دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122Abstracts
Evaluation of English Textbook “Prospect 2” based on Students’ Needs and Teachers’ Perceptionsارزیابی کتاب درسی انگلیسی "پراسپکت 2" بر اساس نیازهای دانش آموزان و دیدگاه معلمان6596907457810.22059/jflr.2019.279184.617FAتورانآهوراستادیار گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،
تبریز، ایران0000-0001-6757-2378پریچهرعمرانیاستادیار گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،
تبریز، ایرانJournal Article20190413This study aimed to evaluate the English textbook “Prospect 2”, which is taught to the eighth-grade junior high school students in Iran in recent years, from teachers’ perspectives and needs analysis of students. To this end, 30 teachers and 60 eighth-grade students from the girls’ and boys’ high schools in Tabriz, Iran were randomly selected. A textbook evaluation checklist and a needs analysis questionnaire were distributed among the participated teachers and students, respectively. The results indicated that most parts of the content of the book matches with most of the students’ needs and can be used as a suitable textbook for the students. The teachers had also a positive view toward this textbook in general but they reported some problems. For example, they believed that there is not a balance of the four language skills, the language is not authentic, grammatical points are completely excluded, and the activities are not interesting and cannot be modified or supplemented by the teachers. Suggestions and pedagogical implications are presented.پژوهش حاضر بهارزیابی کتاب درسی "پراسپکت 2" که درچند سال اخیر برای دانشآموزان پایه هشتم دوره اول دبیرستان در ایران تدریس میشود، از دیدگاه معلمان و نیازسنجی دانشآموزان پرداخته است. بدین منظور، 30 معلم و 60 دانش آموز پایه هشتم از بین دبیرستانهای دخترانه و پسرانه در شهر تبریز بطور تصادفی انتخاب شدند. آ چکلیست ارزیابی کتاب بین معلمان و پرسشنامة نیازسنجی بین دانشآموزان شرکتکننده توزیع شد. نتایج نشان داد که محتوای این کتاب با بیشتر نیازهای دانشآموزان مطابقت دارد و میتواند بهعنوان یککتاب درسی مناسب برای آنها استفاده شود. معلمان نیزبطور کلی دیدگاه مثبتی نسبت بهاین کتاب داشتند، اما مشکلاتی را نیز مطرح کردند. برای مثال، توازن بین مهارتهای چهارگانه زبان در این کتاب وجود ندارد، زبان واقعی نیست، نکات دستوری کاملا حذف شدهاند و تمرین ها جالب نیستند و نمی توانند توسط معلمان اصلاح یا تکمیل شوند. پیشنهادها وکاربردهای آموزشی برای معلمان، طراحان برنامه درسی و مولفان کتابهای درسی ارائه شدهاند.https://jflr.ut.ac.ir/article_74578_205dfec624d1718cbf3295577b70d770.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122Iranian EFL Teachers’ Digital Literacy in Academic Settings:
Teacher Professionalism in the Digital Ageسواد دیجیتالی معلمان زبان انگلیسی در محیط های آموزشی ایران: ضرورت حرفه ای سازی معلمان در دنیای دیجیتال6917207457910.22059/jflr.2019.266987.556FAرجباسفندیاریاستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)،
قزوین، ایرانJournal Article20181007Over the past few years, sophisticated types of digital technology, the literacy of which may help language teachers deliver instruction to language learners more effectively, have made consistent inroads into applied linguistics. The overriding goal of the present study, therefore, was to examine not only digital literacy of Iranian EFL teachers but also the effects of gender, teaching experience, and academic degree on their digital literacy. To that end, 239 language teachers in different cities across three academic degrees in Iran completed an adapted version of Ng’s (2012) digital literacy model. SPSS (version 21) was used to analyse the data. The results revealed (1) language teachers’ moderate levels of digital literacy, (2) no statistically significant difference between gender and teaching experience in language teachers’ digital literacy, and (3) a statistically significant difference between language teachers’ academic degree and digital literacy. The implications of the findings for teacher development and education are discussed.فناوری دیجیتالی میتواند تأثیر مهمی در آموزش زبان داشته باشد. این تأثیر باعث میشود معلمان درس زبان انگلیسیمطالب درسی را بهتر به زبان آموزان آموزش بدهند و کیفیت آموزشی معلمان را نیز بهبود بخشند. هدف اصلی تحقیق حاضر، از طرفی، ارزیابی سواد دیجیتالی معلمان زبان انگلیسی ایران و از طرف دیگر، بررسی تفاوت بین سواد دیجیتالی و جنسیت، سطح تحصیلات، و تجربه تدریس آنها است. بههمین منظور، 239 معلم زبان انگلیسی نسخهای تطبیقی از مدل سواد دیجیتالی اینجی[1] (2012) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS (نسخه 21) استفاده گردید. نتایج تحلیل دادهها نشانداد که سطح سواد دیجیتالی معلمان زبان انگلیسی، از نظر نوع نگرش، مباحث فنی، و ابعاد عاطفی-اجتماعی نسبتا بالا بود، اما دربعد شناختی، سواد دیجیتالی آنها تقریبا پایین بود.. تفاوت معناداری در سطح سواد دیجیتالی معلمان زن و مرد، تجربة تدریس و جنسیت آنها وجود نداشت، اما تفاوت معناداری در زمینة سواد دیجیتال معلمان شرکتکننده با در نظر گرفتن سطح تحصیلات آنان وجود داشت.
