اظهارات و جملات پرسشی زبان‌آموزان در دوره‌های آمادگی آیلتس در ایران

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

چکیده

در این پژوهش از طرح توصیفی فرضیه‌آزمایی برای بررسی آغازگری‌های (مشارکت فعالانه) زبان‌آموزان استفاده شد. اظهارات و جملات پرسشی داوطلبان به‌عنوان دو نوع از آغازگری‌ها موردبررسی قرار گرفت. دوره‌های آمادگی آیلتس به‌عنوان بستر پژوهش انتخاب شدند، چراکه برخلاف سایر دوره‌های آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی که هدف اصلی در آن‌ها تقویت مهارت‌های زبانی زبان‌آموزان است، در دوره‌های آمادگی آیلتس تمرکز اصلی بر تقویت دانش معرفتی زبان‌آموزان است. هشت جلسه آموزشی مورد مشاهده قرار گرفت تا مواردی که زبان‌آموزان آغازگر گفتگو بودند، بررسی شود. یک فهرست مشاهده‌ای محقق ساخته برای شمارش تعداد اظهارات و جملات پرسشی هر داوطلب به کار گرفته شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون خی‌دو پیرسون و آزمون ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن (rho) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که تعداد اظهارات زبان‌آموزان به‌طور معناداری بیشتر از تعداد جملات پرسشی آنان بود. همچنین، مقدار همبستگی بین تعداد اظهارات و جملات پرسشی مثبت و در حد متوسط بود، به این معنا که با افزایش یکی، دیگری نیز افزایش می‌یابد. یافته‌ها حاکی از آن است که الگوی گفتگو در دوره‌های آمادگی آیلتس ممکن است متفاوت باشد، زیرا زبان‌آموزانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند ممکن است از پیش‌زمینه‌های دانشگاهی و حرفه‌ای گوناگونی برخوردار باشند. زمانی که بحث کلاسی درباره موضوع خاصی شکل می‌گیرد، افرادی که در آن زمینه دانش تخصصی دارند، بیشتر تمایل دارند که آغازگر بحث باشند و ادعاهای دانشی خود را مطرح کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Students’ Assertions and Interrogatives in IELTS Preparation Courses in Iran

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Rezaeirajani 1
  • Ahmadreza Lotfi 2
  • Azizeh Chalak 2
1 Department of English, Isf.C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran .
2 Department of English, Isf.C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran .
چکیده [English]

A descriptive hypothesis-testing design was employed to research students' initiations. Candidates’ assertions and interrogatives were studied as two types of initiations. IELTS preparation courses were selected as the context because, unlike other EFL courses in which the main aim is to develop learners' English skills, in IELTS preparation courses the main focus is on developing students' epistemic knowledge. Eight sessions were observed to check the instances in which students initiated. A researcher-made observational checklist was utilized to count the frequencies of each candidate's assertions and interrogatives. Pearson Chi-Square analysis and Spearman rho test were used to analyze the data. The findings indicated that the number of learners' assertions was significantly higher than their interrogatives. Moreover, the correlation value between the number of assertions and interrogatives is positive and moderate, which means that when one of them increases, the other one will also increase. The findings indicate that the talk pattern of IELTS preparation courses may be different because learners who are sitting in an IELTS course might come from various academic and professional backgrounds. When classroom discussion is on a specific topic, those who have expert knowledge in that area are more likely to initiate and assert their knowledge claims.

کلیدواژه‌ها [English]

