TY - JOUR ID - 79920 TI - انتقال بین زبانی توانایی خواندن: نقش جنسیت به عنوان گواهی در همبستگی بین زبان اول (فارسی) و دوم (انگلیسی) JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - طالبی, سید حسن AU - فلاحی, جواد AD - استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران AD - کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 4 SP - 814 EP - 841 KW - 'فرضیه همبستگی KW - زبان اول KW - زبان دوم KW - توانش زبانی KW - خواندن٬ راهبردی DO - 10.22059/jflr.2021.315999.790 N2 - در ‌پژوهش‌ها ارتباط زبان اول و دوم، نقش جنسیت کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. هدف این مطالعة توصیفی-پیماشی این بود تاهمبستگی بین خواندن در زبان اول و دوم را میان دانشجویان مرد و زن مورد آزمایش قراد دهد. به‌این منظور به‌225 (103 دانشجوی مرد و 122 دانشجوی زن) دانشجو از رشته‌های غیر زبان انگلیسی که درس زبان عمومی داشتند، پرسشنامه راهبردهای خواندن در زبان اول، تست توانش عمومی زبان انگلیسی نلسون و تست خواندن و درک مطلب در انگلیسی داده شد. تجزیه و بررسی داده‌ها ارتباط متوسط بین این سه‌متغیر در میان مردها و نیز زن‌ها را نشان داد. ولی یافته‌ها نشان داد که دانشجویان زن در این سه‌متغیر میانگین بالاتری داشته‌اند، آگاهی از راهبردهای خواندن، نقش بیشتری در خواندن به‌‌زبان دوم در میان دانشجویان زن داشت، مجموع دو متغیر آگاهی از راهبردهای خواندن و توانش عمومی زبان انگلیسی، نقش بیشتری در خواندن به‌زبان دوم در میان دانشجویان زن داشت. در مجموع، این پژوهش نتایج متفاوتی را برای همبستگی بین زبان‌ها در میان دانشجویان مرد و زن نشان داده است، به‌گونه‌ای که یافته‌ها مبین همبستگی قویتر بین دو زبان را در میان دانشجویان مرد نسبت به‌دانشجویان زن نشان داده است. از آنجا که در پژوهش‌های انتقال بین‌زبانی تاثیر زبان اول بر زبان دوم نشان داده شده است، توصیه می‌شود که مدرسان زبان دوم، نقش جنسیت را در ارتباط خواندن در زبان اول و دوم در نظر بگیرند. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_79920.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_79920_1459b168877b657e4b14127b289ddbda.pdf ER -