سنجش انگیزة فراگیران زبان‌ آلمانی در ایران و پیامدهای آموزشی آن

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 مدیر کانون زبان ایران، تهران

2 کانون زبان ایران، تهران

چکیده

پژوهش حاضر با سنجش انگیزة فراگیران ایرانی به دو سوال زیر پاسخ داده است: اول، آیا انگیزۀ فراگیران از یادگیری زبان آلمانی در انتخاب مؤسسة زبان، نقش دارد؟ دوم، انگیزه و اهداف زبان‌آموزان از یادگیری زبان آلمانی چه پیامدهایی را در فرآیند آموزش دارد؟ در این پژوهش؛ با رویکرد توصیفی ـ پیمایشی و با کمک مقیاس «لیکرت»، 150نفر از فراگیران ایرانیََِِ (زبان آلمانی)؛ در دو گروه هدف ـ که یکی از آنان در مؤسسات ایرانی مشغول به تحصیل بودند و گروه دیگری در یک مؤسسه آلمانی در ایران ـ شرکت کردند. یافته‌های اولیه حاکی از تفاوت در انگیزه‌های یادگیری و علت انتخاب موسسه در دو گروه بوده؛ بنابراین نقش «تفاوت‌ انگیزه» در انتخاب محل زبان‌آموزی محرز شد. از دیگر نتایج حاصله این مهم بود که کتب آموزش زبان آلمانی در ایران، همگی تألیف کشور آلمان بوده و مناسب زبان‌آموزانی است که قصد مهاجرت به آن مناطق را دارند، بنابراین برای پاسخ به نیاز فراگیران بومی، طراحی وتألیف محتوای بومی نیز لازم است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessment of German learners’ motives in Iran and its educational outcomes

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Rouhi 1
  • Hoda Dargahi Tarki 2
1 Iran language institute, Teheran
2 Iran Language Institute, Teheran
چکیده [English]

