2024-03-29T02:11:44Z
https://jflr.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8951
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
واکاوی اسمهای مختوم به –e در زبان آلمانی: براساس راهبردهای تعویض
پرویز
البرزی ورکی
هدف از مقاله حاضر یافتن الگوهای مختلف معنای واژهسازی در واژههای مختوم به –e در زبان آلمانی میباشد. بدین جهت درک معانی مشتقات این پسوند با توجه به تنوع آنها برای زبانآموز از اهمیت خاصی برخوردار است. این پسوند ریشه در –ī زبان آلمانی باستان دارد و یکی از زایاترین پسوندهای بومی زبان آلمانی معاصر به شمار میرود. دادهها و یافته-های اولیه مقاله عمدتا از بررسی دو منبع شاخص در زمینه واژهسازی زبان آلمانی اخذ شده و آنچه که نگارنده اقتباس نموده است، همین دادهها و یافتههای اولیه است. یافتههای ثانویه ماحصل تحقیق نگارنده است. پسوند –e در بافت مقولات فعلی، صفتی، اسمی و قیدی توزیع میشود. همچنین مشتقات مختوم به پسوند –e از بیشترین فراوانی نسبت به الگوهای معنای واژهسازی برخوردارند: اسمهای مختوم به این پسوند از میان الگوهای گوناگون، کمابیش از هشت راهبرد تعویض شامل اسم مصدر، حاصل مصدر، اسم مکان، اسم ابزار، اسم فاعل، اسم کیفیت، اسم تبدیل و اسم شخص بهره میگیرند. البته گاهی اسم مختوم به پسوند –e حاوی یک یا چند کاربرد ثانویه است.
اسم مصدر
اسم فاعل
اسم مکان
اسم ابزار
اسم کیفیت
2018
03
21
5
26
https://jflr.ut.ac.ir/article_67293_1a44e36808ab52ba06f1f3bbe76bcbad.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
واکاوی کیفی عوامل موثر بر شرکت در دوره های آمادگی آزمون زبان انگلیسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (MSRT): با رویکرد نظریه داده بنیاد
محمد رضا
امیریان
زهرا
حشمتی فر
غلامرضا
زارعیان
محمد
داوودی
هدف این پژوهش ارائه یک نظریه براساس گردآوری نظاممند داده ها درباره عوامل موثر بر شرکت در دورههای آمادگی آزمون زبان وزارت علوم،تحقیقات و فناوری(MSRT) از دیدگاه دانشجویان شرکتکننده در این دوره ها بود. روش پژوهش حاضر بهصورت کیفی و براساس روش نظریه دادهبنیاد بود. نمونه پژوهش،9 دانشجوی دکتری (3 مرد و6زن) بودند که بهروش نمونهگیری هدفمند، نظری و گلولهبرفی انتخاب شدند. ضمن انجام مصاحبه نیمهساختاریافته با شرکتکنندگان، مجموعه ای از مفاهیم و مقوله ها طی فرایندهای کدگذاری باز، محوری وگزینشی به دست آمد. براساس نتایج پژوهش، 6مقوله اصلی تحت عناوین شرایط علّی، پدیده محوری، مقوله راهبردی، مقوله زمینهای، مقوله واسطهای و مقوله پیامدی به-همراه زیرمقوله های آن ها استخراج و در قالب مدل نظری بر مبنای نظریه داده بنیاد ترسیم شد. در پایان، ضمن اشاره به پیامدها و عوامل مختلف موثر بر شرکت در دورههای آمادگی آزمون و نظرات شرکت کنندگان در این دوره ها، پیشنهاداتی برای انجام تحقیقات بیشتر ارائه گردید.