https://jflr.ut.ac.ir/article_74579_b0b438fee14100af325dec39940f298c.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122Neuroticism and the oral performance of Iranian EFL learners: a
structural equation modelling approachرابطه بین روان رنجوری و بیان شفاهی زبان آموزان ایرانی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری7217407458010.22059/jflr.2019.263755.540FAمحمدایمانیاندانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور،
تهران، ایرانفاطمههمتیدانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور،
تهران، ایران0000-0002-1237-5075Journal Article20180813This study aimed to investigate the effects of neuroticism, as one of the big five personality factors, on oral performance and its components comprising cohesion and fluency, pronunciation, grammaticality, and lexical resources. To this end, 257 Iranian EFL students took an oral proficiency interview (OPI) and responded to a personality questionnaire including 50 items (Goldberg, 1992). The participants' oral performance was rated by two trained raters. The structural equation modeling (SEM) analysis, revealing the standardized non-direct effects of neuroticism on the components of speaking, showed that neuroticism had moderate and negative indirect effects on cohesion and fluency (Beta = -.351), lexical resources (Beta = - .365), grammaticality (Beta = -.354), and pronunciation (Beta = -.350). The results of the study are discussed and the pedagogical implications are provided for the EFL context.در این پژوهش، رابطهی بین روانرنجوری به عنوان یکی از پنج بعد اصلی شخصیت و مولفههای تشکیل دهندهی گفتار، شامل روانی و انسجام گفتار، تلفظ، دقت دستوری و واژگان مورد بررسی قرار گرفت. بههمین منظور، 257 دانشجوی ایرانی رشتههای زبان انگلیسی و داوطلب آزمون آیلتس (IELTS)در یک مصاحبهی سنجش و ارزشیابی عملکرد بیان شفاهی شرکت کردند و در ادامهی آن بهپرسشنامه عوامل پنجگانهی شخصیتی گلدبرگ (1999) پاسخ دادند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری که تاثیرات غیر مستقیم استاندارد روانرنجوری بر مولفههای بیان شفاهی را نشان میداد، بیانگر این بود که روانرنجوری، اثر منفی متوسطی بر روانی و انسجام گفتار (بتا = 0.350-)، واژگان (بتا = 0.365-)، دقت دستوری (بتا = 0.345-)، و تلفّظ (بتا = 0.350-) دارد که در این میان بیشترین تاثیر منفی را بر واژگان میگذارد. نتایج مطالعه مورد بحث و تاثیرات ضمنی آن بر آموزش زبان انگلیسی مورد بررسی قرار میگیرد. https://jflr.ut.ac.ir/article_74580_63d10cbca4b61422bec0918dd787b638.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122The Study of Differences between the Iranian Academic and the
Self-Taught Translators’ Performance based on English Complex
Sentencesتحقیقی بر تفاوت عملکرد مترجمان دانشگاهی و تجربی ایرانی بر پایهی ترجمهی جملات مرکب وابستگیِ انگلیسی7417627458110.22059/jflr.2019.272237.589FAآناهیتاپارسی کیاکارشناسی ارشد مطالعات ترجمه، دانشگاه البرز،
قزوین، ایرانمحمدتقیحسنیاستادیار زبانشناسی کاربردی/ TEFL، دانشگاه امام حسین، تهران و دانشگاه البرز،
قزوین، ایرانJournal Article20181224There has been a constant debate in the field of translation between theoreticians and professionals on whether formal education or self-experience is required to translate professionally, especially because university despite a rather comprehensive curriculum has failed to satisfy the needs of translators on the market. The aim of this study was to investigate the possible differences between the academic and the self-taught translators’ performance of English complex sentences and recognize the applied techniques through contrasting, comparing, and scoring a series of challenging complex sentences derived from six translated English novels whose translators were three academics and three self-taught, using Waddington Method C. The results, especially those gained from Mann-Whitney U Test, testified almost no differences unlike the general belief concerning the best job of the selftaught. Besides, no specific techniques were found. However, the secondary findings made the research prominent including the obvious impact of editorial skills on the quality of translation as the most significant one, which is noticeable for designing more practical teaching programs and curriculum.نظریهپردازان و مترجمان حرفهای، همواره دربارة نقش دانشگاه یا تجربه شخصی در زمینة ترجمه اختلاف نظر داشتهاند؛ بویژه که دانشگاه برخلاف برنامههای آموزشی بهنسبت جامعبودنش، جوابگوی نیازهای بازار کار نبوده است. هدف این تحقیق، بررسی تفاوتهای ممکن بین کارکرد مترجمان دانشگاهی و تجربی ایرانی در ترجمة «جملههای مرکب وابسته» انگلیسی و شناسایی شگردهای بکار رفته بوده است. بنابراین، از شش رمان ترجمه شدة انگلیسی، سه مترجم دانشگاهی و سه مترجم تجربی، منتخبی از چالش برانگیزترین جملات به«روش C ودینگتون» مقابله و مقایسه شد و نمره داده شد. طبق نتایج، بویژه آزمون «یو مان-ویتنی»، محقق گردید برخلاف باور عموم، یعنی ترجمه بهتر مترجمان تجربی، عملکرد هردو گروه تقریباً یکسان بوده است؛ بعلاوه، تکنیکی خاص نیز یافت نشد، اما نتایج ثانویه تحقیق را حائز اهمیت نمود. بعنوان مهمترین دستاورد، میتوان بهتأثیر آشکار «مهارت ویراستاری» بر روی کیفیت ترجمه اشاره کرد که میتواند در طراحی برنامههای آموزشی کاربردیتر مفید واقع شود.https://jflr.ut.ac.ir/article_74581_7ff1d200dab05320f139d8d9af66abae.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122A microgenetic development study of learning English grammar through CALL in Iranian EFL beginner learnersبررسی پیشرفت تدریجی در یادگیری دستور زبان انگلیسی میان زبانآموزان ایرانی سطح مبتدی با استفاده از بازی های رایانهای مختص یادگیری زبان انگلیسی7637887458210.22059/jflr.2019.264666.547FAروح الهترکیکارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه خاتم الانبیاء(ص)،
