Investigation of the Speech Act of Blame in Persian and Arabic Languages Based on Hymes Model in Narrative Texts

Document Type : research article

Authors

Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Semnan University, Semnan, Iran.

10.22059/jflr.2025.390186.1186

Abstract

Blaming is an important and highly sensitive speech act due to the threat to people's face, and understanding its usage is important in communicating. The present study selected the speech act of "blame", extracted its examples from 16 Arabic and Persian narrative texts, and studied it according to the Hymes' model and descriptive-analytical method. This research aims to recognize how to use blame in Arabic and Persian and to reveal the importance of focusing on pragmatic and cultural matters in communication. The results indicated that blame in both languages was used more in informal situations. Also, blame was used more in equal and intimate participants than in others; this indicates the effect of equal social status and small distance between people on its easy usage. The frequent blame purposes in both languages may indicate the speaker's greater activism in Arabic. Also, the tone of blame in Arabic is more intense than in Persian. The extracted norms also indicate the blame usage in more tense situations in Persian. Also, the diversity of blame usage in the two languages confirms the necessity of paying attention to cultural and pragmatic matters. Blame is used more directly in both languages. Speech and behavior, have attracted more attention in both languages due to the higher sensitivity of other topics. Also, the frequent use of the linguistic method of question and declarative sentences in Persian and Arabic may indicate the speaker's confidence in the correctness of the blame and the proof of the audience's fault.

