دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320The Role of Multiple Intelligence in Iranian EFL Learners’ Cultural Identity and Language Achievementنقش هوش چندگانه در هویت فرهنگی و پیشرفت زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی1187557810.22059/jflr.2019.283728.647FAشرارهابراهیمیدانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، بخش زبان انگلیسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایرانشهرامافرازاستادیار آموزش زبان انگلیسی، بخش زبان انگلیسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایرانفضلاللهصمیمیاستادیار آموزش زبان انگلیسی، بخش زبان انگلیسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران0000-0003-2237-7645Journal Article20190617The aim of this study was investigating the relationship between cultural identity and language achievement, the relationship between cultural identity and multiple intelligences, and the relationship between multiple intelligences and language achievement of Iranian EFL learners. This study also sought to find which types of EFL learners’ intelligence can predict their cultural identity and language achievement. Initially, to select a homogeneous sample, language learners took TOEFL and 180 learners were selected. Afterwards, the cultural identity and multiple intelligences questionnaires were applied. The results of statistical analyses revealed that there was a moderate and significant relationship between cultural identity and language achievement, a statistically positive and significant relationship between cultural identity and multiple intelligences, and a statistically positive and significant relationship between multiple intelligences and language achievement. The results also indicated that EFL learners’ cultural identity can be predicted by their interpersonal intelligence and their language achievement can be predicted by their linguistic intelligence. Being aware of such results, English teachers can equip themselves with effective techniques to handle possible challenges.بایستۀ تسلط بر یک زبان خارجی، آشنایی با فرهنگ گویشوران آن زبان است. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه هویت فرهنگی زبان دوم و پیشرفت زبانی، ارتباط هویت فرهنگی و هوش چندگانه، و رابطه هوش چندگانه و پیشرفت زبانی زبانآموزان ایرانی است. این جستار، همچنین جویای آناست که کدام نوع هوش میتواند هویت فرهنگی و پیشرفت زبانی را پیش بینی کند. در ابتدا برای انتخاب یک نمونه همگن از زبانآموزان آزمون تافل گرفته شد و 180 نفر انتخاب شدند.سپس آنها بهپرسشنامههای هویت فرهنگی و هوش چندگانه پاسخ دادند. تحلیلهای آماری نشان داد که بین هویت فرهنگی و پیشرفت زبانی رابطه متوسط و معنادار، بین هویت فرهنگی و هوش چندگانه رابطه ای مثبت و معنادار، و بین پیشرفت تحصیلی و هوش چندگانه زبانآموزان رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد.همچنین هویت فرهنگی زبانآموزان از طریق هوش بین فردی آنها و پیشرفت زبانی توسط هوش زبانی قابل پیش بینیاند. با آگاهی از این نتایج، معلمان زبان میتوانند خود را برای مقابله با چالشهای احتمالی آماده کنند.
دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320The convergence and divergence of prefixed verbs in Persian and Germanهمگرایی و واگرایی فعلهای پیشوندی در زبانهای فارسی و آلمانی19367557910.22059/jflr.2020.281001.626FAپرویزالبرزی ورکیدانشیار گروه زبان و ادبیات آلمانی دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران،Journal Article20190509The purpose of the study is to determine a contrast between prefix verbs of contemporary Persian and German languages. In Persian, the prefix verb is derived from a simple verb and a prefix, and the meaning of the prefix verb may be changed to simple verbs, by adding the derived prefix. In German, the prefix verb is derived from a simple verb, noun or adjective, and a prefix. The meaning of the derived verb or its syntactic valence may change, when the prefix is added to a base word. There are different patterns of word-formation meaning of Persian and German verbal prefixes. In addition, there are similarities between the two languages in relation to prefix verb systems, but there are obvious differences between them. Of course, the components of convergence and divergence of prefix verbs in both languages are relatively balanced. Although the data and initial research findings of the study are adapted from Persian and German references on the issue, the secondary findings are derived from the author’s research.این جستار به واکاوی مقابلهای در فعلهای پیشوندی زبانهای فارسی و آلمانی معاصر میپردازد. در زبان فارسی، فعل پیشوندی فعلی است که از یک فعل ساده و یک پیشوند ساخته شده باشد. در این زبان با افزودن پیشوند اشتقاقی به فعلهای ساده، ممکن است معنای فعل پیشوندی عوض شود. در زبان آلمانی، فعل پیشوندی فعلی است که از یک فعل ساده، اسم یا صفت و یک پیشوند ساخته شده باشد. در این زبان با افزودن پیشوند به مبنای اشتقاقی، ممکن است معنای فعل پیشوندی عوض شود و یا تغییر نحوی در ظرفیت آن ایجاد شود. الگوهای معنای واژهسازی متنوعی در پیشوندهای فعلی هر دو زبان یافت میشود. ضمن اینکه شباهتهایی بین نظام فعلهای پیشوندی دو زبان مشاهده میشود، تفاوتهای آشکاری نیز بین این دو نظام وجود دارد. در هر حال، مؤلفههای همگرایی و واگرایی فعلهای پیشوندی هر دو زبان نسبتاً متعادلند. دادهها و یافتههای اولیه مقالۀ حاضر برگرفته از منابع شاخص در زمینۀ واژهسازی دو زبان است، اما دادهها و یافتههای ثانویه برآیند پژوهش نگارنده است.دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320Differential Item Functioning of University Entrance Exam: Using Rasch Analysisبررسی تفاوت عملکرد آیتم ها در آزمون ورودی دانشگاه با استفاده از آنالیز مدل رش37557558010.22059/jflr.2019.278170.611FAسودهبردباردکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانJournal Article20190317The present study aims at investigating the presence of Differential Item Functioning (DIF) in terms of gender in a high stakes language proficiency test, the National University Entrance Exam for Foreign Languages (NUEEFL). The participants (N = 5000) of this study have been selected randomly from a pool of examinees who had taken the NUEEFL as a university entrance requirement for English language studies (English literature, Teaching, and Translation). The results revealed that among 95 items, 40 items exhibit DIF between male and female. Our investigation revealed that the test is not unidimensional and a correct answer requires other knowledge, ability, and skill than the ones that the items aim to measure. It is concluded that the NUEEFL test’s scores are not free of construct-irrelevant variance and the overall fairness of the test is under question. In addition, the current research provides several important implications for test designers, stake-holders, administrators, as well as teachers and students.پژوهش حاضر بهمنظور بررسی عملکرد افتراقی آیتم ها در سوالات آزمون ورودی دانشگاههای ایران در رشتۀ زبانهای خارجی (NUEEFL) با در نظر گرفتن جنسیت شرکتکنندگان انجام شده است. شرکت کنندگان ( تعداد = 5000) در این مطالعه بهصورت تصادفی از میان داوطلبان کنکور از میان رشتههای ادبیات انگلیسی، آموزش، و مترجمی انتخاب شدهاند. در این مطالعه برای بررسی عملکرد افتراقی سوالات در میان داوطلبان مرد و زن از مدل راش استفاده شده است. نتایج نشان داد سوالهای کنکور در میان شرکت کنندههای زن و مرد، عملکرد افتراقی داشتهاند. همچنین آزمون تک بعدی بودن نشان داد که برای پاسخ صحیح دادن بهسوالات نیاز بهدانش، توانایی و مهارتهایی غیر از دانش زبانی میباشد، بنابراین سوالات آزمون تک بعدی نمی باشد. میتوان نتیجه گرفت که نمرههای آزمون کنکور دارای واریانس نامربوط بهساختار میباشد و عادلانه بودن کلی آزمون مورد تایید قرار نگرفت. میتوان اذعان کرد که نتایج این تحقیق برای طراحان سوالات کنکور، سرپرستان و مسؤلین این امر و همچنین معلمان و دانش آموزان حائز اهمیت است.دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320The Study of Writing Competence in German Translation Students based on moderate constructivismبررسی توانش نگارش دانشجویان رشته مترجمی زبان آلمانی بر بستر ساخت گرایی میانه56817558110.22059/jflr.2020.283072.641FAحمیدهبهجتاستادیار گروه زبان آلمانی دانشگاه تهران، تهران، ایرانnullکیانوشیداله ونددانشجوی دکتری گروه زبان آلمانی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190609Abstract:<br />Writing may be regarded as the most complicated competence in language teaching. Acqisition-Methods of this competence, language learners' being unaware of such modern strategies as "free writing" and "creative writing" in the area of language teaching, the non-application of such modern methods on the part of university instructors etc. led to the shortcoming with writing competence, more specifically, by institutions for translator-training. Drawing on moderate Constructivism and process-oriented writing, the authors of the present paper have tried to present a micromodel on how to familiarize the students with writing processes in the context of free/creative writing. The outcome of such a familiarity will be dynamizing courses related to teaching writing, resolving the students' fears from how to start writing and creating texts which are well-organized in terms of "propositions" and "phrase structures". On the ground of moderate Constructivism, the present exploration aims to present an essential base theme for including free-writing in the current undergraduate German Translation program.نگارش را می توان پیچیده ترین توانش آموزش زبان دانست. شیوه فراگیری این توانش، آگاهی نداشتن زبانآموزان به راهبردهای نوین از جمله "نگارش آزاد" و "نگارش آفرینشگر" و"ساختگرایی" در پایه انگاره نوین آموزشی رایج در کشورهای پیشرو در آموزش زبان، به کار نبستن این شیوهها از سوی آموزگاران دانشگاهی و ...، به آن انجامیده، تا به این توانش آن چنان که باید، به ویژه در نهادهای آموزشی ویژه "پرورش مترجم"، پرداخته نشود. نگارندگان تلاش کردهاند، تا بر بنیان ساختگرایی میانه و نگارش فرایندمحور استوار بر ساختگرایی و روانشناسی شناختی و در چارچوب نگارش آزاد- آفرینشگر ریزمدلی ارائه نمایند، تا دانشجویان با فرایندهای نگارش آشنا شوند. ثمره این آشنایی پویاسازی دانشپایههای مرتبط با آموزش نگارش خواهد بود و در ادامه زدودن ترس دانشجویان از آغاز نگارش و آفرینش متنهایی هماهنگ از دیدگاه "گزارهشناسی" و "ساخت واژهشناسی" را در پی خواهد داشت. جستار فرارو در پی آن است، تا در چارچوب ساختگرایی بنمایهای برای گنجاندن شیوه نگارش آزاد در پایه کارشناسی رشته "مترجمی زبان آلمانی" به دست دهددانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320Demotivation and Demotivation-Reducing Strategies: Exploring EFL Learners’ Perceptionsنگرش فراگیران زبان انگلیسی به عوامل موثر بر کاهش انگیزش و راهبردهای کاهش آن82997558210.22059/jflr.2020.293536.702FAاصغرافشاریدانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی،
