دانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023Investigating Iranian Virtual Language Instructors’ Technological Pedagogical Content Knowledge:
The Case of English and French Language Instructorsبررسی دانش محتوایی تربیتی فناوری مدرسان زبان در آموزش مجازی در ایران: مورد مدرسان زبان فرانسه و انگلیسی3553748316010.22059/jflr.2021.316523.793FAسودهاقتصاددانشگاه تهران. دانشکده زبان ها و ادبیات خارجیمرضیهمهرابیگروه زبان فرانسه، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهرانJournal Article20210103This study investigates virtual English and French language instructors’ perception of their Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) in Iran, in the Covid-19 Pandemic situation, in order to understand the way in which participants’ TPACK is related to their virtual language-teaching experience, their virtual teacher-training courses (TTC), and their taught languages. The data were collected through an electronic researcher-made questionnaire (internal consistency of 0.96), composed of 34 questions regarding TPACK’s seven sub-components: Technological Knowledge, Pedagogical Knowledge, Content Knowledge, Pedagogical Content Knowledge, Technological Pedagogical Knowledge, Technological Pedagogical Content Knowledge, and Contextual Knowledge. Participants were composed of 116 French and English language instructors from various language institutes in Iran. Results indicate that both English and French instructors received the highest scores in Content Knowledge, Contextual Knowledge, and Pedagogical Content Knowledge, while they received the lowest scores in Technological Pedagogical Knowledge and Technological Knowledge. Findings suggest that despite at least one year of virtual teaching experience, and various virtual TTC, instructors are relatively hesitant in using technology as the medium through which teaching takes place. In addition, there is no significant relationship between participants’ perceived TPACK and their age, gender, field of study and taught languages. However, instructors’ Content Knowledge is influenced by the amount of their virtual language-teaching experiences, their degree-level, and their participation in virtual TTCs. Their Pedagogical Knowledge is influenced by their virtual teaching experience and participation in virtual TTCs, and their Technological Pedagogical Knowledge and Technological Pedagogical Content Knowledge are influenced by the amount of their virtual language-teaching experience.جستار حاضر به بررسی تلقی مدرسان زبانهای انگلیسی و فرانسه از دانش محتوایی تربیتی فناوری خود در کلاسهای مجازی و در دوران پساکرونا در ایران میپردازد. هدف از این مطالعه تحلیل رابطۀ میان عواملی نظیر سابقۀ تدریس مجازی، شرکت در دورههای مجازی و زبان مورد تدریس با دانشهای TPACK بوده است. 116 مدرس این دورهها در موسسات ایران به پرسشنامۀ الکترونیکی محقق-ساخت (پایایی 0.96)، متشکل از 7 گویه (دانشهای فناوری، تربیتی، محتوایی، محتوایی فناوری، محتوایی تربیتی، تربیتی فناوری، محتوایی تربیتی فناوری و زمینهای) و 34 پرسش پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان میدهند هر دو گروه از مدرسان ارزیابی مثبتی از سطح دانش محتوایی، دانش زمینهای و دانش تربیتی محتوایی خود داشته، اما به دانش تربیتی فناوری و دانش فناوری خود امتیاز پایینی دادهاند. یافتهها حاکی از آن است که علی رغم گذشت دست کم یک سال از تدریس مجازی و شرکت در دورههای گوناگون تربیت مدرس ویژۀ این کلاسها، مدرسان همچنان آمادگی کافی جهت استفاده از فناوری به عنوان محور اصلی در فرایند آموزشی را ندارند. به علاوه، نتایج دال بر این هستند که میان عواملی چون سن، جنسیت، گرایش تحصیلی و زبان مورد تدریس با میزان دانش محتوایی تربیتی فناوری ارتباط معناداری وجود نداشته؛ در حالیکه، دانش محتوایی مدرسان متأثر از سابقۀ تدریس حضوری یا مجازی، مدرک تحصیلی و شرکت در دورههای تربیت مدرس ویژۀ کلاسهای مجازی بوده، دانش تربیتی آنان از سابقۀ تدریس و شرکت در دورههای ویژۀ کلاسهای مجازی تأثیر گرفته و دانش تربیتی فناوری و محتوایی تربیتی فناوری آنان زیر تأثیر سابقۀ تدریس مجازی بودهاند.https://jflr.ut.ac.ir/article_83160_6c860d8918b3d849ac18735689691120.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023The Role of Music in Learning German as a Foreign Language: A Textbook Analysisنقش موسیقی در یادگیری زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی: پژوهشی برپایه تحلیل کتب آموزشی3753928426710.22059/jflr.2021.326805.862FAکاوهبهرامیکاوه بهرامی
استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-1358-7595Journal Article20210707The role of music in learning a foreign language can be investigated from various dimensions. Highlighting the similarities between music and language, increasing learner motivation, reducing learners’ fear and anxiety when participating in class activities, increasing learners’ understanding of literary texts, and improving learners’ pronunciation are among the topics underlining the significance of music in the process of learning a foreign language. The results of a 2019 survey conducted on German youths by Shell show listening to music is the most popular activity among this age group, occupying an average of 57% of their leisure time. The present study seeks to find out to what extent and in what fields textbooks employ music to teach a foreign language. To this end, in addition to introducing appropriate music styles for use in language teaching, we refer to the criteria for selecting music for the purpose of teaching as well as techniques and strategies for using music in a foreign language class. In the practical section, the music used in a number of up-to-date textbooks is analyzed from various aspects, including vocabulary, grammar, language skills, and regional and cultural input. The results indicated that despite what is mentioned in the theoretical section about the role and importance of music and its educational value, the textbooks analyzed in the current study have failed to sufficiently benefit from this popular tool among the young.