Keywords

Main Subjects


آقا گل زاده، فردوس (1394). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
بیکر، باول. سیبونیل ایلیج (2018). المصطلحات المفاتیح فی تحلیل الخطاب. ترجمة ناصر بن عبد الله بن غالی. الریاض: دار جامعة الملک سعود للنشر.
پیش­قدم, رضا، فیروزیان پوراصفهانی، آیلین، فیروزیان پوراصفهانی، آیدا. (1399). حاکمیت زباهنگ شرم‌محوری یا گنا‌ه‌محوری در جامعۀ ایران؛ مورد مطالعه، شهر مشهد. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 13(3), 101-136. https://doi.org/10.22035/jicr.2020.2392.2854
پیش­قدم، رضا و عطاران، آتنا (1392). نگاهی جامعه‌شناختی به کنش گفتاری قسم: مقایسه زبان­های فارسی و انگلیسی. فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه، 46 (4)، 25 -50. https://sid.ir/paper/187548/fa
ترکاشوند، مجتبی، و معروف، یحیی. (1397). تحلیل عاطفة غضب در خطبه‌های نهج البلاغه (بررسی موردی خطبه‌های سرزنش کوفیان). پژوهشنامه نهج البلاغه، 6 (23)، 1-17. DOI: 10.22084/nahj.2018.13113.1944
جعفری، فرهاد (1401). کافه پیانو. تهران: چشمه.
حاج سید جوادی، فتانه (1375). بامداد خمار. تهران: البرز.
حسنی ساطحی، مصطفى (1395). مؤلفه‌های سرزنش (ملامت) در روایات با تأکید بر روایات امیر المؤمنین (ع). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، به­راهنمایی محمد تقی سبحانی­نیا. قم: دانشگاه قرآن و حدیث. https://elmnet.ir/doc/11161750-14301
حسینی­زاد، محمود (1395). بیست زخم کاری. تهران: چشمه.
الحکیم، توفیق  (1942). بجمالیون. مصر: مکتبة مصر.
الحکیم، توفیق (1966). الورطة. مصر: مکتبة مصر.
الحکیم، توفیق (1972). مجلس العدل. مصر: مکتبة مصر.
خلیلی، سپیده (1381). گم­شده. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
رادی، اکبر (1402). تانگوی تخم­مرغ داغ. تهران: قطره.
رضایی­راد، محمد (1400). گزارش خواب. تهران: بیدگل.
رضایی­راد، محمد (1402). فعل. تهران: بیدگل.
الشارونی، یعقوب (بی.تا). سلطان لیوم واحد. مصر: دار المعارف.
شعلان، سناء (2019). سیلفی مع البحر ومسرحیّات أخرى. الأردن: أمواج للنشر والتوزیع.
شهسواری، محمدحسن (1397). مرداد دیوانه. تهران: هیلا.
طاهری­نیا، علی­باقر، توکلی محمدی، محمود­رضا، سعیدی، احمد، طاهری­نیا، علیرضا (1403). واکاوی مسائل و چالش­های پیرامون زبان عربی در ایران با رویکردی آینده­نگر. پژوهش­های زبانشناختی در زبا­ن­های خارجی، 14(3)، 445-461. https://doi.org/10.22059/jflr.2024.379392.1141
عبد الرحیم، فاطمة یوسف (2014). مدینة الأحلام الواعدة. الأردن: دار الحسن للنشر والتوزیع.
القحطانی، سعد بن محمد (2018). تطوّر التداولیّة فی اللغة الثانیة وکیفیّة تدریسها، فی اتجاهات حدیثة فی اللغویّات التطبیقیة. غسان بن حسن الشاطر. الریاض: دار وجوه للنشر والتوزیع، 65- 92. https://ebook.univeyes.com/
کیلانی، کامل (2012 ألف). الأمیر الحادی والخمسون. القاهرة: مؤسسة هنداوی للتعلیم والثقافة.
کیلانی، کامل (2012 ب). الأمیرة القاسیة. القاهرة: مؤسسة هنداوی للتعلیم والثقافة.
محرم­زاده، بهنام، شوبیری، لیلا، حیاتی آشتیانی، کریم (1403). اثربخشی آموزش میان­فرهنگی بر توانش منظورشناختی و علاقه­مندی به محتوای ادبی: مورد دانشجویان مقطع کارشناسی (ترم­های 8-5 ) رشته زبان فرانسه در دانشگاه­های ایران. پژوهش­های زبانشناختی در زبان­های خارجی، 14 (1)،151-169. https://doi.org/10.22059/jflr.2024.372093.1100
النصار، عبد الرضا مقدر کزار (1401). الثناء واللوم فی منظور القرآن الکریم على أساس التفاسیر المعاصرة. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. به­راهنمایی محمد ملکی نهاوندی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده علوم و معارف قرآنی. https://ganj.irandoc.ac.ir/
References
Abdul Rahim, F. (2014). Promising City of Dreams. Jordan: Dar al-Hassan Publishing and Distribution. (In Arabic)
Aghagolzadeh, F. (2015). Critical Discourse Analysis. Tehran: Shirkat-e Enteshārat-e ‘Ilmī va Farhangī. (In Persian)
Al Ameedi, R. (2009). Blame in English and Arabic Religions Texts: A pragmatic Study. University of Babylon. 1-56. https://www.researchgate.net/ (In English)
Al-Hakim, T. (1942). Pygmalion. Egypt: Misr Library. (In Arabic)
Al-Hakim, T. (1966). predicament. Egypt: Misr Library. (In Arabic)
Al-Hakim, T. (1972). Justice Council. Egypt: Misr Library. (In Arabic)
Ali, A. J., Taqi, A. A., & Krishnan, K. (1997). Individualism, collectivism, and decision styles of managers in Kuwait. The Journal of social psychology, 137(5), 629-637.‏ https://doi.org/10.1080/00224549709595484
 (In English)
Al-Nassar, A. (2022). Praise and blame in the perspective of the Noble Qur’an on the basis of contemporary interpretations, Master's Thesis. Supervised by Mohammad maleki nahavandi. Qom: University of Religions and Denominations, Faculty of Islamic Sciences and Knowledge. https://ganj.irandoc.ac.ir/ (In Arabic)
