از ادبیات به زبان: تلفیق آموزش محتوا و زبان در کلاس‌های تئوری ادبیات روسی با روش CLIL

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسنده

گروه زبان روسی دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

چکیده

دانشجویان مقطع کارشناسی رشته زبان روسی در ایران بدون اینکه مهارت کافی در زبان روسی را کسب کرده باشند، ملزم به گذراندن واحدهایی هستند که در آنها صرفاً به آموزش تاریخ ادبیات و تئوری ادبیات پرداخته می‌شود و آموزش‌های زبانی در آنها نقش چندانی ندارد. ازاین‌رو برخی از دانشجویان این دروس را خسته‌کننده و بی‌اهمیت می‌دانند و ارزش آنها را درک نمی‌کنند. پرسش‌ اصلی پژوهش بدین شرح است: چگونه می‌توان انگیزه یادگیری تئوری ادبیات روسی را در دانشجویان ایرانی رشته زبان روسی افزایش داد؟ ما بر این باور هستیم که برای آموزش تئوری ادبیات روسی به دانشجویان ایرانی یا به‌طور کلی دانشجویان خارجی باید شیوه‌ای متفاوت از آموزش آن به دانشجویان روس‌زبان به کار گرفته شود. جهت اثبات این موضوع در پژوهش حاضر از روش تحقیق کتابخانه‌ای و توصیفی استفاده خواهیم کرد و نمونه‌هایی عملی از آموزش تلفیقی زبان و ادبیات در فرآیند آموزش تئوری ادبیات را، پیشنهاد خواهیم داد. نوآوری این پژوهش پیشنهاد الگویی برای آموزش تئوری ادبیات با روش CLIL است به‌طوری که زبان و محتوا به‌طور هم‌زمان آموزش داده شوند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که با استفاده از روش CLIL، می‌توان الگوی آموزشی را پیشنهاد داد که نه‌تنها مهارت‌های زبانی را تقویت می‌کند، بلکه باعث درک عمیق‌تر تئوری ادبیات می‌شود. استفاده از این شیوه می‌تواند اعتمادبه‌نفس و خودباوری زبان‌آموزان را افزایش داده و انگیزه آن‌ها را برای یادگیری زبان و ادبیات بهبود ‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From Literature to Language: Integrating Content and Language Instruction in Russian Literary Theory Classes through CLIL

نویسنده [English]

