فعالیت های جمعی در باور معلمان و زبان آموزان و درعرصه کلاس درس

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه زبان انگلیسی، تبریز، ایران

چکیده

فعالیت های جمعی1 الگوهایی هستند برای مشارکت زبان‌آموزان در فرایند تدریس . کاربرد صحیح این ساختارها، موجب کنترل جنبه‌ های عاطفی، شناختی، و اجتماعی آموزش و ارتقاء کیفی آن می‌شود. پژوهش حاضر، به مقایسة باورهای زبان-آموزان و معلمان انگلیسی نسبت به این ساختارها و مقایسة آن با کاربرد عملی آن‌ها در فرایند تدریس پرداخته است. جامعة آماری 13 معلم و 120 زبان‌ آموز سطح متوسط در دو آموزشگاه انگلیسی بودند و نمونة تحقیق شامل 8 معلم و 80 زبان‌آموز حاضر در کلاس-های آنان بود. دو پرسشنامه و یک فرم مشاهدة محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن‌ها احراز شد، برای سنجش باورها در حوزة این سه نوع فعالیت و ثبت کاربرد آن‌ها در 4 جلسة آموزشی هر کلاس به‌کار گرفته شد. آزمون تی نمونه‌های وابسته نشانگر تفاوت معنادار بین باور معلمان و زبان آموزان نسبت به فعالیت‌های جمعی و باور مثبت معلمان و کاربرد محدود آن‌ها از فعالیت های جمعی بود. یافته‌های نتایج ضرورت ارتقاء مهارت‌های مدیریتی معلمان انگلیسی در تنظیم و اجرای فعالیت‌های جمعی در کلاس را تأیید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Group/Pair-Work Activities: Learners’ vs. Teachers’ Beliefs and Classroom Practices

نویسندگان [English]

