بررسی تمایل به خواندن زبان‌آموزان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی با رویکرد نظریه زمینه‌ای

نوع مقاله : علمی پژوهشی(عادی)

نویسندگان

گروه زبان انگلیسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران

چکیده

علاقه‌مندی به برقراری ارتباط (WTC) که گاهی اوقات با عنوان علاقه‌مندی به خواندن (WTR) هم شناخته می‌شود، اغلب به‌عنوان بخشی از یک ساختار کلی در نظر گرفته می‌شود که وابسته به زبان است. در واقع، اصول نظری به کار رفته در تئوری تمایل به برقراری ارتباط (WTC) بدون هیچ توجیه تجربی‌ای، برای تمایل به خواندن (WTR) به کار گرفته شده است. در این پژوهش، ما تمایل به خواندن را به‌عنوان یک مفهوم مستقل معرفی و مفهوم‌پردازی می‌کنیم. با توجه به اهمیت خواندن در بستر آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی (EFL) در ایران، بر آن شدیم تا مفهوم تمایل به خواندن را بررسی کنیم تا درک بهتری از آن به دست آوریم. به همین منظور، با تکیه بر یک مطالعه مبتنی بر نظریه بنیادی (گراندد تئوری)، ‏۲۵ مصاحبه را انجام داده و از نرم‌افزار MAXQDA 2022 برای تحلیل محتوای کیفی استفاده نمودیم که شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود. تحلیل مذکور منجر به یک دسته‌بندی مرکزی از تمایل به خواندن در زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی شد که یک ساختار چندبُعدی داشته که با یک طبقه‌بندی پنج‌بعدی از یکدیگر متمایز می‌شوند که شامل: محرک‌های زمینه‌ای (محرک‌های پایین‌به‌بالا، محرک‌های بالابه‌پایین)، راهبُردها، عوامل بازدارنده، عوامل عِلّی (محرک‌های مرتبط با کلاس) و تمایل به خواندن می باشند که می‌توانند تمایل به خواندن را در میان فراگیران EFL  شکل دهند. پایایی مدل از طریق شاخص کاپا (کمتر از ۱٫۹۶) برآورد شد که از لحاظ آماری معنادار بود. به‌طور کلی، نتیجه‌گیری می‌کنیم که تمایل به خواندن در EFL را می‌توان در کنار سایر احساسات مرتبط با زبان که با خواندن EFL مرتبط هستند، در نظر گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Study of EFL Learners’ Willingness to Read in an EFL Context: A Grounded Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Saeed Mojaradi
  • Masoud Zoghi
  • Nader Assadi
Department of English, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
چکیده [English]

Language-specific sentiment is often considered to be part of a universal structure of willingness to communicate (WTC) that can also be known as willingness to read (WTR). In fact, the theoretical basis used in the WTC theory has been applied to WTR without any empirical justification. In this study, we introduce WTR as a stand-alone construct and conceptualize it. Given the importance of reading in the Iranian EFL context, we feel it is necessary to explore the concept so that we can provide a better understanding of it. To this end, drawing on a grounded theory study, we conducted 25 interviews and used MAXQDA 2022 for the qualitative content analysis, which included the three stages of open, axial, and selective coding. The analysis resulted in a core category—willingness to read in EFL—a multidimensional construct that is distinguished by a five-dimension taxonomy: Contextual factors( bottom-up drives), Strategies( top-down drives), intervening condition, causal condition (classroom-related drives), and wanting to read. The model’s reliability was estimated through the Kappa index, showing a significance value of ˂1.96. Overall, we conclude that WTR in EFL can be considered among other more established language-related emotions associated with EFL reading. The present study concludes that among the factors predicting WTR as a construct, bottom-up drives, classroom-related drives, step-down forces, top-down drives, and wanting to read shape WTR among EFL learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • EFL reading
  • Grounded theory
  • Willingness to communicate
  • Willingness to read
  • MAXQDA
دبیری، ا.(1392). بررسی رابطه برخی از متغّیرهای ارتباطی با میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی دانشجویان زبان انگلیسی واحدهای دانشگاه آزاد استان زنجان. نشریه علوم رفتاری، دوره 5، شماره 17. 50- 27.
درخشان، ع؛ فتحی، ج؛ نورزاده، س.(1401).  بررسی مدل تمایل به برقراری ارتباط براساس عزم و خودِ آرمانی زبان دوم در میان فراگیران فارسی به‌عنوان زبان خارجی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دوره 11، شماره 1، پیاپی 23. 50- 29.
دومکانی، ر؛ وطن خواه، م. (1391).  بررسی تمایل به ارتباط به زبان انگلیسی در بین زبان‌آموزان ایرانی و نقش دلایل یادگیری زبان در ایجاد تمایل به ارتباط.  فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه، دوره 45، شماره 4. 82-63.
دهمرده, م,اقتصاد, س. (1401). نقش پیشینه فرهنگی آموزشی در تمایل به برقراری ارتباط در کلاس‌های برخط زبان فارسی در کره با تکیه بر نظریه سیستم‌های پویای پیچیده. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارج. دوره 12، شماره 2. 194- 171. doi: 10.22059/jflr.2022.348121.985
حیدری، ف؛ مرادیان، ن.(1399). عاملیت بالقوه برقراری ارتباط کامپیوتری هم‌زمان مبتنی بر ویدئو بر تمایل به برقراری ارتباط در داخل وخارج از کلاس درس و توانش بین فرهنگی فراگیران زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجه. پژوهش‌های زبانشناختی در زبانهای خارجی. دوره 10 ، شماره 4.  751-734.  doi: 10.22059/jflr.2021.314929.781
گل آقایی، ن؛ چراغپور سمواتی، غ.(1396). تمایل به برقراری ارتباط، هراس از ارتباط، و درک شخصی از توانایی برقراری ارتباط در زبان اول و زبان دوم در بین زبان‌آموزان ایرانی: یک تحقیق مقایسه‌ای. پژوهش‌های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی. دوره 10، شماره 20. 71- 50.
مرادی، ز. (1391). تمایل به ایجاد ارتباط در میان زبان‌آموزان ایرانی: تأثیر بزرگی یا کوچکی مکان کلاس، (پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان)، دانشکده زبان‌های خارجی.
عباسی، ز. یعقوبی نژاد، ه. کلاری، ف (1400). بررسی رابطه تفاوت‌های فردی در فارسی‌آموزان سطوح مختلف در کلاس‌های آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه). جستارهای زبانی.; دوره 12، شماره 4. :۷۵۵-۸۱۱. https://doi.org/10.29252/LRR.12.4.24
 
