2024-03-29T13:12:09Z
https://jflr.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4153
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1390
1
1
بررسی تباین کلی اصطلاحات دستوری در زبان فارسی و آلمانی در آموزش زبان آلمانی
حسن
پروان
حسین
سرکار حسن خان
بی گمان ، اصطلاحات دستوری به تنهایی کمک چندانی در آموختن زبان بیگانه نمی کنند، اما باید توجه داشت که چنانچه دستور زبانی ، به هر دلیل، به زبان فارسی نوشته شود ، باید تفاوت های میان اصطلاحات دستوری این دو زبان نیز در نظر گرفته شوند تا خوانندگان دچار لغزش نشوند . بیشتر نویسندگان دستور آلمانی در ایران ، آلمانی دانهای ایرانی اند که گاهی در برگردان اصطلاحات دستوری دچار خطا شدهاند ، امری که می توان در مقولة خطای معنایی بررسی کرد و در زمینة آموزش زبان به کار گرفت . بررسی تأثیر احتمالی اصطلاحات دستوری در سرعت یا کیفیت فراگیری زبان در این مقال نمی گنجد . جستار پیشرو ، بر آن است تا با بازتاب نمونه هایی چند از خطا های رایج در دستور زبان های آلمانی نگاشته شده به زبان فارسی ، به بررسی تباین کلی اصطلاحات دستوری در دو نظام زبانی بپردازد .
اصطلاحات دستوری
تحلیل خطا
حرف تعریف
دستور زبان
زمانهای دستوری
فعل کمکی
2011
03
21
5
20
https://jflr.ut.ac.ir/article_28992_a6abed14afcef10b6f3b4016ae31e3db.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1390
1
1
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای تمرین ذهنی بر توانایی یادگیری واژههای زبان انگلیسی در دانشجویان
علی
پوردریایی نژاد
هدف اصلی از انجام این پژوهش نیمه آزمایشی، بررسی اثرات آموزش راهبردهای تمرین ذهنی در یادگیری دایرة واژگانی زبان دوم بود. چهار روش مورد مطالعه قرار گرفت (الف) تمرین ذهنی آوایی، (ب) تمرین ذهنی غیرملفوظ،(ج) تمرین ذهنی آوایی و غیر ملفوظ،(د) و بدون آموزش تمرین ذهنی. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 162 دانشجو از چهار رشتة کلاس درس زبان عمومی آزمودنیهای این مطالعه را تشکیل دادند. دادههای به دست آمده با روش تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری نشان داد که هر سه روش آموزش راهبردهای تمرین ذهنی در یادداری و بازشناسی واژهها مؤثر بودهاند. به علاوه، در مقایسة کلی بین سه روش، بین دو روش آموزش راهبردهای تمرین ذهنی آوایی و غیرملفوظ تفاوت معناداری دیده نشد، اما، روش آموزش راهبردهای تمرین ذهنی آوایی و غیرملفوظ به گونهای معنادار مؤثرتر از دو روش دیگر بوده است.
آگاهی واجشناختی
آموزش واژگان
تمرین ذهنی
تمرین ذهنی آوایی
تمرین ذهنی غیرملفوظ
راهبرد یادگیری
2011
03
21
21
36
https://jflr.ut.ac.ir/article_28993_e10ac12fa628828b54b6e731ac089a05.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1390
1
1
آموزش زبانهای خارجی در پرتو چالشهای تدریس فرهنگ
فرزانه
تاج آبادی
فردوس
آقاگل زاده
پژوهش حاضر مروری دارد براهمیت تدریس فرهنگ،همزمان با تدریس زبان و چالشهایی که دراین زمینه وجود دارد.مواردی که در این تحقیق به آنها پرداخته میشود عبارتاند از:هدف از تدریس فرهنگ چیست؟مؤلفههای تشکیلدهندة یک فرهنگ کدام است؟چه جنبههایی از فرهنگ بیگانه باید آموزش داده شود و در این میان،فرهنگ خودی چه نقشی را ایفا میکند؟این پژوهش همچنین به موضوع عوامل بازدارندهای میپردازد که به واسطة آن مدرسان زبان از تدریس فرهنگ سرباز میزنند.نتایج این تحقیق نشان میدهد که روش ارتباط بین دستورالعملهای زبانی و تدریس فرهنگ،کاملاً بستگی به هدف غایی تدریس یک زبان خارجی و تعبیر ما از مؤلفة فرهنگ دارد. همچنین شواهد حاکی از آن است که مدرسان زبان به دلیل کمبود وقت، فقدان روشهای کاربردی و عدم اطمینان از اینکه چه جنبههایی از فرهنگ یک جامعه را باید آموزش داد و انکار، اجتناب و خودبینی فرهنگی زبانآموزان و همچنین مناسب نبودن محتوای کتابهای درسی، از تدریس فرهنگ امتناع میکنند.
