جایگاه مکتب‌های فلسفه تعلیم و تربیت در آموزش زبان انگلیسی

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 عضو هیت علمی مدیر گروه و مدیر روابط بین الملل دانشگاه پیام نور

2 گروه آموزش و ادبیات زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور

3 دبیر اموزش و پرورش

چکیده

اهمیت فلسفه در تمامی زمینه‌های علوم بشری بر کسی پوشیده نیست. ظهور مکتب‌های فلسفی در طول تاریخ در راستای پاسخگویی به زوایای پنهان دانش بشری بوده است. در حوزه تعلیم و تربیت، مکتب‌های مختلف فلسفی نظیر ایده‌الیسم، رئالیسم و غیره اندیشه‌ها و دیدگاه‌های خود را در ارتباط با آموزش بمفهوم کلی آن و ابعاد مرتبط با آن مطرح کرده‌اند. مبانی نظری حوزه آموزش زبان انگلیسی نیز بی‌تردید از اندیشه‌های مکتب‌های فلسفی الهام گرفته است. نظر به اهمیت موضوع فلسفه تعلیم و تربیت و نقش محوری آن در برنامه درسی، روش تدریس، نقش معلم و فراگیر در آموزش و دیگر ابعاد مهم در فرایند تعلیم و تربیت، پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانه‌ای-اسنادی به بررسی ارتباط مبانی فلسفی مکتب‌های تعلیم و تربیت و حوزه آموزش زبان انگلیسی می‌پردازد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که تأثیراصول فلسفی هر یک از مکتب‌های مذکور در رویکرد‌های مختلف آموزش زبان در خلال سده بیستم و نیز عصر حاضر قابل مشاهده و بررسی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Philosophical Schools of Education in English Language Teaching

نویسندگان [English]

  • Manoochehr Jafarigohar 1
  • Ali Asgar Rostami Abusaeedi 2
  • Behrouz Jamalvandi 3
2 Department of TEFL and English Literature, Payame Noor University
3 ٍEnglish teacher ministry of education
چکیده [English]

