TY - JOUR ID - 84679 TI - بررسی اثر بخشی بازخورد همسالان در یادگیری زبان انگلیسی در محیط وب2.0 (بازخورد همسالان2.0) JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - اکبری, الهام AD - استادیار دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 3 SP - 556 EP - 570 KW - وب2 KW - شبکه‌های اجتماعی برخط KW - فیس‌بوک KW - یادگیری زبان KW - بازخورد همسالان KW - انواع بازخورد KW - نتایج یادگیری DO - 10.22059/jflr.2021.330903.895 N2 - یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در تحقیقات آموزشی بررسی تأثیرات بازخورد و انواع مختلف آن در آموزش است. نتیجه مطالعات موجود نشان‌‌دهنده اهمیت نقش بازخورد، به‌‌عنوان یکی از قدرتمندترین عناصرِ یادگیری و آموزش، در فرایند یادگیری است. در عین حال، تعامل در فرایند یادگیری از مهم‌ترین کارکردهای شبکه‌های اجتماعی برخط است که به بازخورد منتهی می‌شود. هدف این مطالعه بررسی نقش بازخورد همسالان در یادگیری زبان در محیط شبکه‌های اجتماعی برخط است که این امر از طریق مقایسۀ دو گروه مورد مطالعه (گروه آزمایش و کنترل) صورت گرفته است. در این روش تأکید بر بازنمود ادراک کاربران نسبت به بازخورد همسالان بود، نتایج حاکی از این است که هر دو گروه احساسات مثبتی در ارتباط با بازخورد همسالان داشته‌اند. همچنین، نتایج نشان‌دهندۀ وجود شباهت‌ها و تفاوت‌های معنادار بین دو گروه تحقیق است، از جمله اینکه تفاوت‌های اساسی بین بازخوردهای تولید شده در دو گروه به لحاظ شکل و تعداد وجود دارد.در هر دو گروه، بازخورد اصلاحی به وفور ارائه شده است؛ با این وجود، میانگین به‌دست‌آمده از گروه آزمایشی حدوداً دو برابر میانگینِ گروه رودررو (حضوری) بود. در نهایت، انواع مختلفی از بازخورد همسالان (تحسین، تحسین توضیحی و اصلاحی) در هر دو گروه ثبت گردید. اگرچه بازخورد تولید شده در گروه آزمایشی از لحاظ کمی و کیفی بیش از گروه کنترل بود. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_84679.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_84679_5842bc20e6d448d7fdb4da48464e5d39.pdf ER -