کدگذاری
نظریه داده بنیاد
مدل نظری
دوره های آمادگی آزمون
MSRT
2018
03
21
27
56
https://jflr.ut.ac.ir/article_67294_1ae93a51d53ef556d397c5f34d0f4725.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
نگاهی دیگر به توسعۀ پرسشنامه راهبردهای نگارش: کاربردی از پروتکول تفکر گویا
معصومه
بمانی
زهرا
ظهوریان
هدف از این مطالعهی دو مرحلهای با روش ترکیبی اکتشافی این بود تا به ساخت پرسشنامه ای مناسب جهت اندازه گیری راهبردهای نگارش بپردازد. بدین منظور ،ابتدا راهبردهای نگارش به کار گرفته توسط پنج تن از دانشجویان ممتاز کارشناسی ارشد رشتهی آموزش زبان انگلیسی از طریق تکنیک تفکر گویا استخراج شدند. سپس، بر آن اساس، پرسشنامه ای 52 سؤالی توسط محققین ساخته و در میان نمونه ای 100 نفری پایلوت و پویایی آن محاسبه شد (α=0.85) که می توان آن را به عنوان شاهد همبستگی برای روایی سازهی پرسشنامه نیز در نظر گرفت. در مرحله دوم، همان پرسشنامه به نمونه ای 60 نفری از همان دانشجویان ارشد آموزش زبان انگلیسی داده شد. نتایج این مطالعه نشان دهندهی همبستگی مثبت و معنا دار (49.=r) بین نمرات دانشجویان در درس نگارش پیشرفته و راهبردهای بکارگرفته توسط آنان بود. نتایج نشان داد که دانشجویانی که درک بهتری از راهبردهای فراشناختی دارند در نگارش به زبان انگلیسی موفق ترند. بنابراین، فرآیند شناختی مهارت نگارش با بکارگیری راهبردهایی با همان ماهیت تقویت می شود.
ساخت پرسشنامه
پروتکل تفکر گویا
کیفیت نگارش
راهبردهای نگارش
آموزش زبان آنگلیسی
2018
03
21
57
82
https://jflr.ut.ac.ir/article_67295_c5692bcdfc60a7b622f0eaa4214f51b3.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
فراگیری توصیف کنندگان اسم در زبان عربی (زبان سوم) توسط فارسی زبانان (زبان اول) فراگیر زبان انگلیسی ( زبان دوم)
علی اکبر
جباری
پژوهش حاضر برای بررسی یادگیری توصیف کنندگان اسم در زبان آموزان عربی بعنوان زبان سوم صورت گرفت؛ بدین منظور 32 زبان آموز سطح متوسط انگلیسی بعنوان زبان دوم که زبان اولشان فارسی بود انتخاب شدند و از آزمون شامل آزمون قضاوت دستوری و آزمون ترجمه جهت بررسی جایگاه و تطابق توصیف کنندگان اسم در زبان عربی استفاده شدند. پس از تحلیل داده ها، نتایج بدست آمده به وسیله نرم افزار آماری، نشان داده شد که ساختار مورد نظر بیشتر از زبان دوم تا از زبان اول و یا معجونی از زبان اول و دوم به زبان سوم منتقل می شود و زبان دوم نقش عمده ای در فراگیری این ساختار ایفا می کند. مقاله حاضر نقش زبان های از قبل آموخته شده را در فراگیری زبان سوم بررسی می کند. نتایج تحقیقات محققان، انتقال دانش زبانی را از زبان اول، زبان دوم و یا مخلوطی از دانش زبانی اول و دوم به زبان سوم می دانند. اهمیت فوق العادۀ این مطالعه به خاطر مسائل تئوری و آموزشی آن است.
فراگیری زبان سوم
جایگاه توصیف کننده اسم
تطابق اسم و توصیف کننده
زبان فارسی
زبان انگلیسی
زبان عربی
2018
03
21
83
104
https://jflr.ut.ac.ir/article_67305_99780c32adb3972b268169222ebcdcfe.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
آسیب شناسی پژوهش های ریشه شناختی در حوزه بررسی وام واژه های فارسی در زبان انگلیسی (مطالعه موردی: فرهنگ واژگان فارسی در انگلیسی)
حسین
داوری
سید بهنام
علوی مقدم
رضا
خیر آبادی
بررسی دامنه نفوذ و گسترش واژههای فارسی در زبانهای مختلف از جمله موضوعات درخور توجه در حوزه پژوهش-های ریشهشناختی به شمار میآید که تاکنون به انتشار آثار داخلی و خارجی متعددی در قالب مقاله و یا فرهنگهای واژگانی مستقل انجامیده است. در این بین، در بین زبانهای اروپایی، زبان انگلیسی به دلایلی چند توجه بیشتری را به خود جلب نموده است به نحوی که شاهد انتشار آثار متعددی در این خصوص بودهایم که از آن جمله میتوان به فرهنگ واژگان فارسی در انگلیسی تالیف احمد میرفضائلیان (1385) اشاره نمود؛ اثری که بازبینی و نقد آن با هدف ارایه تصویری از ضعفها، کاستیها و اشتباههای آن موضوع اصلی این مقاله است. بهطور خلاصه، کاستیهای این فرهنگ ریشهشناختی در شش مقوله و به شیوهای توصیفی-تحلیلی بررسی و ارایه شده است. یافتهها مبین آن است که معرفی واژههای غیرفارسی به عنوان واژههای فارسی، ارایه شواهد و مثالهای نامناسب، ارایه معادلهای نامناسب، معرفی سیر انتقال نادرست و ... مهمترین ضعفهای این فرهنگ به حساب میآید.
