TY - JOUR ID - 81942 TI - تأثیر رفتارهای حمایتی استقلال مدرسان زبان بر آمادگی زبان آموزان برای کسب استقلال JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - رضابیگی, مرضیه AU - مفتون, پرویز AU - عباسیان, غلامرضا AD - دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - دانشیار آموزش زبان انگلیسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه امام علی(ع)، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 81 EP - 97 KW - استقلال KW - رفتارهای حامی استقلال KW - نظریه خودسازماندهی KW - نقش معلم KW - مسولیت پذیری KW - دانش فراشناختی KW - فعالیتهای یادگیری خودآغازگرانه DO - 10.22059/jflr.2019.282107.632 N2 - این پژوهش به‌بررسی تاثیر رفتارهای حمایتی استقلال معلمان زبان انگلیسی بر آمادگی زبان‌آموزان برای کسب استقلال می‌پردازد. به‌این منظور، پرسشنامة آمادگی برای کسب استقلال در میان ۲۴۰ زبان‌آموز سطح متوسط در پنج آموزشگاه شهر کرمانشاه در ایران توزیع و جمع‌آوری شد. سپس محققان چهار معلم را براساس هشت اصل ارتقا استقلال نظریه خودسازماندهی در هشت جلسه دو الی سه ساعته آموزش دادند و زبان‌آموزان شرکت‌کننده را به‌دو گروه آزمایش و کنترل ۱۲۰ نفره تقسیم کردند. گروه آزمایش طی شش ماه تحت آموزش زبان توسط چهار معلم تعلیم دیده قرار گرفتند. گروه کنترل نیز به‌کلاس‌های معمول خود ادامه دادند. پرسشنامه آمادگی برای کسب استقلال مجدداً در دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد و نتایج آن با پرسشنامه اولیه مقایسه شد. نتایج تحلیل آمار نشان داد که رفتارهای حمایتی استقلال معلمان گروه آزمایش در پنج زمینه تغییر و بهبود ایجاد کرده است که همگی اجزای مفهوم استقلال می‌باشند: مسئولیت‌پذیری بیشتر، شناخت خود به‌عنوان یک یادگیرنده، شناخت بهتر محیط یادگیری، آشنایی بیشتر با مراحل یادگیری، و آغازگری بیشتر در فعالیت‌های منجر به‌یادگیری. کاربردهای آموزشی این مطالعه مورد بحث قرار گرفته‌اند. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_81942.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_81942_f05b3324c0290f16666b2383dc80b68d.pdf ER -