  • EFL Learners
  • Epistemic Claims
  • Classroom Discourse
  • Students’ Assertions
  • Students’ Interrogatives
پورحاجی، مصطفی. (1396). بسط بافت‌های معنامحور در گفتمان کلاسی زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجه: پژوهشی تجربی. پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی، 7 (1)، 53-78، doi: 10.22059/jflr.2017.235279.345
پوردانا، ناتاشا و محمدی زنوزق، زهره . (1400). انواع بازخورد، انتقال معنا و انتقال ساختار در نگارش مشارکتی زبان انگلیسی در بستر تعاملات رایانه‌ای چندرسانه‌ای و متن - محور. پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی، 11 (3)، 453-471، doi: 10.22059/jflr.2021.321348.825
رشیدی، ناصر و پرویز، مریم . (1399). مشارکت در کلاس‌های زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی: رابطه بین رفتارهای غیرکلامی و پاسخ‌های غیرکلامی فراگیران. پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی, 10(4), 752-775. doi: 10.22059/jflr.2021.312261.768
Åberg, M. (2017). Talk, text, and tasks in student-initiated instructional interaction. Discourse Processes, 54(8), 618-637.
Amri, M., & Sert, O. (2022). Establishing understanding during student-initiated between-desk instructions in project work. Cambridge Journal of Education, 52(6), 667–689. https://doi.org/10.1080/0305764x.2022.2047890
Anwar, M. (2015). Mixed-methods research in pharmacy practice and its implications. Archives of Pharmacy Practice, 6(1), 1. https://doi.org/10.4103/2045-080X.151279
Babaii, E., Parsazadeh, A., & Moradi, H. (2017). The question of power in language classes from a critical discourse analysis perspective. Pragmatics and Society, 8(4), 542–570. https://doi.org/10.1075/ps.8.4.04bab
Barjesteh, H., Vaseghi, R., & Neissi, S. (2012). Iranian EFL learners’ willingness to communicate across different context- and receiver-types. International Journal of English Linguistics, 2(1), 47-54. https://doi.org/10.5539/ijel.v2n1p47
Cazden, C. (2001). Classroom discourse: The language of teaching and learning. Porthmouth, NH. 
Chalak A. (2021). Power dominance and interaction features in Iranian EFL teachers’ classroom discourse. Language Related Research. 12(5), 385-404.  https://doi.org/10.29252/LRR.12.5.1
Copur, N., & Brandt, A. (2023). Flagging a turn as humorous with prospective indexicals. Linguistics and Education, 73(2), 101-141. http://dx.doi.org/10.1016/j.linged.2022.101141
Dolce, F. M., & Van Compernolle, R. A. (2020). Topic management and student initiation in an advanced Chinese-as-a-foreign-language classroom. Classroom Discourse, 11(1), 80–98.
Duran, D. and Sert, O. (2021). Student-initiated multi-unit questions in emi classrooms. Linguistics and Education, 65, 100980. https://doi.org/10.1016/j.linged.2021.100980
Esmaeilibavili, M., Seifoori, Z., & Ahour, T. (2023). Assessing English language teachers’ initiation of discourse in the light of teaching experience and learners’ proficiency level. Journal of Language and Translation. 13(3), 185-199. https://doi.org/10.30495/ttlt.2023.705469
Estaji, M. & Mirzaei Shojakhanlou, M. (2022). Realization of initiation, response, and feedback in teacher-student interactions in EFL classrooms: Learning realities and opportunities. Journal of English Language Teaching and Learning, 14(30), 91-114.
Hammond, J. (2012). Classroom discourse. In K. Hyland & B. Paltridge, Continuum companion to discourse analysis (pp. 291-305). Continuum.
Ingram, J. (2020). Epistemic management in mathematics classroom interactions: student claims of not knowing or not understanding. The Journal of Mathematical Behavior, 58, 100754. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2019.100754
Jacknick, C. M. (2011a). “But this is writing”: Post-expansion in student-initiated sequences. Novitas –ROYAL, 5(1), 39–54.
Jacknick, C. M. (2011b). Breaking in is hard to do: how students negotiate classroom activity shifts. Classroom Discourse, 2(1), 20–38. https://doi.org/10.1080/19463014.2011.562656
Lantolf, J. P., & Thorne, S. L. (2006). Sociocultural theory and the genesis of second language development. Oxford University Press.
MacNeilley, L. H., Nystrand, M., Gamoran, A., Kachur, R. L., & Prendergast, C. (1998). Opening dialogue: Understanding the dynamics of language and learning in the English classroom. Language, Language and Literacy Series.74(2), 444.
McHoul, A. (1978). The organization of turns at formal talk in the classroom. Language in Society, 7(2), 183–213. https://doi.org/10.1017/s0047404500005522
Mehan, H. (1979). Learning lessons: Social organizations in the Classroom. Harvard University Press.
Merke, S. (2018). Challenging and objecting: Functions of third position turns in student-initiated question sequences. Hacettepe University Journal of Education, 33, 298–315.
Mozaffari, F., & Yaqubi, B. (2015). Learner initiatives across question-answer sequences: A conversation analytic account of language classroom discourse. The Journal of Teaching Language Skills, 7(2), 93–125.
Muhonen, H., Verma, P., Von Suchodoletz, A., & Rasku-Puttonen, H. (2020). Exploring types of educational classroom talk in early childhood education centers. Research Papers in Education 37(1), 30-51. https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1784259
Park, I. (2012). Seeking advice: Epistemic asymmetry and learner autonomy in writing conferences. Journal of Pragmatics, 44 (14), 2004–2021. http://dx.doi.org/10.1016/j.pragma.2012.09.012
Rashidi, N., & Rafieerad, M. (2010). Analyzing patterns of classroom interaction in EFL classrooms in Iran. The Journal of Asia TEFL, 7(3), 93–120.
Rodriguez, J. B., & Wilstermann, I. M. (2018). Learner initiative in the Spanish as a foreign language classroom: Implications for the interactional development. Hacettepe University Journal of Education, 33, 113–133.
Sinclair, J. M., & Coulthard, R. M. (1975). Towards an analysis of discourse: the English used by teachers and pupils. Oxford University Press.
Solem, M. S. (2015). Displaying knowledge through interrogatives. Classroom Discourse, 7, 18–35.
Solem, M. S. (2016). Negotiating knowledge claims: Students’ assertions in classroom interactions. Discourse Studies, 18(6), 737–757. https://doi.org/10.1177/1461445616668072