تهران، ایرانمحمودنبی لوکارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور،
قم، ایران0000-0001-8197-6766پونهمرادیکارشناس زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور،
شهرری، ایرانJournal Article20180904The present study explored the effect of computer language learning games on learning grammar by Iranian English learners in a microgenetic development setting. Forty male elementary English learners aged between 8 and 12, participated in the study. Based on the placement test scores, the homogenized participants were placed in one experimental and one control group. The experimental group received the treatment using computer language learning games to teach English grammar- simple present, present continuous, simple past, and past continuous- while the control group received traditional methods. The research data were obtained from a 40-item multiple choice tests in six times- as a pre-test, four post-tests, and a delayed post-test. The results of t-test revealed better performance of experimental group learners in post-tests than the pre-test. However, a statistically significant difference was found. The findings are valuable for teachers and learners, methodologists and syllabus designers, linguists and CALL experts.این تحقیق تاثیر بازیهای رایانهای یادگیری زبان بر فراگیری دستور زبان انگلیسی، میان زبانآموزان ایرانی سطح مبتدی از طریق پیشرفت تدریجی را مورد بررسی قرار داده است. تعداد 40 یادگیرنده مذکر بین 8 تا 12 سال بر اساس نمرات آزمون تعیینسطح، بصورت همگن در یکگروه آزمایشی و یکگروه کنترل شرکت کردند. در گروه آزمایشی از بازیهای رایانهای یادگیری زبان برای تدریس حال ساده، حال استمراری، گذشته ساده، و گذشته استمراری استفاده شد و در گروه کنترل از روشهای متداول سنتی. دادههای تحقیق از یکمجموعه آزمون چهارگزینهای 40 سوالی در شش نوبت (یک پیشآزمون، چهار پسآزمون، و یک پسآزمون تاخیری) گردآوری شده است. نتایج آزمونهای آماری حاکی از عملکرد بهتر گروه آزمایشی در پسآزمونها نسبت بهپیشآزمون بوده که تفاوت آماری معناداری مشاهده شد. یافتههای تحقیق برای استادان و زبانآموزان، روششناسان و طراحان برنامههای درسی، زبانشناسان و کارشناسان آموزش زبان بهکمک رایانه ارزشمند است.https://jflr.ut.ac.ir/article_74582_65ac2640732fda157c2a2a9bad4e13b1.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122Investigating the Effect of Dynamic Assessment on Learning
Congruent and Non-Congruent Collocations by Iranian EFL
Learnersبررسی تأثیر ارزشیابی پویا بر یادگیری ترکیبهای لغوی متجانس و غیر متجانس در زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی7898147458310.22059/jflr.2019.265215.550FAعلی اکبرخمیجانی فراهانیدانشیار گروه انگلیسی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران،
تهران، ایرانغلامرضامیرزاییدانشجوی دوره دکتری رشته آموزش زبان انگلیسی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، پردیس بینالمللی کیش،
کیش، ایرانJournal Article20180909The current study was an attempt to explore whether dynamic assessment had any significant impact on learning non-congruent and congruent collocations by Iranian EFL learners. To this end, 60 out of 120 Iranian EFL learners were selected based on their scores in an Oxford Placement Test, and divided into experimental (N=30) and control (N=30) groups. During ten sessions of treatment, eight of the collocations incorporated in the initial test including four congruent and four noncongruent collocations in each session were presented to the learners, thus 80 collocations were covered. The experimental group was exposed to the pre-testmediation-posttest design (sandwich model of dynamic assessment) while the control group was instructed through conventional ways of teaching collocations. The findings of paired samples t-test revealed that the dynamic assessment instruction had a significant effect on learning congruent and specifically noncongruent collocations by Iranian EFL learners. However, there was no difference between the participants with and without prior learning experience in foreign language community. If the purpose is to have an active learning environment, attention needs to be devoted to the integration of a dynamic approach in the classroom, providing learners, with and without prior learning experience, with appropriate and leveled-feedback within the evaluation and teaching process.