روش‌هاوچالش‌های آموزش زبان انگلیسی به دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا در مدارس استثنایی ایران

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 گروه زبان وادبیات زبان انگلیسی،پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران،‌ تهران، ایران.

2 گروه زبان وادبیات زبان انگلیسی، دانشکده زبانها وادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jflr.2024.377172.1136

چکیده

ازآنجاکه رویکردها و تکنیک‌های آموزشی نامناسب، افراد نابینا را از انتخاب رشته‌های نیازمند به مهارت درزبان خارجه باز­می‌دارد، مطالعات درزمینه آموزش زبان خارجه به چنین فراگیرانی ضرورت دارد. لذا، مطالعه حاضر برآن بوده است تا درباره چالش­ها و نقاط قوت معلمان زبان انگلیسی در مدارس نابینایان و کم‌بینایان ایران و همچنین تکنیک­ها و مواد ­درسی بکارگرفته­شده توسط آنان پژوهش نماید. بدین منظور، با درنظرگرفتن روش توصیفی– تحلیلی برای پژوهش، پس از مصاحبه با تمامی معلمان زبان انگلیسی در چنین مدارسی در­ تهران و مشاهده کلاس­های آنان، تحلیل موضوعی روی داده‌های به‌دست‌آمده صورت پذیرفت. یافته­ها گویای این مطلب است که با­ توجه به عدم برگزاری دوره­های آموزشی مناسب برای معلمان از سوی وزرات آموزش‌ و پرورش و فقدان مواد درسی مناسب­سازی‌شده، روش قدیمی دستور زبان و ترجمه و نیز تکنیک­ها و مواد درسی مشابه با آنچه برای فراگیران بینا به­ کار می­رود، درکلاس­های نابینایان نیز مورد­استفاده قرار­ می­گیرد. درحالی‌که طبق پژوهش­های اخیر، این فراگیران رفتارهای اجتماعی و شیوه­های فراگیری متفاوتی دارند. این پژوهش به سیاست‌گذاران و کارشناسان این حوزه پیشنهاد می‌دهد تا باارزیابی مجدد دوره­های آموزشی قبل و حین خدمت معلمان نابینایان، دوره­هایی مؤثرتر تدوین و برگزار نمایند. همچنین، به ایجاد تکنیک­ها و مواددرسی ویژه برای این دسته از فراگیران و تشکیل محیط­های آموزشی تلفیقی کارشناسی‌شده متشکل از دانش‌آموزان بینا و نابینا توصیه می­نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Methods and Challenges of Teaching English to Blind and Visually-Impaired Students at the Iranian Special Needs Schools

نویسندگان [English]

  • SAMIRA JANDAGHI AMIRABADI 1
  • Seyed Mohammad Alavi 2
  • HOSSEIN KARAMI 2
1 Department of English Language and Literature, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of English Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran, Tehran
چکیده [English]