نقش موسیقی در یادگیری زبان خارجی را میتوان از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد: شباهت موسیقی با زبان، ارتقا میزان انگیزه زبانآموزان، جلوگیری از ترس و اضطراب زبانآموزان برای شرکت در فعالیتهای کلاسی، فهم بهتر متون ادبی و تقویت فراگیری تلفظ صحیح واژگان، از جمله موضوعاتیاند که اهمیت موسیقی در فرایند یادگیری زبان خارجی را نشان دادهاند. نتایج یک نظرسنجی در سال 2019 که از سوی شرکت Shell در میان جوانان آلمانی صورت گرفته، نشان میدهد که شنیدن موسیقی با 57 درصد، بیشترین فعالیت جوانان در اوقات فراغت را به خود اختصاص داده است. پرسش اصلی این تحقیق آن است که کتب آموزشی تا چه حد و در چه زمینههایی از موسیقی در جهت آموزش زبان خارجی استفاده میکنند. در پژوهش حاضر، علاوه بر معرفی سبکهای موسیقی مناسب برای استفاده در آموزش زبان، به معیارهای انتخاب موسیقی با هدف آموزش و همچنین به راهکارهایی برای بهکارگیری موسیقی در کلاس زبان خارجی اشاره میکنیم. در بخش عملی، موسیقی بهکاررفته در تعدادی از کتب آموزشی بهروز را از جنبههای گوناگون، از جمله واژگان، کشورشناسی، دستور زبان و همچنین مهارتهای زبانی تحلیل کردیم. نتایج پژوهش نشان میدهد، علیرغم آنچه در بخش نظری از نقش و اهمیت موسیقی و ظرفیت آموزشی موجود در آن گفته میشود، کتب آموزشی بهره کافی را از این ابزار محبوب میان جوانان نبرهاند.https://jflr.ut.ac.ir/article_84267_2eb2551b33a4fcacc2c9f44c0417af78.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023Teachers' Readiness for Online Language Teachingآمادگی معلمان برای آموزش آنلاین زبان3934168383310.22059/jflr.2021.331144.896FAداراتفضلیدانشکده تعلیم و تربیت، دانشگاه نیوکاسل، استرالیا0000-0001-7082-2286Journal Article20210926The current study presents the narrative inquiry results of a survey that explores teachers' lived experiences of transitioning to online teaching amid the COVID-19 outbreak in the Iranian EFL context. The collected data from 28 teachers through a qualitative questionnaire were analyzed to understand how EFL teachers perceived their readiness for online teaching, what challenges they encountered during the transition, and how they developed their online teaching skills to overcome the obstacles. The findings established that EFL teachers were employed a restricted CALL before the pandemic in their classes. Also, their knowledge of online teaching was inadequate. Moreover, they were not well-prepared for such a massive transition from face-to-face to online teaching. This unanticipated transition brought about many challenges, but EFL teachers set out to develop their online teaching skills to overcome such obscurities. Most of the teachers' development was through self-development and nested within micro and mesosystems. The findings showed that a successful shift to online teaching is not achievable only by teachers' self-development but several layers of micro-, meso-, exo-, and macrosystems are involved. Apart from contributing to Computer-Assisted Language Learning (CALL) literature, this study provides valuable insights to CALL teacher educators and professional development course designers, and decision-makers.پژوهش حاضر نتیجه حاصل از یک روایت پژوهی درباره تجربه های زیسته معلمان زبان انگلیسی ایران است که در دوران کرونا از آموزش آنلاین استفاده کردهاند. دادههای جمعآوری شده توسط پرسشنامه از 28 معلم زبان انگلیسی با هدف پاسخگویی به سوالات مورد تحلیل قرار گرفته است که معلمان زبان انگلیسی چه درکی از آمادگی خود برای آموزش آنلاین دارند، در طول این انتقال (از آموزش رودررو به آموزش آنلاین) با چه چالشهایی مواجه شدند و چگونه مهارتهای آموزش آنلاین خود را در مواجهه با چالشها ارتقا دادند. تحلیل دادهها نشان داد که معلمان زبان انگلیسی برای چنین انتقال عظیمی آمادگی نداشته اند و در این انتقال به آموزش آنلاین با چالش های متعددی مواجه شده اند. همچنین بیشتر رشد حرفه ای معلم ها به صورت خودآموزش و در نطام های خرد و میان نظام انجام شده است. یافته ها همچنین نشان می دهد یک انتقال موفق به آموزش آنلاین ممکن نیست، مگر زمانی که معلمان خود در جهت رشد گام بردارند که این رشد از چهار لایه خردنظام ، میاننظام ، بروننظام و کلاننظام متاثر است. این پژوهش علاوه بر اضافه کردن به ادبیات موجود در آموزش زبان به کمک فناوری ، بینش مناسبی برای تربیت معلم زبان برای آموزش با فناوری، متخصصان طراحی دوره های رشد حرفه ای آموزش زبان به کمک فناوری و تصمیمگیرندگان این حوزه، میدهد.https://jflr.ut.ac.ir/article_83833_c8171edf2323c55e8c8b0c6c79d05a93.