تاثیر خلاقیت و خود مختاری بر هویت فردی در آموزش زبان آلمانی – بررسی نقش بازی های آموزشی بر رفتار یادگیری مستقل زبان آموزان

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان آلمانی دانشگاه تهران ،تهران، ایران

2 دانشجوی مقطع دکتری زبان آلمانی، گروه آلمانی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی تاثیر خلاقیت در بازی های آموزشی و نقش آن در عملکرد خودمختار زبان آموزان در قالب فضای آموزشی می پردازد. با توجه به نظریه های متفاوت آموزشی، فلسفی، جامعه شناختی و روانشناختی راجع به نقش خلاقیت در خودمختاری در آموزش و هویت بخشی فردی در امر یادگیری سعی شده است روش جدیدی راجع به مقوله خودمختاری در امر یادگیری میسر گردد. در این مقاله با اهتمام به این تحلیل نظری، عملکرد ذهنی و فعلی دانشجویان زبان آلمانی در خصوص خودمختاری و هویت فردی با توجه به پیش زمینه های نظری آن مورد چالش قرار می گیرد. بدین منظور به دانشجویان یک سری از متون ادبی به زبان آلمانی ارایه می گردد و از آنها خواسته می شود با تغییراتی در متن و بدون تغییر محتوای آن متون نمایشی تولید و آنها را بازی کنند. تغییر نوع متون ادبی و منحصر به فرد سازی امر یادگیری زمینه ای برای هویت و خودمختاری زبان آموزان فراهم کند. سوال این است که چگونه این امر آنها را در بهبود و نکامل راهکارهای یادگیری زبان بالاخص در سطح فراشناختی یاری می دهد و از این طریق انعکاس رفتار آموزشی آنها مورد بررسی قرار می گیرد. هدف مقاله این است که با توجه به نظریه های تحلیل شده عملکرد خودمختار زبان آموزان در قالب فضای آموزشی ایجاد شده را تحلیل و پیشرفت یادگیری زبان آموزان را بسنجد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of creativity and autonomy on individual identity in German language teaching - Investigating the role of educational games on students' independent learning behavior

نویسندگان [English]

  • mohammad reza doostizadeh 1
  • Nazanin Seyed Fazlollahi 2
1 Assistentprofessor of German Department University of Tehran, Iran
2 PhDStudent German Department Tehran University Tehran, Iran
چکیده [English]

This study investigates the effect of educational games and their role in the autonomous performance of language learners in the form of educational space. According to different educational, philosophical, sociological and psychological theories about the role of creativity in autonomy in education and individual identification in learning, a new method has been tried to be possible regarding the category of autonomy in learning. In this article, with regard to this theoretical analysis, the mental and current performance of German language students regarding autonomy and individual identity according to its theoretical background is challenged. For this purpose, students are presented with a series of literary texts in German and are asked to produce and play dramatic texts with changes in the text and without changing the content. Changing the type of literary texts and uniqueness of learning to provide a basis for the identity and autonomy of language learners. The question is how this helps them to improve and complete language learning strategies, especially at the metacognitive level, and thus the reflection of their educational behavior is examined. The purpose of this article is to analyze the autonomous performance of language learners in the form of educational space created according to the analyzed theories and to assess the learning progress of language learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity
  • Autonomy
  • educational games
  • individual identification
  • language learning
 اقتصاد، سوده (1399): بازنمودهای اجتماعی بکارگیری خودارزیابی برای رشد تعلیم و تربیت دانشجویان رشته آموزش زبان فرانسه دانشگاه تهران. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 10 (2) ،284-29
بیرجندی، پرویز، مفتون، پرویز، باقری،‌محمدباقر (1396): جایگاه تفکرنقادانه در نظام آموزشی ایران. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 7 (2) ،229-323
بهجت، حمیده، یداله وند، کیانوش(1399): بررسی توانش نگارش دانشجویان رشته مترجمی زبان آلمانی بر بستر ساخت گرایی میانه. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 10 (1) ،56-81
حبیب زاده، حامد -  پاینده داری نژاد، زهره (1400) بررسی رابطه میان هویت فرهنگی و نگرش دانش­آموزان مقطع دبیرستان استان تهران نسبت به یادگیری زبان انگلیسی. پژوهش های زبانشناختی در زبان­های خارجی 11 (2) 255-272
دوستی زاده، محمدرضا، بدیعی، سیدهادی (1396): آموزش ترجمه، تحولات. پتانسیل ها و محدودیت های کار گروهی در ترجمه. پژوهش های زبانشناختی در زبان­های خارجی 7 (2) 405-424
کلی تام, کلی دیوید: متر جمین مرتضی خضری‌پور, مهدی کیامهر (1394): خودباوری در خلاقیت. انتشاراتی آریانا قلم.
 
