آگاهی معلمان ایرانی زبان انگلیسی از رویکرد تحقیقی گفتگومحور در آموزش زبان: مطالعه موردی در تغییر رویه ی معلمان از یک جانبه به گفتگومحور

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران

3 دانشیار، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران

10.22059/jflr.2024.380936.1146

چکیده

پژوهش حاضر یک مطالعه آمیخته است که بر سنجش آگاهی معلمان ایرانی زبان انگلیسی از رویکرد تحقیقی گفتگومحور و بررسی تأثیر آگاهی از این رویکرد بر تبدیل شیوه‌های تدریس معلمان به گفتگومحور متمرکز بود. این پژوهش دو مرحله را در بر می گرفت. برای مرحله اول پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت 5 درجه ای طراحی گردید. از روش نمونه گیری هدفمند برای انتخاب 150 معلم زبان انگلیسی در استان فارس استفاده شد. نتایج نشان داد که آگاهی معلمان زبان انگلیسی برای به کار بردن این رویکرد در کلاس‌هایشان کافی نیست. در مرحله دوم، سه معلم زبان انگلیسی در یک دوره ضمن خدمت شرکت کردند تا آگاهی خود را از رویکرد تحقیقی گفتگومحور افزایش دهند. پس از آن، پنج جلسه از یک ترم 20 جلسه ای به صورت ویدئویی ضبط و مشاهده گردید. از داده‌ها برای امتیاز دادن به مقیاس سطوح انتقال جویز وشورز(2002) برای هر معلم استفاده شد تا مشخص شود آیا آنها روش تدریسشان را به گفتگومحور تغییر داده‌اند یا خیر. برای مثلث سازی داده ها از جلسات مصاحبه ژرف استفاده شد. به منظور بررسی میزان به کارگیری رویکرد گفتگومحور توسط معلمان، از روبریک معلمان در ابزار سنجش تحقیقی گفتگومحور (DIT) استفاده گردید. نتایج حاصله نشان داد که آگاهی معلمان از رویکرد تأثیر مثبتی بر روی عملکردشان برای تبدیل از یک جانبه به گفتگومحور داشته است. با این حال، آن ها مشکلاتی را نیز گزارش کردند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Iranian EFL Teachers’ Awareness of Dialogic Inquiry Approach to Language Teaching: A Case Study on Changing Teachers’ Practice from Monologic into Dialogic

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Eghlidi 1
  • محسن شاهرخی 2
  • Mohammad Reza Talebinezhad 3
1 Department of English, Shahreza Branch, Islamic Azad University, Shahreza, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of English, Shahreza Branch, Islamic Azad University, Shahreza, Iran
3 Associate Professor, Department of English, Shahreza Branch, Islamic Azad University, Shahreza, Iran
چکیده [English]

This mixed-methods study focused on measuring Iranian EFL teachers’ awareness of the dialogic inquiry approach and investigating the influence of the awareness of the approach on changing teachers’ classroom practices into dialogic practice. The study included two phases. For the first phase of the study, a researcher-made questionnaire was designed with 5-point Likert Scale. A purposive sampling method was applied to select 150 EFL teachers in Fars Province, Iran. The results pointed out that EFL teachers’ awareness was not sufficient to practice the approach in their classes. In the second phase, three EFL teachers participated in an in-service course to increase their awareness of the dialogic inquiry approach. Afterward, five video-recorded sessions of a 20-session term were observed. The data were utilized to score Joyce and Showers’ (2002) Levels of Transfer Scale for each teacher to identify if they changed their practice into dialogic. To triangulate the data, in-depth interview sessions were applied. In order to investigate the amount of dialogic stance of their practice, The Dialogic Inquiry Tool (D-I-T) teachers’ rubric was applied. The results showed that teachers’ awareness of the approach positively influenced the teachers’ practice to shift from monologic to dialogic. However, their feedback showed some problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dialogic Inquiry Approach
  • EFL Teachers
  • Social-constructivism
  • Teachers’ Awareness
  • Teachers’ Professional Development