نقش موسیقی در یادگیری زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی: پژوهشی برپایه تحلیل کتب آموزشی

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسنده

کاوه بهرامی استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

نقش موسیقی در یادگیری زبان خارجی را می‌توان از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد: شباهت موسیقی با زبان، ارتقا میزان انگیزه زبان‌آموزان، جلوگیری از ترس و اضطراب زبان‌آموزان برای شرکت در فعالیت‌های کلاسی، فهم بهتر متون ادبی و تقویت فراگیری تلفظ صحیح واژگان، از جمله موضوعاتی‌اند که اهمیت موسیقی در فرایند یادگیری زبان خارجی را نشان داده‌اند. نتایج یک نظرسنجی در سال 2019 که از سوی شرکت Shell در میان جوانان آلمانی صورت گرفته، نشان می‌دهد که شنیدن موسیقی با 57 درصد، بیشترین فعالیت جوانان در اوقات فراغت را به خود اختصاص داده است. پرسش اصلی این تحقیق آن است که کتب آموزشی تا چه حد و در چه زمینه‌هایی از موسیقی در جهت آموزش زبان خارجی استفاده می‌کنند. در پژوهش حاضر، علاوه بر معرفی سبک‌های موسیقی مناسب برای استفاده در آموزش زبان، به معیارهای انتخاب موسیقی با هدف آموزش و همچنین به راه‌کارهایی برای به‌کارگیری موسیقی در کلاس زبان خارجی اشاره می‌کنیم. در بخش عملی، موسیقی به‌کاررفته در تعدادی از کتب آموزشی به‌روز را از جنبه‌های گوناگون، از جمله واژگان، کشورشناسی، دستور زبان و همچنین مهارت‌های زبانی تحلیل کردیم. نتایج پژوهش نشان می‌دهد، علی‌رغم آنچه در بخش نظری از نقش و اهمیت موسیقی و ظرفیت آموزشی موجود در آن گفته می‌شود، کتب آموزشی بهره کافی را از این ابزار محبوب میان جوانان نبره‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Music in Learning German as a Foreign Language: A Textbook Analysis

نویسنده [English]