یادگیری ترکیبات لغوی همواره برای فراگیران زبان دوم دشوار بوده است و تلاش برای یافتن روشی موثر در تسریع این روند مورد بررسی پژوهشگران بوده است. در تحقیق حاضر تلاش برای بررسی تاثیر ارزشیابی پویا بر یادگیری ترکیبهای لغوی متجانس و نامتجانس در زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی شده است. از بین صد و بیست زبانآموز براساس آزمون تعیین سطح آکسفورد، شصت دانشآموز انتخاب شده و بهدو گروه سی نفرة آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. در طول ده جلسه اعمال آزمایش که در هر نوبت چهار ترکیب متجانس و چهار ترکیب نامتجانس بهآنها آموزش داده شد، درمجموع هشتاد ترکیب ارائه شد. گروه آزمایشی در معرض طرح پیشآزمون- همیاری - پسآزمون (مدل فشردة ارزشیابی پویا) قرار گرفتند، درحالیکه برای آموزش این ترکیبها بهگروه کنترل از مدلهای رایج آموزشی استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) نشان میدهد که ارزشیابی پویا تأثیر به سزایی بر یادگیری ترکیبهای متجانس و بهخصوص نامتجانس در زبانآموزان ایرانی دارد و بهتأثیر آنها بر بهچالش کشیدن شاخصههای زبانشناسی اشاره میکند. مفاهیم بهدست آمده از این تحقیق معلمان را تشویق بهجایگزین کردن روشهای قدیمی با ارزشیابی پویا میکند که با قرار دادن زبان آموز و نیازهای زبانی آن در اولویت یادگیری لغات دشواری همچون ترکیبات لغوی را آسان تر میکند.https://jflr.ut.ac.ir/article_74583_8963710bd0647694a654720e52845094.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122An analysis of Iranian online EFL teachers' technological,
pedagogical, and evaluation skillsبررسی مهارت های فنی، آموزشی و ارزیابی معلمان ایرانی در دوره های آنلاین زبان انگلیسی8158307458410.22059/jflr.2019.261193.528FAسید رضادشتستانیاستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تهران،
تهران، ایران0000-0002-5548-1548حسینکرمیاستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تهران،
تهران، ایران0000-0001-8969-3621Journal Article20180630Recently, the implementation of online instruction has gained increasing popularity among English as a foreign language (EFL) students and teachers. However, very limited research has been directed towards online EFL teachers’ preparedness for and knowledge of online instruction. The present study aimed to explore Iranian online EFL teachers’ perceptions on their level of online language instruction skills. The participants included 108 online EFL teachers who worked at numerous language teaching institutions in Iran. Compton’s (2009) conceptual framework for required skills for online teaching was considered as the theoretical basis of this study. The findings of the survey study indicated that the majority of Iranian online EFL teachers have limited technological, pedagogical, and evaluation skills and knowledge in order to implement online instruction in the Iranian EFL context. The study proposes several recommendations and suggestions on how to equip teachers with the necessary skills required for online instruction in the EFL context of Iran. در سالهای اخیر، استفاده از آموزشهای برخط محبوبیت فزایندهای در میان دانشآموزان و معلمان انگلیسی کسب کرده است (بنت و مارش، 2002؛ کامپتون، 2009؛ دیویس و رز، 2007). با این حال، میزان اندکی از پژوهشها بهسمت مطالعهی میزان آمادگی و دانش معلمان در آموزشهای برخط سوق داده شده است(کامپتون، 2009). پژوهش حاضر بهبررسی ادارک معلمان زبان انگلیسی در تدریس دورههای برخط میپردازد. شرکت کنندگان این پژوهش شامل 108 معلم زبان انگلیسی بوده که بهتدریس آنلاین زبان در موسسات مختلف ایران میپرداختند. چارچوب اصلی نظری این پژوهش بر اساس نظریه کامپتون (2009) است که بهبررسی مهارتهای مورد نیاز تدریس آنلاین میپردازد. یافتههای این پژوهش پیمایشی نشان داد که اکثریت معلمان برخط زبان انگلیسی میزان محدودی از مهارتهای فنی، آموزشی، ارزیابی و دانش رایانهای را دارایند تا بتوانند برای استفاده در تدریس برخط زبان انگلیسی بهکار گیرند. این پژوهش، چندین پیشنهاد را برای توانمندسازی معلمان و تجهیز آنان بهمهارتهای لازم در محیط ایران ارائه میدهد. به عنوان مثال، در نظر گرفتن دورهها و کارگاههای آموزشی برای ارتقای سطح دانش رایانهای و برخط معلمان و در اولویت قرار دادن این نوع آموزشها در دورههای تربیت مدرس از جمله راهکارهای پیشنهادی این مطالعه است. یافتههای پژوهش حاضر کاربردهایی نیز در جهت اجرای موثر آموزشهای برخط زبان ارائه میکند.https://jflr.ut.ac.ir/article_74584_651068f417869838f8a43590a6a6b1f7.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122Philosophy of Research in Language Testing: Investigating Papers
Published in Iranian, Peer-reviewed, Domestic Journals from
2008 to 2018مبانی فلسفی پژوهش در سنجش زبان انگلیسی در ایران: بررسی مقالات چاپ شده در نشریات علمی پژوهشی از 2008 تاکنون8318607458510.22059/jflr.2019.262709.535FAکیومرثرضوی پوراستادیار زبانشناسی کاربردی، دانشگاه شهید چمران اهواز،