The vital role of philosophy in all fields of study is quite clear. The philosophical schools in the course of history have emerged to uncover the vague dimensions of human knowledge. In education, different philosophical schools including idealism, realism, and so on have presented their insights in relation to education in general and any aspects pertinent to it. Theoretical foundation of English language teaching has undoubtedly been under the influence of philosophical thoughts stemmed in these schools. Regarding the importance of philosophy of education and its pivotal role in curriculum development, methodology, roles of teacher and learner and other relevant aspects in education process, the current study using a library research method deals with the connection between philosophical schools of education and English language teaching. The findings of this investigation shows the influence of philosophical foundations of each of the aforementioned schools in different methods and approaches of language teaching within past century and presently can be observed and discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophy
  • philosophy and English language teaching
  • philosophical schools
  • schools of education
  • philosophical thoughts
منابع
آهنچیان، محمدرضا (1382). آموزش و پرورش در شرایط پست مدرن. تهران: انتشارات طهوری.
ایروانی، شهین؛ شرفی، محمد‌رضا و یاری دهنوی، مراد (1387). چرا معلمان به آموختن فلسفه آموزش و پرورش نیاز دارند. فصلنامه آموزش و پرورش.  سال بیست و چهارم. شماره (1). صص: 68-33
باقری، خسرو (1388). دیدگاه‌های جدید در فلسفه آموزش و پرورش. تهران: نشر علم.
پیشقدم، رضا (1386). افزایش تفکر انتقادی از طریق مباحثه ادبی در کلاس‌های زبان انگلیسی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شماره 159، صص 165-151.
حسینی ، سید علی رضا (1387).  پساتجددگرایی و جامعه امروز ایران. تهران:دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حکیم‌زاده، رضوان، درانی، کمال، قربانی،  حسین، منسوبی، سیمین و قاجارگیر، زهرا(1393). بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی با به کارگیری تقویت  فردی و گروهی بر پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی. تدریس پژوهی، سال دوم، شماره اول، صص 18-5
خلیلی شَوَرینی، سیاوش (1392). روشهای تحقیق در علوم انسانی. تهران: یادواره کتاب.
سجادی، سید مهدی و ترمس، محمد (1389). مبانی فلسفه فرامتن به‌عنوان بهین گزینه جدید  وتبیین دلالت‌های آن در فرایند تعلیم وتربیت. اولین همایش انجمن فلسفه آموزش و پرورش ایران. 30 اردیبهشت، تربیت مدرس، ایران.
سعیدی سیوکی, منصوره و حسینقلی زاده، رضوان (1392)، نگاهی به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی-یادگیری با تاکید بر رویکرد سازنده گرایی، چهارمین همایش انجمن فلسفه آموزش و پرورش ایران، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
سطوتی، جمیل و مولایی، برزو (1389). فناوری اطلاعات و فلسفه آموزش و پرورش. اولین همایش انجمن فلسفه آموزش و پرورش ایران. 30 اردیبهشت، تربیت مدرس، ایران.
شریعتمداری، علی(1360).  تعلیم و تربیت. تهران:  نهضت زنان مسلمان.  
شریعتمداری، علی(1367). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران:  انتشارات امیرکبیر.  
شریعتمداری،  علی(1383). اصول تعلیم و تربیت، چاپ هفدهم، انتشارات دانشگاه تهران.
شعبانی ورکی، بختیار و محمدی چابکی، رضا (1387). تاریخ فلسفه آموزش و پرورش در ایران. فصلنامه تعلیم وتربیت، سال بیست و چهارم، شماره 4، صص 50-17.
شکاری، عباس و مزدایی، خداداد (1389). واکاوی بنیاد‌های نظری برنامه درسی تفکر انتقادی از دیدگاه فیلسوفان تربیتی متأخر. اولین همایش انجمن فلسفه آموزش و پرورش ایران. 30 اردیبهشت، تربیت مدرس، ایران.
فرمیهنی فراهانی ، محسن (1383)، پست مدرنیسم و آموزش و پرورش ، تهران : انتشارات آییژ.
قلی‌پور، فرض‌الله (1376). کلیات روان‌شناسی. تهران، برگزیده، چاپ اول، ج2.
گوتک، جرالد ال. (1392). مکتب ها فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمد جعفر پاک‌سرشت. تهران: سمت.
نجاریان٬ پروانه. پاک سرشت٬ محمدجعفر. صفائی مقدم٬ مسعود. (1381). مضامین پست مدرنیسم و دلالت‌های تربیتی آن. مجله  علوم تربیتی و روانشناسی٬ دوره سوم٬ سال نهم٬ شماره ٬1 صص 106-89.
نیکو پور، جهانبخش ، امینی فارسانی ، محمد حسن و نصیری ، مریم (1389). بررسی رابطه  تفکر انتقادی وراهبردهای یادگیری زبان توسط فراگیران زبان انگلیسی در ایران. فناوری آموزشی، دوره 5، شماره 3، صص 200-195.
هاشمی‌مقدم، سید‌شمس‌الدین (1994). مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم وتربیت. تهران: سازمان انتشارت جهاد دانشگاهی.
یعقوبی نوتاش، مسعود، روشن، بلقیس و سربخشیان، بهروز (1389). تاثیر یادگیری مشارکتی در یادگیری تلفظ پایانه‌های تصریفی زبان انگلیسی در زبان‌آموزان مبتدی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
Abdullahi-Guilani, M. MohdYasin, M. S., & Hua, T. k. (2011). Authenticity of Iranian English Textbooks for schools. English Language and Literature Studies, 1(2), 25-30.
 Ausubel, D. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Halt, Rinehart and Winston.
Blue, G. (1981). Self-directed warning systems and the role of the ESP teacher. In the ESP teacher: Role, development and prospects. ELT documents 112. London: British Council, 58-68.