Achouri, Cyrus(2013): Kultur und Autonomie: Ein Beitrag zur orientalisch-abendländischen Kulturverständigung. Wiesbaden: Springer. 
Altma, Howard, B. (1972): Individualised foreign language instruction ex uno plura. In: Altman, Howard, B. (Hrsg.): Individualising Foreign Language Instruction: Perspectives for Teachers. Rowley, Mass: Newbury House.
Arnold, Jane/Fonseca-Mora, Carmen (2016): Affektive Faktoren und Autonomie beim Fremdsprachenlernen. In: Martos, Javier/Tassinari, Maria G. (Hg.): Intercultural German Studies (= Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache; 40). München: Iudicium, S. 163–176.
Calliess, Elke(2010): Spielendes Lernen. In: Deutscher Bildungsrat. Gutachten und Studien der Bildungskommission. Band 48/1. Die Eingangsstufe des Primarbereichs. Band ½. Spielen und Gestalten. Stuttgart: Ernst Klett.
Dousti Zadeh, Mohammadreza (2017): The importance and necessity of processing "intercultural communication ability" in German language teaching textbooks of the Ministry of Education. Journal of Linguistic Research in Foreign Languages. Tehran.
Endrizzi, Laura (2014): Lernautonomie. Selbststeuertes fremdsprachliches Lernen. München: Grin Verlag.
Finkbeiner, Claudia/ Schnaitmann, Gerhard W.  (Hrsg.) (2001):Lehren und Lernen im Kontextempirischer Forschung und Fachdidaktik. Reihe Innovation und Konzeption. Petersen, Jörg/ Reinert, Peter-Jörg (Hrsg.). Donauwörth: Auer.
Finkbeiner, Claudia (2001): Zur Erforschung attitudinaler  und affektiver Faktoren beim Lehren und Lernen fremder Sprachen. In: Finkberger/ Scnaitmann (Hrsg.). S: 352 -375.
Grotjahn, Rüdiger (2013): Subjektive Theorien in der Fremdsprachenforschung. Methodologische Grundlagen und Perspektiven. In. Fremdsprachen Lehren und Lernen. 27. Jahrgang. . S: 33-59. Zitiert: 35, 37,  38, 47, 50, 52.
Holec, H. (1980): Autonomy and foreign language learning. Strasbourg: Council for cultural Co-operation of the Council of Europe.
Holec, H. (1987): The learner as Manager. Managing Learning or Managing to Learn. In: Wenden. Anita & Rubin, Joan (Hrsg.): Leraner strategies in Languahe Learning. London: Prentice Hall: 145-156.
Little, D. (2000): Learner Autonony. Definitions, Issues and Problems. Dublin: Authentik.
Martinez, Helene (2008): Lernerautonomie und Sprachlernverständnis. Eine qualitative Untersuchung bei zukünftigen Lehrerinnen und Lehrern romanischer Sprachen.Tübingen: Gunter Narr.
Oxford, Rebecca L. (2003): Toward a more systematic model of L2 learner Autonomy. IN. Palfreyman, David&Richard C. Smith (Hrsg.). Leraner Autonomy across Cultures: Language Educations Perspectives: Basing stokes: Palgrave Macmillan, 75-91.
Pfeifer, Walter (1991): Das Erwachsenenspiel. Eine pädagogische Standortbestimmung. Erziehungswissenschat, Bd. 29. Münster, Hamburg: Lit.
Pyerin, Brigitte (2007): Kreatives wissenschaftliches Schreiben. Juventa Verlag, München.
Rampillon, U. (2003): Autonomes Fremdsprachenlernen. Ein Ziel für den Fremdsprachenunterricht der Sekundarstufe I. Fremdsprachenlernne und Hochschule, 23, 65-71.
Rössler, Wulf, Hoff, Paul (Hrsg.) (2004):Psychiatrie zwischen Autonomie und Zwang. Berlin: Springer Verlag.
Steinhilber, Jürgen (1979): Zur Didaktik des Unterrichtsspiels im Fremdsprachenunterricht. Inaugural-Dissertation. Zur Erlangung eines Grades des Doktors in Philosophie des Fachbereichs 12-Erziehungswissenshaften der freien universität Berlin.
Tassinari, Maria G. (2010): Autonomes Fremdsprachenlernen: Komponenten, Kompetenzen, Strategien. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.