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانضیاءتاج الدیناستاد زبانشناسی کاربردی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-0430-6408غلامرضاعباسیاناستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایرانJournal Article20191205Although many researchers have addressed demotivation, few studies have investigated English as a foreign language (EFL) learners’ demotivation-reducing strategies. To bridge this gap, the present study sought to explore EFL learners’ perceptions of the sources of demotivation and their strategies to deal with it. Participants were 30 Iranian EFL learners at different levels of proficiency and from different language institutes, selected based on convenience sampling. This research was carried out through a qualitative method using interviews. The data were collected via two semi-structured interviews concerning learners’ perceptions of sources of demotivation and the strategies they used to deal with it. To analyze the data, the researcher used content analysis, the results of which indicated that learners specified five sources of demotivation including method of instruction, teacher’s personality, peer’s characteristics, anxiety, and classroom physical conditions. The learners mentioned studying English at a particular time of day, studying with students with better English knowledge, finding a friendly teacher, asking the teacher to tell jokes in English, and asking for exciting tasks and games in classrooms as demotivation-reducing strategies. Teachers are encouraged to take the sources of demotivation into account in order to help learners become less demotivated, and cooperate with learners in using demotivation-reducing strategies.گرچه پژوهشگران به علل عدم انگیزش زبانآموزان پرداخته اند، تا کنون تحقیقات اندکی در مورد راهبردهایی زبانآموزان برای کاهش عدم انگیزش انجام شده است. بدین منظور، پژوهش حاضر برای بررسی عوامل مرتبط با عدم انگیزش و راهبردهای زبانآموزان برای مقابله با آن انجام شد. شرکتکنندگان در این مطالعه 30 زبانآموز ایرانی در سطوح مختلف بسندگی زبانی بودند که بر اساس روش نمونهگیری قابل دسترس از بین زبانآموزان آموزشگاههای مختلف زبان انتخاب شدند. این پژوهش از طریق روش تحقیق کیفی با استفاده از مصاحبه انجام شد. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته درمورد نگرش زبانآموزان به عوامل موثر بر کاهش انگیزش و راهبردهای مورد استفاده برای مقابله با آن جمعآوری شد. نتایج تحلیل محتوایی حاکی از آن است که زبانآموزان از پنج عامل کاهش انگیزش از جمله روش آموزش، شخصیت معلم، خصوصیات همکلاسیها، اضطراب، و شرایط فیزیکی کلاس نام بردند. زبانآموزان همچنین درس خواندن در زمان خاص از روز، مطالعه با همکلاسیهایی که دانش انگلیسی بهتری دارند، معلم مهربان، شوخی و طنز به زبان انگلیسی توسط معلم و انجام فعالیتهای جالب و بازی در کلاس را به عنوان راهبردهای مقابله با عوامل موثر بر کاهش انگیزش نام بردند. بر اساس یافتهها، پیشنهاد میشود که معلمان برای کمک به زبانآموزان از راهبردهای مقابله با عوامل موثر بر کاهش انگیزش استفاده کنند. دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320Assessment of Quality and Expected Competencies in Russian Language Undergraduate Curriculum from Stakeholder Perspectiveارزیابی کیفیت و شایستگیهای مورد انتظار در برنامهدرسی دوره کارشناسی رشته زبان روسی از دیدگاه ذینفعان1001197558410.22059/jflr.2019.287053.663FAمحسنحاجی تبار فیروزجاییاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه مازندران، ایرانسیده نداموسویدانشآموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه مازندران، ایرانمعصومهمعتمدنیادانشیار گروه زبان روسی، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه مازندران، ایرانمیمنتعابدینی بلترکاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه مازندران، ایرانJournal Article20190809The purpose of this study was to evaluate the quality and expected competencies of the undergraduate Russian language curriculum from the stakeholders' perspective. The research method is descriptive-survey. The statistical population of the study consisted of faculty members, undergraduate students and managers (graduates) in Russian language. The available sampling method was 12 faculty members, 11 managers and 106 people Students are selected as statistical samples. To collect information, three researcher-made questionnaires were used by professors, students and managers. Content validity was used to measure the validity of the questionnaire. Using Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the professors' questionnaire was 76.0, the students were 0.89 and the managers were 0.87. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (T-test, independent t-test, Friedman test and ANOVA) were used to analyze the data. The results showed that other elements of the curriculum were relatively desirable in terms of students other than the content elements and activities.هدف از این پژوهش، ارزیابی کیفیت و شایستگیهای مورد انتظار در برنامهدرسی دوره کارشناسی رشته زبان روسی از دیدگاه ذینفعان<strong> </strong>میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل اعضای هیأتعلمی، دانشجویان کارشناسی و مدیران (فارغ التحصیلان) رشته زبان روسی میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 12 نفر از اعضای هیأت علمی، 11 نفر از مدیران و 106 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامه محققساخته استادان، دانشجویان و مدیران استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاد شد. و با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، پایایی پرسشنامه اساتید 76/0، دانشجویان 89/0 و مدیران 87/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آماراستنباطی(آزمون تی تک نمونه، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون فریدمن) استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نظر دانشجویان به غیر از عناصر محتوا و فعالیت، سایر عناصر برنامه درسی نسبتاً مطلوب ارزیابی شدند و از نظر استادان، میزان مطلوبیت تمامی عناصربرنامهدرسی در سطح متوسط میباشد؛ نتایج تی مستقل نشان داد تفاوتی بین دیدگاه استادان و دانشجویان وجود ندارد؛ میزان رضایت مدیران از مهارت و نگرش دانشجویان نسبتاً مطلوب و دانش مطلوب میباشد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان و اساتید تفاوت معنیداری وجود ندارد اما بین نظرات مدیران با دانشجویان و استادان در مورد میزان ضرورت برخورداری فارغ التحصیلان از دانش و مهارتها تفاوت معنیداری وجود دارد. بنابراین به منظور برآورده شدن انتظارات همه ذینفعان، پیشنهاد میشود در هنگام طراحی برنامه درسی همکاری بیشتری بین ذینفعان باشد.دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320Presenting and investigating the effect of a local model of dynamic assessment in diagnosing and removing learning difficulties of high school students in productive skillsتبیین و بررسی تأثیر انگاره بومیِ ارزشیابی پویا در شناخت و رفع مشکلات یادگیری مهارتهای زبانیِ مولد در دانشآموزان متوسطه1201347558510.22059/jflr.2019.273144.593FAسجادفرخی پوردکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار و استادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیهوشنگخوشسیمادانشیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارعبداللهسارانیدانشیار زبانشناسی کاربردی، دانشگاه سیستان و بلوچستانمنصورگنجیاستادیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارJournal Article20190105Dynamic assessment is a new approach toward testing which is deeply rooted in a variety of theories and therefore attracted researchers in recent decades. However, most of the researches conducted in the field have been in experimental settings and few of them, if at all, have studied its applications in real educational setting.Thus,aimed at diagnosing and removing learning difficulties of Iranian high school students in productive skills of English, the current research was an attempt to present and explain a local model of dynamic assessment and then compare its results against a standard model. The findings showed that the local model is not only able to prognosticate language problems but also to propose a local inventory of mediation for removing them. Besides, the results of a post test only control group design through analysis of variance showed that the participants which used the model outperformed both control group and the one in standard dynamic assessment approach. These findings have implications for teachers, syllabus designers and educational decision makers.ارزشیابی پویا، رویکردی نوین در آزمونسازی است که ریشه در مبانی نظری فراوانی دارد و بههمین دلیل، در سالهای اخیر توجه محققان را برانگیخته است. اما اغلب این تحقیقات در مگسترهای آزمایشگاهی بوده و قابلیت این رویکرد را در یک دروة تحصیلی واقعی بررسی نکردهاند. در تحقیق حاضر، با بهرهگیری از نظریههای گوناگون آموزش و ارزشیابی، انگارهای بومی از ارزشیابی پویا برای شناخت مشکلات یادگیری دانشآموزان تبیین و سپس نتایج حاصل از آن با رویکردی معیار (الجفره و لنتلف ،1994) مقایسه شده است. برای این منظور از 102 نفر از دانشآموزان پسر اول متوسطه در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل استفاده شد و عملکرد آنها در یک پسآزمون مقایسه شد. نتایج نشان داد که بهواسطة این انگارة بومی میتوان مشکلات دانشآموزان را در مهارتهای مولد بازشناخت و برای رفع آنها فهرستی بومی از الگوهای مداخلهای ارائه داد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نیز نشان داد که این فهرست مداخلهای بومی بر انگاره معیار مذکور برتری نسبی دارد و بهصورت معناداری باعث رشد یادگیری مهارتهای گفتاری و نوشتاری زبانآموزان می شوددانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320A mixed-study of the Relationship between Self-Efficacy and English Achievement of Iranian EFL high School Students with a Focus on the role of Academic Majorsمطالعه ترکیبی رابطه خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان در زبان انگلیسی با محوریت نقش رشته تحصیلی1351517558610.22059/jflr.2020.289276.683FAجمیلهراحمیاستادیار، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان
