TY - JOUR ID - 68974 TI - کاربرد پیکره های‌ متنی در آموزش زبان آلمانی JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - پروان, حسن AU - سرکار حسن خان, حسین AD - گروه مترجمی آلمانی - دانشکده زبانها و ادبیات خارجی - دانشگاه تهران AD - ، گروه مترجمی زبان آلمانی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 2 SP - 449 EP - 474 KW - پیکره‌متنی KW - زبان پرس‌وجوی پیکره KW - زبانشناسی پیکره‌ای KW - آموزش زبان KW - صفت تفصیلی DO - 10.22059/jflr.2018.247050.428 N2 - در یادگیری زبان بیگانه، زبان‌آموز همواره با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و بندرت قادر است بدون یاری‌گرفتن از افراد صاحب‌نظر پیشرفت قابل‌توجهی در مهارت‌های زبانی کسب کند. مقاله پیش‌رو با درنظرگرفتن همین محدودیت، به معرفی پیکره‌ها‌ی‌زبانی و چگونگی استفاده از آنها در امر آموزش زبان می‌پردازد. پیکره‌متنی امروزه به مجموعه‌ای از متون گفتاری و نوشتاری دیجیتالی‌شده گفته می‌شود که از نمونه‌های زبانی جمع‌آوری شده از حوزه‌های مختلف تشکیل شده و در پژوهش‌های زبانی مورد استفاده پژوهشگران قرار می‌گیرند. قصد نگارنده البته این نیست که با استفاده از پیکره به بررسی تحولات زبانی بپردازد، بلکه سعی بر این است تا نشان دهد، زبان‌آموزان نیز می‌توانند با استفاده از پیکره‌های متنی و مستقل از دیگران بر بسیاری از مشکلات مربوط به یادگیری زبان غلبه کنند. برای تبیین این مسئله روند تولید یک پیکره، شیوه جستجو در آن با استفاده زبان پرس‌و‌جوی پیکره و حل و فصل برخی از مشکلات زبانی شرح داده می‌شوند. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_68974.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_68974_5883901daa11177f776bdbacb8343ea1.pdf ER -