نقد فرهنگ
ریشهشناسی
واژه فارسی
زبان انگلیسی
دگرگونی معنایی
2018
03
21
105
122
https://jflr.ut.ac.ir/article_67296_aa6b616d45f223174200fdf6fda397f5.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
ارزیابی فرآیندهای واژی در گونه زبان زندان
آمنه
مسن آبادی
بهزاد
رهبر
محمدرضا
اروجی
یکی از گروههای اجتماعی که تمایلی به افشای اسرار مکالماتشان ندارند زندانیان هستند که این عدمتمایل آنها منجر به تولید گونۀ زبان زندان میشود. در این پژوهش، واژههای جدیدی که در زندان توسط زندانیان بهکار بردهمیشود، جمعآوری شده و از لحاظ نمود واژی بررسی شدهاند. پژوهش به صورت میدانی بوده و دادهها به شیوۀ ایجاد ارتباط مستقیم و براساس گفتار 50 نفر مشارک مرد که به مدتی بیش از 10 سال برای تحمل کیفرشان در زندانهای استان تهران بهسربردهاند، جمعآوری شده است. پژوهشگران پس از تجزیهوتحلیل حدود 600 لغت و اصطلاح گردآوریشده به این نتیجه رسیدند که شرایط حاکم بر زندان بر گفتار زندانیان تأثیر میگذارد و تغییرات واژی در گفتار آنها رخ میدهد. فرایندهای واژهسازی بهدستآمده عبارتند از: ابداع، تکرار، تبدیل، کوتاهسازی، ترخیم، سرواژهسازی، آمیزش و قرضگیری. از میان فرایندهای واژی، بیشترین بسامد، مربوط به فرایند ابداع است. نتایج این پژوهش، زبانشناسان را در شناخت هرچه بیشترِ گونۀ زبان زندان یاری میرساند و به جامعهشناسان نیز در شناخت روابط انسانی و نهایتاً برنامهریزی و بازپروری زندانیان کمک میکند.
زندان
گونۀ زبان زندان
واژگان
فرایندهای واژه سازی
ابداع
2018
03
21
123
138
https://jflr.ut.ac.ir/article_67297_3f3361bd063dcaf53c7865d286ddc45e.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
روایی آزمون و عوامل بوجود آورنده واریانس نامربوط به سازه: بررسی نقش رایانه ،جنسیت، سن، زبان مادری، رشته تحصیلی در نتایج تافل آی بی تی iBT
محمد
صالحی
آرش
نعمت زاده
عوملل متعددی میتوانند در روایی یک آزمون تاثیر داشته باشند. آری ، جیکاب، سورنسون و واکر (2014) از آنها با عنوان عوامل واریانس نامربوط به سازه یاد میکنند. در برخی موارد، رایانه میتواند نتایج آزمونها را به حاشیه ببرد و تبدیل به منبع تهدیدی برای روایی آزمون شود. علاوه بر یارانه، جنسیت، سن، زبان مادری و رشته تحصیلی نیز متغیرهایی هستند که میتوانند واریانس نامربوط به سازه تولید کنند. در تحقیق حاضر نمرات آزمون تافل آی بی تی به عنوان متغییر وابسته مورد تحقیق قرار گرفت. بدین منظور، صد نفر به پرسشنامههایی در مورد آشنایی با رایانه و دیدگاهشان نسبت به رایانه پاسخ دادند و نیز در یک تافل آی بی تی شرکت کردند. در مرحله اول، سطح آشنایی با رایانه بررسی شد و در مرحله بعدی دیدگاه شرکتکنندگان در مورد رایانه و تأثیر سه متغیر مشخصشده (سن، جنسیت و زبان مادری) بر نتایج آزمون موردمطالعه قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشاندهنده روابط معناداری بین این متغیرها و نمرات آزمون نبود.