Brown, H. D. (2007). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. White Plains, NY: Pearson Education.
Canagarajah, A. S. (2002). Critical academic writing and multilingual students. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
Conti, G. J. (2007). Identifying your educational philosophy: Development of the philosophies held by instructors of lifelong-learners (PHIL). MPAEA Journal of Adult Education, XXXVI (1), 19-37.
Crawford, L. M. (1978). Paulo Freire’s philosophy: Derivation of curricular principles and their application to second language curriculum design. PhD dissertation, University of Minnesota.
Doghonadze, N. & Gorgiladze, G. (2008). Problem solving in teaching foreign languages to students of pedagogical departments. IBSU Scientific Journal, 2 (1), 101-114.
Dörnyei. Z., & Ryan, S. (2015). The psychology of the language learner revisited. New York: Routledge.
Elias, J. L. & Merriam, S. B. (1980). Philosophical foundations of adult education.  Huntington, NY: Robert E. Krieger Publishing Company.   
Elisa, J. L., & Merriam, S. B. (1995).  Philosophical foundations of adult education (2nd ed.). Malabara, FL: Krieger Publishing Company. 
Ellis, R. (2003). Task-based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Gorgiladze, G. (2005). Problem Approach to Teaching a Foreign Language in the Process of Professional Education (EFL). Unpublished doctoral dissertation. Ilia Chavchavadze Language and Culture University. Tbilisi, Georgian. 
Harry, S. B. (1964). A classical realist view of education. In Park, J. (ed), philosophy of eduaction, (p.146). New York: The Macmillan Company.
Heimlich, J.E. & Norland, E.N. (1994). Developing teaching style in adult education. San Francisco: Jossey-Bass.
Jamalvandi, B. (2014). ELT Textbook Evaluation in Iran, New Insights. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 3(4), 1068-1078. Journal
Johnson, D., Johnson, R. & Holubee, E. (1994). Cooperative learning in the classroom. Alexanderia, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development.
Kamaravadivelu, B. (1994). The Postmethod Condition: (E)merging Strategies for Second/Foreign Language Teaching. TESOL QUARTERLY,  28(1), 27-48.
Khosravi, M. (2012). A Study of Language Learning Strategies Used by EFL Learners in Iran: Exploring Proficiency Effect on English Language Learning Strategies. Theory and Practice in Language Studies, 2(10), 2122-2132. doi:10.4304/tpls.2.10.2122-2132
Larsen-Freeman, D. & Anderson, M. (2011). Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP.
Leeman, J. (2005). Engaging critical pedagogy. Spanish for native speakers. Foreign Language Annals 38, 35–45.
Mackey, A., & Gass, S. M. (2005). Second language research: methodology and design. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
Merriam, S. B. (1995). Selected writings on Philosophy and adult education. Malabar, EL: Krieger Publishing Company.
Nunan, D. (2001c). Syllabus Design. Oxford: Oxford University Press.
Olson, R. & Kagan, S. (1992). About cooperation learning. In C. Kessler (Ed.), Cooperative language learning: A teacher resource book, (pp.1-30). New York: Prentice Hall.  
O’Malley, J., Chamot, A., Stewner-Manzanares, G., Kupper, L., & Russo, R. (1985). Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students. Language Learning, 35, 21-46
Ozmon, H. A. and Craver, S. M. (1981). Philosophical foundations of education. Columbus, OH: Bell and Howell Company.
Ozmon, H. A., & Craver, S. M. (1986). Philosophical foundations of education (3rd ed.). Columbus: Bell & Howell Company.
Pennycook, A. (1999). Introduction: Critical Approaches to TESOL. TESOL QUARTERLY, 33(3), 329-348.
Piaget, J. (1986). Le dkveloppenient de Io trotion de ternps the: I‘enfatit. Paris: Presses Universitaires de France. In  P. Fletcher and M. Garman (eds.). Language acquisition, (P.26) Cambridge: CUP.
Richards, J.C. & Rodgers, T. S.  (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Skinner, BF (1976). About Behaviorism. New York: Random House, Inc.
Stern, H.H. (1975). What can we learn from the good language learner? Canadian Modern Language Review, 31, 304- 18.
Stroll, F.L. (2002). Project work: A maens to promote lannguage and content. In J. C. Richards and W. A. Renandya (eds). Methodology in language teaching, an anthology of current practice, (pp. 107-119). Cambridge: CUP.
Sturtridge, G. (1982). Individualized learning: What are the options for the classroom teacher? In M. Geddes & G. Sturtridge (eds), Individualization, (pp. 8-14).  London: Modern English Publications.
Yarmohammadi, L. (2002). The evaluation of pre-university textbooks. The Newsletter of the Iranian Academy of Science, 18, 70-87.