آهنگر و همکاران (۱۴۰۱). بررسی تأثیر قدرت و جنسیت مخاطب بر گزینش راهبردهای ادب در کنش گفتاری تشویق کردن در زبان فارسی. جستارهای زبانی، دوره ۱۳، (شماره ۲)، خرداد و تیر، ۴۰۱- ۴۳۴.
رضایی، فاطمه (۱۴۰۳)، منزلت اجتماعی و ادب: عذرخواهی بر پایة نظریة وجهه، مجلة زبانشناخت، سال ۱۵، (شماره۲). ص۷۹-۱۰۵.
ساسانی و همکاران، (۱۴۰۲). روزآمدی ترجمهپذیری عناصر فرهنگی در ترجمة ادبی با تکیه بر نظریة نیومارک، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دورة ۱۳، (شمارة۴)، ۵۷۹-۵۹۴.
شفیعی کدکنی، محمد رضا (۱۳۹۸)، ادب و فرهنگ در ایران، تهران، نشر نی.
یوسفزاده اربط، حسن (۱۳۹۵)، بررسی نقش فرهنگ و زبان در ارتباط میان فرهنگی، مجلة معرفت فرهنگی اجتماعی، سال هفتم، (شمارة چهارم)، ص۸۳-۱۰۴.
Blum-Kulka, S., & Olshtain, E. (1984). "Requests and Apologies: A Cross-Cultural Study of Speech Act Realization Patterns (CCSARP)." Applied Linguistics, 5(3), 196-213.
Brown, P. & Levinson, S. C. (1987). Politeness: Some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press.
Cohen, A. D., & Olshtain, E. (Eds.). (1981). Developing a measure of socio-cultural competence: The case of apology. A journal of research in language studies. Volume 71, Issue 4.
Ghasemi, H. (2010). "Cultural Differences in Apology Strategies in Persian." Journal of Pragmatics, 42(6), 1685-1695.
Hakanen, M. (2015). "Cultural Differences in Request Strategies in Finnish." Journal of Pragmatics, 84, 45-58.
Holmes, J. (1995). "Apologies and Positive Politeness Strategies in English and Maori: Cultural Values and Social Functions." Journal of Pragmatics, 24(2), 155-173.
Lähde: Kirja "Moving Boundaries in Translation Studies", toimittaneet Helle V. Dam, Matilde Nisbeth Brogger ja Karen Korning Zethsen, julkaistu Routledge-kustantamolta vuonna 2018.
Salla Kurhila. Apologizing in Elementary School Peer Conflict Mediation. RESEARCH ON LANGUAGE AND SOCIAL INTERACTION. 17.
Yu, M. (2001). "Cross-Cultural Pragmatics: Apology Strategies in Korean and Japanese." Journal of Pragmatics, 33(8), 1123-1137.