رایانه
روایی
آزمون
سازه
نامرتبط
واریانس
2018
03
21
139
166
https://jflr.ut.ac.ir/article_67298_4e4e8e79dac0ffc0a67631d1284ce8ba.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
بررسی عقاید و رفتار اساتید زبان و اساتید دروس تخصصی در تهیه و تدوین مطالب درسی زبان تخصصی رشتههای دانشگاههای علوم پزشکی در ایران: بررسی در سطح ملی
رضا
طاهرخانی
تهیه و تدوین مطالب درسی مرحلهای مهم در برنامۀ آموزشی زبان تخصصی میباشد. به همین دلیل، نیاز مبرم به بررسی تواناییهای استادان زبان تخصصی در این زمینه حس میشود. این نیاز بهویژه در ایران که دو گروه از استادان – استادان زبان و استادان دروس تخصصی - زبان تخصصی را تدریس میکنند، بیشتر احساس میشود. به همین منظور، این تحقیق ملی تفاوتها و شباهتهای تفکرات و رفتارهای این دو گروه در تهیه و تدوین مطالب درسی، در دانشگاههای علوم پزشکی ایران را بررسی کرده است. ابزارها شامل پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، و یادداشتبرداری بود. ۱۲۸ استاد زبان و ۱۹۰ استاد دروس تخصصی از تمام دانشگاههای کشور در این تحقیق شرکت کردند. نتایج پرسشنامه تفاوتی را بین دو گروه نشان نداد. اما، طبق نتایج مصاحبهها و مشاهدات، تفاوتهای بسیاری بین دوگروه یافت شد. این نتایج پیامدهای مهمی را برای جامعه استادان زبان تخصصی دارد و نیاز به تغییر کتابهای فعلی را برجسته میکند.
زبان تخصصی
اساتید زبان
اساتید دروس تخصصی
افکار استاد
تهیه و تدوین مطالب درسی
2018
03
21
167
186
https://jflr.ut.ac.ir/article_67299_33f6e56d65bbc38fe45c99a6ae478166.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
ارزشیابی پویا دانش کاربرد شناسی: با تکیه بر کنش های گفتاری عذرخواهی و درخواست
محبوبه
شاهسوار
سیدمحمد
علوی
محمدحسین
نوروزی
ارزشیابی پویا که ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی دارد روشی است که همواره مورد توجه محققان بوده است. اما تحقیقهای قبلی نشان میدهد کاربردشناسی در تحقیقات این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت دانش کاربردشناسی در بهبود توانش ارتباطی زبان آموزان، تحقیق حاضر به بررسی تاثیر ارزشیابی پویا ،الگوی کیک، بر پیشرفت دانش کاربرد شناسی زبان آموزان پرداخته است. به این منظور تعداد 46 دانشجوی رشته مهندسی دوره کارشناسی دانشگاه تهران به صورت انفرادی به روش ارزشیابی پویا مورد آزمون قرار گرفتند. این آزمون سه نمره واقعی، مداخله و نمره توان بالقوه یادگیری در برداشت. به منظور تحلیل دادهها از ازمون تی جفتی و تحلیل واریانس یک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد ارزشیابی پویا تاثیر مثبتی بر دانش کاربردشناسی زبان آموزان دارد و نمرات افراد تحت تاثیر مداخله است و نه سطح زبانی زبان آموزان. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند در امر ارزشیابی، تدریس و یادگیری کنش های گفتاری عذرخواهی و درخواست مورد استفاده قرار گیرد.
ارزشیابی پویا
کاربرد شناسی
منطقه مجاور رشد
کنش گفتار
عذرخواهی
درخواست
2018
03
21
187
206
https://jflr.ut.ac.ir/article_67306_0ba91146d0ba0960875df1514fad0e5c.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
دیدگاههای مدرسان در مورد زبان تخصصی هوانوردی
مهدی
قائیدرحمت
جواد
غلامی
ژیلا
محمدنیا
در ایران، دورههای زبان انگلیسی تخصصی هوانوردی را اغلب مدرسان زبان انگلیسی متخصص در امر هوانوردی و معلمان زبان انگلیسی تدریس میکنند که متخصص هوانوردی نیستند. پژوهش حاضر، به بررسی دیدگاههای این دو گروه مدرسان در خصوص تدریس زبان هوانوردی، برای اولین بار در ایران میپردازد. دیدگاههای هشت مدرس این دورهها از طریق مصاحبه و پرسشنامه مطالعه شده است که نتایج، نشاندهندة عدم یکنواختی روش تدریس زبان انگلیسی در بین دو گروه مدرسان این دورهها بود. از دیدگاه مدرسان متخصص، زبان تخصصی باید بیشتر بهصورت عملی و کاربردی همراه با تأکید زیاد روی مفاهیم تخصصی، آموزش معلممحور و بازخوردهای آموزشی مستقیم از طرف مدرسان تدریس شود. از نظر مدرسان زبان، این دورهها بیشتر باید روش و اصول تدریس، آموزش مشارکتمحور و بازخوردهای زبان-آموزمحور را مدّ نظر قرار دهد. نتایج این تحقیق میتواند در شناخت وضعیت مدرسان فعلی این دورهها و انتخاب مدرسان اصلح (با توجه به آخرین دستاوردها) در امر آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه سودمند باشد.
