مطالعۀ نقش معلمان در اسناد سیاستگذاری ایران و مقایسۀ آن با عقاید واقعی معلمان: تطابق ها و تضادها

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

گروه آموزش زبان انگلیسی٬ دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

از آنجاییکه ممکن است بین «نقش‌ معلمان» آنگونه که توسط سیاست‌گذاران و توسعه‌دهندگان برنامه درسی تصور می‌شود و «ارزش‌ها» آنطور که توسط معلمان ترجیح داده می‌شود تضاد وجود داشته باشد، پژوهش حاضر سعی دارد از یک سو اسناد سیاستگذاری آموزش زبان و از سوی دیگر، مصاحبه با معلمان را در رابطه با نقش معلمان مورد تجزیه و تحلیل موضوعی قرار دهد. این مطالعه ماهیت کیفی دارد و برای انجام آن چهار سند بالا دستی ملی که خط مشی آموزش زبان انگلیسی در ایران را تعیین می کنند به عنوان منابع سیاست های آشکار بررسی شده اند. همچنین برای بررسی نحوه تفسیر و عملکرد معلمان در کلاس های درس، نه کلاس متوسطه دوم در شهرهای مختلف ایران با استفاده از روش قوم نگاری مشاهده شده و با معلمان این کلاس ها نیز مصاحبه شده است. سپس تطابق ها و تظادهای موجود بین آنچه که در اسناد به عنوان نقش معلمان بیان شده و تفسیر معلمان از این سیاستهای آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که اگرچه بین مفاد اسناد سیاست گذاری و دریافت معلمان از این سیاست ها سازگاری نسبتاً قابل‌توجهی وجود دارد، آنچه که آنها در واقع در کلاس انجام می‌دهند بیشتر به مصلحت کلاس و دانش آموزان بستگی دارد تا آنچه که سیاست های آموزشی از معلمان انتظار دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison between Iran’s Policy Documents and Teachers’ Actual Beliefs Regarding the Notion of Teacher’s Role; Matches and Mismatches

نویسندگان [English]

  • Majid Nemati
  • azadeh rajaei
Department of English, Faculty of Foreign Languages & Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