تهران، ایرانJournal Article20190919The present study targeted at comparing the English self-efficacy level of Iranian EFL high school students majoring in mathematics, sciences, and humanities as well as examining the relationship between their self-efficacy and their English achievement. Analyzing the self-efficacy features and sources in each major was another aim of the research. The sample comprised 15 English teachers and 150 high school students from the three majors. The required data were collected via an English self-efficacy questionnaire, the participants’ scores on their final English achievement test, and the interviews conducted with the teachers and the students. The results indicated that the humanities were significantly different from the two other majors both in their self-efficacy beliefs and their English achievement. In addition, a significant relationship was found between the two variables only in math and humanities groups, but not in sciences one. Different sources and features of self-beliefs emerged as a result of the qualitative analyses of the interviews. The findings can be illuminating for teachers as well as curriculum designers, who can contribute to the development of positive self-beliefs in EFL learners by implementing helpful strategies and plans in designing the content of the course books and also in the methodology used in classes.هدف این پژوهش، مقایسه سطح خودکارآمدی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع دبیرستان در رشتههای علوم ریاضی، تجربی و انسانی و همچنین میزان رابطه خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی آنان در زبان انگلیسی، با تاکید ویژه بر نقش گرایش تحصیلی است. واکاوی ویژگیهای خودکارآمدی آزمودنیها و منابع شکلگیری باورهای آنان نیز محور دیگر این پژوهش است. نمونه پژوهش شامل15 دبیر زبان انگلیسی و 150 دانش آموز در سهرشته برگفته بودند. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ خودکارآمدی، نمرههای آزمون پیشرفت تحصیلی و مصاحبه با دبیران و دانشآموزان هر سه رشته جمعآوری شدند. تحلیل دادهها حاکی از وجود تفاوت معنادار بین سطح خودکارآمدی و میزان پیشرفت تحصیلی آزمودنیهای رشته انسانی با فراگیران دو رشته دیگر بود. همچنین میان سطح خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دو رشته علوم انسانی و ریاضی، رابطۀ معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل کیفی مصاحبهها بیانگر منابع متفاوت شکلگیری باورهای فردی در آزمودنیهای سهگرایش بود. نتایج این پژوهش میتواند دستاوردهای کاربردی مهمی برای معلمان و برنامهریزان درسی داشته باشد بهطوری که بتوانند با طراحی محتوی کتب درسی و استفاده از روشهای آموزش مناسب در رشد باورهای مثبت در فراگیران نقش سازندهای را ایفا کنند. دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320Test Fairness Analysis in
Reading Comprehension PhD Nationwide Admission Test Items under CDAبررسی سوگیری در سوالات درک مطلب آزمون مقطع دکترای رشته زبان انگلیسی تحت سنجش تشخیصی شناختی1521657558810.22059/jflr.2019.282328.634FAنیلوفرشهمیرزادیدانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0002-4416-3317مسعودسیریاستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، تهران، ایرانحمیدمرعشیدانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایرانمسعودگرامی پوراستادیار سنجش و اندازه گیری، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایرانJournal Article20190528During the past few decades, documentation of test takers’ proficiency level has been accomplished through large-scale assessments most importantly Cognitive Diagnostic Assessment (CDA) in order to provide skills mastery profile of test takers in fine-grained detailed information. Accordingly, the present study attempts to scrutinize reading comprehension test items of a high-stakes test under CDA. To delve into this issue, DAF was used to detect the probability of mastery of attributes among test takers, and DIF was applied to show item performance among different candidates in terms of gender. Thus, the participants of this study were 3220 females and males attending PhD national admission test in Iran. Through adopting sequential exploratory mixed method design, GDINA model was run by the application of R-studio package. Results of the study revealed that test items suspected DIF against female. In the end, the findings of this study were discussed in light of their implications for language testing community to perceive potential social harm which derived from biased test items in PhD national admission exams.در چند دهۀ اخیر، بررسی سطح توانایی در آزمونهای سرنوشتساز از دیدگاه سنجش تشخیصی شناختی مورد توجه محققان ارزشیابی و سنجش و اندازهگیری قرار گرفته است. مدلهای تشخیصی شناختی میزان تسلط و عدم تسلط آزمودنیها را با ویژگیهای چندگانه مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور، هدف پژوهش حاضر بررسی کنش افتراقی سوال و کنش افتراقی خصیصه در آزمون ورودی زبان عمومی مقطع دکترای زبان انگلیسی است. بنابراین، 3220 آزمودنی دختر و پسر از جامعه آماری شرکت کننده در آزمون سازمان سنجش کشور بهصورت تصادفی انتخاب شدند. در مدل اکتشافی تحلیل دادهها، مراحل کیفی و کمی بهترتیب اجرا شد. سپس از ماتریس کیو ساخته شده بهوسیله پروتکل تفکر با صدای بلند استفاده شد تا دادهها با استفاده از بسته آر استودیو تجزیه و تحلیل شوند. مدل جی دینا تحت سنجش تشخیصی شناختی قرار گرفته و نتایج بدست آمده از کنش افتراقی سوال، سوگیری در سوالات را گزارش داده است.دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320Metaphor in Academic Writing: A Report from Cognitive Linguistic Perspectiveاستعاره در نگارش متون دانشگاهی: مطالعهای براساس دیدگاه زبانشناسی شناختی1661797558910.22059/jflr.2019.256367.497FAمریمصانعی مقدمدانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