اهواز، ایرانJournal Article20180729Research in language testing should ideally move in tandem with movements in philosophical paradigms of science. Some scholars maintain that research in language testing has been slow to catch up with paradigmatic changes in ontology and epistemology of knowledge. The current study addresses the philosophical underpinnings of research in language testing in Iran. To this aim, all language testing papers published online in Iranian domestic journals were gathered and studied. Paper titles, the abstracts, methods, and the theoretical frameworks of the studies were content analyzed. Their approach to the definition of validity and validation were also investigated. Results indicated that positivist and realist ontological assumptions underlie two thirds of the papers. Moreover, one third of papers were conducted within the constructivist philosophy and the pragmatic philosophy seems to be to a large extent absent in language testing research in Iran (only two papers). The implications for the pedagogy of language testing and assessment are further discussed.سنجش زبان، مانند دیگر شاخههای زبانشناسی کاربردی، همیشه متاثر از پارادایمهای فلسفی زمانه است که عدم آگاهی به آنها ممکن است کیفیت پژوهش را تحت تاثیر قرار دهد. مقالهی حاضر به بررسی مبانی فلسفی پژوهش در سنجش زبان انگلیسی در ایران میپردازد. بدین منظور همهی مقالات قابل دسترس برخط که در نشریات علمی پژوهشی کشور در مورد سنجش زبان چاپ شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. برای تشخیص مبانی فلسفی مقالات، عنوان، چکیده، روش پژوهش و چارچوب نظری آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در گام بعدی، مقالات به چهار مقولهی فلسفی اثبات گرایی، واقع گرایی، برساخت گرایی و ابزارانگاری تقسیم شدند. نتایج نشان داد که حدودا دو سوم پژوهشها در سنجش زبان در ایران دارای مبانی فلسفی اثبات گرایی و واقع گرایی میباشند. کمتر از یک سوم مقالات مبتنی بر مکتب برساخت گرا هستند و سهم پژوهش با مبانی ابزارانگاری تقریبا ناچیز است.https://jflr.ut.ac.ir/article_74585_89f4078e4fc61af0a782c53e9d9c9b70.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122Assessing L2 Learners' Listening Comprehension through
Computerized and Timed Multimodal Mediationارزشیابی درک شنیداری زبان آموزان از طریق مداخله های رایانه ای و چند وجهی زمانبندی شده8618787458610.22059/jflr.2019.268833.568FAکریمشعبانیاستادیار زبان انگلیسی، دانشگاه علامه محدث نوری، نور،
مازندران، ایرانایمانباخدامدرس زبان انگلیسی، دانشگاه علامه محدث نوری، نور،
مازندران، ایرانJournal Article20181103The main ambition behind the present study was to test the applicability of Computerized Dynamic Listening Test (CDLT) in diagnosing and enhancing L2 learners' Zone of Proximal Development (ZPD) in listening comprehension tasks through multimodal mediations (audio, text and picture). Following a graduated prompt approach and an implicit-to-explicit scale, a hierarchical array of mediations (aural, textual and visual) was presented to the participants. The results of t-test indicated that multimodal mediations resulted in significant changes in the listening ability of the learners. The analysis of CDLT scores revealed that learners with the same actual score gained different mediated and Learning Potential Scores (LPS), denoting that learners with the same independent abilities might require different types of mediations for their subsequent instruction. Moreover, the CDLT showcased the learners’ processing time as a precise measure of the learners’ underlying listening abilities and differential functioning. Finally, the study suggests the use of CDLT as a valid procedure for instructional, learning and large-scale assessment purposes.هدف از مقاله حاضر بررسی قابلیت اجرایی آزمون شنیداری پویای رایانهای (CDLT) در تشخیص و تقویت منطقة مجاور رشد زبانآموزان در فعالیتهای شنیداری از طریق مداخلههای چندوجهی(صوتی، متنی و تصویری) میباشد. بدین منظور، تعداد 140 نفر در آزمون تعیین سطح شرکت نمودند که از این تعداد 100 نفر با سطح پیش متوسط انتخاب شدند. در فرایند برگزاری آزمون، با تبعبت از رویکرد بازخورد ترغیبی- تدریجی و مقیاس ضمنی-صریح، مجموعهای از مداخلههای طبقه بندی شده شامل صوتی، متنی و تصویری بهآزموندهندهها داده شد و مدت زمان پردازش آزموندهندهها در پاسخدهی به سوالات ثبت شد. بررسیها نشان داد که مداخلههای چندوجهی از طریق آزمون شنیداری پویای رایانهای منجر بهتغییرات معناداری در تواناییهای شنیداری زبانآموزان و پیشرفت منطقة مجاور رشد آنها شد. تحلیل نمرات حاکی از آن بود که زبانآموزان با نمرات واقعی مشابه دارای نمرات مداخلهای و توان بالقوة یادگیری متفاوتی بوده و حتی مدت زمان پردازش ذهنی آنها در پاسخدهی بهسوالات پس از دریافت یک مداخله متفاوت است. این مشاهده بیانگر این واقعیت بود که زبانآموزان با سطح توانایی مستقل مشابه، ممکن است بهمداخلههای آموزشی متفاوتی در آینده نیاز داشته باشند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند در امر ارزشیابیهای جمعی و سراسری، آموزش و یادگیری بهعنوان یک روش کارامد مورد استفاده قرار گیرد.https://jflr.ut.ac.ir/article_74586_e539085a276f76786f07673b4806e5b6.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122Investigating the Effectiveness of Using podcast, Video Short