  • Saeedeh Dastamooz
Department of Russian Language, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In Iranian undergraduate Russian language programs, students are required to take courses devoted exclusively to the history and theory of literature—even though many have not yet achieved sufficient proficiency in Russian. These courses typically offer little to no language instruction, which often leads students to perceive them as tedious or irrelevant, overlooking their academic value.The central research question is as follows: How can motivation to learn Russian literary theory be increased among Iranian students majoring in Russian language? We believe that teaching Russian literary theory to Iranian students—or to non-native learners more broadly—requires a different approach than the one used for native Russian-speaking students. To support this claim, the present study employs a descriptive and library-based research methodology. It also proposes practical examples of integrated language-and-literature instruction within the teaching of Russian literary theory.What sets this research apart is its proposal of a CLIL-based model for teaching literary theory—one that integrates language and content instruction simultaneously. The findings of this study show that applying the CLIL approach can yield an educational model that not only enhances students’ language proficiency but also fosters a deeper engagement with literary theory. Employing this approach can enhance learners’ confidence and self-belief, while fostering greater motivation to study both Russian language and literature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching the Russian language as a foreign language
  • teaching the theory of literature
  • creating motivation
  • CLIL method
  • suggestions
محرم زاده، بهنام، شوبیری، لیلا، و حیاتی آشتیانی، کریم.( 1403) اثربخشی آموزش میان‌فرهنگی بر توانش منظورشناختی و علاقه‌مندی به محتوای ادبی: مورد دانشجویان مقطع کارشناسی (ترمهای)5-8 رشته زبان فرانسه در دانشگاههای ایران. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 14(1). 151- 169.
رحمتعلی‌زاده, مرضیه ، پنجه‌شاهی، پرستو و رحمانی مفرد، الهام . (1403). بررسی اهمیت به‌کارگیری طرح درس آموزشی در ارائه متون ادبی به منظور تکوین و بهبود مهارت خواندن و درک مطلب زبان‌آموزان زبان آلمان. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 14 (4). 561-578.
Hişmanoğlu, M., (2005) Teaching English Through Literature, Journal of Language and Linguistic Studies. 1(1). 53-66.
Khatib M, Shakouri, N. (2013)  Literature stance in developing critical thinking: A pedagogical look. International Journal of Research Studies in Language Learning. 2 (4). 101-108. DOI:10.5861/ijrsll.2012.154.
Mohammed A. (2019) The advantages of using literature in the language learning classes. Advance. November 01. DOI: 10.31124/advance.10026860.v1
Mpumuje, M. & Bazimaziki, G.  & Muragijimana, J. (2024) Exploring the Role of Oral Literature in Enhancing Learners' Language Proficiency: A Case of Three Selected Secondary Schools in Rwanda. African Journal of Empirical Research. 5 (2) . 752-763. DOI:10.51867/ajernet.5.2.65.
Tikhomirova, Yu. A. (2024) Teaching English Through Contemporary British Literature and CLIL: An Integrative Approach. In Philological Class. 29 (1). 183–191. DOI: 10.26170/2071-2405-2024-29-1-183-191.
Vercher García, E. J., (2020) Teaching Russian as a Foreign Language Through Literature, Teaching Language and Literature On and Off-Canon. Spain: IGI Global. 61-87.  DOI: 10.4018/978-1-7998-3379-6.ch005
Алленова И.В. (2024) Методика обучения русскому языку через культуру и искусство. Вестник науки и образования. 147(4) . 57-59.
Герасимова В. В. (2024) Использование текстов произведений русской литературы на занятиях по РКИ в иностранной аудитории. Сборник статей III международной научно-практической конференции. Якутск.101-111.
Дастамуз С. (2024) Программа обучения русскому языку на уровне бакалавриата в университетах Ирана: проблемы и предложения. Сборник статей второй международной конференции «Статус русского языка в Иране и взгляд на Евразию». Гилан.
Иванова Т.М (2010 ) Художественный текст на занятиях РКИ как путь интерпретации культурных концептов (на материале стихотворений ф. и. тютчева). Итерпретация текста: лингвистический, литературоведческий и методический аспекты. 1. 250-254. 
Колоницкая О.Л. , Хруненкова М.Л. (2010) Анализ художественной литературы как способ становления личности студентов лингвистических специальностей.  Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 3(1).  267-269.
Лилеева А.Г. (2015) Опыт интерпретации произведений современной русской литературы на занятиях рки (михаил шишкин "венерин волос"). Мир русского слова. 1. 76-81.
Норман Б.Ю, (2011) К использованию художественных текстов в лингводидактическом процессе. Психолингвистические аспекты изучения речевой деятельности, 9. 209-220.
Сидоренко Т. В., Рыбушкина С. В., Розанова Я. В. (2018) CLIL-практики в Томском политехническом университете: успехи и неудачи . Образование и наука. 20 ( 8). 164–187. DOI: 10.17853/1994-5639- 2018-8-164-187
Толстухина И.И. (2015) Русская литература в иностранной аудитории. Сборник научных статей. (5) СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена.
Торрезин Л. (2022). Вузовское преподавание русской литературы на уроках РКИ в межкультурной перспективе. Россия и мир: транснациональные коммуникации и взаимопроникновение культур. Москва. 356-365.
Хэ Ц (2022) Образность поэзии серебряного века в аспекте изучения РКИ.  Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: гуманитарные науки. (07). 102-104. DOI 10.37882/2223-2982.2022.07.34