تهران، ایرانرضاغفار ثمردانشیارآموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرسرامیناکبریدانشیارآموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
تهران، ایرانJournal Article20180422Metaphors are central to academic writing and scientific theorizing. To create awareness about the features of metaphor in English academic writing, this study investigated frequency, types, and key categories of metaphor in published articles of non-native speakers and compared them with those of native speakers. The data have been collected from 50 research articles with the topic of cancer and gene silencing. For description of frequency and types of metaphors, a sample section of articles was coded with manual metaphor identification procedure and for identification of key categories, a semi-automatic procedure including of software and manual analysis was conducted. Findings suggested that similar to the writing of native speakers, metaphor was a highly pervasive phenomenon in 2nd language academic writing of non-native speakers and indirect metaphor in comparison to direct and implicit metaphors led the rank type of metaphoricity. The results, however featured more number of key metaphor categories with higher variety of metaphorical words in the written discourse of non-native speakers.این پژوهش به بررسی تعداد و انواع استعاره و همچنین شناسایی استعارههای کلیدی درمقالات نویسندگان غیربومی زبان انگلیسی و مقایسۀ آن با مقالات سخنگویان بومی میپردازد. پیکرۀ پژوهش حاضر، شامل 50 مقالۀ پزشکی است. برای توصیف تعداد و انواع استعاره، بخشی از پیکرِۀ اصلی به عنوان نمونه با استفاده از روش استعارهیابی در متن بررسی شد. برای شناسایی استعاره های کلیدی از نرم افزار Wmatrix در کنار روش استعارهیابی در متن استفاده شد. بررسی دادهها نشان داد که در متون نویسندگان غیر بومی، همانند متون نویسندگان بومی، تعداد بالایی استعاره بهویژه استعارۀ غیرمستقیم وجود داشت. نتایج همچنین نشان داد که هر دو گروه فزونتر و آگاهانه از استعاره های "زبان" بهره برده بودند، اما در نگارش نویسندگان بومی، استعارههای کلیدی متنوعتری همچون استعارههای "اشیا" و "قدرت و نظم بخشی" مشاهده شد.دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320Investigating The Main and Interaction Effects of Task Manipulation and Learner Variables On Iranian Learners’ Writing Skillبررسی تاثیرات مستقل و متقابل تغییرات شناختی تکالیف معنا محور و استعداد زبانی بر روی مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی1801977559010.22059/jflr.2019.283495.645FAمحمدظهرابیاستاد یار گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تبریزسیمینستارپوراستادیار گروه علوم پایه ، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریزJournal Article20190614Task features and learner variables are believed to play an important role in language outcome. Thus, the present factorial between-subject study set out to determine the main and interaction effects of task manipulation in terms of intentional reasoning and planning time and learner variables with regard to language learning aptitude on Iranian intermediate learners’ written performance in letter writing tasks. Lexical and syntactical complexity and also accuracy were the linguistic elements measured as dependent variables in the writers’ performance. First, the participants were randomly divided into three experimental groups; each group included 70, 76, 80 participants respectively. Then, they were assigned to planning and no-planning groups within each experimental group, and there were the same number of high-aptitude and low-aptitude participants in each planning group. Three letter writing tasks with different degrees of reasoning demands (low, medium, high) were designed, and each experimental group received one of these tasks. The ones in planning groups were also given 10 extra minutes for planning before performing the tasks.