تدریس
توانش ارتباط بین فرهنگی
دانش فرهنگی
زبان
عوامل بازدارنده
فرهنگ
2011
03
21
37
55
https://jflr.ut.ac.ir/article_28994_d4d6e8677fc8dbf0879da3379f9884bd.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1390
1
1
مقایسة آموزش زبان با استفاده از نقشة مفهومی فردی و مشارکتی با شیوة سنتی
احمد
خامسان
زهرا
برادران خاکسار
پژوهش حاضر استفاده ازروش ترسیم نقشة مفهومی به دوشیوة فردی ومشارکتی را بهعنوان راهبردی دریادگیری وآموزش زبان دوم(انگلیسی)بررسی کرده است.روش پژوهش شبه آزمایشی باطرح پیشآزمون و پسآزمون باگروه کنترل وجامعة آماری تحقیق کلیة فراگیران زبان انگلیسی آموزشگاههای شهربیرجند بودهاند.33 فراگیر زبان انگلیسی درسطح متوسط به عنوان نمونه دردسترس انتخاب وبهطور تصادفی درسه گروه تحقیق(تدریس بااستفاده ازتکنیک نقشة مفهومی به دوشیوة انفرادی و مشارکتی،وتدریس سنتی)جایگزین شدند.گروهها ازنظر یادگیری واژگان ودرک مطلب بایکدیگر مقایسه شده ودادهها بااستفاده ازروش آنوای ترکیبی تحلیل شدند.نتایج پژوهش نشان دادمیزان یادگیری واژگان ودرک مطلب گروه ترسیم نقشة مفهومی مشارکتی در مقایسه باروش سنتی بهطور معنادار بالاتر بود.اگرچه میزان درک مطلب گروه ترسیم نقشة مفهومی انفرادی درمقایسه باروش سنتی بهطور معنادار بالاتر بود،ولی تفاوتی دریادگیری واژگان بین دوگروه مشاهده نشد.این نتایج نشان میدهد بهکارگیری ترسیم نقشة مفهومی،به ویژه به روش مشارکتی،در آموزش زبان دوم میتواند به عنوان روشی مناسب درافزایش یادگیری واژگان ودرک مطلب فراگیران مورد استفاده قرارگیرد.
درک مطلب
نقشة مفهومی
یادگیری فعّال
یادگیری مشارکتی
یادگیری واژگان
2011
03
21
57
75
https://jflr.ut.ac.ir/article_28995_acf34b19461b4c2b0e95fb9b0cf153e5.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1390
1
1
پژوهشهای فرایندمدار: حلقة مفقودة مطالعات ترجمه در ایران
کامران
شیروانی
نگاهی بهفعالیتهای پژوهشگران در زمینة مطالعات ترجمه در ایران به ویژه در سالهای اخیر، نشانگر آنست که تحقیقات در این زمینه به لحاظ کمی و کیفی روند رو به رشدی داشتهاست. نگاهی دقیقتر به این پژوهشها نشان میدهد که غالب این پژوهشها در یکی از این سه گروه جای میگیرند:(1)پژوهشهایی با رویکرد زبانشناختی،(2)تحقیقاتی با گرایشهای فرا یا غیر زبانشناختی و(3)مطالعات نظری که پرداخت این گروه بیشتر به ترجمه است تا تربیت مترجم.مقالة حاضر با در نظر گرفتن این حقیقت از یک سو و از سویی دیگر با در نظر گرفتن گسترش گرایش مترجمی در همین دهه،به توصیف چشمانداز فعلی مطالعات ترجمه میپردازد و بانگاهی موشکافانه خلا و نیاز پژوهشی موجود را برجسته و شفاف تبیین میکند که همان پژوهشهای فرایندمدار است. با ارایة چارچوب و تشریح پژوهشهای فرایندمدار، مقالة حاضر میکوشد تا جایگاه پژوهشی و موقعیت کاربردی این دسته از پژوهشها را در شرایط کنونی مطالعات ترجمة ایران تبیین نماید.