عقاید
مدرس زبان تخصصی
مدرس زبان انگلیسی
انگلیسی هوانوردی
ایران
2018
03
21
207
246
https://jflr.ut.ac.ir/article_67300_90afeb29dab13a4d9dae7808b4463d33.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
طراحی و اعتبارسنجی مدلی برای تعیین سطح رایانهای توانایی ترجمه انگلیسی به فارسی دانشجویان از طریق سنجش پویا
اعظم
اکرمی
بهزاد
قنسولی
پوریا
محمد علمی
در پژوهش حاضر با استفاده از نظریه فرهنگی-اجتماعی ویگوتسکی و یافتههای محققان در سنجش پویا تلاش شدهاست تا روشی نوین برای تعیینسطح توانایی ترجمه فارسی-انگلیسی دانشجویان مترجمی ارائه شود. در این روش از دو مؤلفه ظرفیت یادگیری و مهارت کنونی ترجمه برای تعیینسطح دانشجویان استفاده شد. با استفاده از رویکرد تداخلگرا در سنجش پویا و طراحی آزمون رایانهای و تشریحی تعیینسطح ترجمه، دانشجویان طی دو مرحله، در سه گروه طبقهبندی شدند. بعلاوه، با توجه به بسامد خطاهای دانشجویان در هریک از خردتوانشهای ترجمه در فرآیند آزمون ، تعیینسطح به صورت مبحثی نیز صورت گرفت. نتایج آزمون آزمایشی نرمافزار نشان داد که آزمون، معیار معتبری برای سنجش قابلیتهای کنونی و ظرفیت ذهنی افراد در مهارت ترجمه محسوب میشود و از سطح روایی و پایایی قابل توجهی برخوردار است. تحلیل نتایج آزمون بیانگر نقش برجسته سنجش ظرفیت یادگیری در کنار سنجش توانایی کنونی ترجمه در گروهبندی جامعتر دانشجویان است. اطلاعات حاصل از این سنجش میتواند در طراحی برنامهریزی آموزشی آتی دانشجویان مفید واقع شود.
تعیینسطح رایانهای مهارت ترجمه
حوزه تقریبی رشد
سنجش پویا
رویکرد تداخلگرا در سنجش پویا
ظرفیت یادگیری
سنجش ترجمه
2018
03
21
247
270
https://jflr.ut.ac.ir/article_67301_3bd73dd6754b17cbb7fad87352753e54.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
رابطة بین خلاقیت، انگیزه و صحّت و شیوایی گفتار برای فراگیران زبان خارجی: انگلیسی
مجید
نعمتی
محسن
ترقی گشتی
این پژوهش برای مطالعه پیش بینی صحت و شیوایی تولید گفتار دانشحویان زبان خارجی توسط خلاقیت و انگیزش کاربردی/ تلفیقی صورت گرفت. 80 شرکت کننده با زبان مادری فارسی برای پژوهش انتخاب شدند که مشغول یادگیری زبان خارجی انگلیسی سطح متوسط در موسسات آموزش زبان بودند. نخست آنها پرسشنامه 60 سئوالی خلاقیت عابدی را تکمیل کردند. سپس تکلیف گفتاری (کشتی غرق شده) ارائه شد و عملکرد آنها برای نمره گذاری توسط دو ارزیاب صحت گفتار و شیوایی گفتار در مرحله بعد ضبط گردید. درآخر شرکتکنندگان به پرسشنامه انگیزش- نگرش گاردنر پاسخ دادند. نتایج حاصل از برازش مدل با داده ها با تکنیک تحلیل مسیر نشان داد خلاقیت و انگیزه کاربردی میتواند شیوایی گفتار را پیشبینی کند. معناداری ضرایب اثر نشان داد خلاقیت و انگیزه کاربردی میتواند صحت گفتار را نیز پیش-بینی کند. همچنین خلاقیت و انگیزه تلفیقی میتواند شیوایی گفتار را پیشبینی کنند. اما برای صحت گفتار، خلاقیت و انگیزه تلفیقی قدرت پیشبینی نداشتند. نتایح این پژوهش پیشنهاداتی را برای شیوه آموزش و نکاتی برای پژوهشهای آتی ارائه داد.
