TY - JOUR ID - 78586 TI - مقایسه ی نگرش دبیران زبان انگلیسی دبیرستانهای تبریز نسبت به استفاده از تکنولوژی در کلاس بر اساس ویژگیهای دموگرافیک آنها JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - حدیدی, نسرین AU - سیفوری, زهره AU - جهانبان اسفهلان, حسن AD - استادیارگروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - دانشیار گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - دانش آموخته مقطع دکتری آموزش زبان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 3 SP - 526 EP - 541 KW - "نگرش" KW - "ویژگیهای دموگرافیک (جمعیتی)" KW - "دبیران زبان انگلیسی" KW - "تکنولوژی" KW - "جنسیت" DO - 10.22059/jflr.2019.285563.656 N2 - امروزه تکنولوژی جنبه‌های مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است و تعلیم و تربیت هم از این قاعده مستثنی نیست. در همین راستا، انتظار می‌رود دبیران زبان انگلیسی در دبیرستان‌های ایران نیز تکنولوژی آموزشی را در برنامة تدریسشان ادغام نمایند. عوامل بی‌شماری در استفاده از تکنولوژی در کلاس‌ها مؤثّر هستند که ویژگی‌های جمعیّتی (دموگرافیک) دبیران یکی از آنهاست. به همین دلیل، تحقیقی انجام گرفت تا تأثیر ویژگی‌های جمعیّتی دبیران زبان انگلیسی بر نگرش آنها نسبت به استفاده از تکنولوژی در کلاس‌هایشان را بررسی کند. در این پژوهش، 195 نفر از دبیران زبان انگلیسی کلاس‌های هفتم تا دوازدهم دبیرستان‌های تبریز پرسشنامه‌ای 30 آیتمی از نوع لیکرت را که نسخۀ اصلاح‌شدۀ پرسشنامۀ آلبیرنی (2006) بود، پُرکردند. نتایج نشان داد که الف) دیدگاه دبیران زن زبان انگلیسی نسبت به تکنولوژی به‌طور معناداری مثبت‌تر از دبیران مرد است، ب) دیدگاه دبیران که در سنّ بازنشستگی بودند، به‌طور معناداری مثبت‌تر از دیگر دبیران باسابقه بود، ج) دبیران زبان کلاس‌های دوره متوسطۀ اول دیدگاه مثبت‌تری نسبت به تکنولوژی در مقایسه با دبیران زبان کلاس‌های دوره متوسطۀ دوم داشتند، و د) ویژگی‌های دموگرافیک دبیران زبان انگلیسی تبریز (شامل مقطع تدریس، جنسیّت، سابقه تدریس و مدرک تحصیلی) 26 درصد واریانس موجود در دیدگاه آنها نسبت به کاربرد تکنولوژی در کلاس‌هایشان را توضیح می‌دهد. در مقاله، به رهاوردهای آموزشی این تحقیق نیز پرداخته شده است. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_78586.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_78586_a3eacbe2d19a3443a75bd9fe07e117b9.pdf ER -