هدف این جستار؛ بررسی تاثیرات اصلی و همکنشی پیچیدگیشناختی (Cognitive complexity) فعالیتهای معنامحور(Meaning-based Tasks) و همچنین استعداد زبانآموزی(Language learning aptitude )بهعنوان یک تفاوت فردی روی کارکرد 226 زبانآموز ایرانی، با سطح متوسط زبانی در فعالیت نامهنگاری از لحاظ پیچیدگی لغوی(Lexical complexity )، پیچیدگی ساختاری(Structural complexity )و صحت دستوری(Accuracy) بوده است. پیچیدگیشناختی فعالیتهای معنامحور هم از لحاظ عوامل جهتدهندۀ منابع(Resource-directing factors )و هم از لحاظ عوامل متفرق کنندۀ منابع(Resource-dispersing factors )تغییر داده شد. در آغاز، زبانآموزان بهصورت تصادفی بهسهگروه آزمایشی تقسیم شدند تا هر کدام فعالیت متفاوتی از لحاظ پیچیدگیشناختی دریافت کنند. هر گروه بهترتیب شامل 70، 76، 80 نفر میشد. سپس در هر گروه، تعدادی مساوی از زبانآموزان با استعداد زبانآموزی بالاتر و پایینتردر دو گروه با زمان برنامهریزی(Planning time )و بدون زمان برنامهریزی جای داده شدند. بهگروه اول 10 دقیقه زمان برای برنامهریزی پیش از آغاز نگارش داده شد، در حالیکه گروه دوم بیدرنگ شروع بهنوشتن کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشانداد که: 1) فراهم کردن زمان برنامهریزی پیش از انجام فعالیت، موجب افزایش معنادار پیچیدگی ساختاری شد،2) افزایش پیچیدگی فعالیت از لحاظ مقدار بار استدلالی ارادی(Intentional reasoning demands ) منجر بهافزایش پیچیدگی ساختاری و پیچیدگی لغوی شد، اما تاثیر معناداری روی صحت دستوری مشاهده نشد، 3) اثر همکنشی معناداری بین پیچیدگیشناختی و زمان برنامهریزی بر روی صحت دستوری دیده شد و 4) تاثیر همکنشی سه طرفهای بین استعداد زبانآموز ودیگر متغیرها بر صحت دستوری مشاهده شد. نتایج این پژوهش میتواند درک ما را از چگونگی مداخله تفاوتهای شناختی زبانآموزان در فرایندهای شناختی نگارش فعالیتهای تغییر داده شده از لحاظ شناختی افزایش میدهد.دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320A study of the frequency of academic vocabulary in a corpus of academic textbooks of the English Language Teachingبررسی میزان فراوانی واژگان دانشگاهی در پیکره ای از کتاب های درسی دانشگاهی گرایش آموزش زبان انگلیسی1982157559110.22059/jflr.2020.289171.682FAراضیهغلامی نژاددانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایرانمحمدرضاعنانی سرابدانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران0000-0001-6281-5078Journal Article20190917The current research is a corpus-based lexical study which aims to discover the presence of Coxhead’s (2000) academic word list (AWL) in a corpus of language teaching textbooks. The AWL, as the most well-known list of academic vocabulary available, is used to increase the knowledge of English vocabulary in students studying different disciplines across universities of the world. In the present study, after a series of steps, we developed a corpus of more than 11 million words, composed of language teaching textbooks. The corpus consists of 13 areas, which constitute almost equal number of words in the corpus. Then, using the Range software, the AWL coverage was analyzed across the corpus. The results reveal that the AWL items cover 11.13% of the entire corpus. This is higher than the figure obtained in similar studies conducted on many other disciplines. We also analyzed the AWL’s coverage in each sub-corpus, and found a significant difference among the coverage figures.هدف این پژوهش، بررسی میزان حضور واژگان دانشگاهی کاکسهد (2000) در پیکرهای از کتابهای آموزش زبان انگلیسی است. واژگان دانشگاهی کاکسهد (Academic Wordlist) که شناخته شدهترین فهرست واژگان دانشگاهی موجود است، برای کمک به فراگیری واژگان دانشگاهی دانشجویان رشتههای مختلف کاربرد دارد. در این پژوهش، پس از طی چند مرحله، پیکرهای با حجم بیش از 11 میلیون واژه مستخرج از کتابهای درسی گرایش آموزش زبان انگلیسی ایجاد شد. پیکره شامل 13 عنوان درسی است که هر درس تعداد واژه مساوی دربردارد. در مرحلۀ دوم، با استفاده از نرمافزار Range میزان پوشش واژههای دانشگاهی در سراسر پیکره مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان میدهد که واژگان دانشگاهی کاکسهد13/11 درصد از کل پیکره را پوشش میدهند. این رقم، از رقم بدست آمده در بسیاری از رشتههای دیگر بیشتر است. پوشش فهرست کاکسهد در هر یک از زیرپیکرهها نیز بررسی شد و تفاوت قابل توجهی بین همپوشانی فهرست با هریک از دروس مشاهده شد. بر اساس دیگر یافته پژوهش، مشخص شد که پربسامدترین واژگان فهرست کاکسهد در پیکره، حضور چشمگیری دارند. این میزان بالای پوشش، نشان دهندۀ اهمیت واژگان دانشگاهی کاکسهد برای دانشجویان این رشته است و لزوم استفاده از این فهرست را در فرایند یادگیری واژگان دانشگاهی توسط دانشجویان نشان میدهد.دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320Effectiveness of Information and Communication Technology on the Learning engagement and Academic Performance in the Conversation of the Arabic Language Curriculumتاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی در برنامةدرسی مکالمة زبان عربی2162327559210.22059/jflr.2019.289160.681FAزهرهناعمیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.علی محمدناعمیاستادیار گروه علوم تربیتی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.Journal Article20190917This study investigated the effectiveness of information and communication technology (ICT) on the Learning engagement and Academic Performance in the conversation of the Arabic Language Curriculum. This study was Quasi and pretest-posttest with control group. The population included all undergraduate students of Arabic language and literature of Kharazmi University in first semester of 2018-19 academic year, Who selected conversation of the Arabic Language (27 individules) and this students (14 persons for experimental group and 13 persons for control group) were selected by random sampling method. The experimental group received ICT intervention during 0ne semester and control group trained using traditional teaching method. Data was collected using a questionnaire of learning engagement source of the questionaire scores point of students was used as the indicator of academic performance. The covariance analysis showed that ICT has increased Learning engagement and Academic Performance. According to the results using ICT in Arabic language training could be used as an effective intervention to increase Learning engagement and promote Academic Performance.