Recent studies on assessment of Iranian learners’ motives has answered the two following questions; first, do learners’ motives of learning German language play a role on choosing an institute. Second, what type of outcomes do the motives and the purpose of german language learners have on an educational procedure?
On this descriptive survey research using Likert scale on 150 Iranian german language learners in the two targeted groups in which one had studied in an Iranian institute and the other participated in a German language institute in Iran.
Early findings have shown the difference in learning motives and the reason of choosing an institute in the two groups. Therefore the role of "difference in motives" in choosing a location for learning has been confirmed.
The other achieved result was the educational books of German language, which are compiled in German are suitable for those learners who are planning to migrate to that area, therefore designing and complying of local content is necessary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "motive"
  • "foreign"
  • "language learner"
  • "language institutes"
  • "educational contents"
  • "local"
Belmechri, F. & K. Hummel(1998). Orientations and motivation in the acquisition of English as a second language among high school students in Quebec. Language Learning, 48(2). , 219-244.
Block, D(2003). The social turn in second language acquisition. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press, 2003.
Breitung, H. & E. Lattaro(2001). Regionale Lehrwerke und Lehrmethoden. Deutsch als Fremdsprache - Ein internationales Handbuch, Part 2. G. Helbig & L. Götze & G. Henrici & H. J. Krumm. Berlin/ New York: Walter de Gruyter Verlag, 1041-1053.
Clement R. & B. G. Kruidenier(1983). Orientations and Second Language Acquisition: 1. The Effects of Ethnicity, Milieu and their Target Language on their Emergence. Language Learning, 33,: 273- 290.
Clement, R. & Z. Dornyei & K. A. Noels(1994). Motivation, self-confidence, and group cohesion in the foreign language classroom. Language Learning, 44. 3,: 417-448.
Crookes, G. & R. W. Schmidt(1991). Motivation. Reopening the research agenda. Language Learning, 41: 469–512.
Deci, E. L. & R. M. Ryan(1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press.
Dörnyei Z. & I. Otto(1998). Motivation in Action: A Process Model of L2 Motivation. Working Papers in Applied Linguistics, 4.: 43-69.
Dörnyei, Z(1998). Motivation in second and foreign language learning. Language              Teaching, 31: 117-135.
Dörnyei, Z(2001). Motivational strategies in the language classroom. Cambridge: CUP.
Dörnyei, Z.(1994). Motivation and motivating in the foreign language classroom. The Modern Language Journal, 78, No.4: 273-284.
Dose, M. et. al.(1990). Der Duden. Fremdwörterbuch. Bibliographisches Institut & F.A. Brockhaus AG. Mannheim: Dudenverlag.
Edmonson, W. & J.House(2000). Einführung in die Sprachlehrforschung.           Basel: Franke.
Engel, U. et al (1979). Mannheimer Gutachten zu ausgewählten Lehrwerken        Deutsch als Fremdsprache. Heidelberg: Groos Verlag.
Freud, S. Das Ich und das Es(1923). Leipzig: Internationaler Psychoanalytischer Verlag.
Fröhlich, W. D.(2010). Wörterbuch Psychologie. München: dtv.
Gardner, R. C. & W. ELambert.(1972). Attitudes and Motivation in Second-Language Learning. Rowley, MA: Newbury House.
Gardner, R. C.(1985). Social psychology and second language learning. The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold Publishers.
Gerighausen, J. & P. C. Seel.(1983). Regionale Lehrwerke.“ Interkulturelle Kommunikation und Fremdverstehen. Krumm. München: Dokumentation eines Werkstattgesprächs des Goethe-Instituts.
Glöckner, S(2013). Motivation beim Fremdsprachenerwerb. Eine qualitative Studie zu Gründen schwedischer Fremdsprachenlerner gegen das Lernen von Deutsch. Bielefeld: Universität Bielefeld.
Heckhausen, J. & H(2006). Heckhausen. Motivation und Handeln. Heidelberg: Springer.
Heffernan, N.(1981). Leadership in EFL: Time for a change. Asian EFL Journal,: 183-196.
Hull, C. L(1943). Principles of behavior. An introduction to behavior theory. New York: Appleton-Century-Crofts.
Huneke, H.-W. & W. Steinig(2013). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Krashen, S.(1982). Principles and practice in second language acquisition. Pergamon: Oxford.
Lightbown, P. M.(2000) Classroom SLA research and second language teaching. Applied Linguistics, 21: 431-462.
Madrid, D.(1995). Internal and external factors affecting foreign language Teaching & learning. Actas de Las I Jornadas de Estudios Ingleses. University Of Granada, 59-82.
Maslow, A.(1970). Motivation and personality. New York: Harper and Row.
Mowrer, O. H.(1950). Learning theory and personality dynamics. New York: Ronald Press.
Myers, Cynthia L.(1994). Question-Based Discourse in Science Labs: Issues for ITAs. Discourse and Performance of International Teaching Assistants. Madden C. G. & C. L. Myers. Alexandria, VA: TESOL,: 83-102.
Neuner, G.(1999). Lehrmaterialforschung und –entwicklung – Zentrale Bereiche der Theorie und Praxis des Fremdsprachenunterrichts. Die Erforschung von Lehr- und Lernmaterialien im Kontext des Lehrens und Lernens fremder Sprachen. Bausch, K. R. et al. Tübingen: Gunter Narr Verlag,: 158-167.
Noels, K. A.(2001). „Learning Spanish as a second Language. Learner’s orientations and perceptions of their teachers’ communication style.” Language Learning. 51, 1: 107- 144.
Oram, P. & M Harrington.(2000). Learning styles and strategies, SLAT 6805. Second language Aqusition. semester 2.
OxfordR. L. & J. Shearin(1994). Language Learning Motivation. Expanding the Theoretical Framework. The Modern Language Journal, 78: 12-28.
Riemer, C.(2006). Der Faktor Motivation in der empirischen Fremdsprachenforschung. Motivation revisited. Festschrift für Gert Solmecke. Küppers, A. & J. Quetz. Berlin: Lit. Verlag,: 35-48.
Riemer, C.(2011). Warum Deutsch (noch) gelernt wird– Motivaitonsforschung und Deutsch als Fremsprache. Deutschbewegt. Entwicklungen in der Auslandsgermanistik und Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Barkowski, H. & S. Demmig & H. Funk & Würz U. Baltmannsweiler: Schneider: 327-340.
Riemer, C.(1997). Individuelle Unterschiede im Fremdsprachenerwerb. Eine Longitudinalstudie über die Wechselwirksamkeit ausgewählter Einflußfaktoren. Hohengehren: Schneider Verlag.
Rösler, D.(1994). Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart, Weimar: Metzler.
Rouhi, F. (2015).Neue Anforderungen an das Deutschstudium im Iran.“ Osnarbrücker Beiträge zur zur Sprachtheorie, 87.
Schneider, K. & H.-D. Schmalt.(2000). Motivation. Stuttgart: Kohlhammer.
Skinner, B. F.(19530. Science and human behavior. New York: Free Press.
Wharton, G.(2000). Language Learning strategy use of blingual foreign language Learners in Singapore. Language Learning. 50, 2.: 203-243.
Williams, M. & Burden R(1997). Psychology for language teachers. Cambridge: CUP.
Wojdani, S. & Feyzollahzadeh, T.(1983). Deutsches Lehrbuch. Teheran: Chap wa nashre ketabhaye darsiye iran Verlag.
Yang. N. D.(1999). The relationship between EFL Learner’s beliefs and Learning strategy use. System. 27: 515-535.