طراحی و تدوین پرسشنامه تعیین سطح تفکر بازخوردی (تدریس تامل گرایانه) مدرسان زبان

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی ،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

چکیده

. هر چند تدریس تامل گرایانه از شاخصه های حرفه ای بشمار می رود پژوهش چندانی در خصوص طراحی ابزاری جهت سنجش میزان تدریس تامل گرایانه مدرسان زبان انجام نشده است. از این رو پژوهش حاضر به منظور طراحی و اعتبار سنجی پرسشنامه تعیین سطح تدریس تامل گرایانه مدرسان زبان بر اساس مدل وارد و مک کوتر (۲۰۰۴) انجام گرفت. نسخه نهایی ابزار طراحی شده با جامعه آماری 250 مدرس زبان ایرانی بررسی شد و سپس به منظور احراز روایى پرسشنامه تحلیل عاملى اکتشافى، تحلیل عاملى تأییدى و براى احراز پایایى از روش ضریب آلفاى کرانباخ استفاده شد. نتایج تحلیل اکتشافى وتاییدی مدل چهار عاملی متشکل از عامل های: عادی، فنی، محاوره ای و تبدیلی را تایید کرد. میزان آلفای 81/ . بدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه ، از روایى و پایایى لازم براى شناسایى سطح تدریس تامل گرایانه مدرسان برخوردار است. کاربردهای این ابزار در محیط یادگیری زبان مطرح شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Development of an Instrument to Measure EFL Teachers’ Level of Reflective Teaching

نویسندگان [English]

  • rokhsareh ghorbanimoghaddam 1
  • mohammad davoudi 2
  • mohammad adel 2
  • mohammadreza amirian 2
1 hakim sabzevari
2 hakim sabzevari
چکیده [English]

Although reflective practice is seen as a distinguishing characteristic of professionals, there is limited research providing methods for assessing whether EFL teachers engage in reflection and if so to what extent. With the aim of understanding the level of reflection, this article sets out to develop and validate a new instrument to assess the level of reflection of EFL teachers based on the rubric proposed by Ward and McCotter (2004). The newly devised instrument was developed in a five-point Likert-scale format(ranging from never to always).The ultimate version of the instrument was administered to a random sample of 250 Iranian EFL teachers. The construct validity of this instrument was established through exploratory and confirmatory factor analysis. The results of factor analysis validated a 4-factor model. The reliability of the instrument was also obtained to be 0.816 via the Cronbach’s alpha coefficient. The implication is discussed in the context of language teaching.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Levels of reflection
  • Reflective Practice
  • EFL context
  • construct validity
  • factor analysis
Akbari, R. (2007). Reflections on reflection. A critical appraisal of reflective practices in L2 teacher education. System, 35(2), 192-207.
Akbari, R., Behzadpoor, F., & Dadvand, B. (2010). Development of English language  teaching reflection inventory. System, 38(2), 211-227.
Brookfield, S. D. (1995). Becoming a critically reflective teacher. San Francisco, CA: Jossey  Bass.
Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D.C. Heath and Co.
Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics: Quantitative, qualitative, and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press.
Dörnyei, Z., & Taguchi, T. (2010). Questionnaires in second language research. Construction, administration, and processing (2nd ed.). New York, NY –  Abingdon:  Routledge.
Farhady, H., Hezaveh, F. S., & Hedayati, H. (2010). Reflections on foreign language  education in Iran. Tesl-Ej, 13(4), 1-18.
Farrell, T. S. C.  (2004). Reflective practice in action: 80 Reflections breaks for busy   teachers. California: Corwin Press.
Farrell, T. S. C. (2012). Reflecting on reflective practice: (Re)visiting Dewey and Schön. TESOL Journal, 3(1), 7-16.
Fendler, L. (2003). Teacher reflection in a hall of mirrors: Historical influences and political  reverberations. Educational Researcher, 3(32), 16-25.
Gözüyeşil, E., & Soylu, B. A. (2014). How reflective are EFL instructors in Turkey? Procedia-Social and  Behavioral Sciences, 116, 23-27.
Graves, K.(2002). Developing a reflective practice through disciplined collaboration.The Language Teacher, 26(7), 19-21.
Jay, J. K., & Johnson, K. L. (2002). Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching and Teacher Education, 18, 73-85.
Jones, E. (2010). A professional practice portfolio for quality learning. Higher Education Quarterly, 64(3), 292-312.
Kember, D., Leung, D.Y. P, Jones, A., Yuen Loke, A., Mckay, J., Sinclair, K., Tse, H., Webb,  C., Yuet Wong, 
E. K., & Yeung, E. (2000). Development of a  questionnaire to measure the  level    of reflective thinking. Assessment &  Evaluation in Higher Education, 25, 4, 381-395.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford.
Lai, G., & Calandra, B. (2010). Examining the effects of computer-based scaffolds   on novice  teachers’  reflective journal writing. Educational Technology Research and Development, 58(4), 421-437.
Larrivee, B. (2008). Development of a tool to assess teachers’ level of reflective  practice. Reflective Practice, 9(3), 341-360.
Olaya Mesa, M. L. (2018). Reflective teaching: An approach to enrich the English teaching  professional practice. HOW, 25(2), 149-170.
Pallant, J. (2011). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis  using  SPSS (4th ed.). Australia: Allen & Unwin.
Richards, J. C., & Lockhart, C. (1996). Reflective teaching in second language classrooms (6th ed.). New York: Cambridge University Press.
Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey Bass.
Valli, L. (1997). Listening to other voices: A description of teacher reflection in the United  States. Peabody Journal of Education, 72(1), 67-88.
 Van Manen, M. (1977). Linking ways of knowing with ways of being practical. Curriculum  Inquiry, 6(3), 205-228.
Ward, J. R., & McCotter, S. (2004). Reflection as a visible outcome for pre-service teachers. Teaching and Teacher Education, 20(3), 243-257.
Yaman, Ş., & Armutcu, N. (2010). ELT novice teachers’ teacher reflection through practicum. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 3, 28-35.