TY - JOUR ID - 78583 TI - رابطه دانش واژگان زبان آموزان ایرانی و تماس خارج از کلاس آنان با محتوای خوانداری، شنیداری، و صوتی‌تصویری انگلیسی JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - برزآبادی فراهانی, داود AU - اهرابی, مسعود AD - استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 3 SP - 484 EP - 497 KW - دانش واژگان KW - یادگیری خارج از کلاس KW - خواندن KW - شنیدن KW - تماشا کردن KW - زیرنویس DO - 10.22059/jflr.2020.310873.756 N2 - درحالی که بخش بزرگی از یادگیری، خارج از فضای آموزشی روی می‌دهد، پژوهش‌های اندکی به‌میزان و نوع فعالیت‌های زبان‌آموزان در خارج از کلاس پرداخته‌اند. این پژوهش برآن‌ست؛ میزان تماس خارج از کلاس زبان‌آموزان ایرانی با محتوای خوانشی، شنیداری، و صوتی‌تصویری انگلیسی را بررسی کرده و رابطة آن را با دانش واژگان زبان‌آموزان بسنجد. به‌این منظور 88 دانشجوی سال اول کارشناسی رشتة آموزش زبان انگلیسی به‌پرسش‌های یک‌آزمون دانش واژگان و پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی هر دو ابزار نیز محاسبه و تایید شد. نتایج حاکی از این بود که زبان‌آموزان بیشترین زمان را به‌تماشای محتوای انگلیسی اعم از فیلم، سریال، و ویدیوهای اینترنتی اختصاص می‌دهند و گوش‌دادن و خواندن در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. نتایج همبستگی پیرسون نیز نشان‌داد که تماشاکردن و گوش‌دادن به‌محتوای انگلیسی با دانش واژگان زبان‌آموزان همبستگی مثبت دارد. همچنین مشخص شد که عدم استفاده از زیرنویس و استفاده از زیرنویس انگلیسی به‌هنگام دیدن، دارای همبستگی مثبت با دانش واژگان زبان‌آموزان است. برای خواندن متون و استفاده از زیرنویس فارسی، اثر معناداری یافت نشد. یافته‌های این پژوهش نشان‌دهندة محبوبیت و پتانسیل رسانه‌های صوتی‌تصویری برای گسترش واژگان و حاکی از اهمیت استفادة برنامه‌های آموزش زبان از این ابزار و همچنین تشویق و هدایت زبان‌آموزان به‌استفادة گسترده از آن است. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_78583.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_78583_7e80f230c846be43f696b838d4b80fd4.pdf ER -