پژوهش فرایندمدار
پژوهش همبستگی
تحقیق تجربی
تحقیق مشاهدهای
مطالعات ترجمه
2011
03
21
77
90
https://jflr.ut.ac.ir/article_28996_bba68337a198b8a8533c6edbd69a8213.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1390
1
1
بررسی همانندیها و ناهمانندیهای عملکرد پسوندها در زبان فارسی و اسپانیایی
علی
فیض الهی
وندها در یک زبان ، شبکة گستردهای از عناصر واژقاموسی اند ( ( morfolexical که از دو پایه ، یکی مرجعی که تشکیل دهندة ریشة پسوندها و دیگری ارجاعی که کنه را تشکیل می دهد ، ساخته شده اند . درهم آمیختن این دو ، انگیزهای برای پیوند واجی در یک واژه است که مفهومی را در خود دارد . هدف از این مقاله ، بررسی همانندیها و ناهمانندیهای کارکردی این گونه پسوندها در دو زبان فارسی و اسپانیایی با بهرهگیری از روش مقابلهای است ، تا بتوان تأثیرات زبان فارسی ، در زبان اسپانیایی و حدود آن را آشکار کرد . در این مقاله ، سعی شده تا ابتدا پسوندهای تک هجایی و سپس پسوندهای دو و یا چند هجایی مطالعه و بررسی شوند ، تا برای هر یک از موارد کاربردی آنها و گرایش درهم آمیختگی پسوندها در دو زبان، با بهرهگیری از روش یاد شده مقایسه شوند.
اشتقاقی
بازآفرینی واژگان جدید
پسوند
تصریفی
میل ترکیبی
واژهسازی
2011
03
21
91
110
https://jflr.ut.ac.ir/article_28997_f510d9157818e73f0f09947c7fdfb08c.pdf
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
پژوهشهای زبانشناختی
2588-4123
2588-4123
1390
1
1
تحلیل فرایندهای واجی در فارسیزبانان 2 تا 4 ساله شهر تهران بر پایة نظریة واجشناسی تولیدی
الهام
میرمسیب
پرویز
البرزی ورکی
کودک درسالهای اولیة رشدگفتار،برای ساده کردن تلفظ واژگان بزرگسال, ازفرایندهای واجی بهره میگیرد.پژوهش حاضر،فرایندهای واجی رابه هنگام بیان واژههای تکهجایی ودوهجایی کودکان2تا4ساله فارسیزبان بررسی میکند،نتایج حاصله نشان میدهنـدکه بــراساس نظریة واجشناسی زایشی،نمیتوان توجیه دقیق ودرستی برای وقوع این فرایندها درتلفظ کودک ارائه داد.درصورتی که واجشناسی تولیدی،تلفیقی از واجشناسی وآواشناسی است و درآن بابستارهای تولیدی مواجهایم که درواحد زمان فعال میشوندوبههمین علت زمان و مکان دقیق تولید هر یک از بستارها در شاخصهای بستاری قابل مشاهدهاند. این پژوهش به دو روش تحلیلی و میدانی انجام شدهاست. کلیه فرایندها از جمله حذف هجای بیتکیه، حذف همخوان پایانی، مضاعفسازی، همگونی، کاهش خوشه، انسدادیشدگی، پیشینشدگی، غلتانشدگی، واجافزایی، حذف همخوان آغازین و غیره در بیان واژههای تکهجایی و دوهجایی توسط کودکان بهکار گرفته میشود. بررسی حاضر، میانگین درصد وقوع فرایندها و بیشترین و کمترین آنها را در هر گروه سنی به تفکیک نشان میدهد و رابطة بین هر کدام را با متغیر سن بررسی میکند.
شاخص بستاری
فرایندهای واجی
میانگین درصد وقوع فرایندها
واجشناسی تولیدی
واجشناسی زایشی
2011
03
21
111
128
https://jflr.ut.ac.ir/article_28998_56e35b7446ad9112727e698d52f02353.pdf