TY - JOUR ID - 90345 TI - تأثیرات دوره ضمن خدمت بر تصمیم‌گیری‌های آموزشی معلمان زبان انگلیسی JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - اصغری, محدثه AU - عالمی, مینو AU - تاج الدین, ضیا AD - گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران AD - گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 4 SP - 416 EP - 440 KW - تصمیم گیری KW - آموزش معلمان زبان KW - کاردز KW - معلمان تازه‌کار زبان انگلیسی KW - فهرست های بررسی مهارت‌های معلمان DO - 10.22059/jflr.2022.345439.965 N2 - . اگرچه تعداد مطالعات انجام شده در این زمینه بسیار است، اما مطالعات اندکی در مورد تأثیرات دوره‌های آموزش ضمن بر (باز)سازی تصمیمات معلمان وجود دارد. برای پاسخ به این خلاء پژوهشی، طی یک مطالعه موردی کیفی چندگانه، تصمیم‌گیری‌های آموزشی چهار معلم تازه‌کار زبان انگلیسی از طریق مشاهدات کلاسی پیش و پس از دوره آموزش معلمان بررسی و برای تحلیل داده‌ها از تحلیل محتوا بر اساس فهرست‌های پنج مهارت معلم استرانگ (2007) و تحلیل گفتمان لحظه به لحظه میکروژنتیک استفاده شد. یافته‌ها حاکی از پنج تغییر شامل تغییر از «استفاده بیش از حد زبان اول به استفاده متناسب از هر دو زبان برای آموزش»، «استفاده از یک روش تدریس به استفاده از رویکردها و راهبردهای مختلف»، «استفاده از روش‌های سنتی به استفاده از فناوری در تدریس»، «استفاده از فعالیت‌های جمعی یا انفرادی به استفاده از گروه‌بندی مختلف در انجام فعالیت‌ها» و «استفاد از رویکرد سخت­گیرانه در تدریس به آموزش با استفاده از بازی‌ها» در تصمیم‌گیری معلمان می‌باشد. با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تمرکز معلمان در نتیجه شرکت در این دوره تغییر کرده‌است. آنان اطلاعات ارزشمندی را از سطح ضمنی به سطح آگاهانه آورده، در مورد آنها مذاکره کرده و تا حدی آنها را تغییر‌دادند. آنها بیشتر از توانایی­های خود آگاه شدند و زمینه، سطوح، نیازها و خواسته های دانش­آموزان را در نظر‌گرفتند. نتایج مذکور همسو با بسیاری از یافته‌های مطالعات صورت گرفته قبلی است. پیامدهای اصلی این مطالعه برای مدیران مؤسسات، کارشناسان تربیت معلم و معلمان زبان انگلیسی در خصوص تصمیم‌گیری‌ها و نیز نقش مهم تأمّل در تصمیمات است. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_90345.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_90345_d1c229aac0c632d5179ac88ab63ac722.pdf ER -