Since inappropriate educational approaches and techniques prevent blind people from choosing fields of study that require foreign language skills, conducting research in the area of foreign language teaching to such learners is required. Thus, the present study was aimed at researching on the challenges and strengths of EFL teachers at the Iranian blind and visually-impaired schools and also the techniques and materials utilized by them. To this aim, considering descriptive-analytic method for the study, all EFL teachers at such schools in Tehran were interviewed and their classes were observed. Then, thematic analysis was conducted on the obtained data. The findings revealed that due to the lack of holding suitable training courses for the teachers by the Ministry of Education and the lack of adapted teaching materials, Grammar Translation Method along with the techniques and materials similar to what is used for sighted learners were utilized at the blind and visually-impaired schools. However, according to the recent studies, these learners have different social behaviors and learning styles. The study suggests to the relevant policy makers and experts to conduct more effective courses through re-evaluating the existing pre- and in-service training programs. Furthermore, it puts emphasis on the development of special EFL teaching techniques and materials for blind and visually-impaired learners and formation of expert inclusive settings with visually-impaired and sighted learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blind
  • Language Teaching
  • Verbalism
  • Visually-Impaired
  • Vitality
منابع فارسی
اصغری، م.، عالمی، م. و تاج الدین، ض. (1401). تأثیرات دوره ضمن خدمت بر تصمیم‌گیری‌های آموزشی معلمان زبان انگلیسی. پژوهشهای زبان‌شناختی در زبانهای خارجی،12(4)،416-440.
اللهی، ز. (1395). طراحی الگوی آموزشی استفاده از تلفن همراه و تأثیر آن بر انگیزه، یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان نابینا در یادگیری زبان انگلیسی. [پایان نامه دکتری چاپ نشده در زمینه فناوری آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی]
رجایی نیا، م.، کیانی، غ.، اکبری، ر. (1400). طراحی مدل ارزیابی عملکردی صلاحیتهای حرفه‌ای دانشجومعلمان زبان انگلیسی: مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان. پژوهشهای زبان‌شناختی در زبانهای خارجی، (11)1،26-11
سلامت نیوز(1396). ایران رتبه شانزدهم دنیا در زمینه آمار نابینایان و کم‌بینایان را دارد:
صافی، ش. (1394). آموزش زبان های خارجی به نوجوانان نابینا (18-15 ساله) ازطریق شنیدار. [پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی]
غلامیان، م. (1393). اعتبار سنجی پرسش‌نامه MUELLتوسط دانش‌آموزان نابینای دوره راهنمایی. [پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد]
فضلعلی، فاطمه (1399). تأثیر توسعه حرفهای معکوس برپیشرفت نومعلمان زبان انگلیسی. پژوهشهای زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی.376-389(10)2
فضلعلی، ف.علوی، م. و کیوان پناه، ش. (1397) تأثیر یادگیری معکوس بر توسعه حرفهای نومعلمان زبان انگلیسی: میزان مشغول بودن و نگرش آنها. پژوهشهای زبان‌شناختی در زبانهای خارجی. 7(2)،496-471
https://doi: 10.22059/jflr.2017.237489.359
فیروزآبادی، ف. (1395). تأثیر استفاده از پادکست بر شنیدار زبان‌آموزان نابینا و کم‌بینا. [پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه حکیم سبزواری]
گرامی، م.ر.(1382). تأثیر تلفیق دانش‌آموزان نابینا با دانش‌آموزان بینا بر پیشرفت زبان انگلیسی آنها. [پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی]
منابع انگلیسی
Alkhawaldeh, M. A. and Mohamad Ahmad Saleem Khasawneh (2020a). The ImpactofUsing  an  Infographic-based  Training  Program  on  Improving  Visual  Motor  Memory Among EFL Student. INDIAN JOURNAL OF SCIENCE AND TECHNOLOGY, 405-16.
Alkhawaldeh, M. A. andKhasawneh, M. A. S. . (2021). The Effect of Flipped Classroom Strategy via Smart Phones in Academic Achievement in the English Language for Blind and Visually Impaired Students. Journal of Asian Multicultural Research for Educational Study2(3), 1-10. https://doi.org/10.47616/jamres.v2i2.203
Amin, A. S., Sarnon, N., Akhir, N. M., Zakaria, S. M., & Badri, R. N. F. R. Z. (2021). Main Challenges  of  Students  with  Visual  Impairment  at  Higher  Education  Institutions. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences,10(1),734-747.
Basaran, S. (2012).Teaching English to visually-impaired students in Turkey: A case study.Energy Education Science and Technology Part B.Social and Educational Studies, Special Issue 2: 217-226.
Boltenkova, J., Nevolina, A., Koksharov, V., Rasskazova, S. Li, T., Tkachuk, G., Baliasov A., (2020). TEACHING EFL TO BLIND AND VISUALLY IMPAIRED STUDENTS: AN OVERVIEW, ICERI2020 Proceedings, pp. 5616-5623.
Cardenas, J., Inga, E. (2021). Methodological Experience in the Teaching-Learning of the English Language for Students with Visual Impairment. Educ. Sci. (2021), 11, 515. https://doi.org/10.3390/educsci11090515
Donley, P. R. (2002).  Teaching Languages to the Blind and Visually Impaired: Some Suggestions. The Canadian Modern Language Review, 59(2), 302–305. https://doi.org/10.3138/cmlr.59.2.302
Farrell, F. (2012). An introduction to provision for pupils with disabilities and disorders. Educating Special Children. Doi: https://doi.org/10.4324/9780203120804
Gonzalez, I. A. (2012). Beyond the Handicapped Label: Narrating Options to Teach Foreign Languages to Blind and Visually Impaired Students.HOW 19, ISSN 0120-5927. Bogota, Colombia. Pages: 146-156.
Hurt, J. (2011). We Are All Visual Learners, https://velvetchainsaw.com/2011/07/26/all-visual-learners/
Isaila, N. (2012). Computer assisted learning.A chance for persons with disabilities. Bucharest: Universitara Publishing.
Kocyigit, N., & Artar, P. S. (2015). A Challenge: Teaching English to Visually-impaired Learners. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 199(August), 689–694.https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015. 07.599
Morua Alvarez, G. A. (2019). Teaching languages to students with vision impairment in higher education: A case study. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Retorta, M.S.; Cristovão, V.L.L., (2017). Visually-Impaired Brazilian Students Learning English with Smartphones: Overcoming Limitations, Languages 2017, 2(3), 12; doi:10.3390/languages
Seng, Ch. (2017). Teaching English to the Blind, British Council, https://www.teachingenglish.org.uk/article/teaching-english-blind-students
Silman F., Yaratan H. and Karanfiller T. (2017). Use of Assistive Technology for Teaching-Learning and Administrative Processes for the Visually Impaired People,EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education
Tran, T. M. P., & Pho, P. D. (2020). A Case Study of How Visually Impaired Learners Acquire Language. Ethical Lingua: Journal of Language Teaching and Literature, 7(1), 1-10.
World Health Organization. Visual Impairment and Blindness.Retrieved on January 2018, available online:http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs282/en/