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023Digital literacy for Iranian EAP instructors: Challenges, opportunities, and current practicesسواددیجیتالی اساتید زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک: چالش ها، فرصت ها و وضعیت کنونی4174338379510.22059/jflr.2021.330161.890FAسید رضادشتستانیگروه زبان انگلیسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5548-1548شمیمهحجت پناهدانشگاه تهرانJournal Article20210906With the emergence of computer-assisted language learning (CALL), digital literacy of students and teachers has become the focus of many studies. However, EAP instruction has been a neglected field in that very limited studies have been carried out in this realm. This study uncovered the digital literacy levels of Iranian EAP instructors and identified the barriers restricting the promotion of EAP instructors’ digital literacy. A total of 79 Iranian EAP instructors participated in this study. The findings suggested that Iranian EAP instructors perceived to have an intermediate level of digital literacy and use a limited range of computer tools and applications. However, the instructors were aware that their level of digital literacy for teaching purposes might be lower than their level of digital literacy for common and personal purposes. The study also revealed that Iranian EAP instructor do not decide to foster their digital literacy due to some factors such as lack of time, curricular restrictions, and lack of attention of educational authorities. It was indicated that Iranian EAP instructors had a positive perspective on promoting their digital literacy. The results suggested that Iranian EAP instructors have acquired their digital literacy through personal experience and no formal training was provided for the instructors. The study can have several implications and applications for improving EAP instructors’ digital literacy and paving the way for a more successful implementation of CALL in EAP courses.با ظهور آموزش زبان به کمک رایانه (CALL)، سواد دیجیتال دانش آموزان و معلمان موردتوجه بسیاری از مطالعات قرارگرفته است. بااینحال، آموزش انگلیسی برای اهداف آکادمیک یک حوزه نادیده گرفتهشده است وتحقیقات بسیار محدودی در این زمینه انجامشده است. هدف از انجام این مطالعه، مشخص کردن سطوح سواد دیجیتال اساتید آموزش زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک و شناسایی موانع محدودکننده ارتقاء سواد دیجیتال اساتید بود. در راستای نیل به اهداف مطالعه، 79 نفر از اساتید ایرانی آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه در تکمیل پرسشنامه ها و 29 نفر از آنان در پاسخ به سوالات مصاحبه شرکت داشتند. یافتههای پژوهش نشان داد که استادان ایرانی آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه دارای سطح متوسطی از سواد دیجیتال هستند و از انواع محدودی از ابزارها و برنامههای کامپیوتری استفاده میکنند. بااینحال، اساتید آگاه بودند که سطح سواد دیجیتال آنها برای اهداف آموزشی ممکن است پایینتر از سطح سواد دیجیتال آنها برای اهداف عمومی و شخصی باشد. این مطالعه همچنین نشان داد که این اساتید به دلیل برخی عوامل مانند کمبود زمان، محدودیتهای برنامه آموزشی و عدم توجه مدیران آموزشی تصمیم به تقویت سواد دیجیتال خود نمیگیرند. هرچند که آنها دیدگاه مثبتی نسبت به ارتقاء سواد دیجیتال خود داشتند. علاوه بر این، بر اساس نتایج بهدستآمده اساتید آموزش زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک سواد دیجیتال خود را از طریق تجربه شخصی کسب کردهاند و هیچ آموزش رسمی به آنها ارائه نشده است.https://jflr.ut.ac.ir/article_83795_046368a3ca7592918c884ba38b0d4e13.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023Exploring the effect of the flipped classroom on EFL learners' reading achievement and self-efficacyبررسی تأثیر کلاس درس معکوس بر پیشرفت خواندن و خودکارآمدی زبانآموزان4354528395610.22059/jflr.2021.330102.889FAجلیلفتحیگروه زبان انگلیسی دانشگاه کردستانسید جمالبارخدادانشگاه کردستانJournal Article20210911The body of research on second language (L2) teaching has documented and reported the usefulness of flipped instruction in enhancing foreign language development. Nevertheless, little research has explored the impact of flipped teaching on L2 reading comprehension. The aim of this study was to investigate the effect of flipped classroom on EFL learners' reading achievement and self-efficacy. In so doing, a total number of 48 Iranian EFL learners served as participants and were randomly assigned to an experimental group (N = 25) and a control group (N = 23). Employing a quasi-experimental design, the researchers utilized an experimental group that received flipped instruction via electronic materials and a control group that were instructed based on the regular method for a period of three months. The reading component of Cambridge Preliminary English Test (CPET) and the Reading Self-Efficacy Questionnaire (RSEQ) were administered to measure the reading comprehension reading self-efficacy of the participants. The outcomes of the study revealed that the students in the flipped group substantially performed better than those of the non-flipped group regarding both L2 reading achievement and reading self-efficacy. Overall, it may be concluded that EFL practitioners can incorporate flipped instruction into their reading classrooms in order to aid students to gain both confidence and competence in doing reading tasks more properly.