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Proseses, 50(2), 179-211. doi:http://dx.doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
Abdul-Hamid, S. (2020). L2 willingness to read English story books amongst young EFL learners: social economic background, linguistic competence and gender as predictors. İlköğretim Online, 1565-1578. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.734030
Ahmadi, M. R., & Pourhossein, A. G. (2012). Reciprocal teaching strategies and Their Impacts on English Reading Comprehension. Theory and Practice in language studies, 2(12), 2053-2060. DOI:10.4304/tpls.2.10.2053-2060
Aiken, L. (1980). Attitude measurement and research. JosseyBass.
Al-Qudairy, M., & Abdullah H. A. (2010). Using Arabic (L1) in testing reading comprehension in English (L2) as a foreign language. Edinburgh University Press.
Anderson, L. (1981). Assessing affective characteristics in the schools. Allyn and Bacon.
Anderson, N. J. (2015). Academic reading expectations and challenges. Routledge.
Borsipour, B. (2016). Emotioncy and willingness to read: A case of Iranian EFL learners  (Master's thesis), Ferdowsi University of Mashhad.
Borsipour, B., Pishghadam, R., & Meidani, E. N. (2019). The role of sensory emotions in increasing willingness to read in EFL learners. Publicaciones49(2), 169-189. doi:10.30827/publicaciones.v49i2.8094.
Brown, H. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. (2, ed.) Pearson Education.
Cox, Kathleen E., Guthrie, John T., Metsala, Jamie L., Wigfield, Allan. (2000). Motivational and cognitive predictors of text comprehension and reading amount. Scientific Studies of Reading, 3(3), 231-256. DOI: 10.1207/s1532799xssr0303_3.
Dörnyei, Z. (2010). Research Methods in Applied Linguistics. New York: Oxford University Press.
Gable, R. K., & Wolf, M. (1986). Instrument development in the affective domain. Kluwer Academic.
Gambrell, L. B. (2011). Seven rules of engagement: What’s most important to know about motivation to read. The Reading Teacher, 65(3), 172-178. https://doi.org/10.1002/TRTR.01024.
Ghonsooly, B.,Khajavy, G.H., & Asadpour, S.F..(2012). Willingness to Communicate in English among Iranian Non English Major University Students. Journal of Language and Social Psychology. 31(2). 197–211. DOI:10.1177/0261927X12438538.
Grabe, W. (1991). Current developments in second language reading research. TESOL Quarterly, 25, 375-405. https://doi.org/10.2307/3586977.
Grabe, W., & Stoller, F. L. (2019). Teaching and researching reading (2 ed.). Routledge. doi:978-1-315-72627-4 (ebk)
Guthrie, J. T., Klauda, S. L., &  Ho, A. (2013). Modeling the relationships among reading instruction, motivation, engagement, and achievement for adolescents. Reading Research Quarterly, 48(1), 9-26. https://doi.org/10.1002/rrq.035.
Guthrie, J. T., Perencevich, K. C., Tonks, S., & Wigfield, A. (2004). Children’s motivation for reading: Domain specificity and instructional influences. The Journal of Educational Research, 97(6), 299-309. https://doi.org/10.3200/JOER.97.6.299-310.
 