Programs and Topic Preparation as Pre-task Activities on the
Performance of EFL Learners' Listening Comprehension Task
Typesبررسی تاثیر فعالیتهای پیش تکلیف پادکست، برنامه های کوتاه ویدیویی و آمادگی موضوعی بر عملکرد زبان آموزان در انواع تکلیف درک شنیداری8799107458710.22059/jflr.2019.273237.594FAپویانطاهریاستادیار زبانشناسی کاربردی، دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا،
قزوین، ایرانمحمدعبداللهیاستادیار زبانشناسی کاربردی، دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا،
قزوین، ایران0000-0002-8428-8296Journal Article20190106This study aimed to explore the effectiveness of three pre-task activities (podcast, video short programs and topic preparation) on the performance of EFL learners' listening comprehension task types. Sixty three participants were assigned to three groups. Pre-listening tasks were given to each group. The first group listened to podcasts, the second group watched video programs and finally the last group talked about the topic of the listening. Then, they were exposed to jigsaw and gap filling tasks. Multiple Regression was performed to find which activity can predict EFL learners’ listening comprehension. Only podcast could predict the learners’ performance. Also ANOVA was run to find if there was any significant difference between the activities on the performance of EFL learners listening comprehension in gap filing and jigsaw tasks. The results indicated that there were significant differences between the groups. The results of this study indicated the important role of podcast and video program in L2 listening comprehension and in motivating students. The results have implications for teachers and material developers.هدف این تحقیق، بررسی اثربخشی سه پیش- تکلیف پادکست، برنامههای کوتاه ویدیویی و آمادگی موضوعی بر کارکرد زبانآموزان در انواع تکلیف درک شنیداری بود. بهاین منظور، تعداد 63 آزمودنی پانزده تا سیساله بهطور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند و بههر گروه یک پیش تکلیف داده شد. پیش تکلیف شنیداری گروه اول فایلهای صوتی پادکست بود، گروه دوم برنامههای کوتاه ویدئویی را تماشا کردند و گروه سوم در بارة موضوع شنیداری گفتگو کردند. سپس هر سه، گروه تکلیفهای پر کردن جای خالی و معما را انجام دادند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها پادکست کارکردی زبانآموزان را در انجام تکالیف بهخوبی پیشبینی کرد. همچنین از تحلیل واریانس استفاده شد تا تعیین کند که آیا تفاوت معناداری بین تاثیرات این سه فعالیت بر روی عملکرد زبانآموزان وجود دارد. نتایج این مطالعه نشانداد که پادکست و برنامههای کوتاه ویدئویی نقش مهمی در درک مطلب شنیداری و تشویق زبانآموزان دارد. نتایج این تحقیق برای معلمان و تولیدکنندگان محتوا کاربرد دارد.https://jflr.ut.ac.ir/article_74587_2f3ac93f0030bddbb7c730c31fce6ca6.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122A study of functional-semantic fields theory and application of the same comparative and contrastive researchesپژوهشی در نظریه میدانهای کاربردی - معنایی و کاربرد آن در مطالعات مقایسهای و مقابلهای زبانی9119267458810.22059/jflr.2019.289084.680FAفریالطیبیان پوراستادیار دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلیرضاولی پوراستاد تمام زبان و ادبیات روسی دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-1533-1529Journal Article20190916This article is about the functional-semantic fields theory and application of the same comparative and contrastive researches by using the functional grammar of language. This approach is based on idea and concepts of Russian linguists including some practical instances of their researches. The functional-semantic fields, based on definition, are the grammatical and lexical units or combination of them which based on a specified semantic category considered as a group and they have a relation by the common meaning application. The functional-semantic fields have different types. In this paper, in particular, functional-semantic field is investigated based on the semantic category of "possibility". <br />The main goal of this study is to show how this theory can be applied to analyze a semantic category by the grammatical and lexical tools and the importance of this theory regarding to study of language internally and interactionally to find a suitable way to optomize or change of learning foreign language styles to language learners.در این مقاله به نظریه میدانهای کاربردی – معنایی زبان و کاربرد آن در پژوهشهای مقایسهای و خصوصاً مقابلهای دو زبان در چارچوب دستور نقشگرا پرداخته شده است. این نگرش رویکردی بر اساس آرا و نظریات زبانشناسان روس و با ذکر نمونه هایی عملی از تحقیقات انجام شده آنها صورت گرفته است. میدانهای کاربردی- معنایی بر طبق تعریف به گروهی از واحدهای دستوری، واژگانی و یا ترکیبی گفته میشود که بر مبنای یک مقولهی معنایی مشخص در یک گروه قرار گرفتهاند و بر اساس کاربرد معنایی مشترکشان با یکدیگر در تعامل قرار دارند .در این مقاله به طور خاص میدان کاربردی – معنایی بر اساس مقوله معنایی «امکان» بررسی شده است.