پژوهشهای بسیاری در رابطه با آموزش زبانهای خارجی انجامشده است که حکایت از اثربخشی آموزشهای معکوس در بهبود نتایج عملکرد زبانی دانشآموزان دارد. بااینوجود، تعداد کمی از مطالعات به بررسی تأثیر آموزش معکوس بر درک مطلب در زبان دوم پرداختهاند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر کلاس درس معکوس بر پیشرفت درک مطلب و خودکارآمدی زبانآموزان در مدارس ایرانی است. برای این منظور، نمونهای متشکل از 48 زبانآموز ایرانی موردنظر قرارگرفته و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر ) و کنترل (23 نفر) موردبررسی قرارگرفتهاند. پژوهش حاضر با روش شبه آزمایشی به انجام رسیده است؛ به این صورت که آزمودنیها در گروه آزمایش آموزشهای معکوس را دریافت نموده و در گروه کنترل با شیوههای معمول به مدت سه ماه مورد آموزش قرار گرفتند. در راستای جمعآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامهی استاندارد پرسشنامهی مقدماتی انگلیسی کمبریج (CPET) و پرسشنامهی خودکارآمدی خواندن (RSEQ) استفاده گردیده که روایی آنها با استفاده ازنظر متخصصان مربوطه تائید گردید و پایایی دو آزمون نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب0.84 و... بهدستآمدهاند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معنیداری بین استفاده از دو روش نامبرده در پژوهش وجود دارد به این معنی که فراگیران گروه آزمایش ازلحاظ پیشرفت خواندن زبان دوم و خودکارآمدی خواندن بهطور معناداری بهتر از گروه کنترل عمل میکنند. بهطورکلی ، میتوان نتیجه گرفت که مدرسان زبانهای خارجی میتوانند شیوه آموزش معکوس را در کلاسهای خواندن بگنجانند تا به زبانآموزان کمک کرده تا اعتمادبهنفس و خودکارآمدی بیشتری را برای انجام مؤثرتر فعالیتهای مربوط به درک مطلب از خود نشان دهند.https://jflr.ut.ac.ir/article_83956_f46de516778b5c9ddcf304f689cc8a24.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023Feedback Types, Negotiation of Meaning, and Negotiation of Form in Multimodal and Text-based Computer-Mediated English Collaborative Writingانواع بازخورد، انتقال معنا و انتقال ساختار در نگارش مشارکتی زبان انگلیسی در بستر تعاملات رایانه ای چند رسانه ای و متن-محور4534718315910.22059/jflr.2021.321348.825FAناتاشاپوردانااستادیار آموزش زبان انگلیسی، واحد کرج
دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران0000-0002-5738-1137زهرهمحمدی زنوزقگروه آموزش و مترجمی زبان انگلیسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران0000-0001-8430-2695Journal Article20210403This study aimed at investigating students’ feedback preferences and negotiation of meaning and negotiation of form in multimodal and text-based computer-mediated modalities of collaborative writing. To this end, 30 Iranian EFL students’ collaborative writing performances were traced via conversation analysis technique to identify their feedback preferences (cognitive, metacognitive, affective, recast and elicited) in two computer-mediated modalities. The chi-square analysis on frequency counts of feedback in language related episodes (LRE) indicated that two computer-mediated modalities were significantly different in engaging students with different feedback types. Further conversation analysis of student’s collaborative writing performances in two modalities was conducted to trace LREs in which students negotiated meaning and form. Each indicator, trigger, response, reaction chain in LREs was counted either as meaning or form negotiation units, depending on the type of LREs in which students co-managed to repair and further improve their writing outcomes. The chi-square analysis on meaning and form negotiation units indicated that text-based and multimodal computer-mediated significantly differed in their potentials of engaging students with meaning negotiation and form negotiation in collaborative writing. The results implied that despite two modalities may facilitate collaborative writing in different ways, they prepare EFL learners for distinct individual composing processes and written outcomes.این پژوهش به بررسی درگیر شدن زبان آموزان در سه فرآیند انتخاب بازخورد، انتقال معنا و انتقال ساختار در نگارش مشارکتی رایانه ای در بستر تعاملات چندرسانه ای و متن-محور پرداخته است. به این منظور در مرحله نخست، نگارش مشارکتی 30 تن از زبان آموزان ایرانی به روش تجزیه و تحلیل محاوره ای در انتخاب انواع بازخورد (شناختی ، فراشناختی ، احساسی ، بازقالب ریزی و استنتاجی) در دو بستر تعاملات رایانه ای بررسی شد. نتایج تحلیل مجذور کای بر فراوانی بازخوردهای رمز گزاری شده در داستان واره های زبانی (LRE) نشان داد که در بستر تعاملات چندرسانه ای و متن-محور، درگیر شدن زبان آموزان با انواع مختلف بازخورد به هنگام نگارش مشارکتی بطور معنا داری متفاوت است. در مرحله بعد، به منظور بررسی داستان واره هایی که در آنها زبان آموزان به میزان بیشتری درگیر انتقال معنا و انتقال ساختار بودند، تجزیه و تحلیل محاوره ای در دو بستر تعاملات رایانه ای انجام شد. سپس زنجیره های نشانگر، محرک، پاسخ و واکنش در داستان واره ها به هنگام انتقال معنا و انتقال ساختار توسط زبان آموزان شمارش شد. نتایج تحلیل مجذور کای بر واحدهای کد گزاری شده انتقال معنا و انتقال ساختار، نشان دهنده تفاوت معنادار در قابلیت دو بستر نگارش مشارکتی برای درگیرکردن زبان آموزان در انتقال معنا و انتقال ساختار بود. نتایج این تحقیق به جنبه های متفاوت دو بستر تعاملات چندرسانه ای و متن-محور در تسهیل روند یادگیری مهارت نگارش تاکید کردند که شامل طیف وسیعی از فرایندهای تولید نوشتار در زبان آموزان می باشد.https://jflr.ut.ac.ir/article_83159_d3d78bf519ecf203e78f2bd9cb7ba15f.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023Evaluating University Instructors' attitude and challenges towards online English language teaching before and after corona crisis.