سنجش کیفی برداشت معلمان زبان از آموزش دستور در رویکرد ارتباطی و جایگاه این مقوله در کتابهای نوتالیف زبان انگلیسی

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

2 عضو هیات علمی دانشگاه دامغان

چکیده

آموزش دستور زبان از موضوعات بحث برانگیز در حوزه آموزش زبان است که در نتیجه ظهور رویکردهای جدید آموزشی فراز و نشیب هایی داشته وبا ظهور رویکرد ارتباطی ، کماکان آموزش یا عدم آموزش دستور زبان مطرح است. از این رو، در مقاله حاضر، به بررسی منطق بهره گیری از آموزش دستور زبان در رویکرد ارتباطی پرداخته شده و سپس نظر به ورود این مقوله به کتابهای نوتالیف زبان انگلیسی در نظام رسمی آموزش و پرورش که بر پایه رویکرد ارتباطی تدوین شده اند، به سنجش برداشت دبیران نسبت به این مقوله پرداخته شده است. در راستای نیل به این هدف، در قالب مصاحبه کانونی از هشت دبیر زبان ارزیابی به عمل آمد. یافته ها مبین آن است که دبیران زبان انگلیسی، برخلاف منطق حاکم بر بهره گیری آموزش دستور زبان در رویکرد ارتباطی، متاثر از نوعی تلقی رایج، آموزش دستور زبان در کتابهای جدید را در تعارض با رویکرد ارتباطی برمیشمارند؛ موضوعی که ضرورت دانش افزایی مدرسان در راستای اجرای برنامه جدید آموزش زبان را اجتناب ناپذیر میسازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Qualitative Survey of English Language Teachers’ Perception of Grammar in Communicative Language Teaching and its Reflection in the Newly-developed High School English Coursebooks

نویسندگان [English]

  • Seyyed Behnam Alavimoghaddam 1
  • Hossein Davari 2
  • Reza Kheirabadi 1
1 Faculty Member of Organization for Educational Research and Planning
2 faculyy member of Damghan University
چکیده [English]

Teaching grammar in English language teaching (ELT) is known as one of the controversial issues that due to the advent of new approaches in ELT has faced ups and downs. After the emergence of Communicative Language Teaching (CLT) and its undeniable expansion, teaching or not teaching grammar is still known as an argumentative issue. Thus, this paper attempts firstly to study the rationale for applying grammar in CLT. Then because of inclusion of grammar in the newly-developed CLT-based English course books, it tries to survey the teachers' perception on the topic. Doing so, using a qualitative method and through focus group, eight teachers were interviewed. The findings revealed that the teachers are strongly influenced by a common misconception in a way that most of them maintain that teaching grammar does not correspond CLT. Implementing the new approach in Iranian high schools, this result necessitates firstly the training of teachers on the topic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Grammar
  • Communicative approach
  • course books
  • English language
  • Teachers' perception
Burns, A. (1990). Focus on language in the communicative classroom. In G. Brindley (Ed.) The second language curriculum in action (pp. 36–58). Sydney: NCELTR.

Celce-Murcia, M. (2002). Why it makes sense to teach grammar in context and through discourse. New perspectives on grammar teaching in second language classrooms, 119-134.

Dörnyei, Z. (2007).Research methods in applied linguistics: Quantitative, qualitative and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press.

Dörnyei, Z. (2009).Questionnaires in Second Language. Research: Construction, Administration, and Processing. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Doughty, C., & Long, M. H. (Eds.). (2003). Handbook of second language acquisition. New York: Basil Blackwell.

Ellis, R. (2010). Does explicit grammar instruction work. NINJAL Project Review1(2): 3-22.

Hinkel, E., & Fotos, S. (2008). New perspectives on grammar teaching in second language classrooms. ESL and Applied Linguistics Professional Series: Taylor and Francis eLibrary.

Hinkel, E., & Fotos, S. (Eds.). (2001). New perspectives on grammar teaching in second language classrooms. Routledge.

Larsen-Freeman, D. (2001). Teaching Language: From Grammar to Grammaring. Boston, MA: Heinle & Heinle.

Lee, J. F., & VanPatten, B. (1995). Making Communicative Language Teaching Happen. vol 1: Directions for Language Learning and Teaching. McGraw-Hill, Inc., 860 Taylor Station Rd., Blacklick, OH 43004-0545; toll-free: 800-722-4726.

Littlewood, W. (2008). Foreign language teaching methods: From past prescriptions to present principles. Foreign Language Teaching in Schools, 31 (4): 1-13.

McCarthy, M. and Carter, R. (2002). Ten criteria for a spoken grammar. In E. Hinkel & S. Fotos (Eds.) New Perspectives on Grammar Teaching in Second Language Classroom (pp. 51-75, New York: Routledge.

Nassaji, H., & Fotos, S. (2004). Current developments in research on the teaching of grammar. Annual Review of Applied Linguistics24: 126-145.

Richards, J. C. & Renandya, T. (2002). Methodology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Richards, J. C. (2005). Communicative language teaching today. SEAMEO Regional Language Centre.

Richards, J. C., & Rodgers, T. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Swan, M. (2002). Seven bad reasons for teaching grammar- and two good reasons. In Richards and Renandya (Eds.) Methodology in Language Teaching (pp. 148-152). Cambridge: Cambridge University Press.

Thompson, G. (1996). Some misconceptions about communicative language teaching. ELT journal50(1): 9-15.