خلاقیت
انگیزه کاربردی
انگیزه تلفیقی
تبحر در زبان
صحت تولید گفتار
شیوایی تولید گفتار
2018
03
21
271
300
https://jflr.ut.ac.ir/article_67302_476cc5dd605afa2fb5f975db74051cf9.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
بررسی تاثیر مقایسه ای داستان گویی و بازنویسی متن بر درک اصطلاحات زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی
فیهمه
حمید زاده
زهره
محمدی زنوزق
هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر دو روش داستان سرایی و باز نویسی متن در زبان دوم بر درک اصطلاحات انگلیسی زبان اموزان ایرانی است. برای این منظور,90نفر زبان آموز سطح متوسط مونث ایرانی براساس نمرات آزمون تعیین سطح آکسفورد برای شرکت در این پژوهش انتخاب شده وبه سه گروه 30 نفری تقسیم شده اند که این سه گروه تحت آموزش اصطلاحات انگلیسی ازطریق داستان گفتن وبازنویسی متن و روش سنتی حفظ معادل آنها قرار گرفتند . داده ها جمع آوری شده توسط پیش و پس آزمون از طریق روش آماری “همپراش , آزمون تعقیبی ” مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد که تکنیک های یاددشده موثر بوده اند و همچنین روش داستان سرایی در مقایسه با دو روش دیگر تاثیر مثبت بیشتری بر درک اصطلاحات انگلیسی داشته است. نتایج این تحقیق و پیامده های مفید آن برای آموزگاران بررسی شدو محدودیت های تحقیق جهت پیشنهاد تحقیقات آتی مورد بررسی گردید.
داستان سرایی
باز سازی متن
یادگیری اصطلاحات زبان
درک مطلب
زبان آموزان ایرانی
2018
03
21
301
318
https://jflr.ut.ac.ir/article_67303_cf17a99df07a5edd39e5bb98cf6947e3.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1397
8
1
بررسی راهبردهای پیشرفت حرفه ای مستمر: الگویی برای موفقیت مدرسان زبان انگلیسی
مونا
طباطبایی یزدی
خلیل
مطلب زاده
حمید
اشرف
پوریا
بقایی
ارزیابی موفقیت مدرسان در امر آموزش، و استفاده از دانش و تجربه مدرسان حرفهای که توانایی تشخیص نیازهای زبانآموزان را دارند، در دهههای گذشته، به یکی از مسائل حائز اهمیت تبدیل شده است. پژوهش حاضر، به ارزیابی اهمیت و میزان تأثیر برنامههای پیشرفت حرفهای، بر موفقیت مدرّسان، براساس دیدگاه دانشآموزان میپردازد. برای این منظور، مدل ساختاری پیشنهاد شد و از نرمافزار SmartPLS و رویکرد کمینة مربعات جزئی معادلات ساختاری برای بررسی آن استفاده شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، 316 مدرس زبان انگلیسی و 828 دانش آموزدر این تحقیق شرکت کردند. یافتهها نشان داد که راهبردهای پیشرفت حرفهای، رابطة مؤثری با موفقیت مدرسان دارد. سازههای «همکاری» و «بهروز رسانی» بیشترین بار را نشان میدهند. سازة «تأمل» بهطور متوسط بر «همکاری» تأثیرگذار است. دو سازة «همکاری» و «تأمل» به میزان چشمگیری، تحت تأثیر«به روز رسانی» قراردارند. نتایج تأثیر معنادار سازة «تصمیمگیری» بر «موفقیت مدرسان» را بهمثابة عامل پیشبینیکنندة «موفقیت مدرسان» نشان میدهد.
موفقیت مدرسان زبان انگلیسی
نگرش زبانآموزان
پیشرفت حرفهای مستمر
مدل معادلات ساختاری
ارزیابی زبان انگلیسی
2018
03
21
319
335
https://jflr.ut.ac.ir/article_67304_bcdfef19f5866d776e45a7e20a8b7344.pdf