  • Kaveh Bahrami
Kaveh Bahrami Department of German Language and Literature, Faculty of Letters and Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The role of music in learning a foreign language can be investigated from various dimensions. Highlighting the similarities between music and language, increasing learner motivation, reducing learners’ fear and anxiety when participating in class activities, increasing learners’ understanding of literary texts, and improving learners’ pronunciation are among the topics underlining the significance of music in the process of learning a foreign language. The results of a 2019 survey conducted on German youths by Shell show listening to music is the most popular activity among this age group, occupying an average of 57% of their leisure time. The present study seeks to find out to what extent and in what fields textbooks employ music to teach a foreign language. To this end, in addition to introducing appropriate music styles for use in language teaching, we refer to the criteria for selecting music for the purpose of teaching as well as techniques and strategies for using music in a foreign language class. In the practical section, the music used in a number of up-to-date textbooks is analyzed from various aspects, including vocabulary, grammar, language skills, and regional and cultural input. The results indicated that despite what is mentioned in the theoretical section about the role and importance of music and its educational value, the textbooks analyzed in the current study have failed to sufficiently benefit from this popular tool among the young.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Music
  • foreign language
  • textbook analysis
  • language skills
  • German language
Besedová, P. (2017). Die Rolle der Musik im DaF-Unterricht. Eine Einführung in produktiv-kreative Techniken. In: P. Besedová (Hg.), Musik im Fremdsprachenunterricht (pp. 171-184). Opava: Slezská Univerzita v Opavě.
Blell, G. & Hellwig, K. (Hg.) (1996). Bildende Kunst und Musik im Fremdsprachenunterricht, Fremdsprachendidaktik: Inhalts- und Lernerorientiert. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Blell, G. (2006). Musik im Fremdsprachenunterricht und die Entwicklung von Audio Literacy. In: U. Jung (Hg.), Praktische Handreichung für Fremdsprachenlerner (pp. 112-119). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Dirscherl, W. (1997). Musik und Gefühle: Anregungen zur Thematisierung von Popmusik in den Fächern Deutsch, Musik und Religion für Jahrgangstufen 7-10. Sammelwerk Medienzeit, Praxisbaustein. Donauwörth: Auer Verlag.
Falkenhagen, Ch. & Volkmann, L. (2019) (Hg). Musik im Fremdsprachenunterricht: Theorien, Konzepte, Modelle. Tübingen: Narr.
Gardiner, M. F. (et al.) (1996). Learning improved by arts training. Nature, 381 (6580), pp. 284.
Jäncke, L. (2012). Macht Musik schlau? Neue Erkenntnisse aus den Neurowissenschaften und der kognitiven Psychologie. Bern. 2. Nachdruck: Verlag Hans Huber.
Jentschke, S. & Koelsch, S. (2010). Sprach- und Musikverarbeitung bei Kindern: Einflüsse musikalischen Trainings. In: G. Blell & R. Kupetz (Hg.), Der Einsatz von Musik und die Entwicklung von „audio literacy“ im Fremd­sprachenunterricht (pp. 37-56). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Klemm, G. (1987). Untersuchungen über den Zusammenhang musikalischer und sprachlicher Wahrnehmungsfähigkeiten. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Koelsch, S. (2013). Brain & Music. Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell.
Lütge, C. & Owczarek C. (2019). Zur Rolle von Musik im kompetenzorientierten Fremdsprachenunterricht - audio literacy als Teil von multiliteracies. In: Falkenhagen, Ch. & Volkmann, L. (Hg.), Musik im Fremdsprachenunterricht, (pp. 17-27). Tübingen: Narr.                                                                  
Murphey, T. (1990). Songs and music in language learning. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Parnitzke, C. (1997). Lieder und Popsongs als Hörtexte im Deutsch als Fremdsprache-Unterricht. Bielefeld MAG.
Pichottky, S. (2005). Aktuelle deutschsprachige Rock- und Popmusik im Lyrikunterricht der Sekundarstufe I. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Schiffler, L. (1989). Suggestopädie und Superlearning- empirisch geprüft. Einführung und Weiterentwicklung für Schule und Erwachsenenbildung. Frankfurt am Main: Diestelweg.
Setzer, B. (2003). Kriterien bei der Auswahl von Popsongs für den Englischunterricht. Englisch 38, pp. 54–61.
Tartellin, F. (1997). Kunst und Musik im Deutschunterricht. Fremdsprache Deutsch 17, pp. 24-26.
Thaler, E. (2015). Musikbasierter Fremdsprachenunterricht. Praxis Fremdsprachenunterricht 3/2015, pp. 11-16.
Usbeck-Frei, H. (2019). Pop- und Rocksongs im Fremdsprachenunterricht. In: Falkenhagen, Ch. & Volkmann, L. (Hg.), Musik im Fremdsprachenunterricht, (pp. 93-126). Tübingen: Narr.                                 
Velica, I. (2009). Musik im DaF-Unterricht. Eine Einführung. In: Michailowitsch, U. (Hg.), Grenzüberschreitungen. Didaktische Anregungen durch interdisziplinäre Seminare mit deutschsprachigen Lehramtstudierenden, (pp. 1-12). Verbum.
Wicke, R. (1996). Musik und Kunst im schülerzentrierten und handlungsorientierten Fremdsprachenunterricht. In: G. Blell & K. Hellwig (Hg.), Bildende Kunst und Musik im Fremdsprachenunterricht. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Wicke, R. E. (2000). Grenzüberschreitungen. Der Einsatz von Musik, Fotos und Kunstbildern im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht in Schule und Fortbildung. München: Iudicium.
Wild, K. (2014). Neue Töne im Ausspracheunterricht. In: Bernstein, N. & Lercher, C. (Hg.), Ästhetisches Lernen im DaF- / DaZ-Unterricht, (pp. 335-352). Göttingen: Universitätsverlag.
Willems, A. (2019). Musik und Fremdsprachenunterricht – Erkenntnisse der Kognitionswissenschaften. In: Falkenhagen, Ch. & Volkmann, L. (Hg.), Musik im Fremdsprachenunterricht, (pp. 77-90). Tübingen: Narr.                                                                                                                                                           
Wong, P. C. (et al.) (2007). Musical experience shapes human brainstem encoding of linguistic pitch patterns. Nature Neuroscience 10 (4), pp. 420-422.
منبع الکترونیکی
Birnbaum, J. (2013). Tipps zum Einsatz von Musik und Liedern im DaF-Unterricht. [Online] Available: https://aubiko.de/wp-content/uploads/2017/10/sproglaeren.pdf (August 3, 2021)