شرایط کنونی آموزش زبان چینی در نپال

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 دانشگاه زبان و فرهنگ پکن، مرکز پژوهشی اجرائی آموزش بین المللی زبان چینی

2 دانشگاه اقتصاد و مالیه استان هِبِی چین

چکیده

با پیشرفت مستمر ابتکار «کمربند و جاده» و همچنین تعمیق همکاری مابین کشورهای چین و نپال، تقاضای نپال برای آموزش چینی به سرعت در حال توسعه است. این مقاله ابتدا به بررسی و تحلیل سیاست های آموزش زبان خارجی در نپال پرداخته و سپس محیط آموزشی و وضعیت فعلی توسعه آموزش چینی در آن کشور می پردازد. بر این این یافته ها چالش ها و مشکلاتی را که آموزش و پرورش چینی در نپال با آن مواجه است را مطرح می کند. اولین مورد تغییرات مداوم در دولت و سیاست کشور نپال باعث تغییر در رویکردهای دانشگاه ها و مراکز آموزش زبان در آن کشور شده. دوم، کافی نبود آموزش معلمان محلی زبان چینی است. از این رهیافت نتیجه گرفته شده پروژه‌های ویژه چین برای کشورهای آسیای جنوبی مانند نپال باید فوراً افزایش یابد. مواد آموزشی محلی و سایر منابع آموزشی نسبتاً کم هستند. بر اساس تجزیه و تحلیل فوق، برای کمک به توسعه با کیفیت آموزش چینی در نپال این مقاله اقدامات متقابل و پیشنهادات مربوطه را در زمینه تقویت آموزش و آموزش معلمان، با تاکید بر آموزش استعدادهای چینی در نپال، گسترش بسترهای آموزشی چند منظوره و تسریع در توسعه مواد آموزشی بومی سازی شده ارائه می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Research on the Current Situation and Development Countermeasures of Chinese Education in Nepal

نویسندگان [English]

  • TIAN XIN 1
  • Vang Sheng Li 2
1 No5. XUEYUAN ROAD,HAIDIAN DISTRICT BEIJING, CHINA
2 PROFESSOR, HEBEI UNIVERSITY OF ECONOMICS AND BUSINESS, SHIJIAZHUANG, HEBEI, CHINA
چکیده [English]

Abstract: With the continuous progress of the "Belt and Road" Initiative as well as the deepening of cooperation between China and Nepal, Nepal's demand for Chinese education is developing rapidly. This article first examines and analyzes foreign language education policies in Nepal, and then examines the educational environment and the current state of Chinese education development in that country. Therefore, these findings raise the challenges and problems that Chinese education is facing in Nepal. The first case is that the continuous changes in the government and politics of Nepal have caused a change in the approaches of universities and language education centers in that country. Second, there is insufficient training of local Chinese language teachers. From this approach, China's special projects for South Asian countries such as Nepal should be increased immediately. Local teaching materials and other educational resources are relatively scarce. Based on the above analysis, in order to contribute to the quality development of Chinese education in Nepal, this paper makes countermeasures and relevant suggestions in the field of strengthening education and teacher training, emphasizing the training of Chinese talents in Nepal, the expansion of multi-purpose educational platforms, and the acceleration of Develops localized educational materials.

End: end

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chinese language teaching
  • educational resources
  • Nepal
  • Chinese language
  • language policies
  • 青觉,姜杰.中国的国家通用语言政策与国家建构[J].西北师大学报(社会科学版),2023,60(04):5-13.‎
  • 姜峰,赵娜.尼泊尔语言教育政策的实施与困境[J].外国教育研究,2013,40(10):52-59.
  • 张天伟.语言政策的话语研究路向:渊源、特征与本土化思考[J].云南师范大学学报(哲学社会科学版),2023,55(03):67-73.
  • 刘星君,赵家红.中尼命运共同体下的政党外交:实践、经验及展望[J].西藏民族大学学报(哲学社会科学版),2023,44(01):79-87.
  • 强巴央金.“一带一路”背景下西藏本土高校南亚小语种人才培养可行性研究——以尼泊尔语专业学科建设为例[J].西藏大学学报(社会科学版),2022,37(04):231-237.
  • 唐鑫,张树彬.尼泊尔共产党合并失败的原因和教训[J].南亚研究,2022,139(01):133-153+159-160.
  • 郭兵云,卓旭春.新时代中国与尼泊尔关系:进度、动力与前景[J].印度洋经济体研究,2022,49(01):40-58+153-154.
  • JOHNSON D C. Language policy[M].New York: Palgrave Macmillan,2013:9.
  • PHYAK P B. Beyond the facade of language planning for Nepalese primary education: Monolingual hangover, elitism and displacement of local languages[J]. Current Issues in Language Planning,2011,12(2): 265-287.