TY - JOUR ID - 75580 TI - بررسی تفاوت عملکرد آیتم ها در آزمون ورودی دانشگاه با استفاده از آنالیز مدل رش JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - بردبار, سوده AD - دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 1 SP - 37 EP - 55 KW - آزمون های سرنوشت ساز در مقیاس بالا KW - استقلال موضعی KW - بعدیت KW - تفاوت عملکرد ایتم ها KW - عادلانه بودن KW - مدل رش DO - 10.22059/jflr.2019.278170.611 N2 - پژوهش حاضر به‌منظور بررسی عملکرد افتراقی آیتم ها در سوالات آزمون ورودی دانشگاه‌های ایران در رشتۀ زبان‌های خارجی (NUEEFL) با در نظر گرفتن جنسیت شرکت‌کنندگان انجام شده است. شرکت کنندگان ( تعداد = 5000) در این مطالعه به‌صورت تصادفی از میان داوطلبان کنکور از میان رشته‌های ادبیات انگلیسی، آموزش، و مترجمی انتخاب شده‌اند. در این مطالعه برای بررسی عملکرد افتراقی سوالات در میان داوطلبان مرد و زن از مدل راش استفاده شده است. نتایج نشان داد سوال‌های کنکور در میان شرکت کننده‌های  زن و مرد، عملکرد افتراقی داشته‌اند. همچنین آزمون تک بعدی بودن نشان داد که برای پاسخ صحیح دادن به‌سوالات نیاز به‌دانش، توانایی و مهارت‌‌هایی غیر از دانش زبانی می‌باشد، بنابراین سوالات آزمون تک بعدی نمی باشد. می‌توان نتیجه گرفت که نمره‌های آزمون کنکور دارای واریانس نامربوط به‌ساختار می‌باشد و عادلانه بودن کلی آزمون مورد تایید قرار نگرفت. می‌توان اذعان کرد که نتایج این تحقیق برای طراحان سوالات کنکور، سرپرستان و مسؤلین این امر و همچنین معلمان و دانش آموزان حائز اهمیت است. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_75580.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_75580_2be1ef85639c04b2683abccce7768fd3.pdf ER -