Kartal, H., Ozkilic, R., & Ozteke, H. C. (2012). Lifelong learning and the willingness to read outside of school. Procedia-Social and Behavioral Sciences46, 4215-4220. DOI:10.1016/j.sbspro.2012.06.229
Khajavy, G.H., & Ghonsooly, B. (2017). Predictors of willingness to read in English: Testing a model based on possible selves and self-confidence . Journal of Multilingual And Multicultural Developmen, 1(2), 1-15. DOI: 10.1080/01434632.2017.1284853.
 Khajavy, G. H., Ghonsooly, B., Hosseini, A., & Choi, C.W. (2016).Willingness to Communicate in English: A Microsystem Model in the Iranian EFL Classroom Context. TESOL Quarterly. 50 (1): 154–180. https://doi.org/10.1002/tesq.204.
Klassen, K. (2022). Proper name theory and implications for second language reading. Language Teaching55(2), 149-155. DOI: https://doi.org/10.1017/S026144482100015X
Li, R. (2022). Foreign language reading anxiety and its correlates: A meta-analysis. Reading and Writing35(2), 995-1018. DOI:10.1007/s11145-021-10213-x.
MacIntyre, P. D. (1994). Variables underlying willingness to communicate: A causal analysis. Communication Research Reports, 11(2), 135-142. DOI:10.1080/08824099409359951.
MacIntyre, P. D., Baker, S. C., Clément, R., & Conrod, S. (2001). Willingness to communicate, social support, and language-learning orientations of immersion students. Studies in second language acquisition23(3), 369-388. DOI:10.1017/S0272263101003035
MacIntyre, P. D., Clément, R., Dörnyei, Z., & Noels, K. A. (1998). Conceptualizing willingness to communicate in a L2: A situational model of L2 confidence and affiliation. The Modern Language Journal82(4), 545-562. https://doi.org/10.2307/330224.
Makiabadi,H ., Pishghadam , R., Naji Meidani, E., Khajavy,G.H.(2019). Examining the role of emotioncy in willingness to communicate: A Structural Equation Modeling Approach. Revista de Psicodidáctica (English ed. Volume 24, Issue 2, 130- 120- https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2019.03.003
Maftoon, P., & Amiri, M. (2011). Willingness to communicate in the second language acquisition: A case study on Iranian 2-year old kids. Journal of Studies in Learning and Teaching English1(1), 135-160.
Midraj, S, Midraj, J, & Gary O'Neill, A. S. (2008). The Affective Factors and English Language Attainment of Arab EFL Learners. International Journal of Applied Educational Studies, 1(1),43-52.
Moomaw, J. (2013). Factors that foster or hinder student reading motivation in a suburban primary school (Doctoral dissertation), State University of New York.
Morse, J. M. (1991). Approaches to qualitative-quantitative methodological triangulation. Nursing Research, 40(2), 120-123. https://doi.org/10.1097/00006199-199103000-00014
Munson-Warnken, M. (2016). Gendering fiction: A mixed methods examination of the influence of the "boy" book/ "girl" book phenomenon on the willingness to read of young adolescents (doctroral dissertation), University of Vermont.
Nelson, T. (2008). Predictive factors in student gains in reading comprehension using a reading intervention program (Doctoral dissertation), University of South Dakota, USA.
OECD. (2013). Education at a Glance 2013: OECD Indicators. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2013-en
Rogers, A., Gardner, M., & Augenstein, I. (2022). QA dataset explosion: A taxonomy of NLP resources for question answering and reading comprehension. ACM Computing Surveys (CSUR), 1(1), 1-40. https://doi.org/10.1145/3560260.
Saito, Y., Garza, T.J., & Horwitz, E. K. (1999). Foreign Language Reading Anxiety. The Modern Language Journal. 83 (2): 202–218. https://doi.org/10.1111/0026-7902.00016.
Sellers, V. D. (2000). Anxiety and Reading Comprehension in Spanish as a Foreign Language. Foreign Language Annals. 33 (5): 512–520. DOI:10.1111/j.1944-9720.2000.tb01995.x.
Schiefele, U., Schaffner, E., Möller, J., & Wigfield, A. (2012). Dimensions of Reading Motivation and their Relation to Reading Behavior and Competence. Reading Research Quarterly .47 (4): 427–463. DOI:10.1002/RRQ.030.
Strauss, A., & Corbin, J. . (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage.
Van Der Kleij, S. W., Burgess, A. P., Ricketts, J., & Shapiro, L. R. (2022). From bibliophile to sesquipedalian: modeling the role of reading experience in vocabulary and reading comprehension. Scientific Studies of Reading26(6), 514-526. https://doi.org/10.1080/10888438.2022.2068418
Wigfield, A., Guthrie, J. T., Tonks, S., & Perencevich, K. C. (2004). Children’s motivation for reading: Domain specificity and instructional influences. The Journal of Educational Research, 97(6), 299-309. https://doi.org/10.3200/JOER.97.6.299-310