TY - JOUR ID - 78588 TI - مقایسه توالی‌های کلیشه‌ای در زبان انگلیسی به عنوان زبان مشترک و زبان انگلیسی به عنوان زبان بومی در سخنرانی‌های دانشگاهی JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - خدابنده, فرزانه AU - رمضانی, مینا AD - استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، ایران AD - فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 3 SP - 558 EP - 573 KW - توالی های فرمولواره ای KW - زبان انگلیسی به عنوان یک زبان واسطه KW - تابع متنی KW - جایگاه KW - پیکره KW - عبارات قیدی DO - 10.22059/jflr.2020.309751.752 N2 - توالی‌های کلیشه‌ای (Formulaic Sequences) در زبان‌های مختلف مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته‌اند. این پژوهش با هدف مقایسه توالی‌های کلیشه‌ای در سخنرانی‌ها در زبان انگلیسی به‌عنوان مشترک(Lingua Franca) و زبان انگلیسی به‌عنوان زبان بومی (Native Language) انجام شده است. افزون بر این، این پژوهش تلاش کرده است تا کارکردهای متنی و ساختاری توالی‌های کلیشه‌ای را در محتوای دو سخنرانی ارزیابی کند. در نهایت، این پژوهش به‌هدف یافتن جایگاه توالی‌های کلیشه‌ای در جمله انجام شد. به‌این منظور، دو پیکره، یکی رونوشتهای انگلیسی محاوره‌ای غیربومی و دیگری نوشته‌های انگلیسی محاوره‌ای آکادمیک دانشگاه میشیگان برای بررسی انتخاب شدند. از هر گروه، 50000 واژه گزینه شد. همچنین در این پژوهش از نرم‌افزار Antconc برای دستیابی به‌اهداف پژوهش استفاده شد. 638 توالی کلیشه‌ای از پژوهش‌های گذشته استخراج شد و یک به‌یک در پیکره مورد بررسی قرار گرفت. این توالی‌ها براساس اهداف پژوهش و از زوایای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که گوینده‌های غیر بومی، بیشتر از گوینده‌های بومی، از توالی‌های کلیشه‌ای استفاده می‌کنند. ضمن اینکه، بیشترین کارکرد متنی مورد استفاده در هر دو گروه گوینده‌های بومی و غیر بومی، کارکرد متنی مکانی- زمانی بود و عبارات قیدی بیشترین ساختار مورد استفاده توسط هر دو گروه بود. افزون بر این، دو گروه مورد مطالعه، از جایگاه‌های آغازین، بیشتر از سایر جایگاه‌ها استفاده کردند. بطور کلی، پژوهش حاضر کاربرد فراوانی برای دانشجویان، مدرسان و تدوین‌کنندگان برنامه‌های تحصیلی و آموزشی دارد. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_78588.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_78588_15ff3edb3f96d616aa8b5328dbd5e858.pdf ER -