نقش ترس و اضطراب در فرایند یادگیری زبان های خارجی: بر اساس بررسی میدانی آموزش زبان آلمانی در ایران

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسنده

گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

ترس و اضطراب در کنار انگیزه و نگرش بخشی از فاکتورهای شخصیتی را تشکیل می‌دهند که در روند یادگیری زبان خارجی و زبان دوم مؤثر هستند. ترس زبانی یکی از انواع ترس‌های موقعیتی است و تأثیر آن بر روند یادگیری زبان خارجی مورد بررسی بسیاری از پژوهش‌گران قرار گرفته است. در این جستار، علاوه بر معرفی انواع ترس‌های مرتبط با یادگیری زبان خارجی و زبان دوم، به دنبال نشان‌دادن ارتباط میان میزان ترس و اضطراب با سطح زبانی هستیم. فرضیۀ پژوهش پیش‌رو بر این نکته تأکید دارد که هرچه زبان‌آموزان در سطح بالاتری از زبان قرار می‌گیرند، از میزان ترس آن‌ها کاسته می‌شود. برای دست‌یافتن به پرسش این پاسخ‌ها از مدل ارائه‌شده از سوی هورویتز و همکاران (1986) استفاده کردیم که برای سنجش میزان ترس در زبان خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پرسشنامه در سه سطح A1 (سطح مبتدی)، B1 (سطح متوسط) و B2 (سطح بالای متوسط) در اختیار 45 زبان‌آموز در یکی از موسسات آموزش زبان آلمانی در ایران قرار گرفت. در هر یک از سطوح یادشده، 15 زبان‌آموز شرکت داشته‌اند. نتایج این پژوهش نشان داد که فرضیۀ مطرح شده مورد تأیید نیست. به این معنا که بالارفتن سطح زبانی لزوماً به کاهش میزان ترس و اضطراب زبان‌آموزان منجر نمی‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Fear and Anxiety in Learning German: A Field Study of German Language Teaching in Iran

نویسنده [English]

  • Kaveh Bahrami
Department of German Language and Literature, Faculty of Letters and Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Fear and anxiety, along with motivation and attitude, are part of affective factors that are effective in the process of learning a foreign / second language. Language anxiety is a type of situation specific anxiety the effect of which on the foreign language learning process has been investigated by many researchers (Hammer 2019 / Zachariasz - Janik, 2020). The present study sought to introduce the types of anxieties related to foreign and second language learning and investigate whether the level of fear and anxiety among German language learners is different at different CEFR levels. It was hypothesized that as language learners move to a higher language level, their anxiety decreases. To test the hypothesis, the model presented by Horwitz et al. (1986), which is used to measure Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), was administered to a total of 45 participants in three groups of A1 (beginner), B1 (intermediate), and B2 (upper intermediate) CEFR levels, each comprising 15 learners studying German at a language institute in Iran. The results did not support the proposed hypothesis, which means that improvement in the language level does not necessarily lead to a decrease in the level of fear and anxiety experienced by language learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fear
  • anxiety
  • learning a foreign language
  • learning a second language
  • German language
  • motivation
Aida, Y. (1994). Examination of Horwitz, Horwitz, and Cope's construct of foreign language anxiety: The case of students of Japanese. The Modern Language Journal, 78(2), pp. 155-168.
Ellis, R. (1994). The Study of second Language Acquisition. Oxford u.a.: Oxford University Press.
Gass, S. M. & Selinker, L. (2001). Second Language Acquisition, an Introductory Course. (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Gregersen, T. S. & Horwitz, E. K. (2002). Language learning and perfectionism: Anxious and non-anxious language learners’ reactions to their own oral performance. Modern Language Journal, 4, pp. 62-70.
Hammer, L. M. (2019). Didaktische Methoden zur Gestaltung einer angstfreien Unterrichtsatmosphäre beim Sprachenlernen. Graz: treffpunkt sprachen Graz.
Horwitz, E. K. (1991). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. In: E. K. Horwitz, & D. J. Young (Eds.), Language anxiety: From theory and research to classroom implications (pp. 37-39). Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), pp. 125-132.
Horwitz, E. K. & Young D. J. (Eds.) (1991). Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Kleinmann, H. (1997). Avoidance behavior in adult second-language acquisition. Language Learning 27, pp. 93-107.
MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1991). Methods and results in the study of anxiety and language learning: A review of the literature. Language Learning, 41(1), pp. 85-117.
MacIntyre, P. D. (1998). A review of the research for language teachers. In: D. J. Young (Ed.), Affect in foreign language and second Language Learning (pp. 24–45). Boston, MA: McGraw-Hill.
Moazzeni Limoudehi M, Mazandarani O. (2021) Anxiety When Learning a Foreign Language: The Cases of Proficiency and Gender. LRR, 11(6), pp. 605-634.
Nardi, A. (2006). Der Einfluss außersprachlicher Faktoren auf das Erlernen des Deutschen als Fremdsprache. Dissertation Universität Zürich
Nerlicki, K. & Riemer, C. (2012). Sprachverwendungsangst im interkulturellen Vergleich - auf der Suche nach ihren universellen und lernkontextspezifischen Ursachen. Deutsch als Fremdsprache (49/2), pp. 88-98.
Paee, R. & Misieng, J. (2012). Foreign Language Classroom Anxiety Scale: A Comparison of Three Models. University Malaysia Sarawak, Sarawak, Malaysia.
Parvaneh, H., Zoghi, M., & Asadi, N. (2020). Flipped Classroom Approach: Its Effect on Learner Autonomy and Language Anxiety of Iranian EFL Learners. Journal of Foreign Language Research, 10(2), pp. 330-347.
Riemer, C. (1997). Individuelle Unterschiede im Fremdsprachenerwerb. Die Wechselwirkung ausgewählter Einflussfaktoren. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. Language Learning, 28(1), pp. 129-142.
Shirazizadeh, M., Moradkhani, S., & Karimpour, M. (2017). Anxiety and Performance in Second Language Writing: Does Perfectionism Play a Role? Journal of Foreign Language Research, 7(1), pp. 153-178.
Sparks, R. L. & Ganschow, L. (2007). Is the foreign language classroom anxiety scale measuring anxiety or language skills? Foreign Language Annals, 40(2), pp. 260-287.
Zachariasz-Janik, M. (2020). Didaktische Mittel zur Überwindung der Sprechangst am Beispiel der Jugendkurse des Goethe-Instituts im Inland. Linguistische Treffen in Wrocław, Vol. 18, pp. 345-359.