Al-Qahtani, S. M. (2018). The Development of Pragmatics in the Second Language and How to Teach It, In Al Shater, G, H. Contemporary Approaches to Applied Linguistics. Riyadh: Dar Wajooh for Publishing and Distribution. 65-92. https://ebook.univeyes.com/ (In Arabic)
Al-Sharoni, Y. (n.d.). Sultan for a Day. Egypt: Dar al-Maarif. (In Arabic)
Baker, P., & Ellege, S. (2018). Key Terms in Discourse Analysis. Translated by Nasser bin Abdullah bin Ghali. Riyadh: King Saud University Press. (In Arabic)
Hajj Seyyed Javadi, F. (1996). Drunkard morning. Tehran: Alborz. (In Persian)
Hasany Satehi, M. (2016). Components of the blame on traditions with an emphasis on the traditions of Alevi, Master's Thesis, Supervised by Mohammad Taghi Sobhani-Nia. Qom: The University of Quran and Hadith. https://elmnet.ir/doc/11161750-14301 (In Persian)
Hosseinizad, M. (2016). 20 Deadly Wounds. Tehran: Cheshme. (In Persian)
Hymes, D. (1967). Models of the interaction of language and social setting; Journal of social issues, 23(2). 8-28. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1967.tb00572.x (In English)
Jafari, F. (2022). Piano Cafe. Tehran: Cheshme. (In Persian)
Jaworski, A & Coupland. N. (Eds.). (2006). The discourse reader; (Vol. 2). London: Routledge.‏ https://archive.org/ (In English)
Khalili, S. (2002). Lost. Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults. (In Persian)
Kilani, K. (2012). The Cruel Princess (B). Cairo: Hindawi Foundation for Education and Culture. (In Arabic)
Kilani, K. (2012). The Fifty-First Prince (A). Cairo: Hindawi Foundation for Education and Culture. (In Arabic)
Mahmoud, R. A. (2018). Accentuation Moods of Blaming Utterances in Egyptian Arabic: A Pragmatic Study of Prosodic Focus; Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University, 46(April-June (c)), 380-412. ‏ https://doi.org/10.21608/aafu.2018.43040 (In English)
McKenna, M. (2013). Directed Blame and Conversation. In Coates, D. J., & Tognazzini, N. A. (Eds.) Blame: Its nature and norms. United States of America: Oxford University Press.‏ 119-140. https://archive.org/ (In English)
Moharramzadeh, B., Shobeiry, L., & Hayati Ashtiani, K. (2024). The effectiveness of intercultural didactic on pragmatic competence and interest in literary content: the case of undergraduate students (semesters 5-8) majoring in French Language in Iranian universities. Journal of Foreign Language Research, 14 (1), 151-169. https://doi.org/10.22059/jflr.2024.372093.1100 (In Persian)
Pishghadam, R., Firooziyan Pour Esfahani, A. & Firooziyan Pour Esfahani, A (2020). The dominance of shame or sin-oriented culture in the Iranian society. Journal of Iranian Cultural Research, 13(3), 101-136. https://doi.org/10.22035/jicr.2020.2392.2854 (In Persian)
Pishqhadam, R., & Attaran, A. (2013). A sociological comparison of the speech act of swearing: A case study of Persian and English languages. Journal of language and translation studies, 46(4). 25-50. https://sid.ir/paper/187548/fa (In Persian)
Radi, A. (2023). Hot Egg Tango. Tehran: ghatreh. (In Persian)
Rezaeirad, M. (2021). Sleep Report. Tehran: Bidgol. (In Persian)
Rezaeirad, M. (2023). Verb. Tehran: Bidgol. (In Persian)
Saleem, A.G & Abduljaleel Saeed Alattar. Rihab. (2020). Pragmatics of political blame in British and Iraqi parliaments; Arab World English Journal (AWEJ), 11(1), 331-375. doi:10.24093/awej/vol11no1.24 (In English)
San Martin, A., Sinaceur, M., Madi, A., Tompson, S., Maddux, W. W., & Kitayama, S. (2018). Self-assertive interdependence in Arab culture. Nature Human Behaviour, 2(11), 830-837. https://doi.org/10.1038/s41562-018-0435-z‏ (In English)
Shahsavari, M. H. (2018). Crazy August. Tehran: Hila. (In Persian)
Shalan, Sanaa. (2019). Selfie with the Sea and Other Plays. Jordan: Amwaj Publishing and Distribution. (In Arabic)
Sher, G. (2006). In praise of blame; Oxford University Press.‏ (In English)
Sliwa, P. (2019). Reverse-engineering blame;‏ Philosophical Perspectives, 33, 200-219. https://doi.org/10.1111/phpe.12131 (In English)
Taheriniya, A., tavakoli mohamadi, M., Saeedi, A., & taheriniya, A. (2024). Analyzing the system of Arabic language problems in Iran with a prospective approach. Journal of Foreign Language Research, 14 (3), 445-461. https://doi.org/10.22059/jflr.2024.379392.1141. (In Persian)
Torkashvand, M, & Marouf, Y. (2018). Analysis of the emotion of wrath in the sermons of Nahj al-Balaghah (Case Study in Kofiyan's Sermons). Journal of Nahjolbalagha, 6(23), 1-17. DOI: 10.22084/nahj.2018.13113.1944 (In Persian)