بررسی نگرش و چالش های پیش روی مدرسان زبان انگلیسی دانشگاهها نسبت به تدریس آنلاین زبان انگلیسی در دوران قبل و بعد از مواجهه با بحران کرونا4734908426910.22059/jflr.2020.313124.773FAوحیدرضامیرزائیانعضو هیئت علمی0000-0002-5142-1732سید حسنطالبیعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه مازندران0000-0002-7222-1537علیامجدیگروه زبان انگلیسی0000-0001-5305-1600Journal Article20201112Employing a mixed-methods design, this study attempted to investigate Iranian EFL instructors' attitude toward e-learning before and after COVID-19, how they did their online EFL teaching, and what challenges they faced during COVID-19. Forty-one university ELT instructors from across the country participated in the quantitative phase of the study by filling out an online questionnaire about their attitude toward e-learning before and after the crisis began. For the qualitative phase of this study, 16 instructors who volunteered to participate in this research were asked to consider in writing their practices in conducting online EFL classes and the challenges they encountered since COVID-19 broke out. Five of them were also consented to participate in a semi-structured follow-up interview. Analysis of the quantitative data showed a significant increase in positive attitude toward e-learning from before to after the crisis. Analysis of the qualitative data also showed that the instructors conducted online teaching through a series of activities, ranging from checking student presence to evaluating student work synchronously or asynchronously, depending on university policies. Various applications and platforms were used, ranging from learning management systems (LMS) to additional resources. However, many problems arose with the students and the instructors. It can be concluded that online teaching did not go well because it was not prepared and preplanned. Implications for better online learning are also discussed.چهل و یک مدرس زبان انگلیسی از سرتا سر دانشگاههای ایران با پر کردن پرسشنامه آنلاین در مورد نگرش آنها نسبت به یادگیری الکترونیکی در قبل و بعد از بحران کرونا در مرحله کمّی این مطالعه شرکت کردند. برای بخش کیفی این مطالعه، تعداد شانزده مدرس زبان انگلیسی داوطلبانه از طریق دعوت در این پژوهش شرکت کردند. از مدرسان خواسته شد تا در مورد شیوههای انتخابی خود در انجام آموزش آنلاین زبان و چالشهایی که با آنها روبرو بودهاند، گزارش کتبی نوشته و ارسال کنند. پنج نفر نیز که امکان ارتباط ویدئویی داشتند برای مصاحبه نیمه ساختار یافته بصورت جداگانه انتخاب شدند. کدگذاری داده ها انجام شد ونتایج لازم به دست آمد. برای اعتبارسنجی داده ها، کدنویسی داده ها بطور مستقل توسط پژوهشگران به همراه چندین چرخه بحث انجام شد. تجزیه و تحلیل دادههای کمّی افزایش معناداری در نگرش مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی از قبل به بعد از بحران کرونا را نشان داد. نتایج تحلیل دادههای کیفی نیز حاکی از آن بود که مدرسان، تدریس آنلاین را از طریق یک سری فعالیتها همچون کنترل حضور دانشجویان در کلاس مجازی و نمره دهی به تکالیف و پروژه بصورت همزمان یا ناهمزمان انجام می دادند. برنامه ها و سیستم های مختلفی مورد استفاده این مدرسان بوده است. با این حال، مشکلات زیادی در انجام این مهم برای دانشجویان و مدرسان پدید آمده است. بنابراین، یادگیری آنلاین از آنجا که فاقد زیرساختارهای لازم بوده با موفقیت به انجام نرسیده است. پیامدهای یادگیری آنلاین موفق نیز مورد بحث قرار گرفته است.https://jflr.ut.ac.ir/article_84269_777fd38bdef2158f33c87e07bad78ae3.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023The application of reflection journals for developing language teachers’ knowledge of technology-enhanced education: A case study of an online teacher education courseکاربرد یادداشت های بازاندیشی در افزایش دانش معلمان زبان برای آموزش به کمک فناوری: مطالعه موردی یک دوره برخط آموزش معلمان4915108383210.22059/jflr.2021.330005.887FAفاطمهنامیگروه زبان های خارجی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر0000-0003-4509-3485Journal Article20210904Preparing teachers for technology-enhanced language education is one of the essences of the field of education. However and in spite of the growing integration of different digital technologies and online platforms for language teaching, teacher education is a less attended to topic in this field. Studies that specifically focus on online teacher education and the approaches for enhancing the efficiency of such courses remain scant. Teacher education for computer assisted language learning (CALL) is largely limited to the introduction of different technologies in teacher-centered courses. Although addressing different technologies can increase participants’ technological knowledge to use these tools for general purposes, such a focus cannot be productive in improving participants’ pedagogical knowledge. These challenges highlight the essence of integrating more practical approaches to increase the knowledge and awareness of the teachers attending CALL teacher education courses. To satisfy this need, the present study explore the application of reflection journals for increasing and promoting teachers’ pedagogical knowledge of CALL. The content of 96 journals written by 8 experienced language teachers who attended a 13-session online teacher education course was analyzed using constant comparison method of analysis. The results revealed the productivity of this approach for increasing participants’ knowledge about key concepts, constraints, and the potentials of different technologies for language teaching as well as ability to practically analyze their own learning process. Critical reflection on the topics and ideas presented throughout the preparation course can help teachers to internalize knowledge by integrating it.