On account of the fact that there might be a conflict between "teachers' roles" as imagined by policy makers and curriculum developers and "values" as preferred by teachers, the present study tries to analyze language teaching policy documents on the one hand and to examine the interviews with the high school teachers on the other hand, in relation to the notion of the teachers’ role. This study represents a design which is qualitative in nature and to do so, four national policy documents bearing policy messages for English language education have been investigated as sources of overt national policies. In addition, in order to investigate how teachers interpret and articulate the policy in their classrooms, nine secondary high school classes in different cities of Iran have been observed using ethnographic methods and then the teachers of these classes have also been interviewed. As the next step, the Alignment between teachers’ policy interpretations and policy documents messages regarding teachers’ roles has been stated. The findings of this study reveal that even though there is a rather considerable consistency between policy documents and teachers’ perception of policy, what the teachers actually do in class depends much more on the context’s expediency rather than policy expectations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • overt policies
  • covert policies
  • role
  • teachers&rsquo
  • policy interpretation
  • policy application
Abelardo, L. J., Lomboy, M. A. A., Lopez, C. C., Balaria, F. E., & Subia, G. S. (2019). Challenges
encountered by the national high school teachers in doing action research. International
Journal of English, Literature and Social Science (IJELS)4(4), 1046-1051.‏
Ade‐Ojo, G. O. (2011). Practitioners’ perception of the impact of the vision of policy‐makers on
practice: the example of the recommendations of the Moser Commission. Research Papers
in Education, 26(1), 53-77.    
Arani, A. M., Kakia, L., & Malek, M. J. (2018). Higher education research in Iran: Quantitative development and qualitative challenges. In J. Jung, H. Horta, & A. Yonezawa (Eds.), Researching higher education in Asia: History, development, and future (pp. 315-326). Singapore: Springer.
Atai, M. R., & Fatahi-Majd, M. (2014). Exploring the practices and cognitions of Iranian ELT instructors and subject teachers in teaching EAP reading comprehension. English for Specific Purposes33, 27-38.
Borjian. M. (2015). English in post-revolutionary Iran: From indigenization to internationalization. Multilingua. 34.
Ebrahimi, F., & Sahragard, R. (2016). Some Insights into Iran's English Curriculum Based on Iran's Major Policies. Journal of Language Teaching & Research7(5).
Esposito, J., Davis, C. L., & Swain, A. N. (2012). Urban educators’ perceptions of culturally relevant pedagogy and school reform mandates. Journal of Educational Change13(2), 235-258.
Greenfield, R., Rinaldi, C., Proctor, C. P., & Cardarelli, A. (2010). Teachers’ perceptions of a response to intervention (RTI) reform effort in an urban elementary school: A consensual qualitative analysis. Journal of Disability Policy Studies21(1), 47-63.
Hajisoteriou, C. (2013). Duty calls for interculturalism: how do teachers perceive the reform of intercultural education in Cyprus?. Teacher development17(1), 107-126.
Hammersley, M., & Atkinson, P. (2019). Ethnography: Principles in practice. Routledge.‏
Johnson, D. C. (2013). What is language policy?. In Language policy (pp. 3-25). Palgrave Macmillan, London.
Johnson, D. C., & Ricento, T. (2013). Conceptual and theoretical perspectives in language planning and policy: Situating the ethnography of language policy. International Journal of the Sociology of Language2013(219), 7-21.
Jones, G. S. (2014). Outcast London: a study in the relationship between classes in Victorian society. Verso.‏
Kachru, B. B. (1992). World Englishes: Approaches, issues and resources. Language teaching25(1), 1-14.
Kaplan, M. A. (1989). French in the community: A survey of language use abroad. The French Review63(2), 290-299.
Kennedy, C. (2004). Challenges for language policy, language and development. Dreams and realities: Developing countries and the English language, 24-38.
Khany, R., & Tarlani-Aliabadi, H. (2016). Studying power relations in an academic setting: Teachers' and students' perceptions of EAP classes in Iran. Journal of English for Academic Purposes21, 72-85.
Lo Bianco, J. (2010). The importance of language policies and multilingualism for cultural diversity. International Social Science Journal61(199), 37-67.‏
Menken, K., García, O., (2010). Stirring the onion: Educators and the dynamics of language education policies (looking ahead). In Negotiating Language Policies in Schools (pp. 263-275). Routledge.‏
Mirhosseini, S. A., & Khodakarami, S. (2016). Aspects of ‘English language education’policies in Iran:‘Our own beliefs’ or ‘out of who you are’?. Journal of Multicultural Discourses11(3), 283-299.‏
Mirhosseini, S. A., Tajik, L., & Bahrampour Pasha, A. (2021). Policies of English language teacher recruitment in Iran and a glimpse of their implementation. Pedagogy, Culture & Society, 1-19.‏
Narafshan, M. H., & Yamini, M. (2011). Policy and English language teaching (ELT) in Iran. Iranian EFL journal7(5), 179-189.‏
Nero, S. J. (2014). De facto language education policy through teachers’ attitudes and practices: A critical ethnographic study in three Jamaican schools. Language Policy13(3), 221-242.
Pennycook, A. (2006). Postmodernism in language policy. An introduction to language policy: Theory and Method, 60-76.
Ramanathan, V., & Morgan, B. (2007). TESOL and policy enactments: Perspectives from practice. Tesol Quarterly41(3), 447-463.
Riazi, A. (2005). The four language stages in the history of Iran. In Lin, A. M., Martin, P. (Eds.), Decolonization, globalization: Language-in-education policy and practice (pp. 98-114). Clevedon, UK: Multilingual Matters
Ricento, T. (2000). Historical and theoretical perspectives in language policy and planning. Journal of sociolinguistics4(2), 196-213.
Ricento, T. (2006). Language policy: Theory and practice–An introduction. An introduction to language policy: Theory and method10, 23.‏
Rios-Aguilar, C., Gonzȧlez Canchė, M., & Moll, L. (2012). Implementing structured English immersion in Arizona: Benefits, challenges, and opportunities. Teachers College Record114(9), 1-18.
Roellke, C., & Rice, J. K. (2008). Responding to teacher quality and accountability mandates: The perspective of school administrators and classroom teachers. Leadership and Policy in Schools7(3), 264-295.
Russell, J. L. & Bray, L. E. (2013). The dynamic interaction between institutional pressures and activity: An examination of the implementation of IEPs in secondary inclusive settings. Educational Evaluation and Policy Analysis40(2), 243-266.
Schiffman, H., (2006). Language policy and linguistic culture. An introduction to language policy: Theory and method, 111-125.
Shohamy, E. (2006). Language policy: Hidden agendas and new approaches. Routledge.
Spolsky, B. (2004). Language policy. Cambridge University Press.
Wiley, T. G., & García, O. (2016). Language policy and planning in language education: Legacies, consequences, and possibilities. The Modern Language Journal100(S1), 48-63.
حقانی، نادر، قدوسی شاه نشین, الناز. (1398). بررسی مختصات سیاست‎های زبان خارجی کشور بر اساس چارچوب هورنبرگر. نقد زبان و ادبیات خارجی. .16(22), 37-58
خیر آبادی, رضا, علوی مقدم, سید بهنام. (1398). فرصت ها و چالشهای فراروی آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش رسمی ایران. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی 9(1), 53-70. .
راستی، علیرضا. (1401). نگاهی نقّادانه به فرایند واژه‌گزینیِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پرتو رهیافت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی زبانی. مطالعات زبان و ترجمه 50(55), 66-89.
راستی, علیرضا. (1400). بررسی ماهیت و میزان بازتاب ارزش‌های قصد شده در برنامه درسی ملی ایران در کتاب‌های زبان انگلیسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی 11(4), 713-727..
کیانی, غلامرضا، مومنیان, محمد, نویدی نیا، حسین. (1390). نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبان‌های خارجی. جستارهای زبانی 2(2), 0-0.
نعمتی, مجید, موسی زاده, ام البنین. (1400). ارزشیابی از برنامه تربیت دبیر زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان : مطالعه سه بعدی مبتنی بر مدل .CIPP پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 11(4), 763-780.
ولی زاده، الهه. (2021) . جایگاه هویت ملی در طراحی‌ سیاست‌های آموزشی در ایران. ایران و چشم اندازهای تحلیلی امر سیاست.