوری و واژگان ی
زبان انگلیسی دان شآموزان ی کزبان ه و دوزبان هی سال چهارم متوسطه در استا نهای فارس و
خوزستان. رساله دکتری، دانشگاه پیام نور، ایران.
قهرکی، شهرام؛ حق وردی، حمیدرضا . ( 1389 ). بررسی نگرش دانشجویان دان شگاه های آزاد منطقه 4
.1-26 ،( کشور نسبت به یادگیری زبان انگلیسی. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، ( 27
کریمی، عبدالعظیم . ( 1388 ). مقایسه دان شآموزان دوزبانه و ت کزبانه در وضعیت سواد خواندن بر
2001 ). مجموعه مقالات همایش ملی PIRLS) اساس مطالعه بی نالمللی پیشرفت سواد خواندن
دوزبانگی و آموزش (چالش ها، چشم اندازها و راهکارها). چاپ اول. تهران: پژوهشگاه مطالعات
آموزش وپرورش.
کشاورز، محمدحسین؛ آستانه، حمیده . ( 1386 ). تأثیر دوزبانگی در یادگیری واژگان زبان انگلیسی
http:// www. ب هعنوان ی کزبان بیگانه (زبان سوم). تهران، دانشگاه تربیت معل م. قابل بازیابی از
yalgeztabrizli. Blogfa. Com.
گرجیان، بهمن؛ محمودی، خلیل؛ میر، فرزانه . ( 1389 ). تفاوت های فردی دانشجویان و رابطه آن ها با
.111-130 ،( یادگیری زبان انگلیسی. فص لنامه تخصصی علوم اجتماعی، ( 8
مرزبان، امیر و اسماعیل زاده قمی، محمدام ین ( 1395 ). تأثیرات ارتباط رایانه محور و جنسیت بر
یادگیری اصطلاحات انگلیسی توسط دانشجویان دانشگاهی رشته زبان انگلیسی . پژوه شها ی
.392-365 .(2) زبا نشناختی در زبا نهای خارجی، 6
مهرجو، علی؛ هادیان، مجید؛ ( 1374 ). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوزبانه و یک زبانه پسر
،( سال سوم ابتدایی در شهرستان اهواز. شورای تحقیقات آموز شوپرورش استان خوزستا ن، ( 14
.38-40
492 پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی، دورة 9، شمارة 2، تابستان 1398
ناستی زایی، نازی . ( 1389 ). مقایسه عملکرد تحصیلی دان شآموزان ی کزبانه و دان شآموزان دوزبانه پایه اول
ابتدایی در دروس املاء و فارسی. شهر سراوان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تهران.
هوسپیان، آلیس . ( 1378 ). مقایسه توانایی های معنی شناختی دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه در پایه های
1376 . فص لنامه علم ی- پژوهشی - دوم و پنجم ابتدایی مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 77
.302- فرهنگ زبان و زبانشناسی، 329
Baker, C. (2011). Foundations of bilingual education and bilingualism (Vol. 79).
Multilingual matters.
Brown, H. D. (2000). Principles of Language learning and teaching. Oxford: Oxford
University Press.
Doherty, K. M. (2002). Students speak out. Education Week, 11 (35), 19-23.
Duvernay, N. (2009). Motivation & Anxiety in the Korean EFL classroom. Kling, 3, 1-
20. Retrieved from http: //www. kling.or.kr/pds /kling,200902/1-19.pdf.
Gardner, R. (1982). On Gardner on Affect: A discussion of validity as it relates to the
attitudinal/motivational test battery: A response from Gardner. Language Learning,
32 (3), 191-199.
Goleman, D. (2006). Emotional intelligence. Bantam.
Leopold. W.f. (1989). Speech Development of a Bilingual child. Evantston, North
western university studies, 6(11). 11- 19.
Leung, C. (2005). Language and content in bilingual education. Linguistics and
Education, 16(2), 238–252.
Sanz, C. (2000). Bilingual education enhances third language acquisition: Evidence from
Catalonia. Applied Psycholinguistics 21, 23- 44.
Schmitt, N., (2002). An Introduction to applied Linguistics. Cambridge University Press.
Tsushima, W. T., & Hogan, T. P. (1975). Verbal Ability and School Achievement of
Bilingual and Monolingual Children of Different Ages1. The Journal of Educational
Research, 68(9), 349-353.