هدف از این مقاله نشان دادن کاربرد این نظریه دربررسی ابزارهای دستوری و واژگانی زبان برای بیان یک مقوله معنایی و نقش مهمی است که این نظریه میتواند در بررسیهای درون زبانی و در نهایت بین زبانی ایفا کند و راهکارهای مناسبی برای بهینهسازی ویا تغییرروشهای آموزش یک زبان خارجی به زبانآموزان آن را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.https://jflr.ut.ac.ir/article_74588_01f67afaadad05e19078b09920a31447.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122Examining English Teachers’ Stroke Perception from Language
Learners: A Mixed Methods Study on Genderمقایسۀ کیفی و کمی نوازه های دریافتی مدرسان زبان انگلیسی از سوی زبان آموزان براساس عامل جنسیت9279587458910.22059/jflr.2019.260233.525FAآیدافیروزیان پوراصفهانیاستادیار زبانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)،
مشهد، ایران0000-0003-4873-4794رضاپیش قدماستاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد،
مشهد، ایران0000-0001-6876-5139سمانهنادریدانشجوی دکتری رشتة آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه یزد،
یزد، ایرانJournal Article20180614This study attempted to investigate the teachers’ perceived strokes from English language learners regarding teachers' genders using a mixed methods study. To fulfill this, 28 English language teachers were chosen to participate in the qualitative phase. After conducting semi-structured interviews with them, the types of perceived strokes were investigated with regard to the teachers' genders. Then, a questionnaire was developed. After confirming its validity and reliability,it was administered to 181 teachers, and the differences between males and females were analyzed. The findings of the qualitative phase indicated that receiving positive nonverbal strokes, negative non-conditional verbal strokes, and negative conditional verbal strokes, among all types of strokes, are more considerable for the female teachers in comparison to the male teachers. The results of the quantitative analysis also revealed that there is a statistically significant difference between female and male English language teachers’ stroke quotient in terms of the sensation that results from receiving a variety of positive non-verbal strokes, lack of stroke and verbal conditional negative strokes from English learnersپژوهش حاضر بر آنست تا بهشیوهای کیفی و کمی، نوازههای دریافتی مدرسان زبان انگلیسی از سوی زبانآموزان را با درنظرگرفتن عامل جنسیتِ مدرس واکاوی کند. در مرحلة کیفی، شرکتکنندگان متشکل از 28 مدرس انتخاب شدند. انواع نوازههای دریافتی مدرسان بهواسطه مصاحبههای نیمهساختاریافته با آنها، مورد بررسی قرار گرفت و پرسشنامهای طراحی شد. پس از تأیید روایی و پایایی آن، پرسشنامه در اختیار 181 مدرس قرار داده شد و تفاوت نوازههای دریافتی مدرسان بهلحاظ کمی مورد تحلیل واقع شد. یافتههای کیفی نشان داد که مدرسان زن در مقایسه با مدرسان مرد، نسبت بهدریافت نوازههای غیرکلامی مثبت، کلامی غیرشرطی منفی و کلامی شرطی منفی حساستر بودند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که میان بهرة نوازهای مدرسان زن و مرد از نظر حسی که در نتیجة دریافت انواع نوازههای غیرکلامی مثبت، عدم دریافت نوازه و کلامی شرطی منفی پدید میآید، تفاوت معنادار وجود دارد.https://jflr.ut.ac.ir/article_74589_38f1f71aed6cf83d86f2757a32da9aa4.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122rootThe impact of explicit instruction of lexical bundles on vocabulary
usage and grammatical accuracy in writing in English: a practical
approachتأثیر تدریس صریح دستههای واژگانی بر کیفیّت کاربرد واژگان و صحّت دستوری در نگارش زبان انگلیسی: یک رویکرد کاربردی9599907459010.22059/jflr.2019.267415.559FAمجیدنعمتیدانشیار گروه انگلیسی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران،
