به چالش کشیدن نئولیبرالیسم: راهبردهای مدرسان ایرانی زبان انگلیسی برای روشهای تدریس جایگزین در آموزش

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

2 گروه انگلیسی،دانشکده زبانهای خارجی،دانشگاه شیخ بهایی

10.22059/jflr.2025.399911.1230

چکیده

تأثیر نئولیبرالیسم بر آموزش باعث شده است تمرکز آموزش و یادگیری از پرورش همه‌جانبه افراد و بهبود جامعه فاصله گرفته و بیشتر به اهداف بازارمحور مانند کارایی، پاسخگویی و سودآوری معطوف شود. هدف مطالعه کیفی حاضر بررسی راهبردهای مدرسان زبان انگلیسی در مقاومت در برابر تأثیرات نئولیبرالی در آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی می باشد. در این پژوهش، با بررسی مصاحبه‌ها و مشاهدات کلاس‌های سه استاد دانشگاه، راهبردهای مدرسان ایرانی در به چالش کشیدن سیاست‌های نئولیبرالی، مثل تبدیل آموزش به کالا، یکسان‌سازی شیوه‌ها، و تأکید بر نتیجه‌محوری مشخص گردید. در حالی که شرکت‌کنندگان از فشارهای نهادی به سوی آموزش مبتنی بر نتایج و کالایی‌شده خبر دادند، آن‌ها همچنین به مقاومت در برابرآنها از طریق راهبردهای جایگزین اشاره کردند. این راهبردها شامل ارزیابی‌های غیر استاندارد، روشهای تدریس مشارکتی و دانش‌آموزمحور، و تأکید بر تفکر انتقادی و عدالت اجتماعی بودند. رویکردهایی که با آموزش انتقادی و بازتابی که در زمینه‌های مشابه مستند شده‌اند، هم‌راستا هستند. این مطالعه نارضایتی مدرسان از تجاری‌سازی آموزش و تلاش‌های آن‌ها برای غیرکالایی‌سازی آموزش زبان انگلیسی از طریق شیوه‌های منعطف و فراگیررا نشان می دهد. پیامدهای این تحقیق، نیاز به توسعه حرفه‌ای را نشان می‌دهد که از عاملیت مدرسان در شرایط نئولیبرالی حمایت می‌کند و به گفتمان روشهای تدریس جایگزین در آموزش زبان انگلیسی در بسترهای غیرغربی کمک می‌نماید. پژوهش‌های آینده بهتر است تعداد شرکت کنندگان را افزایش دهند و واکنش دانشجویان و تأثیرات بلندمدت را بررسی کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Challenging Neoliberalism: Iranian EFL Instructors’ Strategies for Alternative English Pedagogies

نویسندگان [English]

  • Katayoon Afzali 1
  • Faeze Shams 2
1 Department of English,, Faculty of Foreign Languages and International Relations, Shahid Ashrafi Esfahani university.
2 Department of English, Faculty of foreign languages, Sheikhbahaee university
چکیده [English]

The influence of neoliberalism in education has shifted the focus of teaching and learning away from nurturing well-rounded individuals and societal betterment, instead emphasizing market-driven goals of efficiency, accountability, and profitability. In view of these effects, the current qualitative study explored Iranian university English instructors’ perceptions and practices in resisting neoliberal influences within English Language Teaching (ELT) classrooms. Drawing on thematic analysis of interviews and classroom observations with three professors, the research examined the strategies Iranian EFL instructors employ to challenge neoliberal policies, such as marketisation, standardisation, and performance based accountability. While participants reported institutional pressures toward outcomes driven, commodified education, they also noted active resistance through alternative strategies. These included non standardised assessments, collaborative and student centred pedagogies, and emphasis on critical thinking and social justice—approaches aligned with critical and reflective teaching documented in similar contexts. The findings of the study underscores the instructors’ dissatisfaction with commercialization of education and their efforts to de commodify ELT through flexible, inclusive practices. Implications highlight the need for professional development that supports educator agency under neoliberal constraints and contributes to discourse on alternative ELT pedagogies in non Western settings. Future research should expand sample size and investigate student responses and long term impacts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neoliberalism
  • Alternatives
  • Higher education
  • ELT
  • English instructors