بررسی نظریه «خود انگیزشی زبان دوم» و یادگیری زبان آلمانی در ایران

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 گروه زبان آلمانی، دانشکده زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران

2 گروه زبان آلمانی، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران

چکیده

چکیده:
واکاوی دلایل افزایش تعداد ایرانیانی که به یادگیری زبان آلمانی می‌پردازند و بسترسازی نظری برای آن موضوع تحقیق پیش رو است. در این راستا 370 نفر زبان‌آموز ایرانی مؤسسه زبان آلمانی تهران (DSIT) انتخاب گردیدند و انگیزه آنها بر اساس نظریه‌ی «خود انگیزشی زبان دوم» (L2 Motivational Self System) مورد بررسی قرار گرفت. بررسی‌های این تحقیق بر اساس «خودهای ممکن» (possible selves) و مقایسه آن با نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در زبان انگلیسی نشان می‌دهد که انگیزش یادگیری زبان آلمانی رابطه‌ی معناداری با مؤلفه‌های نظریه فوق، یعنی «خود ایدآل زبان دوم» (L2 Ideal-Self)، «خود-باید زبان دوم» (L2 Ought-to Self) و «تجربه‌های محیطی زبان دوم» (L2 Learning Experiences) دارد. در این بین «نقش انگیزش ابزاری» در میان فراگیران زبان آلمانی در ارتباط با این نظریه پررنگ تر از سایر فاکتورهای انگیزشی است. دستاورد این تحقیق می‌تواند در اتخاذ سیاست‌های زبان خارجی در حوزه های آموزشی رسمی و غیررسمی مؤثر افتد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

L2 Motivational Self System and Learning of German in Iran

نویسندگان [English]

  • Mostafa Maleki 1
  • Nader Haghani 2
1 Department of German as Foreign Language, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran
2 German Department, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran
چکیده [English]

Abstract
The present research seeks to examine “learning motivation” for German language outside university. For the purpose of this study, a sample group 370 learners from among students of DSIT language Institute in Tehran was selected. Components of L2 Motivational Self System theory can be considered as factors affecting motivation. In addition, these factors often have a meaningful correlation with “instrumental motivation” including “education and employment in Germany”. A study of motivation variables in our sample group in terms of possible selves and its comparison with the results of other research conducted in the area of English language learning, show that motivation for learning German language outside university and school has a meaningful correlation with L2 Ideal Self, L2 Ought-to Self as well as L2 Learning Experience. The results of this survey can support the Foreign Language Policy in both formal and informal language learning settings providing motivational aspects of learning of German in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • L2 Motivational Self System
  • German Language
  • Possible Selves
  • Instrumental
 
Dastgheib, A. (1996). The Role of Attitudes and Motivation in Second/Foreign Language Learning. Unpublished doctoral dissertation, Islamic Azad University, Tehran.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, UAS: Plenum.
Dörnyei, Z. & Otto, I. (1998).  Motivation in action: A process model of L2 motivation, In: Working Papers in Applied Linguistics,  (4). Thames Valley University, 43-69.
Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner. Individual Differences in Second Language Acquisition. London, England: Lawrence Erlbaum.
Gardner R. C. & MacIntyre, P. D. (1991). An instrumental motivation in language study: Who says it isn’t effective?, In: Studies in Second language acquisition, 13 (1), 57-72.
Gardner, R. C. & Tremblay, P. F. (1994). On Motivation: Measurement and conceptual considerations, In: Modern Language journal, 78, 524-527.
Gardner, R. C. (1985). The Attitude Motivation Test Battery: Technical Report 1. London, England: University of Western Ontario.
Haghani, N. (2009). Deutsch als Fremdsprache im deutsch-iranischen Spannungsfeld von Wissenschaft, Kultur und Politik. In: J. Roche (Hrsg.): Deutsch als Fremdsprache. Gedanken zu Geschichte, Gegenwart und Zukunft eines xenologischen Faches (159-173). Münster: LIT.
Klepin, K. (2006). Der Faktor Motivation in der individuellen Sprachlernberatung, In: A. Küppers & J. Quetz (Hrsg.), Motivation Revisited. Festschrift für Gert Solmecke (S.57-68). Berlin:LIT.
Maleki, M. (2016). Lernkultur im Deutschunterricht im iranischen Schulkontext: Form und Inhalt als Herausforderung. Regionale Lehrwerke für regionale Lernkultur, In: A. Feldmeier & A. Eichstaedt (Hrsg.), Lernkulturen – Schriftsprache in DaZ – Grammatik – Sprachliche Anforderungen in den Fächern (65-85) MatDaF 94, Göttingen:Universitätsverlag.
Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible Selves. American Psychologist, 41(9), 954-969.
Noels, K. A. et. al. (2000). Why are you learning a second language? Motivational orientations and self determination theory, In: Language learning, (50)1, 57-85.
Papi, M. & Abd
ollahyadeh, E. (2011). Teacher motivational practice, student motivation, and possible L2 selves: an examination in the Iranian EFL context.In: Language Learning,(62) 2, 571–594.
Papi, M. (2010). The L2 motivational self system, L2 anxiety, and motivated behavior: A structural equation modeling approach,In: System (38), 467–479.
Riemer, C. & Schlak, T. (2004). Der Faktor Motivation in der Fremdsprachenforschung. Einleitung in das Themenheft. In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, (9).2, 1-3.
Riemer, C. (2006). Der Faktor Motivation in der empirischen Fremdsprachenforschung, In: A. Küppers, J. Quetz  (Hrsg.), Motivation Revisited (35-48). Münster: LIT.
Sadighi, F. & Maghsoudi, N. (2000). The relationship between motivation and English proficiency among Iranian EFL Learners, In: Indian Journal of Applied Linguistics, (26)1, 39–52.
Vaezi, Z. (2008). Language learning motivation among Iranian undergraduate students, In: World Applied Sciences Journal, (5)1, 54–