آموزش معلمان برای استفاده از فناوری در آموزش زبان یکی از ضرورتهای حوزه آموزش است. با این وجود و برخلاف گسترش کاربرد انواع فناوریهای دیجیتال و پلتفرمهای برخط برای آموزش زبان، آموزش معلمان در این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشهایی که به طور ویژه به آموزش برخط معلمان و شیوههای ارتقای بهرهوری چنین دورههایی میپردازند بسیار نادرند. آموزش معلمان برای استفاده از فناوری در تدریس زبان بیشتر به معرفی انواع فناوریها در دورههایی مدرس-محور محدود شده است. اگرچه پرداختن به انواع فناوریها میتواند دانش فنی شرکتکنندگان برای استفاده کلی از این ابزارها را افزایش دهد، چنین تمرکزی به افزایش دانش آموزشی شرکتکنندگان کمک چندانی نمیکند. این چالشها ضرورت بهرهگیری از شیوههای کاربردی تر برای افزایش دانش و آگاهی معلمان شرکتکننده در این دورهها را پررنگ مینماید. برای تامین این هدف، پژوهش حاضر به بررسی کاربرد یادداشتهای بازاندیشی برای افزایش و تقویت دانش آموزشی معلمان زبان جهت استفاده از فناوری در تدریس پرداخته است. محتوای 96 یادداشت بازاندیشی نوشته شده توسط 8 معلم شرکتکننده در یک دوره برخط 13 جلسه با استفاده از روش قیاس پیوسته مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حاکی از اثربخشی این روش در افزایش دانش شرکتکنندگان پیرامون مفاهیم بنیادین، محدودیتها، پتانسیلهای انواع فناوری برای آموزش زبان و تحلیل کارایی روند یادگیری خود بود. تأمل تحلیلی بر موضوعات و مباحث ارائه شده در طول دوره آموزشی به معلمان کمک میکند با به کار گیری دانش به دورنیسازی آن کمک نموده و فرآیند یادگیری خود را تسهیل نمایند.https://jflr.ut.ac.ir/article_83832_137e3c7a68c7b68d7d00babc8b8f2e72.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023Teachers’ Teaching Styles and their Beliefs about Incorporating Technology into L2 Instruction: The Case of Iranian EFL Contextشیوههای تدریس معلمان و باورهای آنها در مورد بهکارگیری فناوری در آموزش زبان دوم: مطالعه موردی زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی در ایران5115398379710.22059/jflr.2021.329359.879FAموسینوشیدانشگاه شهید بهشتی0000-0003-1917-5372فرشتهقاسمیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210825Integration of educational technologies in second language (L2) learning and teaching has now become widespread and many researchers have attempted to investigate the different perspectives on the topic. Despite the extensive research efforts, important issues such as the relationship between teachers' teaching styles and their beliefs toward the technological use in L2 pedagogy have been overlooked. This study examines 90 Iranian EFL teachers' teaching styles and their beliefs about technology-supported L2 instruction. A mixed-methods approach, integrating two questionnaires and an interview, was employed. Results from the questionnaires suggested that Iranian EFL teachers prefer teacher-centered styles of instruction and that they hold positive attitudes toward application of technology in EFL instruction. The Pearson-Product Moment Correlation tests also revealed that there was a significant relationship between the teachers’ teaching styles and their beliefs about technology integration in EFL instruction. Based on the interviews, it was concluded that most of the interviewees had positive beliefs with respect to technology integration, thus confirming the results obtained from the earlier phase of the study. The findings highlights association between teachers' teaching styles and their beliefs about technology integration in EFL education. The findings of this study can be used to increase the awareness of both EFL teachers and policymakers at institutes to realize that many elements, encompassing teachers’ teaching style and their beliefs about technology, predispose instructors to employ particular teaching styles in their classes.بهکارگیری فناوری های آموزشی در یادگیری و تدریس زبان دوم در حال حاضر بسیار گسترده شده است و بسیاری از محققان تلاش کردهاند تا دیدگاههای مختلف در مورد این موضوع را بررسی کنند. علیرغم تلاشهای گسترده تحقیقاتی، مسائل مهمی مانند رابطه بین سبک های تدریس معلمان و باورهای آنها درمورد بهکارگیری فناوری در آموزش زبان دوم نادیده گرفته شده است. این مطالعه به بررسی سبک تدریس 90 معلم ایرانی زبان انگلیسی و باورهای آنها در مورد آموزش زبان انگلیسی به کمک فناوری میپردازد. به این منظور یک روش ترکیبی با ادغام دو پرسشنامه و یک مصاحبه، به کار گرفته شد. نتایج حاصل از پرسشنامهها نشان داد که معلمان ایرانی زبان انگلیسی سبک تدریس معلم محور را ترجیح میدهند و نگرش مثبتی به کاربرد فناوری در آموزش زبان انگلیسی دارند. آزمونهای همبستگی پیرسون همچنین نشان داد که بین سبکهای آموزشی معلمان و باورهای آنها در مورد بهکارگیری فناوری در آموزش زبان انگلیسی، رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس نتیجه مصاحبه ها، اکثر مصاحبه شوندگان باورهای مثبتی نسبت به بهکارگیری فناوری داشتند، بنابراین نتایج به دست آمده از مرحله اولیه مطالعه (پرسشنامه) تأیید شد. این یافتهها ارتباط بین سبکهای تدریس معلمان و باورهای آنها در مورد بهکارگیری فناوری در آموزش زبان انگلیسی را برجسته میکند.https://jflr.ut.ac.ir/article_83797_01525e8b144ede144cfef9afbaa74687.