  • Zohreh Seifoori
  • Farinaz Fartash
Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The use of pair/group-work can control the cognitive, affectiv and social aspects of learning and enhance the outcomes. This ex-post facto study explored teachers’ and learners’ beliefs about pair/group work activities in comparison with teachers’ classroom practice. The research sample comprised eight English teachers and 80 of their pre-intermediate students recruited from a population of 13 English teachers and 120 intermediate students at two language institutes in Tabriz, Iran. Two validated researcher-developed questionnaires were employed to glean the research data. They tapped teachers’ and learners’ beliefs. An observation form was also designed and piloted to match the content of the questionnaire and quantify the use of the same activities in the classroom. Independent samples t-test analysis of the data revealed significant differences in teachers' and learners' beliefs as well as in teachers’ beliefs about and practices of such activities which were the least frequently used activities in the classroom. The findings offer pedagogical implications for educators and underscore the need to promote the use of pair/group work in classrooms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learners’ beliefs
  • classroom practice
  • group-work
  • teachers’ beliefs
  • Use of pair/group-work
11 منابع
ادیب، یوسف و صفرعل یزاده، ملیحه( 1393 ). بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی در تعامل با سبک های
یادگیری بر رشد مهار تهای اجتماعی دان شآموزان دختر پایه اول دبیرستان، فصلنامة پژوه شها ی
.18-1 ، نوین روانشناخت ، ی 35
بواسحاقی، منیژه؛ حاجی یخچالی، علیرضا؛ مروتی، ذکراله ( 1395 ). رابطة علّی باور خودکارآمدی معلم
با عملکرد تحصیلی دان شآموزان با میانج یگری مدیریت کلاسی و رویکردهای تدریس، مجل ة
.26-1 ،(70) مطالعات آموزش و یادگیر ، ی 2
شعبانی، حسن ( 1386 ). مهارتهای آموزشی و پرورشی: روشها و فنون تدری . س تهران: سازمان مطالعه و
تدوین کتب علوم انسانی دانشگا هها (سمت).
علوی لنگرودی، سیدکاظم؛ سلیمانی، زهرا ( 1392 ). مقایسة باورها و نگرش های معلمان پیرامون
، مدیریت کلاس با توجه به ویژگ یهای دموگرفیک، فصلنامه رهیافتی نو در مدیری ت آموزش ، ی 14
.136-115
Alibakhsi, G., (2011). On the impacts of gender and personlaity types on iranian efl
teachers’ teaching efficacy and teaching activities preferences. Iranian Journal of
Applied Linguistics (IJAL), 14, 1-22.
Anderson, J. R. (2000). Learning and memory: An integrated approach. New York: John
Wiley and Sons.
Anderson, J. (1980). Cognitive psychology and its implications. San Francisco: Freean.
Ausubel, D. (1968). Educational psychology: A cognivite view. New York: Holt,
Rinehart and Winstone.
Bakhuisen, G. (1998). Discovering learners’ perceptions of ESL classroom teaching and
learning activities in a South African context. TESOL Quarterly, 32(1), 85-107.
https://doi:10.2307/3587903.
Barcikova, P. (2007). Teachers’ roles in pariwork (Unpublished doctoral dissertation).
Masaryk University, Czech Republic.
168 پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی، دورة 9، شمارة 1، فروردین 1398
Bloom, B., Englehart, M. Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). Taxonomy of
educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I:
Cognitive domain. New York, Toronto: Longmans, Green.
Breen, M.P. (1989). The evaluation cycle for language learning tasks. Cambridge:
Cambridge University Press.
Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language
Pedagogy. NewYork: Longman.
Brown, J., & McGannon, J. (2007). What do I know about language learning? Paper
presented at the 23rd ALAA (Austrailan Linguisitcs Association of Austrailia)
Congress, Griffith Univeristy, Austrailia.
Doff, A. (1988). Teachin English: A training course for teachers. Cambridge:
Cambridge University Press.
Ellis, R. (2015). Understanding second language acquisition. Oxford: Oxford University
Press.
Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University
Press.
Erikson, E. H. (1984). Childhood and society. New York: Norton.
Erkman, B. (2010). Non-native novice EFL teachers’ beliefs about teaching and learning
(Unpublished master’s thesis). Univeristy of Nottingham: Nottingham, UK.
Retrieved from http://eprinsts.nottingham.ac.uk/11428/1/whole_thesis-final_june-
2010.pdf.
Garrett, P., & Shortall, T. (2002). Learners’ evaluations of teacher-fronted and studentcentered
classroom activitities. Language Teaching Research, 6(1), 25-57.
Graves, K. (2000). Designing language courses. Boston: Heinle & Heinle.
Green, J. (1993). Student attitudes toward communicative and non-communicative
activities: Do enjoyment and effectiveness go together? The Modern Language
Journal, 77, 1-10.
Hanh, P. T. (2005). Learners' and teachers' preferences for classroom activities. Essex
Graduate Student Papers in Language and Linguistics, 7(1), 159-179.
Hawkey, R. (2006). Teacher and learner perceptions of language learning activity.
English Language Teaching Journal, 60, 242-252.https://doi.org/10.1093/elt/ccl004.
Horwitz, E. K. (1988). The beliefs about language learning of beginning university
foreign language students. Modern Language Journal, 72,283-294.
Horwitz, E. K. (1999). Cultural and situational influences on foreign language learners’
beliefs about language learning: A review of BALLI studies. System, 27, 557-576.
Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (1994). Learning together and alone: Cooperative,
competitive and individualistic learning. Boston: Allyn and Bacon.
مقایسه باورهای زبان آموزان و معلمان در مورد ساختارهای مشارکتی و کاربرد آنها در فرآیند تدریس 169
Lantolf, J. P. (2006). Sociocultural theory and second language learning: State of the art.
Studeies in Second Language Acquisition, 28, 67-109. https://doi.org//10.1017/
S0272263106060037.
Ludwig, J. (1983). Attitudes and expectations: A profile of female and male students of
college French, German, and Spanish. The Modern Langauge Journal, 67(3), 216-
227.
Marashi, H., & Baygzadeh, L. (2010). Using cooperative learning to enhance EFL
learenrs’ overall achievement. Iranian Journal of Applied Linguistics, 13(1), 73-98.
Maslow, A. H. (1968). Towards a psychology of Being, (2nd ed.). New York: Van
Nostrand.
McLaughlin, B. (1995). Theories of second language learning. London: Edward.
Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum
Studies, 19(4), 317-328.
Nunan, D. (1988) The learner-centered Curriculum: A study in second language
teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Oxford, R. & Burry-Stock, J. A. (1995). Assessing the use of language learning
strategies worldwide with the ESL/EFL version of the Strategy Inventory of
Language Learning (SILL). System, 23(1), 1-23.
Oxford, R. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know.
Englewood Cliffs, NJ: Newbury House.
Ortega, L. (2009). Understanding second language acquisition. New York: Routledge.
Peacock, M. (1998). Comparing learner and teacher views on classroom activities for
EFL. International Journal of Applied Linguistics, 8(2), 233-50.
Prabhu, N.S. (1987). Second language pedagogy. Oxford: Oxford University Press.
Rao, Z.(2002). Chinese students' perceptions of communicative and non- communicative
activities in EFL classroom. Retrieved January 15, 2011, from www.http://
elechina.super-red.es/rao-2.pdf
Rogers, C. R. (1969). Freedom to learn. Columbus, Ohio: Charles Merrill.
Spratt, M. (1999). How good are we at knowing what learners like? System, 27(2), 141-
55.
Tajeddin, Z., & Khodaverdi, N. (2011). EFL teachers’ efficacy beliefs: Impacts of
gender, experience, and educational background. Iranian Journal of Applied
Linguistics (IJAL), 14, 159-182.
Ur, P. (1981). Discussion that work. Cambrigde: Cambrigde University Press.
Vygotsky, L. S. (1987). The collected works of l. s. Vygotsky. Volume 1: Thinking and
speaking. New York, NY: Plenum Press.
170 پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی، دورة 9، شمارة 1، فروردین 1398
Williams, M., & Burden, R. (1999). Students' developing conceptions of themselves as
language learners. Modern Language Journal, 83, 193-201.
Willing, K. (1988). Learning styles in adult migrant education. Adelaide: National
Curriculum Resource Center.
دوره 9، شماره 1
طی شماره 173662/18 مورخ 22/7/1397 دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تغییر ترتیب انتشار نشریه از دو فصلنامه به فصلنامه موافقت شده است.
اردیبهشت 1398
صفحه 147-176