تهران، ایرانابوالفضلمسگرشهردانشگاه تهران، دانشکده زبانها و ادبیات خارجیJournal Article20181013Along with recent developments in corpus linguistics, there has been an increasing awareness of the importance of formulaic sequences in acquiring language skills. This study set out to investigate the impact of explicit instruction of lexical bundles on the Iranian learners’ grammatical accuracy and vocabulary usage in English writing. To that end, 4 intact classes (2 classes in experimental group and 2 classes in control group) in a language institute in Tehran were chosen. All the classes underwent the regular language instruction stipulated by the language institute, but two classes, as the experimental group, received explicit instruction of lexical bundles as well. One writing test was administered to both groups before (pre-test) and after (post-test) the treatment (explicit instruction of formulaic sequences). Two blind raters scored the overall quality of the participants’ writing performance. The results showed that the participants in the experimental group outperformed those in the control group. Pedagogical implications and suggestions for further research are discussed.در طول سالهای گذشته، محققان در زمینة یادگیری زبان دوم توجه ویژهای بهاهمیت دستههای واژگانی در جنبههای مختلف زبانی داشتهاند. اما مطالعات اندکی پیرامون اثربخشی تدریس آنها در جهت فراگیری مهارتهای زبانی انجام شده است. پژوهش حاضر بر آنست تا بهبررسی تأثیر تدریس صریح دستههای واژگانی بر کاربرد واژگان و صحت دستوری در نگارش زبان انگلیسی زبانآموزان ایرانی بپردازد. در این راستا، 2 کلاس دستنخورده در قالب یک گروه آزمایش و 2 کلاس دستنخوردة دیگر در قالب یک گروه کنترل در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران انتخاب شدند. دو گروه روند آموزشی معمول تعیین شده توسط آموزشگاه را دنبال کردند، اما فعالیتهای مرتبط با تدریس صریح دستههای واژگانی، تنها در گروه آزمایش صورت گرفت. یک آزمون نگارش زبان انگلیسی قبل (پیشآزمون) و بعد (پسآزمون) از مداخلة (تدریس صریح دستههای واژگانی) بههردو گروه آزمایش و کنترل ارائه شد. دو ارزیاب باتجربه که از پژوهش حاضر بیخبر بودند، بهنگارش زبانآموزان از لحاظ کاربرد واژگان و صحت دستوری نمره دادند. تحلیل آماری نتایج نشان داد که تدریس صریح دستههای واژگانی توانسته است تفاوت معناداری در ارتقای کیفیت کاربرد واژگان و صحت دستوری گروه آزمایش نسبت بهگروه کنترل ایجاد کند. نتایج پژوهش بههمراه دلالتهای آموزشی آن بهبحث گذارده میشوند. https://jflr.ut.ac.ir/article_74590_58b3c4e953454eeb11685116f1b8811a.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-41239320191122Analysis of A’l Ahmad’s Modire Madrase according to Critical
Stylisticsتحلیل مدیر مدرسه آلاحمد بر مبنای سبک شناسی انتقادی99110307459110.22059/jflr.2019.259701.521FAعلیرضانبی لواستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم،
قم، ایرانفرشتهدادخواهدانش آموختة کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم،
قم، ایرانJournal Article20180607In this essay “Modire Madrase” has been analyzed according to Critical Stylistics method in the view of Lesley Jeffries. Critical Stylistics participles in her view consist of: Naming and Describing (which only the Describing applies in this novel), Representing Actions/ Events/ States (which frequency of Representing States is more than Representing Actions/Events), Equating and Contrasting (that there is Equating merely in vocabulary realm, but Contrasting in vocabulary, actions and characters), Exemplifying and Enumerating (that apply to specify subjects), Prioritizing (which transmits in every page), Assuming and Implying (that express dolorous facts), Negating (that in high frequency causes wonder and regret), Hypothesizing (which often leads to positivity), Presenting the Speech and Thoughts of other Participants (that apply in three ways: direct quotation, thought expression and speech report) and Representing Time, Space and Society (which is accurate). To find out the latent ideology, ten participles apply in stylistics study of the novel.در این مقاله، رمان مدیر مدرسه با روش سبک شناسی انتقادی لسلی جفریز تحلیل شده است. مؤلفههای مورد نظر جفریزعبارتنداز: نامیدن و توصیف (در این رمان، صرفاً شاهد توصیف بودیم)، بازنمایی کنشها، رخدادها و وضعیتها (بازنمایی وضعیتها بسامد بیشتری داشت)، ترادف و تقابل (ترادف صرفاً در حوزهی واژگان اما تقابل در حوزهی واژگان، افعال و شخصیتها دیده می-شود)،مثال آوردن و برشمردن (که جهت تبیین بهتر مطالب استفاده شده است)، اطلاعات و نظرات مهم (که در هر صفـحه مطرح میشود)، معانی ضمنی و حقایق مسلم (که حقایق تلخی را بازگو میکند)، منفی سازی (غالباً اعجاب و تأسـف مخاطب را برمی-انگیزد)، فرضیهسازی (که اکثراً با قطعیت همراه است)، ارائهی سخنان و افکار دیگران (که در این رمان از سه روش بیان مستقیم گفته، بیان مستقیم اندیشه و گزارش راوی استفاده شده) و بازنمایی زمان، مکان و جامعه (که بسیار دقیق نمایانده شده است). هدف از این مطالعه، یافتن ایدئولوژیهای پنهان متن است.https://jflr.ut.ac.ir/article_74591_b2c41ba2b675d4283f01604343203e9b.pdf