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023The Fundamental and Strategic Linguistic Data, the Key for the Reciprocal Complementation of Technology and Artificial Intelligence in Machine Translationداده های بنیادین استراتژیک زبانشناسی، کلید اکمال متقابل تکنولوژی و هوش مصنوعی در حیطه ترجمه ماشینی5415558427110.22059/jflr.2021.331469.900FAعلیرضاولی پوردانشگاه تهران0000-0002-1533-1529Journal Article20211003This question about the possibility of inventing a system more capable than humans in performing behaviors has always been on the table, even before the advent of powerful computers and artificial intelligence algorithms.<br /><br />Today, we confide in the fact that the idea of exploiting artificial intelligence, and facilitating its application in multiple areas of science, has been a necessity; however, the implementations of this achievement were not provided by mechanics. This field was not a proper context for creating the reciprocal complementation of linguistics, logic, statistics, and mathematics to revolve around it and could not provide the required agility to employ its achievements in accomplishing Machine Translation. On the other hand, with the advent of a phenomenon known as digital, not only did the procedures of formal logic turn into mathematical logic and that of the mathematics turned into modern mathematics, but also new trends were established in this regard and developed rapidly in linguistic researches properly relevant to digital contexts. After a brief introduction to the topic and its theoretical framework, this paper tries to determine how these achievements have been accomplished and intends to elaborate upon the future prospects with respect to the highlighted methods. While presenting his personal experiences in this area, the author of this paper emphasizes establishing a diverse institutional resource in modern linguistics. In his view, future achievements and accomplishments are due to developing the latest and fundamentally required data in linguistics as an interdisciplinary field of knowledge in order to gain practical achievements.این پرسش که آیا میتوان ماشینی اختراع کرد که قادر به انجام رفتارهایی حتی هوشمندانهتر از انسان باشد، حتی پیش از پیدایش رایانههای قدرتمند و داده های هوش مصنوعی نیز مطرح بود. پیشتر برخی از اندیشمندان زبانشناس و فیلسوفان زبان بر این باور بودند که این کار شدنی نیست. <br /><br />ایدة بهره برداری از هوش مصنوعی، وتسهیل در بهره وری در حیطه های مختلف علوم ایدهای درست و ضروری بود، اما ابزار تحقق آن مکانیک نبود. مکانیک بستر مناسبی برای ایجاد اکمال متقابل زبانشناسی، منطق، آمار و ریاضی بر حول مکانیک، نبود و چابکی لازم را برای امکان بهرهبرداری از دستاوردهای خود در تحقق ترجمة ماشینی را فراهم نمی کرد. با ظهور پدیدهای به نام دیجیتال، نه تنها رویه های منطق صوری به سمت منطق نوین و ریاضیات به ریاضیات جدیدتمایل پیدا کرد، بلکه گرایشات نوینی در پژوهش های زبانشناختی متناسب با حضور در بستر دیجیتال شکل گرفت و به سرعت پیشرفت کرد. در این مقاله سعی شده است پس از ارائه مختصری از تاریخچه موضوع و چارچوب نظری آن؛ به چگونگی دستاوردهای بدست آمده پرداخته شود و چشم انداز آتی آن با توجه به متد های انتخاب شده، ترسیم گردد. نویسنده مقاله ضمن ارائه تجربیات شخصی خود در این عرصه، بر ایجاد بانک منابع بنیادی متنوع در حیطه زبانشناسی نوین تاکید دارد. به زعم وی، موفقیت های و دستاوردهای آینده، منوظ به تقویت داده های نوین و مورد نیاز زیرساختی در حیطه زبانشناسی، بعنوان یک علم بین رشته ای با تکنولوژی به منظور کسب دستاوردهای کاربردی، اجتناب ناپذیر است.https://jflr.ut.ac.ir/article_84271_790f01cafe933de9cac4e368527c7e61.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023Examining the effectiveness of peer feedback in the context of learning English in a Web2.0 environment.
(peer feedback2.0)بررسی اثر بخشی بازخورد همسالان در یادگیری زبان انگلیسی در محیط وب2.0 (بازخورد همسالان2.0)5565708467910.22059/jflr.2021.330903.895FAالهاماکبریاستادیار دانشگاه تربیت مدرسhttps://orcid.org/00Journal Article20211026One of the most important topics addressed by pedagogical research is the study of feedback effects and their various kinds in education. According to several studies, feedback is one of the most potent elements in learning and teaching, and it plays a significant part in the learning process. At the same time, interaction in the learning process is a central function of online social networks that results in peer feedback. The purpose of this study is to look into the role of peer feedback in language learning in social networks, which was done by comparing the two study groups (experimental and control groups).<br />Users' perceptions of peer feedback were examined before and after the course. Both groups had positive feelings regarding peer feedback. However, the optimistic view of the experimental group had grown more than the control group. The result showed significant similarities and differences between the two research groups: Including Substantial differences were also revealed between the peer feedback produced in the two groups in terms of shape and number. In both groups, corrective feedback was given more frequently. However, the mean achieved in the Experimental groups is about twice the mean in the face-to-face group. Based on the results, different types of peer feedback (compliment, Explain compliment <br />criticism, corrective feedback) were produced in each group, although the peer feedback generated in the experimental group was both quantitatively and qualitatively higher than the control group.