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) بر اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی در برنامةدرسی مکالمة زبان عربی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همگی دانشجویان رشتة کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی در نیمسال دوم تحصیلی 98- 1397 بهتعداد 27 نفر بود که درس مذکور را انتخاب کرده بودند. این دانشجویان به روش تمام شماری انتخاب و به شیوة تصادفی در دو گروه (14 نفر گروه آزمایش و 13 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامةدرسی مکالمة عربی را به مدت یک ترم با استفاده از فاوا دریافت کردند و گروه کنترل به روش رایج آموزش دیدند. داده های با استفاده از پرسشنامه اشتیاق یادگیری و نمرة پایان ترم به عنوان عملکرد تحصیلی جمعآوری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که فاوا سبب افزایش اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی در برنامةدرسی مکالمة زبان عربی شده است. براین اساس استفاده از فاوا در آموزش زبان عربی می تواند به عنوان یک برنامة مداخلهای موثر در بهبود اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی باشد. دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412310120200320A Comparison of the Views of Language Instructors in Iran and Japan on the Implementation of "Grouping" in English Classesمقایسهی دیدگاههای مدرسان شاغل در ایران و ژاپن در اجرای «گروهبندی» در کلاسهای درس زبان انگلیسی2332597559310.22059/jflr.2020.263545.538FAملیحهبیدیکارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی، واحد سبزوار، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اسلامی، سبزوار، ایرانمرجانوثوقیاﺳﺘﺎدﻳﺎر، ﮔﺮوه زبان انگلیسی، واحد ﺳﺒﺰوار، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اسلامی، ﺳﺒﺰوار، اﻳﺮاننعمت الهشموسیدانشیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایرانJournal Article20180809In the present study, possible factors affecting ‘Grouping’ within English language classes were collected drawing on some English language teachers affiliated in Iran and Japan (no.19) and Iranian learners (no.83). The teachers' viewpoints indicated seven factors, including (1) linguistic level (45.16%), (2) age (3.22%), (3) student needs (3.22%), (4) psychological factors (22.58%), (5) number of students in the classroom 12.90%), (6) the number of classroom sessions (3.22%), and (7) random factors (9.67), which showed the tendency of Iranian teachers to focus on product-oriented while Japanese teachers were more preoccupied with process-oriented methodologies in grouping. Students’ viwes involved some six factors including (1) the use of strong partners in each group (45.09%), (2) using homogeneous groups (29.41%), (3) the ability to act with the teacher (knowledge and experience) (3.92%), friendship (15.68%), and 5) friendship with linguistic level (5.88%) which could show their tendency towards improving their linguistic level and not necessarily their social skills through group work. Consequently, based on the evidence obtained in this study, it is recommended that before implementing any new approach – here, teamwork in communicative-style teaching - we should first consider the value system of teaching and learning in the region rather than implementing the related materials. After examining the beliefs of teachers and their students and in particular teachers, then we can align teachers' attitudes with new changes.در این پژوهش، عوامل مؤثر برگروهبندی در کلاسهای درس زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان دو کشور ایران و ژاپن، میان ۲ گروه شرکتکنندگان شامل نوزده معلم زبان انگلیسی شاغل در ایران و ژاپن و هشتادوسه دانشآموز ایرانی از طریق یک طرح اقدامپژوهی صحتسنجی شد. دیدگاه معلمان حاکی از وجود هفت عامل شامل یک) سطح زبانی، دو) سن، سه) نیازهای دانشآموزان، چهار) عوامل روانشناختی، پنج) تعداد دانشآموزان در کلاس، شش) تعداد نشستهای کلاسی و هفتم) تقسیم تصادفی بود که تمایل معلمان ایرانی را در سطوح آموزشهای غایت- محور و معلمان ژاپنی را بهسوی روشهای آموزشی فرایند_ محوری نشان میداد. دانشآموزان نیز با در نظر گرفتن عواملی همچون یک) استفاده از همکلاسیهای قوی در هر گروه، دو) استفاده از گروههای همگن، سه) اختیار عمل با معلم (دانش و تجربه)، چهار) دوستی و رفاقت، و پنج) رفاقت توأم با سطح زبانی، تنها بهارتقای سطح زبانی خود و نه بایایی ارتقای سطح مهارتهای اجتماعی اهمیت میدادند. درنتیجه، با استناد بهشواهد بهدستآمده در این پژوهش، توصیه میشود؛ پیش از اجرای هر رویکرد جدید_ در اینجا اجرای کارهای گروهی در راستای آموزش بهشیوۀ ارتباطی_ ابتدا میباید رویکردهای ارزشی متصدیان آموزش و یادگیری، یا همان مدرسان بررسی شود و در صورت وجود تفاوت، در اساس و پایه، بهجای اجرای سازوکارهای مربوطه و صرف هزینه، بهبررسی ماهیت اعتقادی معلمان و دانشآموزان آنها و بهویژه، بههمراستا کردن نگرش متصدیان آموزشی با دگرگونیهای نو پرداخت.