TY - JOUR ID - 84269 TI - بررسی نگرش و چالش های پیش روی مدرسان زبان انگلیسی دانشگاهها نسبت به تدریس آنلاین زبان انگلیسی در دوران قبل و بعد از مواجهه با بحران کرونا JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - میرزائیان, وحیدرضا AU - طالبی, سید حسن AU - امجدی, علی AD - عضو هیئت علمی AD - عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه مازندران AD - گروه زبان انگلیسی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 3 SP - 473 EP - 490 KW - کرونا KW - یادگیری زبان آنلاین KW - یادگیری زبان به کمک فناوری KW - کاربرد فناوری در زبان آموزی KW - روش تحقیق مخلوط DO - 10.22059/jflr.2020.313124.773 N2 - چهل و یک مدرس زبان انگلیسی از سرتا سر دانشگاه‌های ایران با پر کردن پرسشنامه آنلاین در مورد نگرش آن‌ها نسبت به یادگیری الکترونیکی در قبل و بعد از بحران کرونا در مرحله کمّی این مطالعه شرکت کردند. برای بخش کیفی این مطالعه، تعداد شانزده مدرس زبان انگلیسی داوطلبانه از طریق دعوت در این پژوهش شرکت کردند. از مدرسان خواسته شد تا در مورد شیوه‌های انتخابی خود در انجام آموزش آنلاین زبان و چالش‌هایی که با آنها روبرو بوده‌اند، گزارش کتبی نوشته و ارسال کنند. پنج نفر نیز که امکان ارتباط ویدئویی داشتند برای مصاحبه نیمه ساختار یافته بصورت جداگانه انتخاب شدند. کدگذاری داده ها انجام شد ونتایج لازم به دست آمد. برای اعتبارسنجی داده ها، کدنویسی داده ها بطور مستقل توسط پژوهشگران به همراه چندین چرخه بحث انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌های کمّی افزایش معناداری در نگرش مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی از قبل به بعد از بحران کرونا را نشان داد. نتایج تحلیل داده‌های کیفی نیز حاکی از آن بود که مدرسان، تدریس آنلاین را از طریق یک سری فعالیتها همچون کنترل حضور دانشجویان در کلاس مجازی و نمره دهی به تکالیف و پروژه بصورت همزمان یا ناهمزمان انجام می دادند. برنامه ها و سیستم های مختلفی مورد استفاده این مدرسان بوده است. با این حال، مشکلات زیادی در انجام این مهم برای دانشجویان و مدرسان پدید آمده است. بنابراین، یادگیری آنلاین از آنجا که فاقد زیرساختارهای لازم بوده با موفقیت به انجام نرسیده است. پیامدهای یادگیری آنلاین موفق نیز مورد بحث قرار گرفته است. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_84269.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_84269_777fd38bdef2158f33c87e07bad78ae3.pdf ER -