TY - JOUR ID - 85204 TI - اهمال‌کاری زبان‌آموزان از دیدگاه معلمان ایرانی زبان انگلیسی JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - خوئی اسکوئی, صابر AU - آهنگری, سعیده AU - سیفوری, زهره AD - دکترای آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی،‌ واحد تبریز، تبریز، ایران AD - استادیار آموزش زبان انگلیسی نویسنده مسئول، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی،‌ واحد تبریز، تبریز، ایران AD - دانشیار آموزش زبان انگلیسی گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی،‌ واحد تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 1 SP - 15 EP - 30 KW - اهمال‌کاری KW - رفتار تأخیری KW - زبان‌آموزان KW - معلمان زبان‌انگلیسی KW - نظریه داده‌بنیاد DO - 10.22059/jflr.2021.328577.875 N2 - تأخیر در انجام مسئولیت‌ها و وظایف محوله در کلاسهای زبان پدیده‌ایست که اکثر معلمان با آن روبرو شده‌اند. تمایل زبان‌آموزان برای به تعویق انداختن انجام امور می‌تواند در موقعیت‌ها و به دلایل مختلفی رخ دهد. مطالعه حاضر دلایل چنین تأخیرهایی، که اهمال‌کاری نامیده می‌شود، را از طریق مصاحبه با معلمان زبان انگلیسی بررسی نموده است. در طی فرآیند مصاحبه شبه سازمان یافته، 23 معلم نظرات خود را در مورد علل اهمال‌کاری زبان‌آموزان بیان کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس روش نظریه داده‌بنیاد و کدگذاری سه مرحله‌ای باز، انتخابی و نظریه‌ای منجر به پدیدار شدن «رفتار تأخیری» به عنوان طبقه هسته گردید که شرایطی که تحت آن زبان‌آموزان اغلب مرتکب اهمال‌کاری می‌شوند، از جمله مطالعه برای امتحان، تحویل تکالیف و یادگیری املای صحیح کلمات را در بر می‌گرفت. جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بیشتر نشان داد که اهمال‌کاری زبان‌آموزان می‌تواند به دلایل درونی مانند ویژگی‌های عاطفی و شناختی، مسایل مبتنی بر شایستگی و شرایط روحی و جسمی آنان و دلایل بیرونی مانند کیفیت فعالیت و ویژگی‌های محیطی نسبت داده شود. نتایج این مطالعه می‌تواند برای معلمان زبان انگلیسی و طراحان برنامه‌های درسی در راستای افزایش آگاهی آنها در مورد دلایل اهمال‌کاری زبان‌آموزان و فرآهم‌آوری منابع اطلاعاتی لازم جهت طراحی استراتژی‌های مناسب برای کاهش اهمال‌کاری بی‌مورد آنان مفید باشد. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_85204.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_85204_e47f411fa2f9e0c5740d60e289435705.pdf ER -