یکی از مهمترین موضوعات مطرح در تحقیقات آموزشی بررسی تأثیرات بازخورد و انواع مختلف آن در آموزش است. نتیجه مطالعات موجود نشاندهنده اهمیت نقش بازخورد، بهعنوان یکی از قدرتمندترین عناصرِ یادگیری و آموزش، در فرایند یادگیری است. در عین حال، تعامل در فرایند یادگیری از مهمترین کارکردهای شبکههای اجتماعی برخط است که به بازخورد منتهی میشود. <br />هدف این مطالعه بررسی نقش بازخورد همسالان در یادگیری زبان در محیط شبکههای اجتماعی برخط است که این امر از طریق مقایسۀ دو گروه مورد مطالعه (گروه آزمایش و کنترل) صورت گرفته است. در این روش تأکید بر بازنمود ادراک کاربران نسبت به بازخورد همسالان بود، نتایج حاکی از این است که هر دو گروه احساسات مثبتی در ارتباط با بازخورد همسالان داشتهاند. همچنین، نتایج نشاندهندۀ وجود شباهتها و تفاوتهای معنادار بین دو گروه تحقیق است، از جمله اینکه تفاوتهای اساسی بین بازخوردهای تولید شده در دو گروه به لحاظ شکل و تعداد وجود دارد.<br />در هر دو گروه، بازخورد اصلاحی به وفور ارائه شده است؛ با این وجود، میانگین بهدستآمده از گروه آزمایشی حدوداً دو برابر میانگینِ گروه رودررو (حضوری) بود. در نهایت، انواع مختلفی از بازخورد همسالان (تحسین، تحسین توضیحی و اصلاحی) در هر دو گروه ثبت گردید. اگرچه بازخورد تولید شده در گروه آزمایشی از لحاظ کمی و کیفی بیش از گروه کنترل بود.https://jflr.ut.ac.ir/article_84679_5842bc20e6d448d7fdb4da48464e5d39.pdfدانشگاه تهرانپژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی2588-412311320211023Using Virtual Learning Teams (VLTs) to Enhance EFL Teachers' Language Assessment Literacy (LAL)استفاده از گروههای مجازی آموزشی (VLT) جهت بهبود سواد ارزشیابی زبان (LAL) برای مدرسان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی5716048425310.22059/jflr.2021.332638.904FAسیده سوسنمرندیگروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا (س)https://orcid.org/00میتراحنتی فرDepartment of English, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iranزهرهنقیسیگروه انگلیسی دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20211019Although education and assessment are inseparable, many capable teachers find themselves ill-equipped to develop/use assessment activities for their classes. Language teachers, similarly, may be familiar with language teaching methodology and second language acquisition theories, but may still have little or no savoir-faire regarding educational assessment. In fact, many studies indicate that the majority of language teachers are lacking in Language Assessment Literacy (LAL). Therefore, and in line with current educational theories which encourage collaboration and team work, a Virtual Learning Team (VLT) was proposed as a potential solution for this and similar teacher education problems: In the current study, a VLT aimed at enhancing EFL teachers' Language Assessment Literacy (LAL) was created and employed, using a Do-It-Yourself Learning Management System (DIYLMS) as the technological venue. The success of the VLT was ascertained and the factors affecting its efficacy were identified through a researcher-made pre- and post-course survey (Appendix A), as well as post-course semi-structured interviews (Appendix B). The results of the study indicated that there four factors which affect the efficacy of a VLT, namely; technology, instructor/team leader, interaction, and enhancement of knowledge/skills (both course-content and digital literacy). It was also revealed that these four factors do not work in isolation, and interact with each other in complicated ways. It is believed that the results of the current study can be beneficial for future teacher professional development programs.با وجود اینکه آموزش و ارزشیابی دو امر جداییناپذیر بهشمار میروند، بسیاری از مدرسان توانمند، امکانات خود را برای تدوین/بهکارگیری فعالیتهای ارزشیابی در کلاسهایشان ناکارآمد مییابند. همچنین، این امکان نیز وجود دارد که مدرسان زبان با روششناسی آموزش زبان و نظریههای فراگیری زبان دوم آشنایی داشتهباشند، اما کماکان میزان کاردانی آنها در خصوص ارزشیابی آموزشی کم یا صفر باشد. در حقیقت، بسیاری از مطالعات نشان میدهد که اکثر مدرسان زبان، از سواد ارزشیابی زبان (LAL) بیبهره هستند. بنابراین، و همراستا با نظریههای امروزی در حیطۀ آموزش که مشوق مشارکت و کار گروهی هستند، تشکیل گروه مجازی آموزشی (VLT) بهعنوان راه حلی بالقوه برای این مسئله و مشکلات مشابه در روند تربیت مدرس پیشنهاد میشود: در بررسی پیشرو، سامانۀ خودآموز مدیریت آموزشی (DIYLMS) بهعنوان ابزار فناوری مورد استفاده قرار گرفت و یک گروه مجازی اموزشی با هدف افزایش سواد ارزشیابی زبان (LAL) در مدرسان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی تشکیل شده و به کار گرفتهشد. پروژۀ گروه مجازی کاملاً موفقیتآمیز بود و عوامل موثر بر اثربخشی آن، بهواسطۀ نظرسنجی صورتگرفته توسط پژوهشگران در قبل و بعد از برگزاری دوره (پیوست الف) و نیز انجام مصاحبههای نیمهساختار یافتۀ پس از برگزاری دوره (پیوست ب) تعیین شدند. نتایج این بررسی نشان داد که در گروههای مجازی آموزشی، چهار عامل موثر وجود دارد، ازجمله: فناوری، مربی/سرپرست گروه، تعامل، و افزایش دانش/مهارتها (هم در مورد محتوای دوره و هم در حیطۀ سواد دیجیتالی). همچنین، مشخص شد که این چهار عامل بهصورت جداگانه عمل نمیکنند و با یکدیگر ارتباط پیچیده دارند. نتایج بررسی پیشرو میتواند جهت تدوین برنامههای آتی در حیطۀ پیشرفت حرفهای برای مدرسان مفید واقع شود.https://jflr.ut.ac.ir/article_84253_82947c9e7345f613662f41189a31cc17.pdf