اظهارات و جملات پرسشی زبان آموزان در دوره‌های آمادگی آیلتس در ایران

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.22059/jflr.2025.396634.1214

چکیده

چکیده

در این پژوهش از طرح توصیفی فرضیه‌آزمایی برای بررسی آغازگری‌های (مشارکت فعالانه) زبان آموزان استفاده شد. اظهارات و جملات پرسشی داوطلبان به‌عنوان دو نوع از آغازگری‌ها مورد بررسی قرار گرفت. دوره‌های آمادگی آیلتس به‌عنوان بستر پژوهش انتخاب شدند، چرا که برخلاف سایر دوره‌های آموزش زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی که هدف اصلی در آن‌ها تقویت مهارت‌های زبانی زبان‌آموزان است، در دوره‌های آمادگی آیلتس تمرکز اصلی بر تقویت دانش معرفتی زبان آموزان است. هشت جلسه آموزشی مورد مشاهده قرار گرفت تا مواردی که زبان آموزان آغازگر گفتگو بودند، بررسی شود. یک چک‌لیست مشاهده‌ای محقق ساخته برای شمارش تعداد اظهارات و جملات پرسشی هر داوطلب به‌کار گرفته شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون خی‌دو پیرسون و آزمون ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن (rho) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که تعداد اظهارات زبان‌آموزان به‌طور معناداری بیشتر از تعداد جملات پرسشی آنان بود. همچنین، مقدار همبستگی بین تعداد اظهارات و جملات پرسشی مثبت و در حد متوسط بود، به این معنا که با افزایش یکی، دیگری نیز افزایش می‌یابد. یافته‌ها حاکی از آن است که الگوی گفتگو در دوره‌های آمادگی آیلتس ممکن است متفاوت باشد، زیرا زبان‌آموزانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند ممکن است از پیش‌زمینه‌های دانشگاهی و حرفه‌ای گوناگونی برخوردار باشند. زمانی که بحث کلاسی درباره موضوع خاصی شکل می‌گیرد، افرادی که در آن زمینه دانش تخصصی دارند، بیشتر تمایل دارند که آغازگر بحث باشند و ادعاهای دانشی خود را مطرح کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Students’ Assertions and Interrogatives in IELTS Preparation Courses in Iran

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Rezaeirajani
  • Ahmadreza Lotfi
  • Azizeh Chalak
Department of English, Isf.C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

A descriptive hypothesis-testing design was employed to research students' initiations. Candidates’ assertions and interrogatives were studied as two types of initiations. IELTS preparation courses were selected as the context because, unlike other EFL courses in which the main aim is to develop learners' English skills, in IELTS preparation courses the main focus is on developing students' epistemic knowledge. Eight sessions were observed to check the instances in which students initiated. A researcher-made observational checklist was utilized to count the frequencies of each candidate's assertions and interrogatives. Pearson Chi-Square analysis and Spearman rho test were used to analyze the data. The findings indicated that the number of learners' assertions was significantly higher than their interrogatives. Moreover, the correlation value between the number of assertions and interrogatives is positive and moderate, which means that when one of them increases, the other one will also increase. The findings indicate that the talk pattern of IELTS preparation courses may be different because learners who are sitting in an IELTS course might come from various academic and professional backgrounds. When classroom discussion is on a specific topic, those who have expert knowledge in that area are more likely to initiate and assert their knowledge claims.

کلیدواژه‌ها [English]

  • EFL Learners
  • Epistemic Claims
  • Classroom Discourse
  • Students’ Assertions
  • Students’ Interrogatives