تأثیر بازخورد اصلاحی متا زبانی عمومی و فردی بر دقت گرامری زبان‌آموزان EFL: یک مطالعه مقایسه‌ای

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

1 دکتری زبانشناسی،گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

10.22059/jflr.2025.390177.1185

چکیده

مؤثرترین رویکردها برای ارائه بازخورد اصلاحی کتبی (CF) به زبان‌آموزان EFL با سطح پایین‌ترازمتوسط هنوز به‌طور کامل بررسی نشده‌اند. این مطالعه به بررسی اثربخشی بازخورد اصلاحی متا زبانی کتبی در مورد زبان آموزان انگلیسی EFLمی‌پردازد و تأثیر بازخوردهای متا زبانی عمومی در مقایسه با توضیحات متا زبانی فردی بر دقت گرامری زبان‌آموزان را مورد بررسی قرار می‌دهد. افراد شرکت کننده در این تحقیق شامل ۸۵ زبان‌آموز EFL با سطح زبانی پایین از متوسط بود که به سه گروه شامل یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند.. گروه آزمایشی اول توضیحات متا زبانی عمومی دریافت کرد، در حالی که گروه دوم توضیحات متا زبانی فردی را دریافت کرد. گروه کنترل هیچ‌گونه بازخورد اصلاحی کتبی دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از آنالیز واریانس دو طرفه با اندازه‌گیری‌های مکرر و مجموعه‌ای از آنالیزهای واریانس با مقایسه‌های پس‌ازآن تحلیل شدند. یافته‌ها نشان می‌دهند که در حالی که هر دو گروه در کوتاه مدت پیشرفت قابل توجهی در دقت گرامری نشان دادند، بازخورد متا زبانی عمومی، تأثیرات پایدارتر و بیشتری در بلندمدت به همراه داشت. این نتایج نشان می‌دهند که بازخورد متا زبانی عمومی، با کاهش زمان و تلاشی که برای ارائه بازخورد اصلاحی کتبی لازم است، می‌تواند به عنوان رویکردی پایدارتر برای تقویت توسعه دقت در زبان دوم عمل کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Generic and Individualized Metalinguistic Corrective Feedback on EFL Learners’ Grammatical Accuracy: A Comparative Study"

نویسندگان [English]

  • Maryam Tafaroji Yeganeh 1
  • Mehdi Aryan 2
1 PhD of Linguiatics, Department of language therapy, Rehabilitation Faculy, university of social welfare and rehabilitation Sciences, Tehran , Iran .
2 MA in Teaching English, Department of English, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Ilam, Iran.
چکیده [English]

The provision of written corrective feedback (CF) is a critical component in the language learning process, particularly for low-intermediate English as a Foreign Language (EFL) learners. However, the most effective methods for delivering such feedback remain inadequately explored. This study aims to fill this gap by investigating the efficacy of metalinguistic written CF within an EFL context, specifically examining the differential impacts of generic versus individualized metalinguistic explanation (ME) on learners' grammatical accuracy. A total of 85 low-intermediate EFL learners participated in the study, which involved the formation of three groups: a control group that received no written CF and two experimental groups that received different types of ME. The first experimental group was provided with generic ME, while the second received individualized ME tailored to their specific needs. To analyze the data, two-way repeated measures ANOVA and a series of ANOVAs with post-hoc comparisons were employed. The findings reveal that both treatment groups exhibited significant improvements in grammatical accuracy in the short term; however, the group receiving generic ME demonstrated more sustainable gains over time. These results imply that generic ME may be a more efficient and effective strategy for providing written CF, as it minimizes the time and effort required from educators while simultaneously promoting long-term accuracy development in L2 learners. This study contributes to the understanding of written CF methodologies, suggesting that generic metalinguistic feedback could be a viable option for enhancing language learning outcomes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • error correction
  • written corrective feedback
  • metalinguistic explanation
  • grammatical accuracy
  • EFL learners
  • generic feedback
  • individualized feedback