TY - JOUR ID - 72477 TI - بررسی نگرش نسبت به یادگیری درس زبان انگلیسی دانش‌آموزان شهر چابهار: نقش یک‌زبانه و دوزبانه و جنسیت JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - اکبری بورنگ, محمد AU - بلوچ, حفیظه AU - رودی علی‌آبادی, ثریا AU - عسگری, علی AU - پورشافعی, هادی AD - عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند AD - کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 2 SP - 479 EP - 492 KW - "بلوچ" KW - "فارس" KW - "نگرش" KW - "زبان انگلیسی" KW - "موفقیت تحصیلی" DO - 10.22059/jflr.2019.251080.470 N2 - چگونگی ارتباط میان دوزبانگی و تعلیم و تربیت از موضوعات مهمی است که امروزه سیاست‌گذاران آموزشی، روان‌شناسان و معلمان با آن مواجه هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی نگرش نسبت به یادگیری درس زبان انگلیسی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار مشغول به تحصیل در سال 93-92 می‌باشد که به‌صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای برابر تعداد 240 دانش‌آموز (120 فارس و 120 بلوچ) موردمطالعه قرار گرفتند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه نگرش گاردنر انجام شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون آماری تی مستقل و رگرسیون گام‌به‌گام با کمک نرم‌افزار spss استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین نگرش نسبت به یادگیری درس زبان انگلیسی دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانه و دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد نگرش پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی است. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_72477.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_72477_2e02d25d482108609d79facc4a6452c3.pdf ER -